Stora Arvidsjaur Tråden

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Nu till helgen blir det att hålla till ngn mil nedanför kåbdalis. Men en AKKA sväng lär det garanterat bli inom ngn vecka...:)
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Men har du inte tillgång till släp ?
Kör i såfall in till A-jaur och kör därifrån upp till Akka.
Hade jag kunnat göra, men kändes tråkigt att åka upp dit själv på lördag, har ingen att köra med just nu, så kändes roligare då att ta leden dit upp, sitta där ett tag, ta lite kort runt om där, sen köra hem =) kändes bökigt och ta sig på släp dig för att man ska köra runt själv så hehe =)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hade jag kunnat göra, men kändes tråkigt att åka upp dit själv på lördag, har ingen att köra med just nu, så kändes roligare då att ta leden dit upp, sitta där ett tag, ta lite kort runt om där, sen köra hem =) kändes bökigt och ta sig på släp dig för att man ska köra runt själv så hehe =)
Men det går ju att köra snöskoter också från Lauker.
Även om ingen annan spårat, det är ju bra skoterföre. :hello:
 

meangreen

Aktiv medlem
2 dec 2009
72
0
6
Boliden, Sweden, Sweden
Lefatts/ledvattsfjällen

Till er som känner till trakterna kring Lefattsfjällen; hur pass nära själva området tar man sig med bil? Måste man lasta av flera mil från, eller går det vägar hyfsat nära?

/Johan
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Lefatts/ledvattsfjällen

Till er som känner till trakterna kring Lefattsfjällen; hur pass nära själva området tar man sig med bil? Måste man lasta av flera mil från, eller går det vägar hyfsat nära?

/Johan
Kommer du från Boliden lär du väl köra över Malå gissar jag.
Då kör du mot Adak och över Bastuselsdammen, därefter vidare mot Björklund, Då ser du Lefatsfjällen. Vet inte riktigt hur bra parkeringsmöjligheter det finns här, vägen är smal och lastbilar (Plogbilen ?) ska fram, så tänk på att inte blockera vägen.
Eller så kör du till Slagnäs och tar 45:an norrut till Fiskträsk, där finns det parkeringar. Då har du Lefatsfjällen på höger sida.

Kör du över AJ så tar du sedan 45:an söderut till Avaviken. Direkt du passerat järnvägsövergången, svänger du vänster till Månsträsk.
Går några skogsbilvägar därifrån mot "Lefats"

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=Adak
 

meangreen

Aktiv medlem
2 dec 2009
72
0
6
Boliden, Sweden, Sweden
Sv: Lefatts/ledvattsfjällen

Kommer du från Boliden lär du väl köra över Malå gissar jag.
Då kör du mot Adak och över Bastuselsdammen, därefter vidare mot Björklund, Då ser du Lefatsfjällen. Vet inte riktigt hur bra parkeringsmöjligheter det finns här, vägen är smal och lastbilar (Plogbilen ?) ska fram, så tänk på att inte blockera vägen.
Eller så kör du till Slagnäs och tar 45:an norrut till Fiskträsk, där finns det parkeringar. Då har du Lefatsfjällen på höger sida.

Kör du över AJ så tar du sedan 45:an söderut till Avaviken. Direkt du passerat järnvägsövergången, svänger du vänster till Månsträsk.
Går några skogsbilvägar därifrån mot "Lefats"

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=Adak
Tackar! Blir nog till att köra över A-jaur, känns som att den vägen är bättre.
 

Grout

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
0
16
37
Umeå, Obbola Sverige
Är två personer från Umeå som hade tänkt besöka akka för första gången, har nån av er en lämplig vägbeskrivning vartifrån man kan parkera samt tar sig dit. Kommer från Skellefteåhållet.


Kanske närmre att åka över Malå?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Kör samma sträcka alldelens för många gånger/år

Vad jag har hört så är Malå vägen ungefär lika lång men sämre skick naturligtvis än att köra e4an till skeå

Antar att du hittar in till Arvidsjaur? för det är ju skyltat dit

Kör sen genom samhället när du kommer till rondellen utanför samhället så tar du 2a utfarten så att säga (1a går mot Gällivare).

Fortsätt ca 1mil där du tar vänster på skylten ska det stå Östersund
Det är enda stora avfarten till vänster efter vägen så det går inte att missa

Sen fortsätter du efter den vägen ca 3km så blir det vänster igen vid en järnvägsövergång.
På den skylten ska det stå Hedberg
Vägen övergår då till grusväg (kanske inte så lätt att se det på vintern dock)

Sen fortsätter du efter den här vägen akta biltestförare efter vägen, brukar svära åt dom varje gång eftersom dom aldrig viker av en milimeter från mitten av vägen trots att den är rätt smal

Du kommer att börja se masten på akka rätt snart så det är bara att follow the light när du kommer närmare så kommer du se lysledningen gå rakt upp för berget (brett och fint hugget efter ledningen upp så du kan inte missa det)
När du sett det kommer du se en väg till vänster som leder upp för berget, där brukar det finnas en parkering som folk brukar lasta av skotrarna på

Stig får rätta mig angående vad som står på skyltarna man har blivit så van att köra dit så man gör det nästan i sömnen



Ser du en Rmk 700 eller en Summit 1000 där uppe så är det bara att vinka till

Som du säkert läst i tråden så finns det hamburgermöjligheter bara ett snöbollskast bort


