Stora Arvidsjaur Tråden

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hur ser före och väder ut inför morgondagen? Vi åker upp ett gäng!

För min del, något nytt mellan fötterna... blir ruskigt kul att testa!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hur ser före och väder ut inför morgondagen? Vi åker upp ett gäng!

För min del, något nytt mellan fötterna... blir ruskigt kul att testa!
Just nu -15, igår var det -30. Hur det är imorgon visar sig väl, men enligt SMHI så kan det sjunka ner mot -20. Men kör man uppe vid "Akka" så lär det vara någon grad mildare där.
Det kom ju lite pudersnö i veckan, så området ser kanske mindre uppkört ut nu.

Jag var förövrigt på ett Vindkraftsmöte i veckan.
Den planerade vindkraftsparken i och runt Hornliden/Rävaberget, kommer inte att medföra några nya skoterförbudsområden, men man kör där på egen risk
För tydligen så kan isen som samlats på bladen kastas iväg ganska så långt från verket, så man bör inte, liksom på Akka, åka i närheten av masterna/tornen när dom är nerisade.
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Hur ser före och väder ut inför morgondagen? Vi åker upp ett gäng!

För min del, något nytt mellan fötterna... blir ruskigt kul att testa!
Tja!
Vi är 3 pers från Norsjö som också ska upp imorrn. Vi har aldrig varit runt Akka och kört. Ska ni dra nån längre tur? Vi kanske får haka på?
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tja!
Vi är 3 pers från Norsjö som också ska upp imorrn. Vi har aldrig varit runt Akka och kört. Ska ni dra nån längre tur? Vi kanske får haka på?
Tror vi tänkt lasta av vid vittjåkk och köra till akka, sen beroende på före, väder och sikt så är vi nog i dom krokarna hela dagen. :)

Alla är välkomna att haka på (om dom ids hålla vårat tempo, som stundtals är väldigt lågt på grund av konditionen) :D

Så någon lååångtur blir det säkert inte.
 

Snökungen

Välkänd medlem
24 jan 2009
108
0
6
Vid foten av "Akka"
snödjup på akka är 75 cm i kväll kl 18 00 . 50cm ganska hård snö. 25 cm lös snö -10 grader . Det skiljer en hel del på snödjupet beroende på om du är norr eller söder om knölen . Jag mäter på västra sidan d.v.s. efter vägen c.a 1 km före garaget .Lössnökörning rekomenderar jag söder om akka .
Trevlig tur!
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Tror vi tänkt lasta av vid vittjåkk och köra till akka, sen beroende på före, väder och sikt så är vi nog i dom krokarna hela dagen. :)

Alla är välkomna att haka på (om dom ids hålla vårat tempo, som stundtals är väldigt lågt på grund av konditionen) :D

Så någon lååångtur blir det säkert inte.
Ok, låter bra. Ni kan väl vinka om ni ser en vällldigt gul skidoo, och två svarta renegades. :)
 

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
Vi hade en mycket trevlig tur på akka idag... inte kallt å mycket snö... förlåt om vi kört upp en del för er som kommer nu imorgon.. :)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Ja det inte svårt att förstå varför det är så uppkört när man är där nu när man hör hur många som åker upp ;)

Kan ju tipsa om leftatsfjällen som inte ligger allt för långt bort från akka och där man garanterat hittar en massa orörd snö den här tiden på året

Tror det finns en vägbeskrivning dit här i tråden någonstans eller så kan man kika på www.assf.se

Eller om ni ser en rmk 700 och en summit 1000 där i mellandagarna så kan jag guida er rätt
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Ja det inte svårt att förstå varför det är så uppkört när man är där nu när man hör hur många som åker upp ;)

Kan ju tipsa om leftatsfjällen som inte ligger allt för långt bort från akka och där man garanterat hittar en massa orörd snö den här tiden på året

Tror det finns en vägbeskrivning dit här i tråden någonstans eller så kan man kika på www.assf.se

Eller om ni ser en rmk 700 och en summit 1000 där i mellandagarna så kan jag guida er rätt
http://www.assf.se/leder_hogupplost.htm är det vad som benämns ledvattsfjällen på kartan?

