Terrängkörningslagen ska utredas

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
DEN DÄR RAPPORTEN ÄR HELT SJUKT VINKLAD!

Det står t.ex att utsläppen från terrängfordon mångdubblats de senaste 30 åren... Jamenvafan, antalet terrängmaskiner HAR ju mångdubblats på den tidsrymden.
Vidare så står det att utsläppen från andra fordon har minskat. Javisst, men det är för att antalet bilar INTE har ökat i samma omfattning som snöskoter och ATV. Samtidigt så har motorerna blivit renare för ALLA fordon, även terrrängmaskinerna. Men i.o.m det ökade antalet så kan man om man vill, uttrycka det som att terrängfordonen blivit skitigare än övriga fordon i Sverige.
Men ska man vara riktigt noggrann så har utvecklingen för skotermotorer varit grymt mycket mera effektiv än inom bilindustrin.

Att terrängmaskinerna sedan har mera utsläpp än flyget över norra Sverige säger ju ingenting eftersom att flygtrafiken är supergles i norr jämfört med södra Sverige, eller jämför ännu hellre med centraleuropa.

En fråga man önskar att de kunde ge svar på i samma undersökning (för att få lite perspektiv på det hela) är hur mycket mera skitar fritidsbåtarna i Sveriges långa kustband ned, i jämförelse med flygtrafiken över norra Sverige??
 

inkko

Medlem
13 feb 2013
32
4
8
Kiruna
Jag tror ju att moderna skotrar som 4-taktare och E-tec maskiner är mycket renare än gamla förgasar maskiner som fanns på 90-talet med ca 3,5 liter milen mot dagens 1,1-2 L/m...Så dubbla antalet borde inte bli värre..!
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Skulle vara kul att veta hur mycket mc-trafiken släpper ut. Tror inga motorcyklar byggs med tanke på miljö...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Om man hänvisar till ursprungsartikeln istället: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=7142025

Dels om man börjar såhär, klart det är utsläpp från skotrar. Klart det ska arbetas på att få ned utsläppen. Men då måste man ju ställa kraven på tillverkarna. Inte konsumenterna.

Sen är det två saker med undersökningen som sticker i ögonen lite. Dels att man ska väl inte vara den som är den, men artikelförfattarna har jag väldigt svårt att se som opartiska.
Sen avslutas hela texten med att säga att det är en rätt osäker undersökning:

"Redovisningarna bygger på så kallade modellberäkningar, där samma metod används av alla länder för att få jämförbara resultat.

Utsläppen från skotrar och fyrhjulingar fördelas utifrån antal registrerade fordon per kommun.

Osäkerheten är dock ganska hög när det gäller redovisningen av utsläppen från de flesta arbetsmaskiner, eftersom det är svårt att veta hur mycket maskinerna används och hur mycket bränsle de använder.

Utlandsregistrerade skotrar och fyrhjulingar, från exempelvis Norge och Finland, finns inte med i redovisningarna så deras utsläpp syns inte i statistiken för Sverige."


Hur modellen är baserad vore ju väldigt intressant att se. Nu tror (hoppas?) jag att modellen inte är helt på en höft utan att man tänkt till. Men ta t.ex. Örnsköldsvik, som är en relativt skotertät kommun sett till antal maskiner. I samma veva kan man ju säga om det finns ex. antal tusen skotrar i kommunen så är det nog 50% som knappt går mer än någon mil varje år. Om ens det. Just hur man tagit hänsyn till det vore kul att veta.
På samma sätt som man klumpat ihop ATV och snöskoter. Antalet fyrhjulingar har ju exploderat i antal senaste 10åren. Men drar man samma snittförbrukning på dom?

Samtidigt kan man väl inte blunda för att det sker utsläpp från snöskotrar. Men att ställa det mot flygplan blir ju lite konstigt kan jag tycka.
 
Reactions: bigmac

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Spammar lite nu.

