snuten

E

ejwbegysv

Polisen, Länsstyrelsen och Tullen har satsat hårt i Norra Dalarna de senaste 5 åren... Vet inte vad statistiken säger men det är MYCKET bättre nu.. Väldigt lite fyllekörning, folk håller sig utanför norge och nationalparken..

Förr körde alla fulla som svin runt påsk... Nu har man chaffis hem från fjället.. Alltid någon 16 åring som vill köra nya fina skotrar :)

Jag ser gärna mer poliser på fjället.. (bara man slipper sonds indrivare).
 

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
Man får ju inte köra utanför leden på vissa ställen å då har jag hört att man kan registrera mattorna på något konstigt sätt vet inte hur men då kan dom ju ta fast dom som kört utanför leden:rolleyes: Har bara hört de men.
 

Ture_Tapio

Välkänd medlem
27 mar 2006
180
0
6
Matfors
såg snuten hemma en gång... då satt dom 2st på en sks 700 och skjutsade över vägen!... sånna saker borde dom ju veta att dom inte får göra... blev stoppad av en helikopter en gång... dom kollade förs. och nykterhet.. det är ju bra men att dom orkar bry sig i hastighetskontroller är ju löjligt.. naturen sätter egen hastighets begränsning..
 
E

Ej medlem/Inloggad

mickE skrev:
håller me! men vad har polisen för skotrar?
i pite har dom iaf pantera 1000 fyrtaktar dek:p väger typ ett ton så dom sjunker typ i flöd xD
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
Tycker att det är bra om polisen visar sig ute ibland. De skulle gärna få vara ute mer för att kolla onykterhet.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Om den teorin äns skulle funka lär de ju verkligen vara tösnö ute. är de pudersnö lär de ju inte finnas en chans att se nått sånt. eller?



et 340t/r skrev:
Man får ju inte köra utanför leden på vissa ställen å då har jag hört att man kan registrera mattorna på något konstigt sätt vet inte hur men då kan dom ju ta fast dom som kört utanför leden:rolleyes: Har bara hört de men.
 

stadac

Medlem
6 mar 2006
14
0
1
Lycksele
Altså vad handlar det är snacket om egentligen? Det spelar väl ingen större roll vilka skotrar poliserna har, eller hurvida man kan köra ifrån polisen när dom är ute med deras helikoptrar..


Har man inte IQ som en fiskmås så borde det vara inpräntat i huvudet att polisen försöker man inte köra ifrån, får du en civilare i bakluckan, inte fan provar du att köra ifrån den, det är ju precis samma sak.

Som någon tidigare sa så är inte poliserna ute för att d*****s, bemöter man de på rätt sätt så brukar det inte vara några större problem.

Nu barn ska vi lära oss en sak. (Tänker främst på alla skoterkåta 15 åringar som sitter och skriver här) :)

Regel 1. : Polisen försöker man inte köra ifrån.

Regel 2. : Om du nu kommer på tanken, så återgår vi till Regel 1.
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
håller med att dom ska hålla borta onyktra och småungar från leden.
dom förstör bara för oss lite mer seriösa tuktare :D


ps: Finska polisen kör då alltid men nya muskel makiner, revo 600-800 hadde dom i år och dom jagar i flock...
 
E

Ej medlem/Inloggad

här i gällivaretrakten tror jag dom kör med bearcat 4-takt !
 

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
Lynxdåre skrev:
håller med att dom ska hålla borta onyktra och småungar från leden.
dom förstör bara för oss lite mer seriösa tuktare :D


ps: Finska polisen kör då alltid men nya muskel makiner, revo 600-800 hadde dom i år och dom jagar i flock...
men nu är det väll så att det oftast inte är 13-17åringar som kör onyktra eller jar ja fel?!:confused:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Okej vet att detta är en URÅLDRIG tråd men vill ändå säga mitt :rolleyes:

Snuten här brydde sig inte alls om mig när jag körde över vägen här. han såg skylten på sidan av skotern vår, körde med farsans MX Formula XTC 470-93:a och jag skulle köra över vägen och han stannar och jag trodde det var kört och han började vinka åt mig att jag skulle köra istellet, och så öppnar han fönstret när jag kollar mot han och så ropar han: kör försiktigt grabben!
och så kör han vidare. Han såg regen och att jag inte var i åldern för snöskoter :stupid: Han kände kanske igen mig och viste vem det var men ändå...
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
håller med att dom ska hålla borta onyktra och småungar från leden.
dom förstör bara för oss lite mer seriösa tuktare :D


ps: Finska polisen kör då alltid men nya muskel makiner, revo 600-800 hadde dom i år och dom jagar i flock...
Nu kan ju då bara jag säga en sak till här i den här uråldriga tråden: Jag som är 14 år gammal kör seriösare än min kusin i 17 års ålder som nästan kör ihjäl sig hela tiden :mad:
Jag far till myren och kör efter leden här i byn och ingen bryr sig om mig för att jag vet var man får köra och inte köra men det finns vissa 16-20 åringar här i den här byn som buskör hela tiden och kör över våra skogs plantage! Så det är ju då inte bara 13-15 åringar som bus kör här i norden.
Det finns minst lika många 20 åringar som *****s som det finns 15 åringar

