Transportera bensin?

Status
Stängd för vidare inlägg.

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Men en jeepdunk med korrekt försegling kan vara detaljhandelsförpackad ...

Jag har blivit lärd att man får frakta 60 liter soppa plus vad du har i tanken på skotern. Ska du dra mer måste du märka upp dunkar och ta med en godsdeklaration.

Problemet som jag ser det är att Polisen har inget rättsfall eller dylikt som reglerar vad som är detaljhandelsförpackat. Därför så går det att göra som jag skrivit ovan. Rätt eller fel men så är det.
Jasså, hur förseglar man den då?

Om du lärt dig annat än det som finns att läsa på polisens hemsida länka till detta då.

Från polisens håll säger man att det är tydligt om vad som räknas som detaljhandelsförpackningar, om du är av annan åsikt kan du väl visa vilken källa du hämtar denna info från.

Tycker det är oseriöst att ge en massa tips och råd som uppenbarligen inte följer vad lagen säger.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jasså, hur förseglar man den då?

Om du lärt dig annat än det som finns att läsa på polisens hemsida länka till detta då.

Från polisens håll säger man att det är tydligt om vad som räknas som detaljhandelsförpackningar, om du är av annan åsikt kan du väl visa vilken källa du hämtar denna info från.

Tycker det är oseriöst att ge en massa tips och råd som uppenbarligen inte följer vad lagen säger.
Problemet kan ju kanske eventuellt fortfarande vara att polisen inte har samma tolkning som räddningsverket av ADR-reglerna. Om det nu är så att det är ADR-regelverket man tolkar när man lagt ut PDF-filen.
Det kan ju kanske finnas någon annan paragraf som berör hantering av farligt godfs avseende privatpersoner.

Och det är ju inte heller polisen som skriver lagarna, utan deras uppgift är att se till så att vi medborgare följer lagarna.
Tolkas en lag olika, vad det än månne vara för lag, så har vi ju alla rätt att driva saken i domstol, där jurister avgör saken.

Men enklast för alla som skall iväg till fjälls, är väl att om det är möjligt tanka där på plats istället.

Förövrigt så är det väl så att olyckor som är förorsakade av att folk kört med mer än 60 Lit. bensin på släpvagnen/bagagerummet, är mycket lätträknade, jämfört med dom alkoholrelaterade olyckorna med bil/skoter.
så "Påsk-poliserna" borde nog lägga sitt krut där istället.

Till sist så skall alla forumanvändare ha en riktig trevlig och solig påsk, med många härliga skotermil, det ser då jag fram emot. Ha De !:hello:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jasså, hur förseglar man den då?

Om du lärt dig annat än det som finns att läsa på polisens hemsida länka till detta då.

Från polisens håll säger man att det är tydligt om vad som räknas som detaljhandelsförpackningar, om du är av annan åsikt kan du väl visa vilken källa du hämtar denna info från.

Tycker det är oseriöst att ge en massa tips och råd som uppenbarligen inte följer vad lagen säger.
Jag jobbar som polis ....

Finns det inte lagstadgat eller tydligt preciserat vad detaljhandelsförpackat är så bryter man inte mot lagen.
Men bara för att det kommit upp så ska jag grotta ner mig i ämnet och skriva här i tråden.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag jobbar som polis ....

Finns det inte lagstadgat eller tydligt preciserat vad detaljhandelsförpackat är så bryter man inte mot lagen.
Men bara för att det kommit upp så ska jag grotta ner mig i ämnet och skriva här i tråden.
Ett tips, om du bor och verkar i Piteå, så känner du kanske Svante Worrsjö, hör även med han, han lär nog kunna det mesta om ADR-transporter !
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Jag jobbar som polis ....

Finns det inte lagstadgat eller tydligt preciserat vad detaljhandelsförpackat är så bryter man inte mot lagen.
Men bara för att det kommit upp så ska jag grotta ner mig i ämnet och skriva här i tråden.
Jamen då är ju allt klart....då säger man bara vid vägkanten att en som kallar sig Vidgren på internet och påstår sig vara polis har sagt att det är ok att lasta bensin 20l jeepdunkar i större mängd och man homefree...eller....

I andra delar på detta forum har du skrivit att det är fånigt att inte kunna backa upp sina påståenden, personligen ser jag fram emot ny kunskap i ämnet men då ska det också göras trovärdigt och inte bara vara grundlösa påståenden.

Upp till bevis nu polis Vidgren.....
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
vad jag vet så verkar inte #0 (dvs lassep) ha ADR intyg, han vill veta hur mycket han får ta med sig till fjälls nu i påsk, så tråden har spårat enormt, men 60liter + full tank på skotern är då helt lagligt, vill du lasta mer än så bör du skaffa dig ett ADR intyg, då får man veta allt man behöver och hur mycket man får ta med sig, men allt ska vara infört på papper osv före transport när man har intyget, ganska jobbigt så behöver du inte ta med dig mer soppa och kan tanka där så är det ingen idé med intyget, men det kanske finns nån åkare här med ADR intyg som vet vad som gäller och kan upplysa alla här?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Snälla trådskapare, SÖK! Hela diskutionen har som andra också sagt varit uppe tidigare!

