snuten

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
hur många tycker att snuten ska vara på gatan istället för på leden. alla drar dom ju ändå
 
M

mupp

jag tycker att polisen lika gärna kunde låta bli att va ute efter leden, hur stor är chansen att dom skulle kunna göra nån nytta där då??
 

Freddde

Välkänd medlem
1 jan 2000
170
0
6
Jag tycker hellre att dom borde vara ute MER. Inte för att ta fast de som kör lite för fort eller har reg. skylten på fel ställe, utan för att ta fast idioterna som kör onyktra!! Det är ju dom som förstör ryktet för oss skoteråkare!!
 
S

Ski-Doo

Snuten har typ touring maskiner eller rmk, sks. Men dom har även en helikopter cirkulerande ovanför området. Så dom behöver inte ha så snabba skotrar. Helikopter dirigerar polisskoter till den aktuella platsen.

Men som sagt ta dom som kör onyktert.

PS. Är den någon som har åkt dit för skylten på insidan, bakom rutan. Hur hårda är dom på det? Det klart att det varierar från polis till polis.
 

joop

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
spela roll då..
dom är ju knappast i vägen...
visst, vill man mot förmodan inte träffa dom så är det väl inga större svårigheter att köra ifrån dom, men det skadar ju inte att dom visar upp sig ibland.
Så länge dom inte hakar upp sig på små saker som reg.skylt på fel ställe mm. så är det väl ok att dom är ute.
Har dock träffat på poliser som skulle hindra mig att korsa en väg i en mindre by, där ortsbefolkningen har ett spår som dom åker på för jämnan..
Sånt småtjafs kan man ju lacka ur på..}>
 

joop

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
hahha, enda gången jag stött på poliser med skotrar åkte dom
Lynx 3900 från typ -84..:D
Såg ganska dråpligt ut när dom satte efter en Yamaha 700 som kom dundrandes efter en stor sjö..
När dom äntligen fick igång sina härkar, hade Yaman försvunnit för länge sen...
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Skulle va ganska roligt om snuten skulle försöka ta mig på en sjö också kör dom typ en Venture 480-92....Dom brukar göra de här uppe...Dom skulle inte ha mkt att sätta imot...Om man ligger på typ 150-160 på sjön och dom ligger på ca 100....haha
 

Mangan

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
är det inte bara att dra av se hjälmen o åka därifrån......då får dom väl inte jaga mä??
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Jag håller med Freddde. Att bry sig alltför mycket om regskyltar och hastighet är ju inte så viktigt jämfört med onykterheten...
Här i Umeå kör då snutarna runt på några stycketn yamaha venture 700.. Det konstiga är att man ser dom i stort sett varje lördag och söndag som det är SOLIGT, nån annan dag då det vart mulet har jag då aldrig sett dom här..
 

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
Så de är inte ut någon annan dag än när de är soligt? det kan ju med lite logik räkna ut att de är ut av samma anledning som alla andra, fint väder. Deras budget räcker kanppast för att vara ute för jämnan. Sedan tycker jag att enormt omoget beteende som vissa debattörer har här. Det är bra att plisen är ut så mycket som möjligt, för att dämpa buskörning mm, som är farligt och förstör för oss andra. Detta med reg plåten så kan det tyckas vara onödigt att ta någon för det, men de främjar alla att polisen kan ha koll från te x helikopter efter stulna skotrar. Bötre för detta är 400kr
 

