Som gäst runt om i sverige

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
¨
Va? Böter?! Var finns dom betallederna och vem ger böter?
Japp, söder ut i funäsdalen eller vafan det nu heter. (Samma skit söder om piteå ;-) ) Nåja nått av dom ställen skoteråkning är förbjuden utan för leden.

Dom fick två eller tre fällda i rätten som inte hade betalt avgiften.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Har väldigt svårt att tänka mig det om nu inte leden är "privat"
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Är väl inget snack om att man kan få böter om man kör utan å lösa ledkort men dom kan väl göra destomindre om man ger fan i å stanna? :D
 
4

426H

Har väldigt svårt att tänka mig det om nu inte leden är "privat"
Även om jag håller med dig i sak är jag en smula förvånad att du undgått denna diskussion som pågått ett antal år i "södra" sverige. Du bor ju trots allt i orsa!! Att du är helt ovetande om vilka regler som införts för skoterkörning i en stor del av fjällkedjan från jämtland och söderut är ...imponerande.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa


Kan tyckas imonerande om jag missat detta, kalla det så om du vill (fattar vinken).
I detta område inringat i grönt åker jag till 100% o vad jag känner till finns det INTE nån avgiftsbelagd led i överhuvud taget i detta område, den avgift jag betalar är då mig veteligen frivillig (då i sälen fjällen). Men jag säger förvisso inte att den inte finns, nu då när jag blivit "övertygad" av era inlägg att den tydligen existerar. tycker det är befängt med att avlägga en tvångsavgift på 550kr/vecka för att "rädda" en känslig fjällnatur då jag anser att min skoter förstör/förgiftar/låter precis lika mycket fast jag betalar en avgift, sen att friåkning är förbjudet på vissa ställen har jag full respekt för.
dessutom skulle jag INTE stanna för en kontrollant oavsett om jag har betalat eller inte om det nu inte står POLIS på västen.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Det mest befängda är att i Funäsdalen finns ett mycket stort längdskidsystem som heter nordicski (tror jag det heter) preppas dagligen. Skoterlederna preppas långt ifrån dagligen. Men skidåkarna behöver inte betala en spänn för att utöva sitt nöje medan vi skoteråkare ska skinnas på flera hundra bara för att tex komma fram till en sjö för att fiska. Detta system har gjort att iaf jag ledsnat. Åker väldigt sällan dit och när jag gör det så skiter jag i att betala av ren princip. Ledvärdar har försökt stoppa mig, till och med jagat efter. Men som sagt, så länge det inte står polis på västen så stannar inte jag.
 
4

426H

I detta område inringat i grönt åker jag till 100% o vad jag känner till finns det INTE nån avgiftsbelagd led i överhuvud taget i detta område
Nordic area utgör nordöstra delen av det område du ringat in. Betalled.
 
4

426H

Det mest befängda är att i Funäsdalen finns ett mycket stort längdskidsystem som heter nordicski (tror jag det heter) preppas dagligen. Skoterlederna preppas långt ifrån dagligen. Men skidåkarna behöver inte betala en spänn för att utöva sitt nöje medan vi skoteråkare ska skinnas på flera hundra bara för att tex komma fram till en sjö för att fiska. Detta system har gjort att iaf jag ledsnat. Åker väldigt sällan dit och när jag gör det så skiter jag i att betala av ren princip. Ledvärdar har försökt stoppa mig, till och med jagat efter. Men som sagt, så länge det inte står polis på västen så stannar inte jag.
Ja, funäsdalen bojkottar jag sedan ett antal år tillbaka.
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Hmm, bara jag som då aldrig hört talas om detta?, trodde innerligen att skoteråkning tillhörde allemansrätten och att detta endast hindras av förbudsområden (nationalparker mf) Kan ni inte berätta lite mer ingående vad dess områden innebär, varför är de "betalleder" ?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hmm, bara jag som då aldrig hört talas om detta?, trodde innerligen att skoteråkning tillhörde allemansrätten och att detta endast hindras av förbudsområden (nationalparker mf) Kan ni inte berätta lite mer ingående vad dess områden innebär, varför är de "betalleder" ?
finns en mängd olika trådar om detta,
Sök på Betalleder i detta forum så får du många träffar
här är ett ex.
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=5657&highlight=Betalleder
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Du som körde 4hjuling på lederna.
Visst det är andelens riktigt att du enligt tkl får köra atv på snötäckt mark men den ska både vara reggad o ha trafikförsäkring o det lär du inte ha eller.
Ser jag 1 cross, endurohoj eller atv komma körande på skoterleden på min mark räkna med en spade i nacken o polisanmälan som följd så kortet ryker.
Jag är så förbannad på folk som förstör för andra o inte kan torka sin egen röv utan att ni måste utnyttja andra för erat eget höga nöjes skull.


Från Sandvikens skoter klubbs sida.
Det värkar vara ondra killar som jobbar där, Om jag hade fått en spade i nacken så skulle jag då se till att även han åkte dit !
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Nu har jag sökt lite men e ju så fruktansvärt mycket text å gammal text. Erre nån som vet var jag måste betala för att få åka å var dom vill(frivilligt/inte olagligt/folk blir bara sura) att man ska betala? typ vilka komuner eller innom vilka förbudsområden eller namn på leder eller någe sånt.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Du som körde 4hjuling på lederna.
Visst det är andelens riktigt att du enligt tkl får köra atv på snötäckt mark men den ska både vara reggad o ha trafikförsäkring o det lär du inte ha eller.
Ser jag 1 cross, endurohoj eller atv komma körande på skoterleden på min mark räkna med en spade i nacken o polisanmälan som följd så kortet ryker.
Jag är så förbannad på folk som förstör för andra o inte kan torka sin egen röv utan att ni måste utnyttja andra för erat eget höga nöjes skull.


