Switchback assault 800 tips och knep

P.L.R

Medlem
16 jan 2013
32
0
1
Tänkte passa på o ge lite allmänna tips om fjädring!

Ny Maskin! Justera bakre boggi fjädrarna efter förarvikt o kör på grund inställning tills fjädringskomponenterna är väl inkörda(ca 25 mil). Ingen ide att lägga energi på justering i detta skede. Nästa steg: Gör nu service på dämparna för att försäkra er om att ni har bra oljekvalitet samt korrekt gastryck. Detta gäller ju i allra högsta grad även en beg maskin. Nya Öhlinare, Fox etc, hoppa över detta! Montera in era nyservade dämpare o provkör o justera tills ni spyr, glöm bara inte att anteckna ändringar/kombinationer! Fortfarande inte nöjd? Bara att börja shimsa den den el de dämpare som inte lirar. Obs! Tänk på att när man shimsat om en dämpare tex centern, så ka.n man behöva göra om justeringarna på de övriga för att få de o lira. Kommentar: En väl injusterad dämpare är en bra dämpare oavsett fabrikat!!!
Och slutligen för er som gillar genvägar! KÖP ÖHLIN TTX!!!
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
alltid bra med dämpartips, jävla djungel med inställningar.de ena ger ju de andra så att säga. TTX verkar fint, bara att öppna plånkan å se glad ut. läste igenom tråden lite om isrivare, jag kör med såkallade vajerrivare på våren som jag skruvat fast i krängarfästena, kyler ändå så pass bra, om man jämnför med andra
 

P.L.R

Medlem
16 jan 2013
32
0
1
Glömde några detaljer i all iver! Serva inte dämparna med original olja, den e ren skit! Byte till hårdare el mjukare fjäder/fjädrar görs endast vid felaktig "sag"! Och då bör dämparen/dämparna shimsas om.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
jag får rätt `*häng* med torsionsfjädrarna på max, men tycker ändå att den känns väldigt svampig bak, om ni förstår vad jag menar

när jag kommer ihåg det. vilken matta för halvhård lössnö. tycker originalmattan skottar ganska bra vid löös snö men ska man se sanningen i vitögad så är det inte många veckor med puder där jag bor. Challenger extreme eller peak 2,5 eller nya peak med olika gummi ? nån som kör med någon av dessa mattor?
Den får gärna hålla bättre än originalmattan oxå
 
Last edited:

P.L.R

Medlem
16 jan 2013
32
0
1
alltid bra med dämpartips, jävla djungel med inställningar.de ena ger ju de andra så att säga. TTX verkar fint, bara att öppna plånkan å se glad ut. läste igenom tråden lite om isrivare, jag kör med såkallade vajerrivare på våren som jag skruvat fast i krängarfästena, kyler ändå så pass bra, om man jämnför med andra
Håller med dig ang "djungeln", jag har dock med hjälp av en machete kommit en bit på väg! Men vete fan om jag tar mig ur! Jag är för nyfiken, så jag går bara längre o längreo längre......
Fördelen med fler o fler justeringsmöjligheter blir en stor nackdel för många. Mycket att sätta sig in i, o lätt o justera bort sig!
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Säg till när/om du tar dig ut ur obygden! De gäller att prova sig fram, ultimat lyckas då jag aldrig att få det. Det finns bromsbänkar som är till stor hjälp, man kanske skulle uppfinna en guppbänk....
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Hmm ja då har du provat en del! Bytte olja och gas när den gått 50mil, (Öhlins). Kört 98mil nu, har fått tag på schimstabellen Kim.j skrev om tidigare som Johan på Polaris Scandinavia tagit fram och ska lämna iväg dämparna idag så får återkomma å se hur dom fungerar sen.

Som sagt ingen renodlad ledracer men bättre än det här ska dom fan fungera iaf. Passar vell på att fråga om ni kör med el utan gummibälgskyddet för det främre boggiedämparen? Upplevde till en början när man åkte puder att den packades full med snö och vart "Stum" slog ur snön efter några gupp å vart mjukare, Prövade utan nu men såg att det fastnade snö i spiralfjädern så det var nog lite skitsamma?

Saknar en returjustering, Van vid att kunna bromsa han lita då ja fått byta till Öhlins el Fox på min skotrar för att få vettig fjädring, Har problemet att jag väger så lite (67kg) Men kör så pass hårt att fjädringen är för hård för mig när det inte går fullt så det blir otrevliga kast, men blir för mjukt/löst i dom större guppen / hårdare landningarna.

