Stora Arvidsjaur Tråden

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Inatt/dag kom det ca 3dm snö. Det mesta har packats ihop och smält bort men en hel del ligger fortfarande kvar :D
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Inatt/dag kom det ca 3dm snö. Det mesta har packats ihop och smält bort men en hel del ligger fortfarande kvar :D
Fick 5-7cm under morgonen i älvsbyn, börjar inte vara så mycket kvar nu ;/ men har ju stugan bara en bit utanför arvidsjaur så snart kanske man kan starta bettan, var ju ut dagen före första december förra året och körde, dock bara nere på isen. var bara 10cm snö då :/
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Ojoj.....låter lovande

Då kanske man tar sig upp på en premiärtur innan just iår.....om man nu bara hittar en skoter

Var i Arvidsjaur har du stuga förresten?
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Tyvärr så har vi näst intill ingen is :/ temperaturen ligger just nu strax under noll strecket. Får hoppas att den snö som kommit nu stannar kvar :)
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Tyvärr så har vi näst intill ingen is :/ temperaturen ligger just nu strax under noll strecket. Får hoppas att den snö som kommit nu stannar kvar :)
Haha nja, skulle nog helre velat att snön försvinner igen och att det blir 15-25 minus varje dag i 3-4 veckor så isarna får frysa ordentligt, sen kan de börja snöa, annars kommer vi se mer drunknings olycker i vinter pga bristande isar och mycket vakar...

Silly_bear, håller till i lauker :D
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
enbergg Hört talas om det men ingen aning var det ligger

Själv kör jag runt Krokträsk
Krokträsk? :O vid laduberg? nämen!!! där körde man mycket skoter när man var liten :) både mormor och moster bor där! , men lauker ligger 6½mil efter arvidsjaurs vägen när du kommer i stor rondellen i älvsbyn och svänger in mot arvidsjaur :) eller 3 mil utanför arvidsjaur mot älvsbyn om man så vill säga :p
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Som någon skrivit tidigare i tråden så har det kommit ca. 25 cm snö förrut i veckan.
La ut några bilder från idag (10/10) uppe vid "Akka"

Stenträsket 20091010
Sjön har ännu inte frusit, men snön täcker landskapet runt Akkanålke.


Nasaleden 20091010
Ännu har ingen skoter passetat uppe vid Vittjåkk. Dom enda som trampat leden, är några jägarsoldater från AJB (fd. K4) som övat "Snöpulsning".
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
ÅH!! har vart till stenträsk två gånger förra vintern men inte vågat mig upp på akka! men i vinter då ***** :D väldigt fint där på vintern och måste ju vara underbar utsikt från toppen! :D längtar!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
ÅH!! har vart till stenträsk två gånger förra vintern men inte vågat mig upp på akka! men i vinter då ***** :D väldigt fint där på vintern och måste ju vara underbar utsikt från toppen! :D längtar!
Inte vågat dig upp :confused:
Det finns ju bilväg ända upp till masten :)hahaha:För den fege !)

Men det kan vara livsfarligt vintertid att uppehålla sig i närheten av masten, för vid vissa väderlekstyper så fastnar det enormt med snö och is på själva masten. Och då masten är över 300 mete hög, så kan man ju inse att 1 st. isklump från 300 meters fritt fall, har ganska så hög anslagsenergi när det landar, har man då otur och har skallen i vägen, så hjälper nog ingen hjälm i världen. :hmmmm2:
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sen brukar det vara rätt så uppkört på akka, väldigt många verkar ta bilen dit upp och leka runt i backarna

Skulle rekomendera lefatsfjällen, liten bit att köra så det är inte lika många som orkar köra dit
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Vad finns det för boende i närheten av akka ? länkar ?
körde i vintras skoter från lauker till arvidsjaur, ca 3-3½ mil. väl inne i arvidsjaur kunde man ju köra vart som hellst typ! :O (första gången på skoter i arvidsjaur) sen tog jag leden bakom mellanströms upp mot akka och vitt, Och inte är de då 2 mil dit? Tyckte de tog 10min med skoter! Hör gärna av er som är sugen på att komma upp ifall de blir nån skoterträff eller utflykt så kommer jag gärna från lauker å möter er i samhället så kanske man kan få sig en liten guidning av nån runt akka och vittjok osv, och bara allmänt få sig en liten trevlig skoter tur och få träffa lite folk! :) Mvh // Robin
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
förlåt för dubbelpost men glömde fråga en sak, Stig_larsson, om du har tid och tillfälle kanske du kan lägga upp några bilder efter helgen så man ser hur det ser ut just nu på stenträsk å akka!!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
förlåt för dubbelpost men glömde fråga en sak, Stig_larsson, om du har tid och tillfälle kanske du kan lägga upp några bilder efter helgen så man ser hur det ser ut just nu på stenträsk å akka!!
Hela helgen har varit dimmig i A-jaur, med duggregn och snö omvartannat.
Temperaturen har legat runt noll.

Hela Stenträsket är ni isbelagd.
Mätte upp 15 cm kärnis ca. 20 meter från land. Längre ut är isen säkert tunnare, men det var en del fiskare som satt i dimman och ismetade, så isen håller då för lite isaktiviteter.

Snötäcket har sjunkit ihop lite.
Den senaste tidens mildväder med nollgradig temperatur, har gjort att snödjupet sjunkit ihop. Nu är det bara ca. 20 cm.
Men som aktiv skoterklubbsmänniska så hoppas jag på att det hinner bli en eller annan vecka med riktig kyla innan snön kommer, då blir isarna perfekta.
Vilket gör det enkelare att ruska upp isarna, till skillnad om det kommer en halvmeter snö, direkt när vintern kommer på allvar. :rock:
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Kom att tänka på bilderna du tar från stenträsket

Hur tar du dig dit?, går det någon väl alldelens brevid sjön som jag har missat eller får du gå en bit?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kom att tänka på bilderna du tar från stenträsket

Hur tar du dig dit?, går det någon väl alldelens brevid sjön som jag har missat eller får du gå en bit?
Stenträsket ligger ju bara 8 km fågelvägen från A-jaur, så jag går dit lite då och då, rakt genom skjutfältet. Blir en fin liten promenad :cool:

Men det går även en bilväg runt och igenom skjutfältet. Vägen går på norra sidan om Stenträsket, och då "Militärn" plogar vägen så är den farbar året runt. Men det är ju fusk att använda den :laugh:
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
jå håller självklart med till 100%, visst är det kul med snö, men viktigaste är att isarna får frysa ordentligt innan snön kommer så det inte blir så mycket vakar och olyckor!! men Tackar för bilderna, själv brukar man då ta bil på släp till stenträsket sen köra där ifrån eftersom jag har ca. 4-5 mil dit från lauker =) Vart kan man gå med i arvidsjaurs skoterklubb? har dom någon hemsida eller liknande? =)