Transportera bensin?

Status
Stängd för vidare inlägg.

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
Ska man transportera mer än 60 liter bensin och under 1000 poäng måste du ha gått en ADR utbildning..
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har du läst trafikpolisens "transport av bensin, diesel och gasol" ? (den på lycksele.se)

Där står precis och exakt på punkten vad Trafikpolisen i Luleå sa ...

Jag förstår inte vad problemet är. Läs igenom : http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf

Där står klart och tydligt vad som krävs av en privatperson som vill transportera mer än 60 liter soppa....
Kanske att det är så då, men många som läser det (Lyckselepolisens text), tolkar det som att max 60 Lit. utan ADR-utbildning.

Men nog är det rörigt i vart fall. Blanketter hit och dit.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Rörigt är det tyvärr.. Många chansar och klarar sig och vissa åker dit.

Jag tror att får man bara snurr på det så ska det inte vara några problem. Har man väl märkt dunkarna så får ju märkningen sitta kvar och har man en mall för godsförteckningen så kan man ju spara den i datorn till nästa år/nästa resa.

Många dokument, framförallt våra kan tyvärr tolkas på många sätt det är därför det kan vara bra att fråga hur allt ska utläsas.

Samma egentligen med juridik, har man läst några poäng juridik så ser man fort att få saker där är vad dom verkar. Lagarna ska tolkas av både kunniga jurister som lämnar kommentarer samt av domstolarna för prejudikat. Har man inte hela bilden så är juridik hopplöst.
 

jojje_76

Välkänd medlem
27 okt 2007
110
0
6
luleå
Kan bara hålla med VIDGREN om de han skriver om reglerna, hare själv ADR intyd för allt utom sprängämnen och radioaktivaämnen.
körde i vecka lite mer än 160 lite bensin fult uppmärkt med godsdeklaration släckare mm, blev stoppade av lille polisen och gissa om de hajade till då man halar fram alla papper, skulle gissa på att de inte hade räknat med det =)
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Hemkommen från några soliga dagar i fjällen finns det tydligen lite nya inlägg här som läses med intresse...

Men en jeepdunk med korrekt försegling kan vara detaljhandelsförpackad ...
Nu är det så att det jag ifrågasatte i ditt inlägg har jag inte fått svar på.
Hur förseglar man en jeepdunk så att den blir detaljhandelsförpackad?
Frågan är mycket intressant då det skulle vara ett effektivt sätt att komma runt adr regelverket.
Väntar fortfarande på svar från polis Vidgren...

Har du läst trafikpolisens "transport av bensin, diesel och gasol" ? (den på lycksele.se)

Där står precis och exakt på punkten vad Trafikpolisen i Luleå sa ...

Jag förstår inte vad problemet är. Läs igenom : http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf

Där står klart och tydligt vad som krävs av en privatperson som vill transportera mer än 60 liter soppa....
Om man läser denna tråden från början så kan man läsa att jag hänvisat till detta pdf dokument inte mindre än på sju ställen i denna tråd innan Vidgren ens skrev sitt första inlägg här och rörde till det....

Tycker att det är super bra att polisen i sverige kan vara överens om vad som gäller, kan vi vara översens om att det som står i detta dokumet är det som gäller och att allt annat är meningslöst skitprat.

Ringde till trafikavdelningen i Luleå och frågade följande:

- Hej! om jag som privatperson ska dra upp 240 liter bensin till fjällen vad krävs?

Följande svar fick jag av trafikpolisen (Kan ej nämna honom vid namn pga PUL, ring själv om du ska ha det bekräftat REVare)

Man ska ha godkända kärl!
Plåtdunk märkt med UN3A1/ X eller Y
Plastdunk märkt UN3H1/ X el Y

Varje dunk uppmärkt med etikett UN1203 samt en varningsflamma.
2 kg brandsläckare
Godsdeklaration över hur många liter samt att det är för eget bruk.
Till sist och självklart:

Väl förankrat.

Detta gäller upp till 333 liter bensin.