Borde gå att få till dämparna då den främre boggiedämparen ändå är en 46:a Med piggyback å kompjustering, Skillnad det mot för original IQ RR Haha, Ren skit.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Vad är mest prisvärt att göra, dreva ner eller pilla i variationerna? Samt vad är det värt att göra i variatorväg i en maskin som förövrigt är helt std.?
min var ner drevad då jag köpte så kan tyvärr inte säga hur de var tidigare :/
men jag tycker den matar på ganska bra just nu , skulle vara trevligt med ett v-kitt iaf tror jag :p
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
, jag har en -12 där centerdämparen tog slut tämligen omgående, då vart det ett mitt i säsongen garantirep. men på våren va dom klappslut igen.( jag är ingen ledkille men använder grejerna.) så till denna säsongen har jag repat och chimsat mina boggiedämpare efter polaris egna recept. tyvär så kan jag inte ge ett bra utlåtande då det mest har hunnit bli skogskörning innan jag tryckte in handen i en flistugg förra fredan, (inget jag rekomenderar) fick dommen: slutkört för i år. hann dock försöka haka på en -12xrs800 på guppig led en sväng med syfte att spöa dämparna, då micke på mnr ville veta om det funkade. slog fortfarande igenom då och då. men jag tror att busig friåkning inte ska va nå problem med nya chimsen, däremot så blir det aldrig en ledracer med w/e dämparna. hade jag fått dra klockan bakåt så hade jag köpt ex, öhlinare för 10k och haft problemet ur världen. i övrigt så har jag monterat bukskydd,handskydd, extremebumper, liten styrhöjjare. burkrem, ventkitt, drag, bmp pipa, pcv, 19/43 drev, variatorkitt ifrån snökompaniet. -13pro rmk dyna, dekalkitt, lågruta, tagit bort krängaren. Det jag saknar är meshtyg för storhålen i huven och fotholken, skinz fotsteg och peak eller Challenger extreme matta, ultimata busmaskinen. ;) om du frågar mig.
en kompis till mig har en SWB -12 hans center dämpare i boggien hade slagit igenom så många ggr att den inte gick att laga så han fick en ny på garanti i höstas :)
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
jag får rätt `*häng* med torsionsfjädrarna på max, men tycker ändå att den känns väldigt svampig bak, om ni förstår vad jag menar

när jag kommer ihåg det. vilken matta för halvhård lössnö. tycker originalmattan skottar ganska bra vid löös snö men ska man se sanningen i vitögad så är det inte många veckor med puder där jag bor. Challenger extreme eller peak 2,5 eller nya peak med olika gummi ? nån som kör med någon av dessa mattor?
Den får gärna hålla bättre än originalmattan oxå
+1 Undrar samma!
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
min var ner drevad då jag köpte så kan tyvärr inte säga hur de var tidigare :/
men jag tycker den matar på ganska bra just nu , skulle vara trevligt med ett v-kitt iaf tror jag :p
-12 och -13 har 20/42 drevningen original medans -11an va på tok för högt drevad. enda anledningen till att jag drevade ner till 19/43 var därför att farsan har en swb pro-r med köra fort som fan rättfram drevning och ville byta till 20/42 så då tog han mina drev och jag provade ännu lägre. med facit i hand kanske jag skulle behållit original. så lägg pengarna på ett v.kit istället,
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
speedtech i skellefte frågade på facebook om dom skulle tillverka typen betterboards till några fler maskiner än till kissecat. skriv åt dom om intresse för fotsteg till swb finns. 2000riksdaler är både mer överkomligt och går snabbare att få hem.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
speedtech i skellefte frågade på facebook om dom skulle tillverka typen betterboards till några fler maskiner än till kissecat. skriv åt dom om intresse för fotsteg till swb finns. 2000riksdaler är både mer överkomligt och går snabbare att få hem.
Jag hörde att Speedtech har ett samarbete med Hällgrens i burträsk där dom ska leka med olika maskiner (i dynon som jag förstod de) för att få fram ultimata v-kitt , big bore kitt osv så de kan komma att finnas mycket kul att handla av dom snart om de inte redan finns :)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
dom har tagit fram två stycken motorer med 872borrkitt som jag förstod det, dom ska provas ut i vinter tydligen, så man kan nog köpa bigbore snart. kändes svårt att bygga v-kitt i dyno.. men funkar det så vore det klockrent.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
nä men som jag förstod så var de en dyno som som räknar på mattan så du ser vilket hk antal du får ner i marken , men jag kan ha blanda ihop de med något annat :p

Jag hörde om en variator guru från boden som plockade ut 20hk mer på mattan genom att endast pilla variatorer , och han använde tydligen en sån dyno som mäta effekten på mattan . vet inte om de är sant eller vilken skoter modell de var på, men de skulle inte vara dumt att få en sån ökning i min SWB :p
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
vi får hoppas du ha rätt`! då köper jag ett kitt iaf. :)


du känner int patrik Sandegren>?

jag precis då är vi 2 som gör de :p fast polaris måste ha ganska bra original setup i variatorerna om man jämför med typ arctic cat m8 och f8 -12 som jag provade på en skotervisning, tyckte dom var hel döda när man tryckte på gasen fast kan ju inte göra en 100% bedömning av att köra runt test banan ett par varv . men då de fanns 800cc i andra märken att testa så märkte man verkligen skillnad , de skulle ju ändå vara 160 hk i dom men kändes inte som de fanns i närheten av den effekten på mattan :p
Nä tyvärr vet inte vem de är så här på rak arm, kanske om jag skulle få ett ansikte till namnet men just nu tänds ingen lampa :p
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
fick just veta att speedtech kommer att ta fram betterboards till swb ass inom kort. :) jag ber så hemskt mycket om Burträsk att jag postar hela tiden men är man sjukskriven invalido så är man...
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
fick just veta att speedtech kommer att ta fram betterboards till swb ass inom kort. :) jag ber så hemskt mycket om Burträsk att jag postar hela tiden men är man sjukskriven invalido så är man...
kung ! :)


Någon som vet vid vilka miltal 2011 800cfi börjar få motorproblem ? Jag hörde att cylindrarna säger upp sig runt 400mil är de sant ? :p