Transportera bensin?

Status
Stängd för vidare inlägg.

lassep

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Hur mycket bensin får man transportera i bilen, alternativt på släpet (utöver det man har i skotern)?
 

baus

Aktiv medlem
18 nov 2007
52
0
1
Kra
Inuti bilen får du transportera max 5 liter, pga. deformationsytorna vid krock... På släp är det mer, kommer dock ej ihåg hur mycket, det finns en tidigare tråd om ämnet, bara att leta i arkivet... :ciao:
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
D

Deleted member 9532

Enligt lagen får du frakta 60 liter i dina PRIVATA Dunkar.
Om du däremot köper en bensinmacks smådunkar (5liter) så får du ta med hur mycket du vill.

Låter ganska konstigt men det är sant!:D

Detta står bla i Handboken för snöskoter, men enligt handledaren på skoterkursen gäller detta alla fordon bortsett från Tankbil.
 
Senast redigerad av en moderator:

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Har hört att man får ha så mycket som behövs med sej när det är för privat bruk.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Vart kan man läsa sig till allt det här? kan någon komma med någon länk eller källhänvisning? blir ju nyfiken. =D
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Kort kan man säga att utan ADR får man ta med sig 60l bensin i godkända förpackningar. Ska man ta med sig mer måste man ha ADR behörighet plus lite annat, då får man transportera max 333l.
Nja, nästan...
Är det inte så att vid över 333l så krävs det ADR-intyg, under 333l så är det enligt värdeberäknad mängd.

Vid upp till 60l krävs inget speciellt på vad bensinen är i, hur det är märkt eller så, över 60l till 333l krävs typgodkänd förpackning som ska vara märkt och etiketterad, en godsdeklaration som ska innehålla en uträkning som visar att det man har med sig inte överskrider värde 1000 och en brandsläckare på 2kilo.

Det är inte förräns man överskrider värde 1000 (333l när vi talar bensin) som det krävs att chauffören har ADR-intyg

Rätta mig om jag har fel...
min källa: TYAs bok "Vägtransport av Farligt gods"

Edit: Missade att skriva, som REVare påpekade nedan:
Förare som transporterar farligt gods som värdeberäknad mängd måste inte ha ADR-intyg, de ska däremot ha en utbildning i de regler som rör deras arbetsuppgifter och ansvarsområden.
Överstiger lasten värde 1000 så ska alla ADR-regler följas.

Skriver rakt av från boken min nu...
Bestämmelserna i ADR/ADR-S gäller inte för transport av:

a. bränsle som finns i behållare i transporterade fordon som är till för dettas framdrivning eller drift av dess utrustning
Totala volymen av de fasta tankarna får inte överstiga 1500 liter per transportenhet (bil+släp) och volymen på en tank på ett släpfordon får inte överstiga 500 liter. Högst 60 liter per transportenhet får transporteras i bärbara bränspebehållare. Dessa begränsningar gäller inte på fordon som används av räddningstjänsten.

b. bränsle som finns i tankar i fordon eller annat transportmedel som utgör last, och som är till för dessas framdrivning eller drift av utrusning
 
Last edited:

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Enligt lagen får du frakta 60 liter i dina PRIVATA Dunkar.
Om du däremot köper en bensinmacks smådunkar (5liter) så får du ta med hur mycket du vill.

Låter ganska konstigt men det är sant!:D
Struntprat...det som räknas som detaljhandels förpackningar som du antagligen tänker på räknas bara färdigförpackad bensin, typ akrylat. Tror inte att det var den typen av bensin trådskaparen tänkte sig.
Om du är av annan åsikt så länka gärna till den informationen så att vi alla kan ta del av den.

Har hört att man får ha så mycket som behövs med sej när det är för privat bruk.
Man hör ganska mycket här i värden, inte minst här, som är rent skitsnack...om det var din tioåriga lillebror som sa det till dig får du gärna hålla det som trovärdigt, själv läser jag polisens pdf fil som jag länkade till ovan och rättar mig efter det.

Återigen läs den andra tråden och polisens pdf, där finns alla svar, posta inte vilda gissningar om man inte vet det förstör bara tråden.
 
Last edited:
D

Deleted member 9532

Jag kanske har missuppfattat det hela, ska läsa på någon dag när jag har tid!
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Nja, nästan...
Är det inte så att vid över 333l så krävs det ADR-intyg, under 333l så är det enligt värdeberäknad mängd.

