Terrängkörningslagen ska utredas

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Nationella snöskoterrådet bildades 2007 genom en överenskommelse. Den nuvarande överenskommelsen gäller mellan 2015 – 2018 och träffades mellan:
Sveriges Kommuner och Landsting SKL (representerar Sveriges kommuner),
Lantbrukarnas riksförbund (LRF),
Länsstyrelsen Dalarna (representerar Sveriges länsstyrelser),
Naturvårdsverket,
Rikspolisstyrelsen,
Trafikverket,
Transportstyrelsen,
Sametinget,
Sveriges snöskoteråkares centralorganisation (SSCO),
Sveriges snöskoterägares riksorganisation (SNOFED),


http://snoskoterradet.se/
 
Last edited:
Reactions: Nitrox

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Jag tycker också att det är bedrövligt att det återigen talas om restriktioner för oss skoteråkare vars miljöpåverkan är liten i ett svenskt motorperspektiv jämfört med andra motoriserade fordon. Däremot tror jag tyvärr inte riktigt på Boondocksaint's uppskattade siffra om 99.9% skötsamma skoteråkare. Skulle nog tippa på 8,5 skötsamma av 10, vilket ger en annan procentsats. Ser förvånande ofta idioter som kör över nyplanteringar eller i förbudsområden. Tror det är svårt att utbilda bort inställningen hos sådana skoteråkare som bara tycker dom har rättigheter och inga skyldigheter. Kanske enbart svidande böter funkar, inte vet jag.
 

inkko

Medlem
13 feb 2013
32
4
8
Kiruna
Ja nog kan man förstå vilken folkgrupp som trycker på att terräng körningslagen ska stramas åt....
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Japp så är det, rötägg finns det överallt. Hemma här så slutade i alla fall ca:90% av buset när vi ordnade klubb samt leder och vi får till och med köra på golfbanan på anvisad plats, men så har vi dom där sista % som skiter i allt, samt 4 hjuls åkarna som kör på våra leder på sommarn och (vintern) det ser ut som ett terräng regemente har vart ute och övat... Bild efter urdikning och lagt i stock samt ris. :mad: ( Hmm...gubbar som inte orkar att köra cross men vill bli skitiga ändå) Fördomar ja kanske....puss på er och putsa era maskiner å kanske lite bärs och sol..:)
 

Attachments

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Håller med om att atv river sönder marker på ett helt annat sätt, har själv plöjt upp djupa spår genom snårskog som lär finnas kvar när mina ungar är vuxna. Dock med markägarens godkännande att det skulle bli så.

Men attityden hos skoteråkare börjar hos andra skoteråkare, både på forum och i videoklipp (både vad man lägger upp och vad man ger positiv kritik), sedan räcker det oftast med att en är j-vligt tråkig i ett gäng och börjar rabbla upp konsekvenser ifall någon vill ut och plöja en nyplantering. Sedan är det ju så att man kan anmäla även någon man känner, skulle alla som påstår sig köra efter konstens alla regler för att minimera skador agera på nämnda vis skulle ingen utredning behövas. Och inte heller någon diskussion.
Men hur många vill t.ex. anmäla en kompis?
 
Reactions: zappo och Vituraz

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Hur blåsta kompisar har man då, när de medvetet vill ut och ”plöja en nyplantering” ?? Och dessutom utövar kompistryck för att alla ska hänga på… Nä, då kör jag hellre ensam hela dagarna och letar på egna lekområden.

Vill de där kompisarna att man kommer hem till dom och kör sönder jordgubbslandet? Troligtvis inte.

Men som du säger, det kan vara svårt med kompisar. Det är därför jag tror att bättre närvaro från myndigheter och markägare, i tillägg till grymt svidande böter för att bryta terrängkörningslagen skulle rätta upp situationen på bara något år. Och vi skulle fortfarande ha kvar den fria åkningen i Sverige, precis som det ska vara
 
Reactions: Crusty077 och Bola

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Troligtvis är de ju om inte blåsts så iaf ignoranta, men det är ju rätt självklart att de finns där ute i terrängen iaf. Vilket gör att någon har chans att påverka utgången av deras körning.

Myndighetsutövande folk kostar pengar och det vill man inte betala för. Lättare då att ändra på textrader. Säger inte att det är rätt eller att jag håller med, men ingen söder om Sundsvall vill betala och då blir det som det blir. Tyvärr ska tilläggas.
 
Reactions: mas

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det är tillräckligt diskriminerande ändå.
Jag har åkt mycket med samer i fjällen på deras marker. Det stämmer att på rena transporter så är det bara ett spår. Men sen om det spåret går över områden med barmark kvittar.

Största boven i fjällen är ändå alla fyrhjulingar och helikoptrar. Jag kan inte ens inbilla mig hur mycket en helikopter som pressas på låg höjd och i tvära kurvor spottar ur sig.

Lyckligtvis är ändå inte alla samer lika.

Största miljöboven är folk från sydeuropa och andra håll i världen som flyger in. Vispar blåband påsar käkar kexchoklad knallar kungsleden på snöskor och är naturvänner. Deras miljöbelastning är större än vårt skoteråkande tillsammans
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
å herregud... "miljöminister Karolina Skog (MP)"

Måste ske något radikalt till nästa val. Den regering som sitter nu kan bara inte få sitta kvar!!!
Rösta på partier som förespråkar lågskatt. Då finns inget utrymme kvar för att vi dess utom ska betala deras lön. Bli huggen i ryggen av någon man finansierar känns obra
 
Last edited:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Otroligt tråkigt om det blir som i norge och finland med körningen nu när både kvinnor och män över hela landet börjat med skoterkörning som hobby.
Jag vill också hävda att påverkan på naturen sålänge man håller sig borta från kalhyggen och åkrar är minimal.
Kalhyggen har jag bara sett på vykort men men vi har vart naiva. Importen av åkare har påverkat en del. Som om vårt inhemska patrask som inte kan sköta sig inte vore nog. Det är allvar nu och min uppmaning till alla är att gör vad ni kan för att påverka de politiker ni känner eller bara för ordet vidare. Att förbjuda båttrafik till lugna vikar torde vara omöjligt för även beslutsfattare åker båt. Problemet är att alla beslut som rör oss och vår hobby fattas av folk vi aldrig träffar på coop osv.
 
Reactions: mas

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Bra ! Det är skillnad nämligen. Själv försöker jag påverka genom vårt community för alla människors rätt att färdas. Större delen av året är det helt tomt i fjällvärlden. Trängseln runt vissa fjällanläggningar vissa tider som Riksgränsen beror på just vansinniga regleringar.
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Bra ! Det är skillnad nämligen. Själv försöker jag påverka genom vårt community för alla människors rätt att färdas. Större delen av året är det helt tomt i fjällvärlden. Trängseln runt vissa fjällanläggningar vissa tider som Riksgränsen beror på just vansinniga regleringar.
Jag håller med. Eftersom större delen av fjällvärlden är stängd för friåkning så samlas "alla" på samma lilla fläck, då blir det problem
 

Najad

Medlem
17 jan 2019
17
4
3
56
Sverige


Man undrar ju hur länge till man får köra skoter?
Dom får väl föregå med gott exempel!
Att detta skulle komma var ganska självklart men om stockholmarna ska bestämma hur vi ska leva här uppe så blir det mostånd å de grövsta.
Låt dom sätta upp laddstolpar intill tunnelbanan...det struntar jag i.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Tycker inte det är konstigt att det släpps ut mer avgaser än inrikesflyget i norr... de går ju knappt nå inrikes flyg där uppe, vilken korkar jämnförelse
 
Last edited:
Reactions: Vituraz och mas