Om man inte är så intresserad av att köra dit från exempelvis akka eller vittjåkk, finns det något vettigt ställe i närheten att lasta av och hur kör man dit?
 
J

Jas Gas

http://www.assf.se/leder_hogupplost.htm är det vad som benämns ledvattsfjällen på kartan?

Om man inte är så intresserad av att köra dit från exempelvis akka eller vittjåkk, finns det något vettigt ställe i närheten att lasta av och hur kör man dit?
Du kör mot slagnäs och cirkus 3-4mil finns det en skylt som det står ledfats naturreservat,tror att det finns en p-ficka alldeles intill.
Annars så kör du ca 4mil från arvidsjaur mot slagnäs och till vänster finns det en grusväg som det stå "Nya bastusel"på sen får du köra en bit in på vägen vet ej hur långt men det är dåligt med p-platser och det kör mycket testbilar efter den vägen.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Du kör mot slagnäs och cirkus 3-4mil finns det en skylt som det står ledfats naturreservat,tror att det finns en p-ficka alldeles intill.
Annars så kör du ca 4mil från arvidsjaur mot slagnäs och till vänster finns det en grusväg som det stå "Nya bastusel"på sen får du köra en bit in på vägen vet ej hur långt men det är dåligt med p-platser och det kör mycket testbilar efter den vägen.
Jag gillar verklgien industrin "testverksamhet", både min och farsans bil lär ju ha varit fall för testkörning :D

Men om jag parkerar efter vägen så är det fan inte mitt problem om nån krossar min släp... snarare en ursäkt att köpa en ny släp :D
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Man kan hoppas det har kommit lika mycket som här i Umeå vräkt ner här i 2 dagar nu

Hur är snön där uppe bara bottenlöst puder eller ligger det en skorpa längre ner?

Bara ett par dagar nu innan man får fara upp och prova :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Vi har någon halvplan att åka upp Imorgon, dan före dopparedagen. Men om inte vädret vänder vettitusan om det är aktuellt. Körde Vindeln-Skellefteå igårkväll, det var ingen jättefröjd direkt i vädret :)

Alla väderrapporter är därför av intresse, både från a-jaur och vägen dit från Skeå :)
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Vi har någon halvplan att åka upp Imorgon, dan före dopparedagen. Men om inte vädret vänder vettitusan om det är aktuellt. Körde Vindeln-Skellefteå igårkväll, det var ingen jättefröjd direkt i vädret :)

Alla väderrapporter är därför av intresse, både från a-jaur och vägen dit från Skeå :)

Har inte snöat lika mkt alls i inlandet som vid kusten, nu vet jag inte hur det är i arvidsjaur, men i Boliden kom det ca 15cm igår, och 2-3cm i natt, kommit betydligt mer i skellefteå i natt har jag hört, så jag är rädd att arvidsjaur inte fått så mkt snö.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Har inte snöat lika mkt alls i inlandet som vid kusten, nu vet jag inte hur det är i arvidsjaur, men i Boliden kom det ca 15cm igår, och 2-3cm i natt, kommit betydligt mer i skellefteå i natt har jag hört, så jag är rädd att arvidsjaur inte fått så mkt snö.
Det är ju ändå positivt för själva bilfärden... tackar för rapporten!
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Var dit igår men vädret var ingen höjdare måste jag säga, var någon cm mer än sist jag var där iaf. Snöade dock inte när vi lämnade A-jaur igår så tror inte dem fått lika som här
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tycker att väderprognoserna känns luriga, vill gärna ha en uppdaterad väglagsrapport om någon har kännedom :)

Är inte jätteintresserad av att köra 50km/h i snörök till A-jaur imorrn.