Switchback assault 800 tips och knep

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Har du köpt dina i Sverige? Jag har nämligen inte hittat ngn som har Skinz fotsteg till SWB, bara RMK.
Tacksam för svar!

"
mina kompisar köpte rmk fotstegen och moddade så de passade var tydligen inte så svårt :p var bara fästpunkten längst fram längst ut vid sidokåpan som behövde moddas :)

vad jag har hört så har väl inte Skinz fotsteg till SWB eller någon som har hittat några?
 

smiler

Aktiv medlem
3 dec 2007
78
0
6
Sundsvall
Hur tungstyrt blev de med xtx ? helt okörbart eller bara lite tyngre än org ? :p
Bytet blev absolut till det sämre, Inge fel alls på orginal på leden tyckte ja..
Men gillade inte orginal i snön då dom skar ner sej lixom.

Men skulle hellre kolla på några andra än xtx iaf till 11'an.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
okej fan jag som hade tänkt beställa nu ikväll , men nu måste jag ju fundera om man ska prova iaf :/
jag har ju som bara hört positiva saker om dom förutom och att dom är trög styrda, men annars är de bara de som är problemet så får jag väl slänga upp dom i fräsen och ge kölen en omgång så de blir bättre .
Eller får jag gå på gymmet :p

Du hade inte bara någon dålig skidställning som gjorde att de gick super tungt ? eller har du pröva köra SLP skidor så du vet hur tungstyrda dom är för dom går ju också halv tungt ? :)
 

smiler

Aktiv medlem
3 dec 2007
78
0
6
Sundsvall
Kan hända att nåt skulle ha ställts in, ändrade inte nåt från orginal.
Ser som ingen anledning å byta till nåt som är sämre?
Är de färgen du hakar upp dej på?

Själv bytte ja pga att ja ville ha vita hehe... Kör vita gripper nu på Pron å de funkar finfint.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Kan hända att nåt skulle ha ställts in, ändrade inte nåt från orginal.
Ser som ingen anledning å byta till nåt som är sämre?
Är de färgen du hakar upp dej på?

Själv bytte ja pga att ja ville ha vita hehe... Kör vita gripper nu på Pron å de funkar finfint.
nej de är inte färgen som gör de . utan jag vet vilken skillnad slp är mot för gripper skidan men har aldrig prova c&a därför hade jag tänkt göra de men annars köper jag bara slp igen :)
 

P.L.R

Medlem
16 jan 2013
32
0
1
mina kompisar köpte rmk fotstegen och moddade så de passade var tydligen inte så svårt :p var bara fästpunkten längst fram längst ut vid sidokåpan som behövde moddas :)

vad jag har hört så har väl inte Skinz fotsteg till SWB eller någon som har hittat några?
Skinz har fotsteg till SWB! Har dock inte hittat ngn som säljer dessa i Sverige.
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Är det någon som har schimsat om sina boggiedämpare? El bytt till fox-kittet som motorhuset säljer för 7500? Har Renoverat mina originaldämpare och schimsat dom progressiva men det höll inte speciellt länge. Ska lämna in dom igen då dom lovade att göra om det om det inte fungera nå vidare, Var tydligen inte något schims i från original bara ( 1! ) Bricka som bromsade flödet. Tänkte om man ändå ska riva ut boggien igen om man ska sopa i Foxare direkt. Men tkr dom i kittet ser så pass Snikiga ut? Är ju iaf snabbjusteringar på originaldämparna men saknar returjustering!

Främre boggiedämparen är tydligen exakt samma som sitter på en Rusch 13 som på Swb 13?
Borde vara fler som har problem med dämperiet som kör lite hårdare efter led.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Är det någon som har schimsat om sina boggiedämpare? El bytt till fox-kittet som motorhuset säljer för 7500? Har Renoverat mina originaldämpare och schimsat dom progressiva men det höll inte speciellt länge. Ska lämna in dom igen då dom lovade att göra om det om det inte fungera nå vidare, Var tydligen inte något schims i från original bara ( 1! ) Bricka som bromsade flödet. Tänkte om man ändå ska riva ut boggien igen om man ska sopa i Foxare direkt. Men tkr dom i kittet ser så pass Snikiga ut? Är ju iaf snabbjusteringar på originaldämparna men saknar returjustering!

Främre boggiedämparen är tydligen exakt samma som sitter på en Rusch 13 som på Swb 13?
Borde vara fler som har problem med dämperiet som kör lite hårdare efter led.
Johan, som verkar vara stötdämpargurun på Polaris Scandinavia har tagit fram en shimstabell till Switchback Assault som han kallas för "Scandinavia setup". Där någonstans börjar dessa dämpare fungera.
 

