Stora Arvidsjaur Tråden

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
A-jaur just nu Lördag 18 april, 08,30
-6, Vindstilla. En stor sol från en klarblå himmel. Lite vit snö efter nattens snöfall. Blir en perfekt dag.
Det blir nu att klä sig och fara iväg på skotern, just nu känns det skönt att bo där man bor. :rock:

Men ställ inga sådana frågor om ca. 2 månader, när snön är borta och myggen, stora som fåglar, sitter i träden lurar. :evil:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Var ut idag, sol men kallt. Började blåsa en kall NV.vind framåt dagen.
Hade tänkt ta lite bilder, men jag hade glömt att ladda kameran, så det blev en bild med kameramobilen.

En myr uppe vid Genliden efter leden mot "Akka"

Lederna har frysit ihop, så att dom är stenhårda. Där det var kört mycket i påsk, när det var mjukt, är otroligt knöligt och spårigt.
Men jag styrde av från leden efter jag passerat AJBs skjutfält.
Man kör rätt upp för bergen. Hoppades få se några "Nalle-spår", men icke.
Bara spår efter en ren-flyttning.
Körde mot "Lefats" en bit innan jag svängde av hemåt.
Så det blev en 10-mila sväng
Var även en sväng upp till "Hemlitjärn", där Per drog upp en "Lunch-Röding".
Hoppas att solen lyser imorgon också, då blir det nog en "Reivo-sväng" :hello:
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tack för svaret, det låter som det går att köra (har inte så stora krav så här sent på säsongen) :D. Jag och några polare kommer uppåt imorrn på morgonen, vi kommer att lasta av skotrarna i Glommers och köra mot A-jaur under dagen. Känns som det kan bli en riktigt trevlig "sista tur" :)
 

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Tack för svaret, det låter som det går att köra (har inte så stora krav så här sent på säsongen) :D. Jag och några polare kommer uppåt imorrn på morgonen, vi kommer att lasta av skotrarna i Glommers och köra mot A-jaur under dagen. Känns som det kan bli en riktigt trevlig "sista tur" :)
Hellboy isarna var bra ända till a-jaur utom på ett ställe där de i princip var helt öppet, måste vart någon strömfåra, men de gick köra på sidan annars äre ba gasa över.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ja då har man gjort sista turen, å vilket väder det blev under någon timme, snöstormen helge drog över oss och man kunde knappt se något men sen vart det sol och fint igen. Vi tog oss aldrig upp till A-jaur utan vi stannade redan i Jörn och körde till Storklinta och sedan upp mot Glommers. Bra med snö men jösses vad "bäret" blev dåligt mitt på dagen :). Men vi va tvungna att köra över några vattenhål som var öppna men det var bara kul :D
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jo än räcker snön, men när det till slut slår om och det blir + grader dygnet runt, så går det ju åt botten oavsett snödjup och bäckarna river, då är det inte roligt att köra snöskoter. :mad:

Nästa helg har dom lovat 10+, detta i kombination med att det inte fryser på nätterna då är det nog över även här.
 

golvis

Aktiv medlem
26 sept 2007
62
0
6
Luleå
Jo än räcker snön, men när det till slut slår om och det blir + grader dygnet runt, så går det ju åt botten oavsett snödjup och bäckarna river, då är det inte roligt att köra snöskoter. :mad:

Nästa helg har dom lovat 10+, detta i kombination med att det inte fryser på nätterna då är det nog över även här.
Hade tänkt fara upp nu till helgen, men det känns ju faktiskt rätt så lönlöst. Får avakta vädret och be till gudarna att det blir någon slags kyla på nätterna, men såg ocksåa tt det skulle bli riktigt varmt.

Såg att du skrev om någon fiskesjö högre upp i tråden, kan du inte PM´a mig med lite tips för sommaren om fina sjöar. Strömmande vatten har jag hyffsad koll på, men vore roligt med någon potentiell sjö också:)
Vi har stugan mot aspliden (abborträsk)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hade tänkt fara upp nu till helgen, men det känns ju faktiskt rätt så lönlöst. Får avakta vädret och be till gudarna att det blir någon slags kyla på nätterna, men såg ocksåa tt det skulle bli riktigt varmt.

