Terrängkörningslagen ska utredas

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Efter alla skatter, avgifter, arvoden m.m. skulle det som markägarna skulle få från en eventuell fond motsvara ca en tiondel av kostnaderna för markskador. Den enda som skulle tjäna på en skoterskatt skulle vara staten som det är med alla andra skatter.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Efter alla skatter, avgifter, arvoden m.m. skulle det som markägarna skulle få från en eventuell fond motsvara ca en tiondel av kostnaderna för markskador. Den enda som skulle tjäna på en skoterskatt skulle vara staten som det är med alla andra skatter.
Fast hur mycket "värden" förstör av skotrar varje år? Har väldigt svårt å se att det är massa miljoner som ska betalas ut för skoterrelaterade markskador?

Skulle tro att de mesta av dom pengarna skulle gå till dom som bluffar till sig dom då rätt få nog kan hävda någon större ersättning p.g.a. snöskotrar.
Skulle gissa att det blir mkt älgar som kommer räknas som snöskotrar då. =)
 
Reactions: Karlstad

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Bara för att flika in här så har ja planterat en del skog i yngre dagar och älgarna tuggar i sig vansinniga mängder om dom hittar en plantering under vinterhalvåret. visst att man har sett något skoter spår över nån plantering ibland(mest troligt har skoteråkaren ingen kunskap om hur ett kalhygge med plantering ser ut) men oftast går spåren i kanten mellan gammelskogen och planteringen. Så att skylla på skoteråkarna känns fel, skulle folk som nytagit körkort köra bilen rakt över gräsytan på rondellen skulle nog körkortsutbildningen ses över, inte lagstadga om ersättning till kommunerna som planterar om rondellens blomster arrangemang .
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Bara för att flika in här så har ja planterat en del skog i yngre dagar och älgarna tuggar i sig vansinniga mängder om dom hittar en plantering under vinterhalvåret. visst att man har sett något skoter spår över nån plantering ibland(mest troligt har skoteråkaren ingen kunskap om hur ett kalhygge med plantering ser ut) men oftast går spåren i kanten mellan gammelskogen och planteringen. Så att skylla på skoteråkarna känns fel, skulle folk som nytagit körkort köra bilen rakt över gräsytan på rondellen skulle nog körkortsutbildningen ses över, inte lagstadga om ersättning till kommunerna som planterar om rondellens blomster arrangemang .
Kunde inte sagt de bättre själv! 5/5
 
Reactions: eing9911 och JRO

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag kommer med stor sannolikhet att träffa regeringens utredare om denna terrängkörningslag. Min intresse organisation kommer iaf att göra det. Vi kommer att använda vår samlade erfarenhet för att framföra det som är viktigt även för detta kollektiv. Ev input via pm är välkommet
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Jag kommer med stor sannolikhet att träffa regeringens utredare om denna terrängkörningslag. Min intresse organisation kommer iaf att göra det. Vi kommer att använda vår samlade erfarenhet för att framföra det som är viktigt även för detta kollektiv. Ev input via pm är välkommet
Hur gick mötet? Hur ligger landet vad gällande hur den nya lagen kan tänkas skrivas? Vad diskuterades när ni träffade utredaren?
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Reactions: Davajn

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Du kanske får se mig och då är allt förlåtet :)). I Opinion kommer olika åsikter till tals och det borde kittla även din nerv

Måste säga att trots att jag själv inte sympatiserar med C så har ni ett bra kommunalråd i Kiruna. Han tryckte verkligen på de punkter som jag själv har reflekterat över.

Problemet är ju inte ortsbefolkningen som åker på tur, det är buskörningen. Och svaret kan ju inte bli förbud för alla utom för renägarna då har man skapat ett jäteproblem mellan människor.
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Har aldrig förstått vad som avses med buskörning i debatten kring snöskoter. Friåkning, lek med skoter eller bara skoj är inte vad jag skulle betrakta som buskörning... Å allra minst uppe på kalfjället där du kan räkna antalet människor du ser på en dag.

Buskörning är väl snarare när det glider upp en summit längs med bilen vid ett rödljus inne i stan 😋
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Har aldrig förstått vad som avses med buskörning i debatten kring snöskoter. Friåkning, lek med skoter eller bara skoj är inte vad jag skulle betrakta som buskörning... Å allra minst uppe på kalfjället där du kan räkna antalet människor du ser på en dag.

Buskörning är väl snarare när det glider upp en summit längs med bilen vid ett rödljus inne i stan 😋
Vad skulle du vilja kalla all form av skoterkörning där ingen hänsyn tas till huruvida jag med min körning stör eller förstör då?
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Har aldrig förstått vad som avses med buskörning i debatten kring snöskoter. Friåkning, lek med skoter eller bara skoj är inte vad jag skulle betrakta som buskörning... Å allra minst uppe på kalfjället där du kan räkna antalet människor du ser på en dag.

Buskörning är väl snarare när det glider upp en summit längs med bilen vid ett rödljus inne i stan 😋
Tyvärr tror jag att utredarna tillsammans med många skoterklubbar där medelåldern är relativt hög, betraktar nästan all skoterkörning som buskörning.

Det som inte är buskörning är pulkadragning, timmerdragning och yrkestrafik som samer, skidspårsanläggare och skogsbrukare. Viss mån av ren ledkörning kanske också ses som icke buskörning
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Buskörning är ett svävande uttryck, men för mig så innefattar ordet all typ av körning som skapar så stor irritation att det får staten att ta upp frågan om att den gamla Terrängkörningslagen måste förändras.
Så buskörning är allt från lagbrott genom körning i förbudsområden, skogsplantering, jordbruksmark till gasglad körning inne i ett samhälle (by eller stad spelar ingen roll, fastboende uppskattar inte motorer på högvarv hela vintern)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Måste säga att trots att jag själv inte sympatiserar med C så har ni ett bra kommunalråd i Kiruna. Han tryckte verkligen på de punkter som jag själv har reflekterat över.

Problemet är ju inte ortsbefolkningen som åker på tur, det är buskörningen. Och svaret kan ju inte bli förbud för alla utom för renägarna då har man skapat ett jäteproblem mellan människor.
Han är väldigt bra Gunnar Selberg ! Vi har haft tysta politiker och kanske fega åxå. Detta bådar gott att det finns en allians mellan samer och annan fjällbefolkning. Parti emblemet är inte så viktigt i kommunalpolitiken
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Tyvärr tror jag att utredarna tillsammans med många skoterklubbar där medelåldern är relativt hög, betraktar nästan all skoterkörning som buskörning.

Det som inte är buskörning är pulkadragning, timmerdragning och yrkestrafik som samer, skidspårsanläggare och skogsbrukare. Viss mån av ren ledkörning kanske också ses som icke buskörning
Alla vet vad dåligt uppförande är även du. Inom kommunen har man inte avvisat ungdomars klätterintresse utan sagt att det måste finnas områden där man får praktisera detta