Men när det jämfördes med båtar.
Det var rätt dryga excel listor, men tar vi för enkelhetens skull bara Örnsköldsviks kommun 2016.
Snöskotrar och ATV = 6418,304 ton/år CO2
Mopeder & Motorcyklar = 749,5042 ton/år CO2
Inrikes civil sjötrafik (inkl. privata fritidsbåtar) = 3654,89 ton/år CO2

Då Övik ligger vid kusten funkar jämförelsen. Sollefteå t.ex. har ju rimligtvis rätt lite båttrafik i jämförelse. =)

Och nu vill alla såklart veta hur mycket Stockholms Inrikes civil sjötrafik (inkl. privata fritidsbåtar) släpper ut, eller hur? Och här måste jag tyvärr klumpa ihop hela Stockholms län då jag inte vet hur vi jämför rättvist annars = 67457,22 ton/år CO2.

Vilket är mindre än väntat sett till att Västernorrlands läns ATV & snöskotertrafik tydligen ska släppa ut 20862,78 ton/år CO2.

Stockholm läns "Skotrar och Fyrhjulingar" släpper ut 12604,25 ton/år CO2.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hur modellen är baserad vore ju väldigt intressant att se. Nu tror (hoppas?) jag att modellen inte är helt på en höft utan att man tänkt till. Men ta t.ex. Örnsköldsvik, som är en relativt skotertät kommun sett till antal maskiner. I samma veva kan man ju säga om det finns ex. antal tusen skotrar i kommunen så är det nog 50% som knappt går mer än någon mil varje år. Om ens det. Just hur man tagit hänsyn till det vore kul att veta.
På samma sätt som man klumpat ihop ATV och snöskoter. Antalet fyrhjulingar har ju exploderat i antal senaste 10åren. Men drar man samma snittförbrukning på dom?
En fyrhjuling drar normalt inte speciellt mycket. Sen tror jag många fyrhjulingar används minimalt, blir inte många mil per år per hjuling. Jag använder den mest att hämta posten med, så det blir inte många mil på den... :)
Samma sak med skotrar att många bara står, tex jag själv har 3st och 2st av dom står i princip helt stilla.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
En fyrhjuling drar normalt inte speciellt mycket. Sen tror jag många fyrhjulingar används minimalt, blir inte många mil per år per hjuling. Jag använder den mest att hämta posten med, så det blir inte många mil på den... :)
Samma sak med skotrar att många bara står, tex jag själv har 3st och 2st av dom står i princip helt stilla.
Jo det är lite det jag menar.
Farsan har 2st skotrar skrivna på sig. Dom har nog gått kanske totalt 3mil i år.
Fyrhjulingar är ju i många fall som du säger posthämtare 95% av sitt liv.
Antar att modellen går att hitta någonstans och se snittet. Vore intressant att se hur man räknat.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
http://www.airviro.smhi.se/RUS/emistrend.htm

Där var en bra graf man kan klicka runt i. =)

Det som är noterbart är att det mesta går nedåt medans ATV och Snöskotrar går nästan linjärt uppåt. Nu förklaras det väl av den ökade volymen. Men tror inte man ska ignorera det helt och hållet.
Fritidsbåtar har sjunkit rätt kraftigt. Drar moderna båtmotorer så pass mycket mindre? För mängden vattenskotrar måste ju mångdubblats den med.
 
Reactions: mas

Rundvikarn

Välkänd medlem
Min nya fyrtaktsbåtmotor drog ungefär en tredjedel av vad den 30 år gamla tvåtaktaren gjorde på samma båt .

En modern E-tecbåtmotor drar också snuskigt lite jämfört med en gammal tvåtaktare , självklart gör det av sig då de gamla 70-80-talsmotorerna hamnar i skrotbingen istället för att släppa ut 50% av bensinen rätt ut i vattnet......
 