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6
Är det någon som har schimsat om sina boggiedämpare? El bytt till fox-kittet som motorhuset säljer för 7500? Har Renoverat mina originaldämpare och schimsat dom progressiva men det höll inte speciellt länge. Ska lämna in dom igen då dom lovade att göra om det om det inte fungera nå vidare, Var tydligen inte något schims i från original bara ( 1! ) Bricka som bromsade flödet. Tänkte om man ändå ska riva ut boggien igen om man ska sopa i Foxare direkt. Men tkr dom i kittet ser så pass Snikiga ut? Är ju iaf snabbjusteringar på originaldämparna men saknar returjustering!

Främre boggiedämparen är tydligen exakt samma som sitter på en Rusch 13 som på Swb 13?
Borde vara fler som har problem med dämperiet som kör lite hårdare efter led.
Jag är inte nöjd med dämparna i boggien, slår igenom alldeles för lätt vid hårdare körning/hopp. Å andra sidan är det väll ingen ledmaskin heller men lite mer ska den klara än vad den gör nu tycker jag!
Om man hoppar med den nu och inte landar i puder så slår den igenom.

Jag har planer på att shimsa om dämparna men har inte tagit tag i det ännu. Men för dig blev det inte bättre efter att ha shimsat dem alltså?
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Har du köpt dina i Sverige? Jag har nämligen inte hittat ngn som har Skinz fotsteg till SWB, bara RMK.
Tacksam för svar!

"
Jag beställde mina från sled solutions i USA. Blev några hundringar billigare än i sverige. ( Hade köpt i sverige om någon haft, men hittade inga här.)

PAFRB250-FBK är serienumret på fotstegen. Dom svarta.
PAFRB250-AL polished aluminium..
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Jag är inte nöjd med dämparna i boggien, slår igenom alldeles för lätt vid hårdare körning/hopp. Å andra sidan är det väll ingen ledmaskin heller men lite mer ska den klara än vad den gör nu tycker jag!
Om man hoppar med den nu och inte landar i puder så slår den igenom.

Jag har planer på att shimsa om dämparna men har inte tagit tag i det ännu. Men för dig blev det inte bättre efter att ha shimsat dem alltså?
killen jag köpte min skoter av han hade köpt hårdare boggie fjädrar , jag väger 140kg och skotern klarar av min vikt utan problem även fast jag har dom på de mjukaste läget :) fast då hoppar jag ju inga monster hopp osv men den funkar riktigt fint att spöa led med och andra skotrar brukar ha de lite jobbigt med mina kilon men den här har inte slagit igenom än så länge :)
 

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6
killen jag köpte min skoter av han hade köpt hårdare boggie fjädrar , jag väger 140kg och skotern klarar av min vikt utan problem även fast jag har dom på de mjukaste läget :) fast då hoppar jag ju inga monster hopp osv men den funkar riktigt fint att spöa led med och andra skotrar brukar ha de lite jobbigt med mina kilon men den här har inte slagit igenom än så länge :)
Intressant! Jag har sett att det finns hårdare fjädrar - men som jag lärt mig så ska man inte byta fjädrar om man har lagom "sättning" i boggien. Alltså att dämperiet sjunker ihop "lagom mycket" från fullt utdraget till den nivå där den hamnar efter att jag ställt mig på den och hoppat/fjädrat några gånger.

Finns en rekommendation i manualen att gå efter. Hårdare fjädrar för mig skulle väll innebära att dämparna inte sjunker ihop lika mycket och att den då inte kan fjädra ut boggien då det behövs?

Jag kör på hårdaste läget nu men upplever inte att den slår igenom mindre i det läget än i mellanläget.
Har även ställt på fjädern på den främre dämparen - det kanske hjälpte något, svårt att säga. Dämpningen är på max runtom. Vet du om han bytte bara de bakre fjädrarna eller fjädern på den främre dämparen också? Någon mer som har tips eller tankar? Är det idé att testa hårdare fjädrar?
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Intressant! Jag har sett att det finns hårdare fjädrar - men som jag lärt mig så ska man inte byta fjädrar om man har lagom "sättning" i boggien. Alltså att dämperiet sjunker ihop "lagom mycket" från fullt utdraget till den nivå där den hamnar efter att jag ställt mig på den och hoppat/fjädrat några gånger.

Finns en rekommendation i manualen att gå efter. Hårdare fjädrar för mig skulle väll innebära att dämparna inte sjunker ihop lika mycket och att den då inte kan fjädra ut boggien då det behövs?

