Stora Arvidsjaur Tråden

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Grattis Arvidsjaur!
10.000:- var ju inte dåligt.
(Hoppas på en artikel i Norran så kanske någon här i trakterna vaknar till:)
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
04:29..? Herregud, har ingen bättre saker för sig än att vara uppe och uggla om nätterna? :)

EDIT: Kom på att jag kanske inte har så mycket att säga i den diskussionen :laugh:
 
Last edited:

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Halloj!

Vi är 2st från Skellefteå som tänkte åka upp till Arvidsjaur på lördag för att köra av oss lite. Hur är skoterföret (leder, snödjup, mm)? :madgrin:
 

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
Ja en uppdatering vore bra efter det milda vädret denna vecka (iallafall här i luleå)..
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Just nu -1, men det ska bli kallare enligt smhi.
I nästa vecka så påstår dom att det kan sjunka under -15, men i helgen kryper det bara ner till max -10.
Då snön är rätt så blöt, så gissar jag att det blir stenhårt på lederna när det fryser till. Lederna är hemskt ojämna, men det är ju på sidan om lederna man kör när det är så bra före som nu (undantag förbudsområden), för snömängden räcker då till för friåkning.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Den grövre gröna linjen är skjutfältet och där är det skoterförbud.

Den tunnare gröna linjen markerar Akkaålke/Vittjåkks naturreservat, men där är det inte skoterförbud, med undantag av Vittjåkksfjällens skidbackar och skidområdet närmast omkring dessa. Men det går en skoterled upp till serveringsstugan.
Men skoterförbudet runt Vittjåkk finns inte markerat på kartan !
Kommunen har en annan karta, bif. länken till den.
http://www.arvidsjaur.se/Documents/Kartor/Skoter/Skoterforbud.pdf
När det kommer till skjutfältet så är det väl knappast förbudet man behöver oroa sig över... men å andra sidan har alltid funnits och kommer alltid finnas idioter som inte förstår varför man INTE ska köra där.

Grymt fin körning där uppe i a-jaur. Bästa säsongen var när husvagnen stod där...*S*
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
När det kommer till skjutfältet så är det väl knappast förbudet man behöver oroa sig över... men å andra sidan har alltid funnits och kommer alltid finnas idioter som inte förstår varför man INTE ska köra där.
Exakt, har man tur så blir det bara ett ekonomiskt avbräck när man åker dit, men har man otur så ... :angel:
Så egentligen borde det inte behövas något förbud, men då inte alla har självbevaresigdriften påkopplad, så ... :hmmmm2:
 

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
Efter en lyckad tur till akka i helgen undrar vi hur det ser ut kring lefatsfjällen ?? är det liknande före och skogsförhållanden ?? Det är tänkt en tur dit till helgen.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Efter en lyckad tur till akka i helgen undrar vi hur det ser ut kring lefatsfjällen ?? är det liknande före och skogsförhållanden ?? Det är tänkt en tur dit till helgen.
Det är liknande terrängförhållanden, ligger på samma höjd över havet.

En gammal bild från tidigare år, men du får kanske en uppfattning på hur det ser ut.
Däremot så tror jag inte att det är lika mycket folk här = mindre uppkört.
Ni har även ett fint område som heter Hornliden, men besök Lefats först, när ni är mätta på detta, då ... :becky: :hello:
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Var uppe igår, körde mot Akka som alla lovordar, det bjöds på trevlig körning, men man såg knapp skid-spetsarna p.g.a vädret :) Synd man inte kunde åka upp i Lördags... verkar ha varit kanonväder då ju!

Vi åker upp en dag i veckan om min skoter blir klar på verkstaden, samt även Lördag!

(Krögarna i Skellefteå får det tufft ekonomiskt när jag allokerar om mina utgifter!)