Reactions: monno

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag gjorde en enkel koll på vad olika aktiviteter i fjällen ger för Co2 emisioner. Läs och begrunda

CO2 emissioner för olika aktiviteter till och på Kungsleden

Charles de Gaulle Sthlm Arn. Arn Kiruna tur och retur 0,37 tonnes of Co2
Buss Krn Abisko Nikka-Krn 0,02 tonnes Co2
Europé på snöskor som kommer med flyg = 0,39 tonnes Co2

Arn Kiruna tur och retur 0,14 tonnes Co2
Buss Krn Abisko Nikka-Krn 0,02 tonnes Co2
Skidåkare Mälardalen som kommer med flyg 0,16 tonnes co2

Sthlm C – Kir C tåg 0,09 tonnes Co2
Buss Krn Abisko Nikka-Krn 0,02 tonnes Co2
Skidåkare Mälardalen som kommer med tåg 0,11 tonnes Co2


Snöskoter är lite knivigare, jag väljer large Mc over 500 cc och räknar med dubbla Co2 för den. Det för att skoter inte finns inte i tabellerna. Den mest sålda skotermotorn det 10 senaste åren är en 600 ETEC prisbelönt av EPA för låga emissioner.
Bil Kiruna-Abisko Nikka-Kiruna 160km = 0,03 tonnes Co2.
Snöskoter Abisko Nikkaluokta 100km 0,03 * 2 tonnes Co2
Snöskoteråkare Kiruna 0,09 tonnes Co2

Vad borde förbjudas av miljöskäl?
 
Reactions: neden och mas

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Nja, jag tror att de som gör beräkningsmodellerna i ganska stor utsträckning gillar att åka båt och kollektivtrafik eftersom de sitter i mälardalen. Snlöskotrar gillar de överlag inte eftersom det bara är "folk som gillar att leva om och köra på nyplanterat" som håller på med det. Då pekar modellerna på att deras kära båtar är bra men att dessa vidriga skotrar, som ju är grunden till klimatförändringarna såklart, bara blir värre och värre.
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Är det ingen som har reflekterat över de riktade frågorna i alla enkäter som skickats ut under vintern? Mycket trycker och tyder på att det ska bli speciella friåkningområden med avgift.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Hoppas verkligen att ALLA skoteråkare har tagit ett fragment av sin fritid och fyllt i enkäter.
Har man inte brytt sig, så har man fan ingen rätt att klaga sedan heller!

Får även hoppas att de skoterklubbar som är anslutna till SNOFED, har tagit del av den info som skickats ut. Och att de även skrivit svar för att ge SNOFED bättre material att jobba med när de sitter i Nationella Snöskoterrådet och jobbar för oss skoteråkare.
SNOFED ska representera alla sina anslutna klubbars intressen. Därför är det kanonviktigt att klubbarna skickar svar till SNOFED, för situationen för respektive klubb är så otroligt skilda i vårt avlånga land.

Den 11:e april var det ett expertgruppsmöte om nya TKL, och inför det så skickade SNOFED ut underlag till föreningarna och önskade sig svar på hur klubbarna tolkar texterna och vad som är bra, dåligt eller bör kompletteras.
Det var 3 PDF-filer som hette: 8 En effektivare tillsyn. 9 Straffbestämmelser. 15 Konsekvensanalys. Det var mycket text och blev många A4-blad när man skrev ut allt.

Det var texter om vilka idéer som finns om hur TKL kan efterlevas bättre, med bl.a lokala bevakare i stil med fiskevårdsföreningarnas fiskepoliser. Men att det är en del i andra lagtexter som förhindrar detta. T.ex rätten att avvisa folk som är på fel plats, eller missköter sig. Men ska skoteråkningen finnas kvar, så kommer nog "bevakare" från både skoterklubbar och markägare behövas.

I texten om straffbestämmelser så var det inte så mycket att ha åsikter om. Det behövs en del ändringar i straffbenämningarna för att kunna ge tydligare och vassare böter/fängelse vid överträdelser. Men det är inga konstigheter, för så länge som man sköter sig, så är dessa paragrafer ingenting som man stöter på. Den stora poängen är att människan är så funtad att det är inte förrän det svider hål i plånboken som budskapet sjunker in...

