Snofed på rätt väg....

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Känner ni som jag att det finns en ny framåtanda inom Snofed, en av de viktigaste frågorna bör vara att få till problemen med ledfinansieringen.

En kombination av kommunala bidrag och en allmän ledavgift borde redan ha funnits....

Hoppas:ciao:
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
läste bara på startsidan och det verkade ju vettigt! tycker att kommunerna kunde ta ett större ansvar då det är en aktivitet som används av många. det kostar ju inte så mycket att sponsra med lite soppa till de som sladdar
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Javisst, vi får ju inte glömma att även skoteråkarna betalar skatt och borde få sin del av kakan.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Snofed har faktiskt gjort en hel del för skoteråkningen.
Var en tid nu som dom hade lite knepig ledning så deras policy vart käpprätt åt h-e.
Men nu verkar dom vara på rätt spår igen.
 
4

426H

Tycker också att snofed helt klart verkar vara på rätt väg. Mycket har hänt sedan den nya ledningen tog över. Däremot tror jag inte man skall hoppas allt för mycket på att kommunerna skall fixa skoterleder. Dom har dåligt med pengar och mer angelägna saker att prioritera. Nej, ledpreparering är något vi som nyttjar lederna måste bekosta själva. Ett steg vore ju om fler skoterägare betalar några hundralappar per år till klubben som fixar lederna där man kör. Enligt snofed är bara 4 av 10 skoterägare medlemmar i någon klubb.
Det funkar ju inte att 4 betalar och 6 hoppas på att kommunen eller någon annan skall betala?
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Jag tror att det är viktigt att vi får "alla" som använder de leder som finns att ge en slant eller varför inte betala medlemsavgiften till den lokala klubben. Detta skulle då visa kommunledning och andra eventuella sponsorer att det finns en stor grupp som verkligen bryr sig och inte bara klagar och hela tiden litar på att nå'n annan ska fixa allt. Det är nog lättare att få bidrag till klubbar och leder om vi visar att vi bidrar själva först. Detta kan ju Snofed hjälpa oss i klubbarna med, typ med marknadsföring och informationsmaterial etc. Annars är det som sägs tidigare att Snofed verkar hoppat upp ur hålet den tidigare ledningen förskansade sig i.
 
Last edited:
S

StoxResearch

Jag säger blankt nej till kommunal finansiering av våra leder! Det är något vi måste sköta själva. Att sköta och finansiera saker och ting själva är något som många organisationer ska lära sig framöver. Det är INTE kommunala bidrag till allt som är lösningen.

Jag tycker att det är helt annat vettigare ljud nu från Snofed iaf, :)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag anser ju dock att en stark skoterklubb kan eska pengar från kommunen till leder mm. Precis som vilken fritids aktivitet som helst. Skall bara hockeyspelare, fotbollspelare ,skidåkare mm få bidrag för sina sysslor. Det behöver inte handla om 100.000 per år. Men 20-30 000 för en hyfsat stor klubb kan anses rimligt. Arvidsjaur sponsrar ju 40.000 per år men skall nu sluta med det. Märkligt. Hur många som helst kommer dit för att ta del av lederna, visserligen skall den privata sektorn som tjänar pengar på detta betala med. Men att kommunen inte skall bidra med något är svagt.

Hur som helst så verkar dom inte lika "sjuka" längre :)
 
S

StoxResearch

berrob:
Helt riktigt. Men det är just från hela det skattefinansierade systemet med överförmynderi, rövslickeri och mössan-i-hand-tiggande vi ska bort. Skattemoralen urholkas dessutom vid skyhöga skatter och när man är med och betalar till saker man inte vill stödja. Jag säger iaf blankt nej till skattefinansierade leder. Det är mer en ideologisk debatt än något annat.

Dock utesluter jag inte att enskilda kommuner får hantera frågan precis hur de vill. En generell skattefinansierad lösning för hela landet är uteslutet för mig iaf.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
berrob:
Helt riktigt. Men det är just från hela det skattefinansierade systemet med överförmynderi, rövslickeri och mössan-i-hand-tiggande vi ska bort. Skattemoralen urholkas dessutom vid skyhöga skatter och när man är med och betalar till saker man inte vill stödja. Jag säger iaf blankt nej till skattefinansierade leder. Det är mer en ideologisk debatt än något annat.

Dock utesluter jag inte att enskilda kommuner får hantera frågan precis hur de vill. En generell skattefinansierad lösning för hela landet är uteslutet för mig iaf.


Förutsätter att du vill ha kvar "friåkningen".
På vilket sätt tänkte du då att klubbarna få in pengar?
Varför kalla det skatt?
Vi har ju jaktkorten för jägare som ett bra exempel - vill du jaga så får du lägga en slant.

Nuvarande system håller inte, det frivilliga systemet fungerar inte. Vi skoteråkare haft många år på oss att ta ansvar men endast en bråkdel betalar medlems/led avgifter frivilligt.

Det är inte rimligt att ledskötarna skall köra med egna maskiner ofta utan ersättning.

Jag hoppas i vart fall på ett system liknande jaktkortet:hello:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Förutsätter att du vill ha kvar "friåkningen".
På vilket sätt tänkte du då att klubbarna få in pengar?
Varför kalla det skatt?
Vi har ju jaktkorten för jägare som ett bra exempel - vill du jaga så får du lägga en slant.

Nuvarande system håller inte, det frivilliga systemet fungerar inte. Vi skoteråkare haft många år på oss att ta ansvar men endast en bråkdel betalar medlems/led avgifter frivilligt.

Det är inte rimligt att ledskötarna skall köra med egna maskiner ofta utan ersättning.

Jag hoppas i vart fall på ett system liknande jaktkortet:hello:
Du har helt rätt enligt mig, viktigt att det blir en SkoterledsAVGIFT och inte en SkoterledsSKATT.
En Skatt kan aldrig "Öronmärkas", men en Avgift är möjlig att "Öronmärkas".
Jämför med Bilskatten, som vi alla bilägare betalar in till statskassan.
Här är det lite som går till enbart vägunderhåll etc. Men när vi betalar in Vägtrafikskatten, så betalar vi även in en Registerhållningsavgift (Tror det är 40:) som enbart går till just kostnaderna för registerhållningen av bilregistret.

Sedan så tror även jag att den som aldrig kör på skoterleder faktiskt kan ha nytta av en eventuell ledavgift. För utan ett fungerande lednät (och skoterklubbar) så misstänker jag att dom "Onda krafterna" som vill begränsa den "Fria åkningen" snabbt skulle få mer luft under vingarna.

För övrigt så är det väl så att Snofed sedan länge varit inne på rätt spår, men att dom spårade ur (Tillfälligt ?) under en kort tid.
Tänker då speciellt på arbetet med den "Fria åkningen". Vi som varit med i debatten redan långt före sekelskiftet !
Minns säkert "Buller-Hasse" som verkligt hördes i debatterna i Radio, TV, och dagstidningarna när han försvarade den "Fria åkningen". Jag vet att L_G Lundwall (Snofeds nuvarande Ordf.), som är uppfödd med snöskotern (Jokkmokkare), verkligt vet vad den frihet som snöskotern ger, betyder för oss norrlänningar. Därför så tror jag nog att även han försvarar denna "Rättighet".
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Jag ser inte det rimliga/vettiga i att jag som skoterägare ska betala en generell avgift/skatt till leder jag aldrig kommer att använda. Hur skulle fördelningen gå till? Ska de stora lederna på fjällturistorterna få mest eftersom de lederna är störst och de som inte har en massa tusister blir utan eller får dela på smulorna som blev över. Jag menar att om man har en näring (turister) som kräver stora välpistade leder ska den näringen betala för det inte jag som åker på den lilla skogsleden till en sjö för att fiska. Det är faktiskt så att om jag skulle åka till fjällen för att åka skoter på lederna där är jag skoterturist som ska betala för mig om jag dessutom skulle åka slalom får jag väl lösa liftkort eller betalar jag en skatt när jag hyr eller köper skidor som betalar liftkortet för alla som använder lift och backe. Nej ingen avgift/skatt som ska betala nå't som jag inte nyttjar. Här hemma är det klubben som fixar och underhåller leden med de förutsättningar vi har ekonomiskt osv. Jag åker inte till fjällområdena för att åka på "storlederna" och skulle jag göra det vill jag betala på plats. En annan sak som gör mig neg till detta med generell avgift/skatt är att privata företag, skoteruthyrare/skoterturarrangörer så gott som alltid använder sig av de leder som jag då skulle betala för trots att jag aldrig skulle nyttja dem. Nej jag vill att Snofed hjälper klubbarna ändra attityden hos skoterfolket så att vi betalar till klubbarna, vi betalar ju bevisligen för att åka på betalleder varför tycks då vissa tro att alla andra leder är gratis att underhålla.