Magnus1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
71
0
0
Det är bra att snutarna är ute och luftar sig lite. En normal sådan bryr sig inte om skylten sitter på fel ställe eller om det går något över 70 . Men som ni vet finns det en hel del stulna skotrar ute och vissa
super ganska hårt , det är dom som kör ihjäl sig.En dödsolycka i familjen är sällan kul.Till er som tror att ni kan dra snutana,har dom Helikopetern med sig åker minst en dit, ni kan dela på er men en torskar. Deras helkopter gör nästan 300 km/h
och det är ju bara Artic-ägare som hävdar att deras maskiner går så fort.....
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Det är väl snarast bra att ordningsmakten är ute på skoter.
Det är enda sättet för dom att få se hur verkligenheten är.
Helst skulle de köra "omålat" tycker jag.
Så slipper någon Stockholmsfjolla bestämma att det är fel att göra si, fel att köra så...
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
... snyft ja tycker de e bra att polisen e ute men bara för att ja hade reg skylten innanför min svagt färgade ruta på xc så skicka de en räkning på 500kr .. javla tönt polis de va typ60 bast... aja .. de där me att man inte kan komma bort från en helikopter ee bara svammel om man kör längst leden ska man bara kra sakta .. i i låg landet bland träden där helicoptern inte kan landa + att kommer en venture på en smal led i skogen så e inte han nå större problem för mig åå pollen de har vi redan testat!
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Enligt reglementet, det där med skylten.
Min erfarenhet är att jag blir bemött på olika sätt beroende på vad jag gör själv.
Med bakgrund som USAbilsentusiast (läs raggarunge) i mina yngre dagar hade jag en diger lunta hos trafikpolisen.
Svor ve...
Jag vädrar fortfarande mitt skepp men numera är tonen mellan ordningsmakten och mig annan.
Jag har lärt mig att de skiter i en trasig lampa om de ser att jag bryr mig i annat.
Men att som förr komma med slicks och en vässad bigblockare i en skabbig Nova inbjuder till krig.
Nu säger jag inte att just du med 600:an har gjort nåt men det är väl så att den samlade erfarenheten av oss skoterfolk kanske avgör.
Hade du kommit med en gammal Aktiv Teddy hade nog skylten fått sitta under buken utan att det gjort nåt.
Det är det vi har att kämpa emot.
Charma polisen så slipper ni springa för dem.
 
T

Tim

varför inte stanna direkt?
varför riskera att ex krocka men någon skoterfamilj med bobb och allt när polisen kanske bara vill kolla nykterhet som är 99% av fallen!

det där med att köra ifrån snuten är rent vansinne! visa respekt så visar dom det tillbaka!

Tycker det är bra att dom är ute för kontroller! jag vill inte möta en onyckter 22åring på sin nyköpta f7 efter en mörk led!

och det där men att köra ifrån en helikopter... lycka till säger jag bara!
har du lyckats? grattis om du gjorde det men 99% av alla åker fast.. någon som såg filmen från norge när poliserna jagade skoteråkare =) rätt kul att se att vissa verkligen försökte =D lämnade frun och allt på fjället!

Kan ju själv säga att jag inte är den som kör 70km/h hela tiden eller följer lagarna men kommer polisen så är det bara att acceptera lagen...

kan tillägga att jag endast sett polisen i tärna under påsk och sportloven! då på släp vid macken =)


 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Det vore bra om polisen hade mer resurser att hålla sig på leder, jag har aldrig sett en polis på led i Luleå.

Sen spelar det juh ingen roll om någon kör 120 på en sjö, men när det gäller onykterhet ska man inte släppa NÅGON. Man ska under inga som helst omständigheter köra onykter, som Tim ovan skriver, jag vill inte möta en onykter 22åring på sin nyinköpta F7 efter en mörk led..



Hörni, tänk ockiså på att inte vika av leden på ängar och dyligt där det står "Vik ej av från leden".. Det kan sluta med att markägaren inte tillåter leden ännu mer, osv.

Allting hänger påm oss förare hur vi beter oss. Kör vi onyktra, i samhällen, på gator kors och tvärs och bryter mot diverse regeler ska vi inte tycka att det är konstigt att vi får skit.

Tänk på det, så som vi beter oss får vi tillbaka.


Tack för mig / Jeppe

 

Hasse1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Fortsätt att köra full!! Fortsätt att köra förfort!! Fortsätt att förstöra för oss som vill åka skoter!! Förstör allt som skoterklubbarna har byggt upp!! Sen får ingen åka skoter längre. Vad ska ni då förstöra? Tänk på vad ni gör för något!! Är det så förbannat svårt att vara laglydig.
Skäms på er! Sånna som ni skulle buras in.