Akka: http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=Akkan%e5lke
 
Last edited:

Snökungen

Välkänd medlem
24 jan 2009
108
0
6
Vid foten av "Akka"
till ni som ska till akka med bil och släp jag har full förståelerse för ni men ni måste tänka på plogbilschafören . Han har svurit något jävulst åt dom såm har parkerat vid vägkorsetupp till akka . ni får parkera hos mig istället det blå huset före akka på vänster sida . är jag inte hemma så skit i det
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Varför göra det besvärligare än det behöver vara.
Kommer du från kusten och upp emot A-jaur, så skulle jag föreslå attt ni parkerar på Camp Gielas i AJ och kör snöskoter därifrån. Finns hur bra parkerings möjligheter som helst där.
Kör bara Nasaleden Västerut mot Arjeplog, förbi Vittjåkk, ca. 15 km ledkörning.

Eller så istället för att köra bil runt Akka.
Så kör ni upp emot Vittjåkk, just före Vittjåkk tar ni av mot Vänster (Stenträsket 4), passerar ni tunneln innan Vittjåkk har ni kört 300 meter för långt. Kör då upp på Vittjåkk och vänd.
Efter ca. 2 km efter Stenträskvägen på Vä. sida hittar ni en gigantisk parkering. Lasta av där, kör upp på höger sida bakom plogvallen, 50 meter bort går Nasaleden, kör den mot "Akka".
Skoterstugan ligger också här intill parkeringen, alldeles intill leden. Kör då tillbaka ca. 100 meter efter leden mot Vittjåkk.

För övrigt så ser ni masten på Akka som blinkar, kör upp mot den (Om ni tar er :eyebrows:).

Ni tjänar någon mil onödig bilkörning på detta, för ni skulle väl köra snöskoter. Ha en trevlig dag. :hello:
 

Grout

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
0
16
37
Umeå, Obbola Sverige
Kör samma sträcka alldelens för många gånger/år

Vad jag har hört så är Malå vägen ungefär lika lång men sämre skick naturligtvis än att köra e4an till skeå

Antar att du hittar in till Arvidsjaur? för det är ju skyltat dit

Kör sen genom samhället när du kommer till rondellen utanför samhället så tar du 2a utfarten så att säga (1a går mot Gällivare).

Fortsätt ca 1mil där du tar vänster på skylten ska det stå Östersund
Det är enda stora avfarten till vänster efter vägen så det går inte att missa

Sen fortsätter du efter den vägen ca 3km så blir det vänster igen vid en järnvägsövergång.
På den skylten ska det stå Hedberg
Vägen övergår då till grusväg (kanske inte så lätt att se det på vintern dock)

Sen fortsätter du efter den här vägen akta biltestförare efter vägen, brukar svära åt dom varje gång eftersom dom aldrig viker av en milimeter från mitten av vägen trots att den är rätt smal

Du kommer att börja se masten på akka rätt snart så det är bara att follow the light när du kommer närmare så kommer du se lysledningen gå rakt upp för berget (brett och fint hugget efter ledningen upp så du kan inte missa det)
När du sett det kommer du se en väg till vänster som leder upp för berget, där brukar det finnas en parkering som folk brukar lasta av skotrarna på

Stig får rätta mig angående vad som står på skyltarna man har blivit så van att köra dit så man gör det nästan i sömnen



Ser du en Rmk 700 eller en Summit 1000 där uppe så är det bara att vinka till

Som du säkert läst i tråden så finns det hamburgermöjligheter bara ett snöbollskast bort


Akka: http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=Akkan%e5lke

Tack för vägbeskrivningen oerhört bra, absolut vi far från Ume imorn vid halv 8. En ny F8svart och en vit 08as M8:) Bara att hälsa tebax.


Snökungen: tackar för det, kommer nog stå en C5a med släp där imorn :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Imorgon kommer det 4 skellefteågalningar och undersöker föret!!

(Småpeppad är man, som ett barn dan för julafton!)
 

Grout

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
0
16
37
Umeå, Obbola Sverige
Vi var uppe där idag, va rätt dimmigt mot toppen vill jag säga så man höll sig på mitten av berget. Men snökungen jag hittade inte ditt hus först så vi parkerade däruppe vid plogstation :embarrest: Men på hemvägen vid 15 såg vi M1000 på gården samt ngn tittade ut så vi tutade!

Otroligt roligt före men man får fara upp på ngn helg igen då bo på Laponia.

Förövrigt kan man ju fråga sig om man är frisk som sätter sig o kör 62 mil bil för att köra 3 mil skoter i bra landskap dock 4h :D

Ha en bra kväll skål!
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Vi var uppe där idag, va rätt dimmigt mot toppen vill jag säga så man höll sig på mitten av berget. Men snökungen jag hittade inte ditt hus först så vi parkerade däruppe vid plogstation :embarrest: Men på hemvägen vid 15 såg vi M1000 på gården samt ngn tittade ut så vi tutade!

Otroligt roligt före men man får fara upp på ngn helg igen då bo på Laponia.

Förövrigt kan man ju fråga sig om man är frisk som sätter sig o kör 62 mil bil för att köra 3 mil skoter i bra landskap dock 4h :D

Ha en bra kväll skål!
tur att araberna har gott om olja än:biggrin1: