Som gäst runt om i sverige

4

426H

Jag förstår inte denna kroniska ovilja...
Jag har inget emot att betala. Däremot vill jag inte betala till 2-3 olika områden när jag är ute på långtur. Eller behöva betala 100 kr i ledavgift för att kunna åka och tanka därför att man har stugan på fel sida av en områdesgräns. Jag tycker det hade varit bättre med nån generell ledavgift/skoterskatt eller vad man nu vill kalla det.
Det allra tråkgaste systemet har ju funäs där dom infört totalförbud utanför lederna i samband med betallederna.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag har inget emot att betala. Däremot vill jag inte betala till 2-3 olika områden när jag är ute på långtur. Eller behöva betala 100 kr i ledavgift för att kunna åka och tanka därför att man har stugan på fel sida av en områdesgräns. Jag tycker det hade varit bättre med nån generell ledavgift/skoterskatt eller vad man nu vill kalla det.
Jag håller med dig där! Det borde ju räcka med att man är med i 1-2 klubbar och om man sen passerar ett annat område så borde man få köra där "gratis" samma som gäller för den som bor där om han kommer förbi på lederna där jag betalar för underhåll. Vet dock inte om detta är ngt som praktiskt går att kontrollera ute på leden.
Jag har preparerat ca 50 mil led denna vinter med egen skoter och bensin så jag vet vad det kostar att underhålla lederna.
Mvh David
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Jag förstår inte denna kroniska ovilja att betala för sig när man nyttjar en preparerad led. Tror ni verkligen att det är en "Rättighet" att slippa betala eller vad är det frågan om? Det kostar att underhålla leder och vissa ställen tillhandahåller finare leder än andra och det tar de betalt för inget konstigt med det. Vill man åka på preparerad led bör man förstå att den inte preparerar sig själv och dessutom gratis. När man måste betala för friåkning så kommer nog även jag att försöka "smita" från betalning men när jag åker hemma så är jag ju naturligtvis medlem i klubben och åker jag till fjälls för att åka på deras finare leder så löser jag ledpass precis som att jag köper liftkort om jag ska åka skidor utför. Ju fler som vägrar betala för sig när de vill åka på fina leder desto närmare är vi en skoterskatt för alla, men de som inte vill betala för sig kanske älskar skatter.

Det jag försökte säga var att det finns fina leder som inte är betal leder. Man måste inte vara i södra norrland för att åka skoter det finns fin natur på andra ställen i Sverige. Jag ser litet nöje att åka på en led som är lika slät som autobahn. Då kan jag lika gärna åka på sjön. Om jag skulle befinna mig på ett ställe där det är betalled så får jag väll så lov å betala men jag behöver inte gilla det, å eftersom jag inte gillar det så är jag inte där å åker skoter
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
ja, just ja, kansker måste förtydliga omsorg oxå. Den led jag åsyftar saknade kryss långa sträckor och stämde inte överens med kartan så gps:en visade fel, alternativt så har dom inte hunnit med å röjja upp den eller den var gammal så det växt igen å man var tvungen åka runt. För att inte hänga ut nån klubb eller andra entusiaster som kanske har en tillfällig svacka så skriver jag inte mellan vilka orter/sjöar/ställen den fans här men pm om du är nifiken. Preparering bryr jag mig mindre om. Det får vara guppigt för mig även om jag inte har den bästa boggin/nyaste. Men avsaknad av kryss och att det inte stämmer mellan karta och verkligheten tycker jag bör korrigeras så fort klubben har möjlighet.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Jag förstår inte denna kroniska ovilja att betala för sig när man nyttjar en preparerad led. Tror ni verkligen att det är en "Rättighet" att slippa betala eller vad är det frågan om? Det kostar att underhålla leder och vissa ställen tillhandahåller finare leder än andra och det tar de betalt för inget konstigt med det. Vill man åka på preparerad led bör man förstå att den inte preparerar sig själv och dessutom gratis. När man måste betala för friåkning så kommer nog även jag att försöka "smita" från betalning men när jag åker hemma så är jag ju naturligtvis medlem i klubben och åker jag till fjälls för att åka på deras finare leder så löser jag ledpass precis som att jag köper liftkort om jag ska åka skidor utför. Ju fler som vägrar betala för sig när de vill åka på fina leder desto närmare är vi en skoterskatt för alla, men de som inte vill betala för sig kanske älskar skatter.
Amen till det....gnidigare folkslag än svenskar får man leta efter:rolleyes: Jag är själv aktiv i en skoterklubb i centrala Härjedalen och naturligtvis betalar jag också medlemsavgift dit. Vidare har centrala Härjedalen en "allians" mellan skoterklubbar där det kommits överens om en gemensam "ledavgift" som ger rätt att åka även på närgränsande klubbars områden. Detta är alltså en kostnad utöver medlemsavgiften. Utöver detta är jag naturligtvis också medlem i angränsande klubbar (även om det således inte är "nödvändigt"). Det kostar några hundralappar som blir ett välkommet stöd till respektive klubb. Vad f-n är denna kostnad i sammanhanget....några hundralappar hit eller dit.....lever ni på existensminimum ni som bråkar om dessa kostnader eller vad är det fråga om:hmmmm: Det är väl bara att bete sig som folk och slanta upp och inte vara nån j-la snyltåkare:evil:

Ha'de / Matti
 

srxOlsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
187
1
16
51
Rimbo sweden
Jag tror inte att non vill snyltåka
men som tråden började ska man vara med i alla klubbar som finns ?
Om Man som mig bor utanför fjollträsk måste alltid lasta skotern dom få gånger jag hinner åka på en säsong
Ena gången sälen andra gävle tredje kräckelbäcken o.s.v
Ska jag då gå med i dom klubbarna?
Eller ska man innföra ett helg eller vecko pass?
:hmmmm2:
 
4

426H

Jag tycker man skall vara med i dom klubbar där man brukar åka. Det är ju inga gigantiska summor vi pratar om, 150-200 kr per klubb. Själv är jag med i övre vojmådalen, hede och järvsö. Det täcker 80 procent av min åkning. Resten snyltåker jag eller löser endagsavgift om det inte är för mycket bök att få tag på nånstans där man skall betala. Fast helst åker jag utanför lederna (där det är tillåtet).
 

srxOlsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
187
1
16
51
Rimbo sweden
Ja friåkning är ju det roligaste men ibland måste man åka efter led
Och då som i mitt läge kanske åker efter led i snitt fyra dagar per säsong
Och ofta inte på samma ställen från år till år
Då känns det surt att kanske behöva vara med i åtta olika klubbar.
Så jag tycker att är man med i en klubb så får man gäst åka på övriga klubbars leder för då blir det oftast bara en dag eller helg som gäst åkare per år
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Jag tycker man skall vara med i dom klubbar där man brukar åka. Det är ju inga gigantiska summor vi pratar om, 150-200 kr per klubb. Själv är jag med i övre vojmådalen, hede och järvsö. Det täcker 80 procent av min åkning. Resten snyltåker jag eller löser endagsavgift om det inte är för mycket bök att få tag på nånstans där man skall betala. Fast helst åker jag utanför lederna (där det är tillåtet).
Måste hålla med dig här faktiskt, man löser medlemsavgift till de klubbar vars leder man vanligtvis nyttjar. De gånger man besöker betalledsområden löser man ju den avgiften och om man en enstaka gång besöker en annan klubbs ledsystem så är det ju faktiskt lite upp till oss i klubbarna att göra det lättare att lämna ett ledbidrag också, tex via sms, annars så får vi nog inte kräva att alla ska betala heller.
Däremot om jag kommer på att jag på sportlovet ska åka skoter flera dagar i ett område vars klubb jag inte är medlem i så bör jag ju kunna fixa att betala medlemskap eller ge ett ledbidrag till den klubb som sköter leden. Här kunde dock klubbarna på orter med skid/skoterturister göra en deal med stuguthyrarna för att göra betalningen till lederna smidigare. Låt oss säga att en hundring per uthyrd stugvecka gick till skoterklubben som sköter lederna. På så sätt skulle klubben få in pengar till lederna, lederna blir bättre, fler vill dit och åka skoter, fler uthyrda veckor, mer pengar till klubben osv osv. Denna lösning finns på vissa skidorter redan men gäller då liftkort, liftkortet ingår i stughyran liksom.
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Amen till det....gnidigare folkslag än svenskar får man leta efter:rolleyes: Jag är själv aktiv i en skoterklubb i centrala Härjedalen och naturligtvis betalar jag också medlemsavgift dit. Vidare har centrala Härjedalen en "allians" mellan skoterklubbar där det kommits överens om en gemensam "ledavgift" som ger rätt att åka även på närgränsande klubbars områden. Detta är alltså en kostnad utöver medlemsavgiften. Utöver detta är jag naturligtvis också medlem i angränsande klubbar (även om det således inte är "nödvändigt"). Det kostar några hundralappar som blir ett välkommet stöd till respektive klubb. Vad f-n är denna kostnad i sammanhanget....några hundralappar hit eller dit.....lever ni på existensminimum ni som bråkar om dessa kostnader eller vad är det fråga om:hmmmm: Det är väl bara att bete sig som folk och slanta upp och inte vara nån j-la snyltåkare:evil:

Ha'de / Matti

Det är väll inte pengarna, utan mera principen och inställningen. Snart har vi väll ingen allemansrätt kvar...
Jag är rädd för att med utökat betalledsystem leder till högre hastigheter och mera olyckor samt mera förbudsområden och ytterligare restriktioner.
-"Dom där skoteråkarna har ju så mycket leder att åka på vad ska dom utanför lederna å göra, osv osv".
Rörande ledavgifter som ingår i stughyra kan ju dom flesta tycka e ok kanske, speciellt parallellen med skidor e ju bra men jag gillar det inte, skidor åker du på en begränsad backe/fjällskedja där hotellet ofta äger lifter och värmestugor eller arrenderar det och dom gör det ju för att tjäna pengar. jag har ingen lift som drar min skoter efter leden...
Och inte har väll Hotellet ett helt län eller halva södra norrland.
Det bevisar ju bara yterligare att vi har hamnat i ett fack där vi blir snedfördelade och måste betala för ledpreparering på ett helt annat sätt än när till exempelvis längdskidåknings skidspår prepareras på ett helt annat "betalningsvis".
Eller lobbas det hårt i från Hotellen att införa förbudsområden så vi ska få mera leder så dom tror att dom får mer gäster till sina hotell som ligger bredvid leden och för att dom har "sveriges bästa leder" och det är därför som det måste se ut som autobahn överallt, har för mig min skoter e registrerad som "terrängskoter", hur är det med din?
Så länge det finns kryss å e röjt å den stämmer med kartan så e det ju en helt ok led tycker jag. Eller e det en arbetsmarknadsåtgärd som lobbas in av näringslivet kanske? Skapa några jobb, inga problem, fixa mera förbudsområden bara...
Sedan så är jag väll lite konstig men när jag är ute med sladden så gör jag ju det för att mina klubbmedlemmar OCH Gäster ska kunna ta sig så smidigt som möjligt från punkt A till B. Tycker folk det är en bra led så kommer det flera turister som gynnar det lokala näringslivet samt flera meddlemmar i klubben bra bra.
När det blir mycket turister som "kommer å kör sönder leden" inför frivilligt betalningssystem. Den större mängd gäster som kommer betalar å dom som inte gör det far någon annan stans. Andelen skotrar /krona planar ut och vi får en led i förhållande till pengar och vad folk anser vara axeptabel. Men då e väll turismen rädd att tappa gäster under utjämningsfasen antar jag...
Inställningen e tycker jag så galet fel, kommer man som gäst å spenderar pengar och nytjar stugor går på resturang å pumpar in turismpengar i det lokala näringslivet åså motarbetas det av gnidna folk som ska kapa din variatorrem å ha halft ihjäl dig om du kommer å åker på en led som entusiaster jobbat med att skapa för att kunna få mera skoteråkare att ta sig från A till B.
Rörande klubbmedlemskap så e jag medlem i en där jag åker 70 procent av min ledåkning , ska bli medlem i en till (men det är ju ganska nytt det här året) för att stödja ett bygge av en crossbana och att jag kanske åker 5 % på deras leder. Resterande 25 % blir olika från år till år och när det går smidigt så ger jag ett bidrag eller löser ett meddlemskap till den klubben det året, inget annat år.
Men det blir väll sämre å sämre med friåkningen varje år så jag kommer väll inom ett par år att åka på betalled även när jag åker norrut som gäst men jag tycker inte om det så jag gör mitt bästa för att inte stödja systemet, frivilliga, vänliga klubbar och entusiaster stödjer jag däremot så ofta jag kan och har möjlighet.