Från Sandvikens skoter klubbs sida.
Det värkar vara ondra killar som jobbar där, Om jag hade fått en spade i nacken så skulle jag då se till att även han åkte dit !
Skoterfolket verkar alltid tillhöra den agressivare delen av befolkningen i detta land.
Skulle någon hobbypolis ge sig på mig när jag är ute och kör med cross eller något så skulle inte jag ge mig iaf. Ingen hobbypolis har lyckats med sitt "uppdrag" än att få tag på mig, och så kommer det fortsätta.
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
som till exempel funäsdalens fjällvärld. Är väll typ 45 mil leder där. Är det förbjudet enligt lag att köra där utan sådan där ledbevis eller är det bör??? Å så kan väll folk skriva in där dom vet att det är lag på betalning.
 
4

426H

som till exempel funäsdalens fjällvärld. Är väll typ 45 mil leder där. Är det förbjudet enligt lag att köra där utan sådan där ledbevis eller är det bör??? Å så kan väll folk skriva in där dom vet att det är lag på betalning.
Delar av åre, västra härjedalen (funäs), södra härjedalen (nordic area) Norra dalarna (sond och nordic area). Vemdalen/klövsjö står väl näst på tur.
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Tack för det 426H
Då ska jag inte se någe av våran svenska fjällvärld söder om Åre dom närmsta åren i alla fall. Åkte 16.2 mil led runt ett annat fjäll i jämtland utan att behöva tvångsbetala ledavgifter men fina var dom utom en som hade behövt lite omsårg.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Jag skickade ett mail till klubben, Skrev följande :

Hej..

Jag citerar:
"Nu när snön har kommit och skoteråkandet kan börja så vill vi inte se några snyltgäster på våra leder.
Vi kommer att hålla extra koll på vilka som har årets märke på sin skoter. Om vi träffar på någon utan märke efter våra leder så kommer vi att klippa skoterremmen på den sen är det bara till att gå hem.
Ny skoterem är dyrare än ett årsmedlemsskap i klubben, tänk på det."

Jag undrar över vilken paragraf i lagen hänvisar till att ha rätt att förstöra annans egendom p.ga icket betalt medlems avgift ?
Jag menar ni kan väl inte ha rätt att förstöra en annans persons skoter ? Böter kan jag förstå att ni kan skriva ut, men nu har det väl ändå gått för långt ?!


"Du som körde 4hjuling på lederna.
Visst det är andelens riktigt att du enligt tkl får köra atv på snötäckt mark men den ska både vara reggad o ha trafikförsäkring o det lär du inte ha eller.
Ser jag 1 cross, endurohoj eller atv komma körande på skoterleden på min mark räkna med en spade i nacken o polisanmälan som följd så kortet ryker.
Jag är så förbannad på folk som förstör för andra o inte kan torka sin egen röv utan att ni måste utnyttja andra för erat eget höga nöjes skull."

Jag har själv en reggad och trafikförsäkrad ATV och brukar ibland röra mig efter ledsystem vintertid, men ska man se upp nu så man inte blir misshandlad? En spade i nacken kan sluta med svåra skador eller till och med dödsfall!
Och polisanmälan, har men betalt medlems avgift till klubben samt har ett fullt lagligt fordon så kan det väl inte vara olagligt att köra, ELLER ?! Det är han som misshandlar som borde få en anmälan på sig!

Tycker att det är förjävligt att man ska riskera att bli misshandlad eller få skotern saboterad när man ska ut och fiska!

Vore tacksam för ett svar.
Mvh/Joakim


Fick svar idag, det stod:

Hej Jockä.
Jag svarar dig på detta mail som kommit till mig. Så vet att jag har läst detta. Vi skall ha ett styrelsemöte i veckan och jag kommer att ta upp detta skitskrivande på hemsidan. Den är inte till för att smutskasta eller hota personer.
Du kommer att få ett personligt svar efter mötet hur styrelsen kommer att aggera.

Yngve
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Tack för det 426H
Då ska jag inte se någe av våran svenska fjällvärld söder om Åre dom närmsta åren i alla fall. Åkte 16.2 mil led runt ett annat fjäll i jämtland utan att behöva tvångsbetala ledavgifter men fina var dom utom en som hade behövt lite omsårg.
Jag förstår inte denna kroniska ovilja att betala för sig när man nyttjar en preparerad led. Tror ni verkligen att det är en "Rättighet" att slippa betala eller vad är det frågan om? Det kostar att underhålla leder och vissa ställen tillhandahåller finare leder än andra och det tar de betalt för inget konstigt med det. Vill man åka på preparerad led bör man förstå att den inte preparerar sig själv och dessutom gratis. När man måste betala för friåkning så kommer nog även jag att försöka "smita" från betalning men när jag åker hemma så är jag ju naturligtvis medlem i klubben och åker jag till fjälls för att åka på deras finare leder så löser jag ledpass precis som att jag köper liftkort om jag ska åka skidor utför. Ju fler som vägrar betala för sig när de vill åka på fina leder desto närmare är vi en skoterskatt för alla, men de som inte vill betala för sig kanske älskar skatter.