Stora Arvidsjaur Tråden

Snökungen

Välkänd medlem
24 jan 2009
108
0
6
Vid foten av "Akka"
Aktuellt snödjup vid och runt Akka, 30 cm jävligt blöt och packad snö. Återkommer vid nästa större snöfall, hör gärna av er kring frågor om Akka, då jag bor vid foten av berget.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Låter bra...bara det kunde frysa på ordentligt nån gång

Sen får det gärna komma ett par decimeter till mellandagarna för då ska jag upp..
 

Snökungen

Välkänd medlem
24 jan 2009
108
0
6
Vid foten av "Akka"
Ursäkta! men tidigare mätning visade sig var ett svagt ögonblick, åkte upp till Akka med tumstock, när det kändes väldigt fel då det är ett helvete att ta sig fram till fots.Här nere under berget kan det stämma, men där uppe är det en jävla skillnad, riktigt trevligt före dessutom, minst 60 cm. Kommer att mäta på exakt samma ställe hela vintern för ett mer precist mått.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

En talande bild som visar snödjupet i "Akka-området" i 091128

Det är lika mycket snö runt "Hornlihatten", en kompis var upp där i fredags.
Nu när det har börjat köras, så fryser det ju även upp på isarna som trampas. Blir perfekt för då går det ju att börja isruska.
Sen får vi vänta några veckor innan vi vågar ut med maskinerna på isarna.
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Aktuellt snödjup vid och runt Akka, 30 cm jävligt blöt och packad snö. Återkommer vid nästa större snöfall, hör gärna av er kring frågor om Akka, då jag bor vid foten av berget.
Bra med en kontakt på plats...:) Jag brukar vara & köra runt akka ett antal helger per år.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Men h-vete vad snö!

Brukar kolla på webbkameran som pekar ner mot konsum och trodde det skulle vara mycket mindre, men det skiljer väl en hel del från samhället och upp mot akka

Känns härligt att det har spöregnat i Umeå hela dagen :(
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Men h-vete vad snö!

Brukar kolla på webbkameran som pekar ner mot konsum och trodde det skulle vara mycket mindre, men det skiljer väl en hel del från samhället och upp mot akka

Känns härligt att det har spöregnat i Umeå hela dagen :(
Webbkameran nere på samhället sitter ju ut mot centrum, där får det inte finnas någon snö. allt skottas bort, så fort det snöat.
Sedan så är det ju även rätt så skillnad på höjdläget också, det som kommer som regn vid nollväder nere på samhället, kommer i regel som fast form där uppe.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Webbkameran nere på samhället sitter ju ut mot centrum, där får det inte finnas någon snö. allt skottas bort, så fort det snöat.
Sedan så är det ju även rätt så skillnad på höjdläget också, det som kommer som regn vid nollväder nere på samhället, kommer i regel som fast form där uppe.

Jo exakt, jag brukar kolla på snöhögen som brukar finnas vid konsumparkeringen då vet man om det snöat mycke

Stor snöhög=sillybear glad ;)
 

johnny.t

Medlem
7 nov 2009
16
0
1
arvidsjaur
Jag och en kompis var och körde en sväng runt akka idag. Mer snö än ja trodde de skull vara. runt 60-70cm skull jag gissa. ännu mer på vissa ställen där det blåst ner från toppen.
DSC00351.JPG

DSC00352.JPG
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
syns där i helgen ;)
Ingen som har koll på lederna mellan lauker/älvsbyn och Arvidsjaur? tänkte ifall de skulle gå att köra skoter från lauker till arvidsjaur i helgen, kanske lite dumt att chansa då det är mycket vatten man måste över... men är så sugen på att åka upp till "akka" igen! ;((
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ingen som har koll på lederna mellan lauker/älvsbyn och Arvidsjaur? tänkte ifall de skulle gå att köra skoter från lauker till arvidsjaur i helgen, kanske lite dumt att chansa då det är mycket vatten man måste över... men är så sugen på att åka upp till "akka" igen! ;((
Leden är ännu inte upptrampad och sladdad. Det är ju en hel del vattendrag med dåliga isar på denna sträcka. Men nu är det iofs kallt, så isläget blir bättre och bättre.
Men med skoter utan sladd, så går det väl att ta sig fram, för det är ju annars bra skoterföre.
Men har du inte tillgång till släp ?
Kör i såfall in till A-jaur och kör därifrån upp till Akka.