Trimma e-tec!

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ingenjörerna på Rotax har såklart koll på fyllnadsgraden som pipan kan ge och justerar bränslet efter det.
Givetvis, men nu pratade jag om ev. fördelar och risker med en eftermarknadspipa.
Om en eftermarknadspipa ger en effektökning så skulle det kunna vara med konsekvensen att motorn får en magrare blandning.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, absolut, det är ju anledningen till att man ofta behöver justera bränslet med powercommander eller liknande när man monterar pipa.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Båtmotor etec 300hk, 3441cc, maxvarv 5400-6000rpm = 87.2hk/liter
Skotermotor etec 150hk 800cc maxvarv 8000rpm = 187.5hk/liter

Är en jäkla skillnad ja.
En båtmotor, 2-takt lider sannolikt endel pga avsaknad av vettigt avgas/pipa finns helt enkelt inte utrymme. Men. Det är endast tävlingsmotorerna som varvar, dom sitter på lätta båtar och etec är en standard motor. Om spridarna är en begränsning för varvtalet vet jag inte, vill bara säga det att en båtmotor inte är konstruerad för att varva mycket, det behövs bottenvrid.

En båtmotor jobbar i ständig uppförsbacke, det går tungt i vatten samt att den saknar växlar så utan bottenvrid kommer man inte upp i plan. En båtmotor släpper ut avgaserna genom trumman på propellern och endel proppar har hål framför bladen så att avgaserna trycks ut framför bladet vilket får proppen att slira och varvtalet att öka så motorn orkar få upp båten i plan. Senare vid fart så tätar vattenströmmarna hålen i proppen och proppen får korrekt fäste.

En annan variant är snorklar som suger ner luft.




Jag har en norsk vän som har en trimmad 3.4 liters V6:a som kan ge uppåt 400hk men sannolikt så är hans båt för tung för den motorn för att det ska fungera bra. Vi har samma båt och jag har en 3 liters 225hk, funkar klockrent.

Det behövs en annan effektkurva på en båtmotor, jag inbillar mig att det går att plocka ur mer effekt men till bekostnad av register och körbarhet på en båt.


Vill man se vad pipor kan göra på en båtmotor så kan man hålla ett öga på denna killen. Det är en Evinrude V8 2-takt på 4 liter, gav orginal ca 300hk.

https://www.youtube.com/watch?v=RoiWpJLokEc

Det fanns en racingvariant också med nånstans 500hk.

https://www.youtube.com/watch?v=GwnO_TKOafE
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.096
900
113
Stora Blåsjön
En båtmotor, 2-takt lider sannolikt endel pga avsaknad av vettigt avgas/pipa finns helt enkelt inte utrymme. Men. Det är endast tävlingsmotorerna som varvar, dom sitter på lätta båtar och etec är en standard motor. Om spridarna är en begränsning för varvtalet vet jag inte, vill bara säga det att en båtmotor inte är konstruerad för att varva mycket, det behövs bottenvrid.

En båtmotor jobbar i ständig uppförsbacke, det går tungt i vatten samt att den saknar växlar så utan bottenvrid kommer man inte upp i plan. En båtmotor släpper ut avgaserna genom trumman på propellern och endel proppar har hål framför bladen så att avgaserna trycks ut framför bladet vilket får proppen att slira och varvtalet att öka så motorn orkar få upp båten i plan. Senare vid fart så tätar vattenströmmarna hålen i proppen och proppen får korrekt fäste.

En annan variant är snorklar som suger ner luft.

Jag har en norsk vän som har en trimmad 3.4 liters V6:a som kan ge uppåt 400hk men sannolikt så är hans båt för tung för den motorn för att det ska fungera bra. Vi har samma båt och jag har en 3 liters 225hk, funkar klockrent.

Det behövs en annan effektkurva på en båtmotor, jag inbillar mig att det går att plocka ur mer effekt men till bekostnad av register och körbarhet på en båt.


Vill man se vad pipor kan göra på en båtmotor så kan man hålla ett öga på denna killen. Det är en Evinrude V8 2-takt på 4 liter, gav orginal ca 300hk.

https://www.youtube.com/watch?v=RoiWpJLokEc

Det fanns en racingvariant också med nånstans 500hk.

https://www.youtube.com/watch?v=GwnO_TKOafE
Förstår inte hur vi kunde komma in på båtmotorer nu.. tog bara fram siffrorna för att rullhjul gjorde någon jämförelse där.