Såg att du skrev om någon fiskesjö högre upp i tråden, kan du inte PM´a mig med lite tips för sommaren om fina sjöar. Strömmande vatten har jag hyffsad koll på, men vore roligt med någon potentiell sjö också:)
Vi har stugan mot aspliden (abborträsk)
Vad det verkar så ska det inte vara nattkallt till helgen, även om bäckarna inte rivit, så är det ju ändå skit att köra runt i "Seblaken" på lederna. Just nu 22,00 är det +2 grader.

Det finns ju gott om "Hemlitjärnar", men lämnar ju positionerna på dom, så lär jag få mina "fiskar varma" av fiskerättsinehavarna. :laugh:
 

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
De är ju roligt att fara upp till Arvidsjaur vid maj och köra på flö vatten och alla roliga myrar när alla bäckar är framme:hahaha:men vi får se om de blir nån sista tur efter som någon har snott mina skidor :mad:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hur ser ledena ut i Arvidsjaur och hur ser vädret ut regn?
Ja nog för att det snöar just nu, BLÖTSNÖ !
Men detta lär inte göra någon vinter.

Så gråväder med plusgrader dygnet runt, gör att snömängden minskar snabbt. Just nu, även om det finns snö kvar, så är det nog ingen höjdare att färdas fram med snöskoter, inte ens på lederna,undantaget kan väl vara uppe vid "Akka-Området".

Men nu har dom iofs. framåt helgen lovat minus på nätterna, så uppe vid Akka kan man nog få uppleva några finá dagar runt första maj.
Men i dom mer låglänta delarna av kommunen, har väl myrarna svämmat över och bäckarna börjat riva, så där är det nog kört klart för säsongen, även om snön finns kvar.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Blev inte någon sista tur....dax att börja ladda för sommarsäsongen istället.

Stig, vet du om det är lätt att ta sig in efter skoterleden på sommaren till 3 vägskorsningen där du svänger höger (om man kommer från akka) och ska över mot lefatsfjällen

Just efter den finns det ett stort dike eller bäck? som det fanns en bro över för några år sedan

Hade tänkt försöka ta mig in dit och fixa till det
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Blev inte någon sista tur....dax att börja ladda för sommarsäsongen istället.

Stig, vet du om det är lätt att ta sig in efter skoterleden på sommaren till 3 vägskorsningen där du svänger höger (om man kommer från akka) och ska över mot lefatsfjällen

Just efter den finns det ett stort dike eller bäck? som det fanns en bro över för några år sedan

Hade tänkt försöka ta mig in dit och fixa till det
Jag personligen känner inte till exakta platsen, men vet att det saknas en bro på denna sträcka. Skulle tro att det är max 1,5 km till närmsta skogsbilväg.

Snökungen på detta forum har sina älgjaktsmarker där denna bro borde finnas, så han vet den exakta platsen.
Jaktlaget hade planerat att till förra höstens älgjakt, och inför den just avslutade vintern ta sig dit och fixa en ny bro, för dom har behov av en bro över bäcken när dom ska dra hem storälgen.
Men dom är kanske inga riktiga älgjägare, utan skjuter bara "Fjolingar" (och harar), som dom bär hem på ryggen !
Därför behöver dom ingen bro. :D

Nää, skämt åsido jag ska påminna "Storviltjägarn"
 

Snökungen

Välkänd medlem
24 jan 2009
108
0
6
Vid foten av "Akka"
.med tanke på din skoter så förstår jag att du vill gå istället . ha ha . hör av dig när du paserar . stig var förbi i går kväll ca 2 tim skoterleds snack .han ledsnar aldrig .tack o lov .
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sommaren kom tidigt i år. Minst 2 veckor tidigare än normalt.
Myggen har redan börjat attackera :evil:
La in några bilder från i år och ifjol.

20090516 Dåligt skoterföre. Barmarksfläckarna är större än snöfläckarna.
Skoterföret är över.

20080513 Stenträsket med "Akka" i bakgrunden. Snön ligger ännu kvar.

20080524 Stenträsket med "Akka" i bakgrunden. Ännu Skoterföre !
 
D

Deleted member 6797

tänk att denna vinter har varit skitbra här vid kusten och nu när den har smält har nå få mygg kommit, träden har fått löv. fyfan för sommaren och tidi sommar. på 70 talet körde dom säkert skoter året om här
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Var upp till Stenträsket i söndags. Sommaren kom tidigt i år. Jämfört med hur det såg ut för ett år sedan.
Stenträsket har börjat riva, isen ligger nog inte så många dagar till.

24 Maj 2009


24 Maj 2008 Isen ligger fortfarande stadigt