OBS! ENDAST ETT ENKELT SAMMANDRAG AV NÅGOT SOM ENDAST ÄR FÖRSLAG!
I en av mig grov beskrivning av underlaget som skickades ut så hade SNOFED bl.a skrivit i sitt förslag att:
  • Nya brottsrubriceringar.
  • Godkännande av markägare behövs.
  • Bevakare med utökade befogenheter.
  • Utökad kommunal styrning av tillåtande av skoterleder.
  • Ett nationellt ledsystem införs, kallad Allmän skoterled.
  • Nationellt ledkort och ledavgift införs. Kostnad ca 300kr/år. Har man inte löst ett sådant, blir det böter.
  • Skoterledsfond upprättas där ledansvariga kan söka pengar ur.
  • Fordonsskatt införs på snöskoter och ATV.
Är det nu någon som är mer nyfiken på att noggrannare läsa paragrafer och texter (som ännu bara är underlag för förhandlingar) så får ni PM:a mig, så mejlar jag över filerna. Alternativt så kan man kontakta SNOFED direkt och fråga om situtionsläget.

En sak som störde mig väldigt i underlagen, var att inte problematiken med barmarkskörning med ATV och cross tas upp.
De spår som ett gäng med vildgalningar på snöskoter vintertid skapar, är ingenting mot de sår i terrängen som fyrhjulingar skapar. Där myrar är randiga som zebror i åratal efter en dags nöjeskörning för lergrisarna på ATV. Och miljömässigt så är gnället över 2-taktskotrars utsläpp en bagatell i jämförelse med den urlakning av kvicksilver som kommer av fyrhjulingarnas terrängkörning.
Nä, jag tycker nog personligen att de ska koncentrera sig på att få stopp på hjulfordon i naturen INNAN de börjar att jaga oss uppe på snön.
 
Reactions: MrSmash

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Just den biten skrev jag till SNOFED om, att det kommer aldrig att accepteras. Både fordonsskatt OCH en obligatorisk ledavgift, det kommer att bli tvärnit.
Och hur har de tänkt med ATV? De kan ju näppeligen betala ledavgift, eftersom att de inte har leder och inte får köras i terrängen. Ska då skoteråkarna betala för dem också...?
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Hoppas verkligen att ALLA skoteråkare har tagit ett fragment av sin fritid och fyllt i enkäter.
Har man inte brytt sig, så har man fan ingen rätt att klaga sedan heller!

Får även hoppas att de skoterklubbar som är anslutna till SNOFED, har tagit del av den info som skickats ut. Och att de även skrivit svar för att ge SNOFED bättre material att jobba med när de sitter i Nationella Snöskoterrådet och jobbar för oss skoteråkare.
SNOFED ska representera alla sina anslutna klubbars intressen. Därför är det kanonviktigt att klubbarna skickar svar till SNOFED, för situationen för respektive klubb är så otroligt skilda i vårt avlånga land.

Den 11:e april var det ett expertgruppsmöte om nya TKL, och inför det så skickade SNOFED ut underlag till föreningarna och önskade sig svar på hur klubbarna tolkar texterna och vad som är bra, dåligt eller bör kompletteras.
Det var 3 PDF-filer som hette: 8 En effektivare tillsyn. 9 Straffbestämmelser. 15 Konsekvensanalys. Det var mycket text och blev många A4-blad när man skrev ut allt.

Det var texter om vilka idéer som finns om hur TKL kan efterlevas bättre, med bl.a lokala bevakare i stil med fiskevårdsföreningarnas fiskepoliser. Men att det är en del i andra lagtexter som förhindrar detta. T.ex rätten att avvisa folk som är på fel plats, eller missköter sig. Men ska skoteråkningen finnas kvar, så kommer nog "bevakare" från både skoterklubbar och markägare behövas.