Men den v-oloven var då någon som man kunnat tänka sig :) Myser i tvåtakts hjärtat.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Det är inge konstigt att båtmotor etec och snöskoter etec har så olika effekt per liter pga av ovan nämnda skillnader.

Sen flöt det iväg lite men avslutades i skönsång :bigsmile:
 

DödenHolmlund

Ny medlem
27 nov 2015
2
0
1
Stensele
Så, för att återgå till ämnet.
Jag har nu läst alla 121 sidor om trim till e-tec.
Jag sammanfattar;
Pipor/och eller slutburk ger inget speciellt värt pengarna, kanske lite rappare i mellanregister men tapp på toppen. ( fördel pipa mot burk )
Mulle, denne magiker. Hörs ska ge en magisk upplevelse men många, däribland jag är besvikna.
Luftburk, "most bang for the buck" men samtidigt inte fullt breathtaking det heller.
Variatorkit har vi testat i alla olika varianter, just nu har jag svårt att minnas om tråden kommit fram till vilket som är bäst.

Så, vad göra? Ser vi slutet på tråden då det verkar svårt att få en e-tec att leverera mer eller är jag bara negativ.. (i vanlig ordning)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Porta cylindrara måste då vara most bang 4 the buck ber på hur dyr portaren är såklart. Jag har tyvärr inte portat en E-tec så jag vet inte hur mycket de finns att hämta på portarnas höjder eller bredder. Men jag antar och tror inte Rotax har lika höga/stora portar som 2012-2015 Arctic cat 800or har för de ordentnligt hög i speciellt utblåset rena rama raceportat. Men så ger Ac 160hk också när de är perfekt mappade.

Jag tror med andra ord man måste porta cylindrarna till lika höga durrationer som AC har för att kunna ta ut minst 160hk med singelpipa. Den gamla Rotax III är inga problem porta till 155hk ärliga med singelrör men då har den små förgasare och trånga kanaler så samma portdurrar på e-tec bör ge minst 160 ärliga hk.

Är det någon som vet porthöjderna på e-tec speciellt utblåset är av intresse. Gamla 800 ho p-tek låg på 200gr utblås så ligger e-tec på samma höjd finns mycket att hämta med portning.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Så, för att återgå till ämnet.
Jag har nu läst alla 121 sidor om trim till e-tec.
Jag sammanfattar;
Pipor/och eller slutburk ger inget speciellt värt pengarna, kanske lite rappare i mellanregister men tapp på toppen. ( fördel pipa mot burk )
Mulle, denne magiker. Hörs ska ge en magisk upplevelse men många, däribland jag är besvikna.
Luftburk, "most bang for the buck" men samtidigt inte fullt breathtaking det heller.
Variatorkit har vi testat i alla olika varianter, just nu har jag svårt att minnas om tråden kommit fram till vilket som är bäst.

Så, vad göra? Ser vi slutet på tråden då det verkar svårt att få en e-tec att leverera mer eller är jag bara negativ.. (i vanlig ordning)
Nej då slutet är inte kommet. Denna tråd är mest bara spekulationer. Ingen som facktiskt trimmat bara satt på pipor mm men ingen har portat. BigBore. Bytt topp mm och därav kommer vi kanske inte längre.
SPI Kommer nu i år med en ny topp till E-tec. det kanske kan va något?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är det någon som vet porthöjderna på e-tec speciellt utblåset är av intresse. Gamla 800 ho p-tek låg på 200gr utblås så ligger e-tec på samma höjd finns mycket att hämta med portning.
Jag har en hel motor som ligger som jag länge tänkt mäta upp portningen på. Men jag köpte den skuren och fick ej med kolvarna så är lite svårt att mäta portar då =)
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Ni som provat Trygstad coolant mainfold, är det värt på en 2016 t3 174 med långa kylaren. Kan man känna någon bättre vrid etc? Någon förbättring av top rpm (sänkningen som ibland kan förekomma vid hårt körning)