Hur mycket bevis kräver du för att erkänna då du har fel REVare?
Detta är exakt vad jag har hävdat hela tiden, läs mina inlägg...förutom att man även ska ha utblidning enligt citat: "[FONT=TimesNewRoman,Italic]Utbildning enligt kraven i del 1.3 dvs. en allmän, funktionsspecifik och säkerhetsinriktad utbildning"[/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Italic]Denna utbildning är enligt min mening det samma som adr-grund.[/FONT]Jag tycker du verkar ha en lysande politiker karriär framför dig, då du helt plötsligt hävdar något som jag hela tiden sagt och dessutom vill ge sken av att jag skulle ha haft en annan åsikt och att den skulle vara fel...

Är det polisen i norrbottens mening att man inte behöver denna utbildning för att transportera mer än 60l eller att den skulle bestå av något annat än adr-grund?

Ser fram emot svaret på första frågan jag ställde, samt om det fortfarande finns menings skiljaktigheter i denna fråga.
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag har kollat upp med en polis här i A-jaur, hur dst ligger till med bensintransporter. Dom har exakt samma uppfattning som Vidgren redogjort tidigare här i tråden.

  • Det behövs ingen ADR-utbildning att för eget bruk transportera "Värdeberäknad Mängd" (t.ex. upp till 333 liter bensin).
  • Man måste dock ha med sig en "Godsdeklaration" om man ska transportera mer än 60 Lit Bensin.
  • Man måste ha med sig en pulverbrandsläckare på minst 2 kg, när man transporterar mer än 60 lit. bensin.
  • Man har inga synpunkter på kärlen, om man har "Jeepdunkar" eller andra liknande kärl (plast eller plåt) som är avsedda för bensin.
  • Dunkarna måste vara märkt med "Varningsetikett 3"
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Jag har kollat upp med en polis här i A-jaur, hur dst ligger till med bensintransporter. Dom har exakt samma uppfattning som Vidgren redogjort tidigare här i tråden.
  • Det behövs ingen ADR-utbildning att för eget bruk transportera "Värdeberäknad Mängd" (t.ex. upp till 333 liter bensin).
  • Man måste dock ha med sig en "Godsdeklaration" om man ska transportera mer än 60 Lit Bensin.
  • Man måste ha med sig en pulverbrandsläckare på minst 2 kg, när man transporterar mer än 60 lit. bensin.
  • Man har inga synpunkter på kärlen, om man har "Jeepdunkar" eller andra liknande kärl (plast eller plåt) som är avsedda för bensin.
  • Dunkarna måste vara märkt med "Varningsetikett 3"
Ok, då är det en felaktig information som trafikpolisen i Umeå har gett ut i form av ovanstående pdf.....jag anser att polisen i A-jaur snarast ska ta kontakt med sin kollega i Umeå för att rätta till misstaget i så fall, och att man har denna nya information skriftlig från berörd myndighet så att man har något att hänvisa till om man blir stoppad.

Har skrivit tidigare att det är lite svårt att hänvisa till anonymt given information från ett skoterforum vid vägkanten och det står jag fast vid att det är. Vare sig den kommer från en som säger sig vara polis och kallar sig Vidgren eller om man heter Stig Larsson i detta forum.

För egen del, tills vidare iaf, kommer jag att gå efter polisens eget officiella dokument som länkats till här ett antal gånger innan jag riskerar böter och eventuellt åtal, hur andra gör får stå för dom.

För min del är denna fråga avklarad förutom att jag fortfarande är väldigt nyfiken på hur man förseglar en jeepdunk så att den blir en detaljhandelsförpackning....
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ok, då är det en felaktig information som trafikpolisen i Umeå har gett ut i form av ovanstående pdf.....jag anser att polisen i A-jaur snarast ska ta kontakt med sin kollega i Umeå för att rätta till misstaget i så fall, och att man har denna nya information skriftlig från berörd myndighet så att man har något att hänvisa till om man blir stoppad.

Har skrivit tidigare att det är lite svårt att hänvisa till anonymt given information från ett skoterforum vid vägkanten och det står jag fast vid att det är. Vare sig den kommer från en som säger sig vara polis och kallar sig Vidgren eller om man heter Stig Larsson i detta forum.