Har ni ingen aning om ADR så skit i att låtsas veta!

60 liter för en vanlig nisse utan att göra någonting speciellt, är det så svårt att förstå?

REVare: Bra att någon håller ordning.. :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jamen då är ju allt klart....då säger man bara vid vägkanten att en som kallar sig Vidgren på internet och påstår sig vara polis har sagt att det är ok att lasta bensin 20l jeepdunkar i större mängd och man homefree...eller....

I andra delar på detta forum har du skrivit att det är fånigt att inte kunna backa upp sina påståenden, personligen ser jag fram emot ny kunskap i ämnet men då ska det också göras trovärdigt och inte bara vara grundlösa påståenden.

Upp till bevis nu polis Vidgren.....
REVare: Sa jag inte att jag skulle kolla upp och meddela i tråden ?

Du har fan ingen anledning att kalla mina inlägg ej trovärdiga eller grundlösa igenom att jag lovat återkomma med fakta och källanvisning.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ett tips, om du bor och verkar i Piteå, så känner du kanske Svante Worrsjö, hör även med han, han lär nog kunna det mesta om ADR-transporter !
Vi har några stycken på jobbet som har järnkoll ... Ska kolla med dom först.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Vi har några stycken på jobbet som har järnkoll ... Ska kolla med dom först.
Ha ha.... ja det låter tryggt att lagens långa arm har järnkoll.

Om man kastar ur sig, som jag ser det, grundlösa påståenden får man allt tåla att bli ifrågasatt. Fram till dess att det du säger bekräftas på annat sätt än "ditt ord" håller jag dina påståenden som oseriöst struntprat.

Nu drar jag till fjällen, med laglig last, och skiter i denna diskution. Hoppas bara att man inte möter en okunnig polis som har egna ideer om hur man ska lasta på släpet.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Snälla trådskapare, SÖK! Hela diskutionen har som andra också sagt varit uppe tidigare!

Har ni ingen aning om ADR så skit i att låtsas veta!

60 liter för en vanlig nisse utan att göra någonting speciellt, är det så svårt att förstå?

REVare: Bra att någon håller ordning.. :)
Tack för det, tycker också att denna tråd helt och hållet spårat ut då trådskaparen för länge sen fått sitt svar.

Men då man i egenskap av polis och myndighetsperson här vill göra gällande att det är något annat som gäller blir jag väldigt nyfiken.
Ämnet intresserar mig och jag har fått rätt mycket utbildning genom åren. Så sådan helt ny kunskap, om den nu finns, skulle var mycket intressant att få ta del av.

Kör lungt nu till påsk och bli inte statitstik :hello:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ringde till trafikavdelningen i Luleå och frågade följande:

- Hej! om jag som privatperson ska dra upp 240 liter bensin till fjällen vad krävs?

Följande svar fick jag av trafikpolisen (Kan ej nämna honom vid namn pga PUL, ring själv om du ska ha det bekräftat REVare)

Man ska ha godkända kärl!
Plåtdunk märkt med UN3A1/ X eller Y
Plastdunk märkt UN3H1/ X el Y

Varje dunk uppmärkt med etikett UN1203 samt en varningsflamma.
2 kg brandsläckare
Godsdeklaration över hur många liter samt att det är för eget bruk.
Till sist och självklart:

Väl förankrat.

Detta gäller upp till 333 liter bensin.

Hur mycket bevis kräver du för att erkänna då du har fel REVare?
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Är det några som har koll så måste de ju vara polismyndigheten i den del av landet som de lär stoppas många släp med skoterlast. Om de inte vore så långt till Piteå skulle du få en munk för besväret :p
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Som jag sagt tidigare, det är ganska så rörigt, vad man får ha med sig och inte, när tydligen inte ens polisen har en enhetlig linje och vi bor ju ändå i samma land.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Man får ha max med sig 1000 poäng , diesel = 1 p per liter, bensin 3p per liter. Dvs 333 liter bensin eller 1000 liter diesel. Brandsläckare och godsdeklaration måste man ha. Transporterar man fordon är tanken undantaget. Men vad jag har hört från ADR folk så max 450 liters kärl hur många du vill som privatperson, dock så är jag djävligt skeptisk till det. Men som sagt, ring polisen och kolla med dom, skriv ner vem du talade med samt tidpunkt. Brukar vara enklast så. ADR snubben kör Tankbil så.. han borde ju veta ;-)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag tänker då på polisen i Lycksele som lagt ut på internet max 60 lit, samtidigt som polisen i Luleå enligt dig, säger att man som privatperson får ha med sig betydligt större mängd än 60 lit. :confused:
Har du läst trafikpolisens "transport av bensin, diesel och gasol" ? (den på lycksele.se)

Där står precis och exakt på punkten vad Trafikpolisen i Luleå sa ...

Jag förstår inte vad problemet är. Läs igenom : http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf

Där står klart och tydligt vad som krävs av en privatperson som vill transportera mer än 60 liter soppa....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.