16 kyler rätt bra i löst mellan 45-50.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Nej.
Det är lättare att förstå om vi tänker oss en V8 båtmotor i en båt, motorn är ner kapslad utan möjlighet till luftkylning.
Vattnet i sjön är 26 grader, termostaten öppnar vid 85 grader och motorn levererar värme så den skulle smälta på 20 sekunder.
Termostaten sköter sitt jobb och reglerar skillnaden mellan tempen på sjövattnet och "never ending" värmen som motorn alstrar.
Till finalen, om du tar denna båt till en sjö med 87 gradigt varmt vatten och får problem med varmgång, löser man problemet med att köpa en termostat som öppnar på 75 grader istället för 85 grader?
Svaret är nej, räcker inte sjövattnets temp, eller i detta fall snön till att kyla motorn är det extra kylare / fläkt som gäller.
Man kan inte öka vridmomentet på befintligt varvtal = mer häsktkrafter med att sänka vattentempen från 46 till tex 40 grader.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Den effekt förbättring trygstaden hade eventuellt kunna ge är att förhindra att motorn backar tändningen, vilken kylvatten temperatur det kan inträffa (någon som vet) vissa menar redan kring 47 grader, mest troligen är det mer kopplat till avgastemperaturen eller kombo av dom 2. Läser man folks uppfattning med trygstad mainfold är en sänkning till 3 bar runt 35-40 grader. Min håller ganska bra 45-50 i lössnö. Långsamkörning ca 50 grader. Fullgas rpm sänkningen som ibland kan inträffa måste var mer kopplat till avgasvärdet etec läser av. Vet du Mulle mer om gränsvärdena när etec backar tändning?

Trygstads 872 kit använder fullflödes mainfolden och folk verkar vara väldigt njld med det kittet samt att kylvattnet håller jämn temp på 3bar. Visserligen 72cc mer än 800. Men Folk har kört fler talet år på Trygstad prudukter och det verkar funkera bra. Dock vill jag har mer input på Mainfolden.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Att Etec motorn backar för-tändningen med stigande vattentemp är missförstått!
Den går på sina 13 graders förtändning (fullgas och 8000varv) så länge inget är helt galet, med tex. blinkande motorlampa.
I stort sett alla 2-takts motorer ligger där.
Om det nu var så att den skulle sänka från 13 till 9 grader skulle ljuddämparen bli så varm att den riskerade sätta eld på skotern. (=hög Egt)
Om en Etec ligger 1 grad för sen, så smälter folien på sidokåpan!
Gamla 2001-2004 800'an hade sin inkörningstid på -2grader i 2 timmar.
I bromsbänk så testade jag på en Etec motor på 100 mil, med och utan 100% inkörning och fick en diff på 4-5 hästar.

Visst, ett kallare vevhus rymmer mer luft än ett varmt, det ser man direkt på luftflödes mätaren till Dynon = mer hk, tempen på cylindrarna i sig är inte nå känsliga för värme kontra hk.
(Minnen från en Polaris Sport 340 cross skoter, som ökade nästan 10% (3,5hk) i topp effekt när ägaren tömde en dåtidens Halon brandsläckare mot vevhuset samtidigt som jag höll den på fullgas).

Jag kan inte ge något bra svar om du vinner i effekt att sänka från nuvarande 46 till 35 grader, men duktiga BRP ingenjörer fann att 46 graders termostat var den bästa.
Skulle det vara en big deal med kännbar skillnad hade USA firmorna haft större kylare/lösa extra kylare med fläkt som nr 1 försäljning.
Kommer du under 30 grader så går den in i warm up läget, och avgasventilen öppnar inte det sista.
Etec kan trolla hur mycket som helst med tanke på att Evinrude båtmotorn 50,60,70 är samma motor,och alla går bra!
Att din med fleras sjunker i varv tror jag beror på variatorn, variator-värme i kombination med setup.
Jag har lagt ut en film från sjö i Gördalen, där ett snabbt öga kan se att digitala vattentempen står på 75 grader med full effekt.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Jo jag läste någonstans samma statement om att rpm sänkning kan beror på variatorn. Något om att remmen kan bli väldigt klibbig vid hög temp att det orsakar rpm sänkningen. Kanske ventilation kit är bättre slösa pengarna på och aceton till rengörning av skivorna :)

Min förra t3 med korta kylaren kände man dock en försämring av gassvar när skotern blev varmare. Om det då beror på vevhustemp och luftflöde kanske.
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Mulle, såg att du hade möjlighet att lägga in "10,5" programvaran och även att du skrev att dom gick bra med den programvaran, och fick ett kraftigare insugsljud, vilket i mitt huvud borde innebära mer luft= mer effekt, men har du hunnit bänka nån med den programvaran än, och isf, vad blir resultatet? Ger det nån egentlig skillnad mot nyare programvara? / En som är nyfiken och väldigt sugen att skicka ner ecm:n bara jag fått lite mer mil på grejjerna...
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Okey!

Har provat speedtech burken och skillnad märkte jag.
Dock så tyckte jag 3500kr var mycket för den lilla skillnaden de var på original burken och speedtechs