För egen del, tills vidare iaf, kommer jag att gå efter polisens eget officiella dokument som länkats till här ett antal gånger innan jag riskerar böter och eventuellt åtal, hur andra gör får stå för dom.

För min del är denna fråga avklarad förutom att jag fortfarande är väldigt nyfiken på hur man förseglar en jeepdunk så att den blir en detaljhandelsförpackning....
Kan det möjligen inte vara så att du tolkar pdf-filen fel ?

Polisen i Piteå, Luleå och A-jaur har tydligen samma tolkning av detta dokument. Vore också intressant att veta hur polisen i Lycksele (och Umeå) tolkar detta dokument.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Kan det möjligen inte vara så att du tolkar pdf-filen fel ?

Polisen i Piteå, Luleå och A-jaur har tydligen samma tolkning av detta dokument. Vore också intressant att veta hur polisen i Lycksele (och Umeå) tolkar detta dokument.
Jamen det var då själva f**n hur kan man tolka klartext olika....? Det står ju tydligt att det krävs enkom utbildning för att transportera värdeberäknad mängd. Denna text har jag citerat här flera gånger.

Polisen lokalt i Lycksele har INGET med nämda dokument att göra.
Om du är intresserad av vad polisen i Västerbotten (Umeå) anser om transport av värdeberäknad mängd är det bara att läsa innan till (åter igen) http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf
Det är nämligen trafikpolisen i Umeå som författat ovanstående dokument.
Nu är det så att man ropade inte bara in en från gatan för att göra detta utan dokumentet är författat av Jimmy Leijonfalk, farligt gods-specialist vid polisen i Västerbotten. Och du Vidgren, han är inte rädd för att stå för sin åsikt och gömmer sig inte bakom PUL.

För min del så får både du och Vidgren gärna hävda att man inte behöver nämda utbildning. Det jag efterlyst är nån form av dokument eller annat trovärdigt bevis på att man INTE behöver detta, men har inte sett detta än iaf.
Och du, att anonymt på att forum påstå en sak är inte trovärdigt enligt min mening.
Själv har jag via pdf´en visat på att man behöver en sån utbildning. Ni får för min del hävda att jorden är platt om ni så vill, men bevisa detta då.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jamen det var då själva f**n hur kan man tolka klartext olika....? Det står ju tydligt att det krävs enkom utbildning för att transportera värdeberäknad mängd. Denna text har jag citerat här flera gånger.

Polisen lokalt i Lycksele har INGET med nämda dokument att göra.
Om du är intresserad av vad polisen i Västerbotten (Umeå) anser om transport av värdeberäknad mängd är det bara att läsa innan till (åter igen) http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf
Det är nämligen trafikpolisen i Umeå som författat ovanstående dokument.
Nu är det så att man ropade inte bara in en från gatan för att göra detta utan dokumentet är författat av Jimmy Leijonfalk, farligt gods-specialist vid polisen i Västerbotten. Och du Vidgren, han är inte rädd för att stå för sin åsikt och gömmer sig inte bakom PUL.

För min del så får både du och Vidgren gärna hävda att man inte behöver nämda utbildning. Det jag efterlyst är nån form av dokument eller annat trovärdigt bevis på att man INTE behöver detta, men har inte sett detta än iaf.
Och du, att anonymt på att forum påstå en sak är inte trovärdigt enligt min mening.
Själv har jag via pdf´en visat på att man behöver en sån utbildning. Ni får för min del hävda att jorden är platt om ni så vill, men bevisa detta då.
Jag har varken påstått bu eller bä, utan bara återgett vad för svar jag fick av polisen i A-jaur, när jag ställde frågan vad som gäller för mig som privatperson vid transport av bensin för eget bruk. Vilket jag för övrigt skrev tydligt i mitt tidigare inlägg.

Sedan så har "Vidgren" tidigare här i tråden återgett vad polisen i Piteå och Luleå svarat han på samma fråga. Och ingen av poliserna på dessa 3 polisdistrikt har tolkat pdf-dok. som du länkat till, på samma sätt som du.