Ville bara försvara min egen åldersgrupp! Så bli inte arg på mig för jag blev faktist lite arg när jag gick igenom den här tråden :(
 

Dunlop

Aktiv medlem
6 jul 2009
98
0
6
Luleå
Man får ju inte köra utanför leden på vissa ställen å då har jag hört att man kan registrera mattorna på något konstigt sätt vet inte hur men då kan dom ju ta fast dom som kört utanför leden:rolleyes: Har bara hört de men.
vad jag har hört så står det ett speciellt nummer på mattorna så det där nummret trycks i snön sen skriver polisen in det i sin dator och ser vem som äger skotern och vad det är för skoter, bara vad jag har hört:rolleyes:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
vad jag har hört så står det ett speciellt nummer på mattorna så det där nummret trycks i snön sen skriver polisen in det i sin dator och ser vem som äger skotern och vad det är för skoter, bara vad jag har hört:rolleyes:
Nej så är det inte ....

Det pratades om det för något år sedan men det blev aldrig av.
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Nu kan ju då bara jag säga en sak till här i den här uråldriga tråden: Jag som är 14 år gammal kör seriösare än min kusin i 17 års ålder som nästan kör ihjäl sig hela tiden :mad:
Jag far till myren och kör efter leden här i byn och ingen bryr sig om mig för att jag vet var man får köra och inte köra men det finns vissa 16-20 åringar här i den här byn som buskör hela tiden och kör över våra skogs plantage! Så det är ju då inte bara 13-15 åringar som bus kör här i norden.
Det finns minst lika många 20 åringar som *****s som det finns 15 åringar

Ville bara försvara min egen åldersgrupp! Så bli inte arg på mig för jag blev faktist lite arg när jag gick igenom den här tråden :(
Jag tror inte en enda människa på det här forumet väntade tills de blev över 16 med att köra skoter. Sen får folk leka hur pretto de vill, men det är faktum att så är det (med nästan alla).

Dock kan du inte försöka försvara din åldersgrupp, då det är emot lagen. Det är som att försöka försvara sig från misshandel med att peka finger och säga "Titta, där går en kille som brukar slåss mer än mig, jag är inte den enda som slåss!".

Jag körde som sagt var innan jag var 16, men jag är helt på det klara med att det var olagligt och jag vägrar motivera det på sådant vis som är brukligt (Alla andra...). Det är ett lagbrott precis som allt annat, men lagen behöver ses över, eftersom den uppenbarligen inte tjänar sitt syfte. Kanske kan man införa olika klasser (jmf med MC-kort, lätt MC osv)?

Slutligen kan man ju fråga sig varför det är övervägande flest unga grabbar, 16-20 år, som står för det mesta av buskörningen? Kan det vara för att de nytagit skoterkortet och inte mognat ännu..? Näe, det måste vara för att 13-åringar är mycket mognare. :hmmmm2:

Långt inlägg, men kände att jag behövde framföra min poäng här.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Alltid lika moget som vanligt, vad gör snuten för nytta på leden man kör ju bara ifrån dem osv osv. Säkert, men du lär knappast göra när dom sitter på en Apex 40th jubilemsmodellen. Är du i fjällen så lär du får problem även om dom inte har en sån potent maskin. Inse att när du kanske kör 100 mil per säsong kanske dom gör 500 mil eller mer ....

Åkte efter tullarna när dom var ute, visserligen slöa arbetsmaskiner men tempot var knappast lågt...trots käke med två gasoltuber. I ospårat lär dom jaga dig till dödagar.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jag tror inte en enda människa på det här forumet väntade tills de blev över 16 med att köra skoter. Sen får folk leka hur pretto de vill, men det är faktum att så är det (med nästan alla).

Dock kan du inte försöka försvara din åldersgrupp, då det är emot lagen. Det är som att försöka försvara sig från misshandel med att peka finger och säga "Titta, där går en kille som brukar slåss mer än mig, jag är inte den enda som slåss!".

Jag körde som sagt var innan jag var 16, men jag är helt på det klara med att det var olagligt och jag vägrar motivera det på sådant vis som är brukligt (Alla andra...). Det är ett lagbrott precis som allt annat, men lagen behöver ses över, eftersom den uppenbarligen inte tjänar sitt syfte. Kanske kan man införa olika klasser (jmf med MC-kort, lätt MC osv)?


Slutligen kan man ju fråga sig varför det är övervägande flest unga grabbar, 16-20 år, som står för det mesta av buskörningen? Kan det vara för att de nytagit skoterkortet och inte mognat ännu..? Näe, det måste vara för att 13-åringar är mycket mognare. :hmmmm2:

Långt inlägg, men kände att jag behövde framföra min poäng här.
Ja kan hålla med lite gran men att dom som får skulden är ju ändå mest dom minderåriga skoter åkarna va? har jag rätt eller fel? För min kusin är en av dom dära busåkarna.