Jag kör på hårdaste läget nu men upplever inte att den slår igenom mindre i det läget än i mellanläget.
Har även ställt på fjädern på den främre dämparen - det kanske hjälpte något, svårt att säga. Dämpningen är på max runtom. Vet du om han bytte bara de bakre fjädrarna eller fjädern på den främre dämparen också? Någon mer som har tips eller tankar? Är det idé att testa hårdare fjädrar?

Han bytte bara dom bakre fjädrarna inte den på dämparen :) men dom kostar ju drygt 3500:- för 2 st fjädrar så de kostar ju lite att byta , men de kan ju vara värt pengarna om de löser problemet :)
 

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6
Han bytte bara dom bakre fjädrarna inte den på dämparen :) men dom kostar ju drygt 3500:- för 2 st fjädrar så de kostar ju lite att byta , men de kan ju vara värt pengarna om de löser problemet :)
Oj, de skäms inte för att ta betalt iaf.. Google hittar fjädrarna för $81 styck. Ca. 530:- med dagens kurs..
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
ja de är stor skillnad att beställa från usa eller liknande :) jag hade nog inte bytt själv så de är väldigt skönt att de var gjort när jag köpte den :)
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Vad är mest prisvärt att göra, dreva ner eller pilla i variationerna? Samt vad är det värt att göra i variatorväg i en maskin som förövrigt är helt std.?
 

P.L.R

Medlem
16 jan 2013
32
0
1
Hmmm... fjädring! Håller med er! SWB klarar inte tokkörning på led! Jobbar fortfarande med fjädringen på min maskin. Den blir bara bättre o bättre, kör dock ett bra tag mellan förändringarna.
Dels för att kunna testa ordentligt(OBS! man måste hitta balansen mellan dämpningen i boggie samt mellan boggie o framvagn)och dels för att man inte orkar skruva fjädring hela säsongen.
Vi tar det från början: Ny -11 SWB, efter inkörning(nya dämpare har också en inkörnings period)ca 35 mil byttes stötdampar oljan till bättre kvalitet samt att jag nu var 100 att gastrycket var korrekt i samtliga dämpare(kan variera mycket, tro mig!). Redan efter denna åtgärd blev fjädringen betydligt bättre. Har sedan laborerat ett tag med fjäder förspänningar o "click" fram o tillbaka. VIKTIGT! skriv upp alla förändringar mellan provkörningarna, då har man svart på vitt.
 

P.L.R

Medlem
16 jan 2013
32
0
1
Raderna tog slut så ja fortsätter här igen!
Har låtit shimsa om framdämparna mjukare i början(endast omshimsade i lågfarts stacken)eftersom mindre gupp fortplantade sig till styret.Denna åtgärd blev klockren på första försöket! Boggi dämparna klarar inte av stora gupp, hårda landningar etc. Har låtit shimsa dem hårdare endast i högfarts stacken. Denna åtgärd blev dock inte lika lyckad på första försöket!
Dom blev iof bättre men dessa måste få sig en ny omgång!
 
Last edited:

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
, jag har en -12 där centerdämparen tog slut tämligen omgående, då vart det ett mitt i säsongen garantirep. men på våren va dom klappslut igen.( jag är ingen ledkille men använder grejerna.) så till denna säsongen har jag repat och chimsat mina boggiedämpare efter polaris egna recept. tyvär så kan jag inte ge ett bra utlåtande då det mest har hunnit bli skogskörning innan jag tryckte in handen i en flistugg förra fredan, (inget jag rekomenderar) fick dommen: slutkört för i år. hann dock försöka haka på en -12xrs800 på guppig led en sväng med syfte att spöa dämparna, då micke på mnr ville veta om det funkade. slog fortfarande igenom då och då. men jag tror att busig friåkning inte ska va nå problem med nya chimsen, däremot så blir det aldrig en ledracer med w/e dämparna. hade jag fått dra klockan bakåt så hade jag köpt ex, öhlinare för 10k och haft problemet ur världen. i övrigt så har jag monterat bukskydd,handskydd, extremebumper, liten styrhöjjare. burkrem, ventkitt, drag, bmp pipa, pcv, 19/43 drev, variatorkitt ifrån snökompaniet. -13pro rmk dyna, dekalkitt, lågruta, tagit bort krängaren. Det jag saknar är meshtyg för storhålen i huven och fotholken, skinz fotsteg och peak eller Challenger extreme matta, ultimata busmaskinen. ;) om du frågar mig.