Vad som då är intressant för att gå vidare, är inte hur du tolkat texten, utan hur polisen i Umeå, tolkar den. Visar det sig då att dom har exakt samma tolkning som du, så är mitt påstående (#36) tidigare här i tråden i högsta grad relevant
Som jag sagt tidigare, det är ganska så rörigt, vad man får ha med sig och inte, när tydligen inte ens polisen har en enhetlig linje och vi bor ju ändå i samma land.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Men en jeepdunk med korrekt försegling kan vara detaljhandelsförpackad ...
Fråga 1:
Hur förseglar man den då? Väntar fortfarande på svar.....

Har du läst trafikpolisens "transport av bensin, diesel och gasol" ? (den på lycksele.se)

Där står precis och exakt på punkten vad Trafikpolisen i Luleå sa ...

Jag förstår inte vad problemet är. Läs igenom : http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf

Där står klart och tydligt vad som krävs av en privatperson som vill transportera mer än 60 liter soppa....
Fråga 2:
Är det enligt din mening, klart och tydligt att det som finns i detta dokument är det som gäller ?
Jag har hela tiden hävdat att så är fallet.

Fråga 3:
Eller påstår du fortfarande att man INTE behöver specifik utbildning när man transporterar värdeberäknad mängd?
Jag har i alla mina inlägg påstått att man MÅSTE ha det.

Detta är tre väldigt enkla frågor som jag väldigt gärna vill få svar på.


Jag anser att det synnerigen allvarligt att man utger sig för att vara polis och sen komma med vilseledande information som kan lura andra att begå lagbrott.

Faktum är att det är straffbart:
Brottsbalken kap. 17
"§15 Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.

Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792)."

Om du tar din medverkan här seriöst så svara på ovanstående frågor.
 
4

426H

Haha, livlig diskussion här! Sätter mina pengar på Vidgren, men problemet är helt klart att det är för många puckade byråkrater anställda i statsförvaltningen. Hur kan man tex komma på att en bensindunk skall märkas UN3A1/X bredvid varningsettiketten. Hade väl varit enklare för alla parter vid en eventuell olycka om man i stället märkt dunken med "BENSIN"? Hur många vet vad UN3A1/X betyder? Sen kan man ju ifrågasätta nyttan av en godsdeklaration i dessa sammanhang.
Själv gynnar jag hellre lokala fjällmacken än att ha släpet fullt med sås. I alla all om dom säljer fräsch 98. ;)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Fråga 1:
Hur förseglar man den då? Väntar fortfarande på svar.....



Fråga 2:
Är det enligt din mening, klart och tydligt att det som finns i detta dokument är det som gäller ?
Jag har hela tiden hävdat att så är fallet.

Fråga 3:
Eller påstår du fortfarande att man INTE behöver specifik utbildning när man transporterar värdeberäknad mängd?
Jag har i alla mina inlägg påstått att man MÅSTE ha det.
Svar: 1
En jeepdunk förseglar man genom att dra en ståltråd genom öglan som sitter mellan dunken och själva "locket"

En plastdunk blir nog svårare ..

Svar: 2
Det är enligt min mening helt klart att vad jag skrev i mitt inlägg är det som gäller.

Svar: 3
Du behöver adr utbildning om du ska transportera över 333 liter eller 1000 poäng, inte annars. SÅ vart du fått det till att det ska behövas för att köra över 60 liter vet jag inte. Jag ser inte hur dokumentet ifrån Trafikpolisen kan tolkas annorlunda men vad vet jag, jag jobbar bara med det...

Sen angående "föregivande av allmän ställning" så vet jag ej om du ställde en fråga eller om du gjorde ett påstående??

Nu lämnar jag denna diskussion. Jag tycker inte att det hör hemma i ett skoterforum.

Din ton REVare är inte trevlig och jag sitter inte på detta forum för att ta skit...

Lyckligtvis har detta forum en ignoreknapp och du börjar närma dig den ganska fort.

Vill du diskutera polisfrågor och brott så kan jag rekommendera www.polisman.com
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Du behöver adr utbildning om du ska transportera över 333 liter eller 1000 poäng, inte annars. SÅ vart du fått det till att det ska behövas för att köra över 60 liter vet jag inte. Jag ser inte hur dokumentet ifrån Trafikpolisen kan tolkas annorlunda men vad vet jag, jag jobbar bara med det...