Vid upp till 60l krävs inget speciellt på vad bensinen är i, hur det är märkt eller så, över 60l till 333l krävs typgodkänd förpackning som ska vara märkt och etiketterad, en godsdeklaration som ska innehålla en uträkning som visar att det man har med sig inte överskrider värde 1000 och en brandsläckare på 2kilo.

Det är inte förräns man överskrider värde 1000 (333l när vi talar bensin) som det krävs att chauffören har ADR-intyg

Rätta mig om jag har fel...
min källa: TYAs bok "Vägtransport av Farligt gods"

Då rättar jag dig direkt, om man ska transportera värdeberäknad mängd ska man ha:
Utbildning enligt kraven i del 1.3 dvs. en allmän, funktionsspecifik och säkerhetsinriktad utbildning

Mer än värdebräknad mängd så gäller ADR fullt ut dvs. du måste ha ett ADR godkänt fordon.

Säger det en gång till läs detta http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf
Där står allt man behöver veta
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Då rättar jag dig direkt, om man ska transportera värdeberänad mängd ska man ha:
Utbildning enligt kraven i del 1.3 dvs. en allmän, funktionsspecifik och säkerhetsinriktad utbildning

Mer än värdebräknad mängd så gäller ADR fullt ut dvs. du måste ha ett ADR godkänt fordon.

Säger det en gång till läs detta http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf
Där står allt man behöver veta
Problemet med regelverket som rör ADR-transport av farligt gods har tydligen tolkas på skilda sätt tidigare i vart fall.
Polisen kan ha sin tolkning, ADR-inspektörer (Räddningsverket) en annan och slutligen är det åklagaren som beslutar om att driva ett eventuellt rättsfall till domstol.

Har själv en kompis som blev stoppad av polisen när han hade en plastfarmare med diesel på släpet. Det var vid en stor trafikrazzia med både polis, bilinspektörer (Vägverket) och en ADR-inspektör.

Polisen menade att han körde olagligt, när han körde med en så stor mängd diesel på släpet (jag tror att det var 800 liter). ADR-inspektören lade sig i diskussionen och sa att om transporeten var för eget bruk, vilket den var, så var den helt laglig.
Polisen påstod dock fortfarande att transporten i högsta grad var olaglig.

ADR-killen uppmanade då min kompis att inte skriva på några böter och istället driva saken till domstol. Polismannen vart helt vansinnig. Men ADR-killen lämnade även sitt telefonnummer och uppmanade kompisen att ringa han, när åklagaren hörde av sig.
Det gick några veckor, innan åklagaren brevledes hörde av sig. Han tog då kontakt med ADR-inspektören, som ville ha en kopia av brevet, vilket han fick.
Det gick sedan ytterliggare några veckor, innan det kom ett nytt brev från åklagaren, där det stod att målet var nerlagt.

Detta hände för ca. 10 år sedan, regelverket kan mycket väl ha ändrats/tolkas annorlunda idag, så jag påstår inte att det är fullt lagligt att idag transportera 1000 poäng helt fritt, för jag vet inte.
Men jag påstår däremot att ADR-regelverket har tolkats helt olika av polis och räddningsverket (den myndighet som har hand om saken) tidigare, och kanske att det fortfarande råder tveksamheter. :confused:
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Oj oj oj.....Stig Larsson, vad krångligt man göra allting. En enkel fråga som lättast besvaras genom sökfunktionen här har drivit i väg med krångliga ADR regler, som egentligen bara rör dom som har ADR certifikat och därmed borde kunna detta själva, och domstols mål som inte kan verifieras.

Kan vi inte vara överens om att det vid vägkanten, för en vanlig svensson, är det polisens tolkning som gäller genom den pdf länk som det hänvisas till här på forumet.
Om det finns annan föreskrift någonstans som visar på något annat är det bara att länka till denna.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Oj oj oj.....Stig Larsson, vad krångligt man göra allting. En enkel fråga som lättast besvaras genom sökfunktionen här har drivit i väg med krångliga ADR regler, som egentligen bara rör dom som har ADR certifikat och därmed borde kunna detta själva, och domstols mål som inte kan verifieras.

Kan vi inte vara överens om att det vid vägkanten för en vanlig svensson är polisens tolkning genom den pdf länk som det hänvisas till här på forumet.
Om det finns annan föreskrift någonstans som visar på något annat är det bara att länka till denna
Håller med att, stående ensam vid vägkanten, stoppad av polisen, så är man nog inte så kaxig och många skriver nog på vad som helst för att slippa krångla och istället ta böterna.