I texten om straffbestämmelser så var det inte så mycket att ha åsikter om. Det behövs en del ändringar i straffbenämningarna för att kunna ge tydligare och vassare böter/fängelse vid överträdelser. Men det är inga konstigheter, för så länge som man sköter sig, så är dessa paragrafer ingenting som man stöter på. Den stora poängen är att människan är så funtad att det är inte förrän det svider hål i plånboken som budskapet sjunker in...

OBS! ENDAST ETT ENKELT SAMMANDRAG AV NÅGOT SOM ENDAST ÄR FÖRSLAG!
I en av mig grov beskrivning av underlaget som skickades ut så hade SNOFED bl.a skrivit i sitt förslag att:
  • Nya brottsrubriceringar.
  • Godkännande av markägare behövs.
  • Bevakare med utökade befogenheter.
  • Utökad kommunal styrning av tillåtande av skoterleder.
  • Ett nationellt ledsystem införs, kallad Allmän skoterled.
  • Nationellt ledkort och ledavgift införs. Kostnad ca 300kr/år. Har man inte löst ett sådant, blir det böter.
  • Skoterledsfond upprättas där ledansvariga kan söka pengar ur.
  • Fordonsskatt införs på snöskoter och ATV.
Är det nu någon som är mer nyfiken på att noggrannare läsa paragrafer och texter (som ännu bara är underlag för förhandlingar) så får ni PM:a mig, så mejlar jag över filerna. Alternativt så kan man kontakta SNOFED direkt och fråga om situtionsläget.

En sak som störde mig väldigt i underlagen, var att inte problematiken med barmarkskörning med ATV och cross tas upp.
De spår som ett gäng med vildgalningar på snöskoter vintertid skapar, är ingenting mot de sår i terrängen som fyrhjulingar skapar. Där myrar är randiga som zebror i åratal efter en dags nöjeskörning för lergrisarna på ATV. Och miljömässigt så är gnället över 2-taktskotrars utsläpp en bagatell i jämförelse med den urlakning av kvicksilver som kommer av fyrhjulingarnas terrängkörning.
Nä, jag tycker nog personligen att de ska koncentrera sig på att få stopp på hjulfordon i naturen INNAN de börjar att jaga oss uppe på snön.
Det viktiga är också att så mycket det går politisera denna fråga..dvs. kräva att de olika partierna svarar för hur de ser på denna fråga. Det finns många röster att hämta/förlora bland skoteråkarna och det måste bli klarlagt både för partier och väljare att veta hur de tänker kring denna kraftiga begränsning av individens frihet. Ett sätt kan också vara att gå på de lokala politiker och kräva svar om de är beredda att försvara eller begränsa människors frihet. Att sedan några procent av skoteråkrarna är idioter får man finna andra metoder för att komma åt, men man kan inte med det som argument förändra en stor del av befolkningens levnadssätt.
 
Reactions: mas

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Att atv och cross inte debatteras lika friskt som snöskotrar beror nog på att de flesta politiker med inflytande gällande TKL, bor i snöfattiga regioner där man nyttjar mycket atv och cross.
Sen ska vi inte ens gå in på hur mycket all skärgårdstrafik med nöjesbåtar skitar ner den så känsliga östersjön varje sommar...
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Hoppas verkligen att ALLA skoteråkare har tagit ett fragment av sin fritid och fyllt i enkäter.
Har man inte brytt sig, så har man fan ingen rätt att klaga sedan heller!

Får även hoppas att de skoterklubbar som är anslutna till SNOFED, har tagit del av den info som skickats ut. Och att de även skrivit svar för att ge SNOFED bättre material att jobba med när de sitter i Nationella Snöskoterrådet och jobbar för oss skoteråkare.
SNOFED ska representera alla sina anslutna klubbars intressen. Därför är det kanonviktigt att klubbarna skickar svar till SNOFED, för situationen för respektive klubb är så otroligt skilda i vårt avlånga land.