Då det verkar lite si och så med läskunnigheten har jag inget annat val än att rita och berätta....
Titta på bilden nedan och läs det gulmarkerade som jag ringat in med röd ring.



Så här skriver Fred Lundgren angående utbildningen:
Om nu behovet finns att transportera mer än 60 liter behöver ni en utbildning för tranport av värdeberäknad mängd.
Om du skall transportera som värdeberäknade mängder så behöver du utbildning enligt 1.3 Utbildning av personer delaktiga vid transport av farligt gods.
Utbildningen skall innehålla tre delar (kort sammanfattat):
Allmän utbildning
Personer skall vara förtrogen med de allmänna vilkoren vid transport av farligt gods

Funktionsspecifik utbildning
Personer skall få en detaljerad utbildning om de bestämmelser som reglerar transport av farligt gods, motsvarande deras uppgifter och ansvar

Säkerhetsutbildning
Personal skall få utbildning i vilka risker, faror och ev skador som kan uppkomma vid tillbud eller skador på faligt gods som hanteras.
Utbildningens mål skallv vara att ge personer kännedom om säker hantering och nödåtgärder.

Denna utbildning skall dokumenteras och skrivas på ett speciellt sätt.

Denna utbildning skall ges av en person som har den erfoderliga kunskapen.

För den som inte vet sysslar Fred med ADR-utbildningar på Liljaskolan i Vännäs, han fungerar dessutom som säkerhets rådgivare för företag som håller på med farligt gods och är enligt min mening mycket kompentent i denna fråga.

Tomas Wikberg, chef för trafikpolisen i Umeå och södra lappland är av samma uppfattning.

Observera att dessa personer som jag haft kontakt med för att uppdatera mina kunskaper inte är några anonyma källor som gömmer sig bakom PUL.
Det är fritt att ta kontakt med båda två för den som vill ha detta bekräftat.
PM´a mig om ni behöver telefonnummer eller mail adress till mina källor.


Angående ditt "tips" om hur man gör en detaljhandels förpackning av en bensinfylld jeepdunk så är detta inget som ovanstående personer hört talas om. Den som gör på detta sätt som du beskriver riskerar enligt de experter jag frågat, böter och eventuellt åtal beroende på volym.

Att du i egenskap av polis delar ut sådana "tips" är synnerligen allvarligt tycker jag då det kan finnas personer som tror på dig.

Man får gärna ha synpunkter på min ton, men då det är allvarligt att uppmana till lagbrott anser jag att man måste skarpt säga ifrån.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Som sagt.. jag har lämnat detta ämne. Leder ingen vart att du rapar källor och argumenterar för din sak och jag fortsätter att argumentera för min sak ... Det tar inte slut.

Ha det..
 

skoterleden

Team Snowmobile
1 jan 2000
124
0
6
Okey! Het diskussion där förmodligen båda har rätt sett både ur en juridisk samt inte minst en praktisk synvinkel. Jag stänger tråden nu innan den spårar ur helt men jag har en uppmaning till alla:

1. Försök, även om ni har vitt skilda åsikter att respektera varandra. Ha en trevlig ton!!

2. Tänk på att det finns många, många, som läser det ni (alla) skriver och tolkar det som absoluta sanningar.


Därför, om jag nu ska lägga mig i den här debatten (som vi har all anledning att följa upp rent journalistiskt) så finns ett råd oavsett vad som gäller i olika juridiska termer.

- Den som vill vara säker lastar max 60 liter soppa i dunkar och tankar resten när ni åker skoter.

- Den som vill, vågar och orkar köper klisterlappar med varningstext, förseglar enligt konsten alla regler, skaffar brandsläckare och upprättar en avsedd godsdeklaration. Att samtidigt smörja munlädret mot eventuella okunniga poliser (de är ju också bara vanliga människor) kan nog vara ett sista tips.

Tack alla för en intressant debatt, tror nog frågeställaren fått mer än han önskade. ;)
Vi får se om vi har möjlighet att rota fram vad som i lag gäller och om det finns något prejudikat i frågan. I slutänden är det just det som avgör.

Redaktionen Snowmobile
Mikael Tarander
 
Status
Stängd för vidare inlägg.