Detta hade nog min kompis också gjort vid det tillfälle som jag beskrev.
Men då det dök upp en "Ängel" som uppmanade han att inte skriva på böterna utan att istället driva saken vidare, för att han skulle få rätt mot polismannen i så fall, så då vart livet betydligt lättare att leva när han körde vidare..
 
Last edited:

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
sp4x:
Den utbildning man hänvisar till:[FONT=TimesNewRoman,Italic] enligt kraven i del 1.3 dvs. en allmän, funktionsspecifik och säkerhetsinriktad utbildning i pdf filen är samma som ADR grund, mig veterligen finns ingen annan utbildning som kan fås för att uppfylla detta krav.[/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Italic]Har hållit på med detta yrkesmässigt och därigenom genomgått en mängd kurser och fortbildningar genom åren och har aldrig hört talas om någon "snik kurs" som ger en sådan behörighet.[/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Italic][/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Italic]Dock skulle det vara kul att få veta om det finns en sådan, länka till ev. utbildare och utbildningsplan om det finns en sån.
[/FONT]
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Tycker mej läsa i filen att ADR reglerna ej gäller privatperson.

Så du menar att ifall jag lastar upp 4 skotrar på släpet å drar till fjälls med 240l soppa i jeepdunk fastsurrat där bak, så är detta olagligt även fast det är för privat bruk? Så tolkar inte jag pdf'en du länkade till men jag är inte den piggaste i världen nu heller.

Jag har tyvärr ingen 10årig bror, dock en 11 årig son.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Tycker mej läsa i filen att ADR reglerna ej gäller privatperson.

Så du menar att ifall jag lastar upp 4 skotrar på släpet å drar till fjälls med 240l soppa i jeepdunk fastsurrat där bak, så är detta olagligt även fast det är för privat bruk? Så tolkar inte jag pdf'en du länkade till men jag är inte den piggaste i världen nu heller.

Jag har tyvärr ingen 10årig bror, dock en 11 årig son.
Eftersom det verkar svårt att läsa och förstå förstå det som står i pdf filen jag länkat till så förtydligar jag det, om det går...


[FONT=TimesNewRoman,Bold]
Undantag för PRIVATPERSONER​
[/FONT]
ADR/ADR-S bestämmelserna gäller inte för transport av farligt gods som​
[FONT=TimesNewRoman,Bold]PRIVATPERSONER [/FONT]utför,
om detta gods är
[FONT=TimesNewRoman,Bold]FÖRPACKAT FÖR DETALJHANDELSFÖRSÄLJNING [/FONT]och är avsett för

personligt bruk eller hushållsbruk eller för sport och fritid.

Detaljhandels förpackningar är sådana som är färdigförpackade, typ 4l akrylat mm. det finns regler om storlek på dessa, får inte vara förpackade i "storpack"

Bestämmelserna gäller inte för transport av:
• Bränsle som finns i fasta bränsletankar i transporterande fordon, och som är till för dettas framdrivning
eller drift av dess utrustning...
• Bränslet får också transporteras​
[FONT=TimesNewRoman,Bold]i bärbara bränslebehållare
dock [FONT=TimesNewRoman,Bold]högst 60 liter bränsle.

[/FONT]
• Bränsle som finns i tankar i fordon eller annat transportmedel (tex båtar, skotrar) som utgör last, och
som är till för dessas framdrivning eller drift av dess utrustning….
Anm: Bärbara bränslebehållare innebär att de skall vara avsedda för transport av bränsle t ex:​
”reservdunk” för bensin. Det är EJ tillåtet att köra drivmedel i saft-, vattendunkar eller liknande.

Om man håller sig till detta så gäller inte ADR reglerna, om mängden överskrids är det ADR som gäller, med värdemängd etc.

Den som ändå inte förstår vad som gäller och lastar 4 skotrar och 240l bensin i jeepdunk på släpen får skylla sig själv när farbror blå skriver ut böteslappen.
[/FONT]
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men en jeepdunk med korrekt försegling kan vara detaljhandelsförpackad ...

Jag har blivit lärd att man får frakta 60 liter soppa plus vad du har i tanken på skotern. Ska du dra mer måste du märka upp dunkar och ta med en godsdeklaration.

Problemet som jag ser det är att Polisen har inget rättsfall eller dylikt som reglerar vad som är detaljhandelsförpackat. Därför så går det att göra som jag skrivit ovan. Rätt eller fel men så är det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.