Den 11:e april var det ett expertgruppsmöte om nya TKL, och inför det så skickade SNOFED ut underlag till föreningarna och önskade sig svar på hur klubbarna tolkar texterna och vad som är bra, dåligt eller bör kompletteras.
Det var 3 PDF-filer som hette: 8 En effektivare tillsyn. 9 Straffbestämmelser. 15 Konsekvensanalys. Det var mycket text och blev många A4-blad när man skrev ut allt.

Det var texter om vilka idéer som finns om hur TKL kan efterlevas bättre, med bl.a lokala bevakare i stil med fiskevårdsföreningarnas fiskepoliser. Men att det är en del i andra lagtexter som förhindrar detta. T.ex rätten att avvisa folk som är på fel plats, eller missköter sig. Men ska skoteråkningen finnas kvar, så kommer nog "bevakare" från både skoterklubbar och markägare behövas.

I texten om straffbestämmelser så var det inte så mycket att ha åsikter om. Det behövs en del ändringar i straffbenämningarna för att kunna ge tydligare och vassare böter/fängelse vid överträdelser. Men det är inga konstigheter, för så länge som man sköter sig, så är dessa paragrafer ingenting som man stöter på. Den stora poängen är att människan är så funtad att det är inte förrän det svider hål i plånboken som budskapet sjunker in...

OBS! ENDAST ETT ENKELT SAMMANDRAG AV NÅGOT SOM ENDAST ÄR FÖRSLAG!
I en av mig grov beskrivning av underlaget som skickades ut så hade SNOFED bl.a skrivit i sitt förslag att:
  • Nya brottsrubriceringar.
  • Godkännande av markägare behövs.
  • Bevakare med utökade befogenheter.
  • Utökad kommunal styrning av tillåtande av skoterleder.
  • Ett nationellt ledsystem införs, kallad Allmän skoterled.
  • Nationellt ledkort och ledavgift införs. Kostnad ca 300kr/år. Har man inte löst ett sådant, blir det böter.
  • Skoterledsfond upprättas där ledansvariga kan söka pengar ur.
  • Fordonsskatt införs på snöskoter och ATV.
Är det nu någon som är mer nyfiken på att noggrannare läsa paragrafer och texter (som ännu bara är underlag för förhandlingar) så får ni PM:a mig, så mejlar jag över filerna. Alternativt så kan man kontakta SNOFED direkt och fråga om situtionsläget.

En sak som störde mig väldigt i underlagen, var att inte problematiken med barmarkskörning med ATV och cross tas upp.
De spår som ett gäng med vildgalningar på snöskoter vintertid skapar, är ingenting mot de sår i terrängen som fyrhjulingar skapar. Där myrar är randiga som zebror i åratal efter en dags nöjeskörning för lergrisarna på ATV. Och miljömässigt så är gnället över 2-taktskotrars utsläpp en bagatell i jämförelse med den urlakning av kvicksilver som kommer av fyrhjulingarnas terrängkörning.
Nä, jag tycker nog personligen att de ska koncentrera sig på att få stopp på hjulfordon i naturen INNAN de börjar att jaga oss uppe på snön.

Som befarat är det ingen som vill bevara friåknigen känns det som.

Skatt på skoter kan jag nog tänka mig om den skulle gå till en fond där markägare som fått skador på sina marker kan söka ersättning för dessa.

Annars betalar man ju den lokala föreningen/klubben för att de håller lederna. Ett nationellt ledsystem låter ju trevligt men då ska det finansieras via skattepotten också.

Så som det ser ut nu med hänvisning till enkäterna som varit ute tror jag vi får säga adjö till den friåkning som vi haft. Framför allt i skogslandet.

Någon som vet hur de andra organisationerna ser på friåkning?
 

inkko

Medlem
13 feb 2013
32
4
8
Kiruna
"Skatt på skoter kan jag nog tänka mig om den skulle gå till en fond där markägare som fått skador på sina marker kan söka ersättning för dessa. "

Jo visst skatt på snöskoter , när det blir registrering på båtar och dom betalar skatt .Rätt ska va rätt..
Det byggs hamnar och bryggor och liknande för båtar för vilka pengar..
 
Reactions: mas