Detta är väl lite OT kanske skulle vara en egen tråd "Generell avgift/skatt eller inte" nå'n moderator kanske tycker lika
 
Last edited:
S

StoxResearch

Strikemaster:
Du är helt klart mest inne på den linje jag tycker är vettigast. Det största problemet är att det är nåt knas med mentaliteten, "det fixar sig iaf" är ett sätt man tänker på verkar det som. Och faktiskt så gör det ju faktiskt det, vi HAR massor av leder. Jag är själv inte ett dugg bättre än många andra kan jag hälsa, jag har varit medlem i någon skoterklubb 2-3 ggr vad jag kan minnas. Och då är det faktiskt vid tillfällen då jag blivit direkt konfronterad som jag har blivit medlem. Jag anser att klubbarna måste bli mer aktiva för att ragga medlemmar, iaf där jag bor/har bott. Blir man direkt konfronterad betalar många fler omgående skulle jag tro. Nu är det säkerligen många som inte ens tänker på sådant, utan tar sin maskin och åker ut som vanligt. Det går ju alldeles umärkt.

Skatter är iaf inte lösningen på det hela, utan de som nyttjar lederna ska betala! Kommer det inte in tillräckligt med medel, så skär ner på antalet leder helt enkelt så att det kanske börjar svida för gemene man. Man ska inte konstgjort ha ett ledsystem som är varken för litet eller för stort för vad folk är beredda till att bidra till. Mentaliteten måste ändras. Om man sedan skulle kombinera mer egenfinansiering med sänkta skatter så att folk ser att det ger resultat i andra änden, då är lyckan gjord (för mig iaf).
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Strikemaster:
Du är helt klart mest inne på den linje jag tycker är vettigast. Det största problemet är att det är nåt knas med mentaliteten, "det fixar sig iaf" är ett sätt man tänker på verkar det som. Och faktiskt så gör det ju faktiskt det, vi HAR massor av leder. att klubbarna måste bli mer aktiva för att ragga medlemmar, iaf där jag bor/har bott. Blir man direkt konfronterad betalar många fler omgående skulleJag är själv inte ett dugg bättre än många andra kan jag hälsa, jag har varit medlem i någon skoterklubb 2-3 ggr vad jag kan minnas. Och då är det faktiskt vid tillfällen då jag blivit direkt konfronterad som jag har blivit medlem. Jag anser jag tro. Nu är det säkerligen många som inte ens tänker på sådant, utan tar sin maskin och åker ut som vanligt. Det går ju alldeles umärkt.

Skatter är iaf inte lösningen på det hela, utan de som nyttjar lederna ska betala! Kommer det inte in tillräckligt med medel, så skär ner på antalet leder helt enkelt så att det kanske börjar svida för gemene man. Man ska inte konstgjort ha ett ledsystem som är varken för litet eller för stort för vad folk är beredda till att bidra till. Mentaliteten måste ändras. Om man sedan skulle kombinera mer egenfinansiering med sänkta skatter så att folk ser att det ger resultat i andra änden, då är lyckan gjord (för mig iaf).

Så du tycker att det stackare som arbetar med lederna ideellt skall lastas för att de flesta inte stöttar "sin" klubb?

De offrar en stor del av sin fritid för detta och tiden räcker helt enkelt inte till för att stå med mössan i hand och be skoteråkarna om pengar.

Vi måste börja förstå problemet.... mentaliteten har man försökt ändra på i årtionden.

Sedan är det ju inte en skatt som eftersträvas utan en ledavgift som skall gå tillbaka till ledunderhåll, ledsäkerhet m.m.

Samtidigt skall avgiften vara på en sådan nivå att den kan accepteras och att man kan bibehålla den ideella verksamheten - hemska tanke vad detta skulle kosta om det skulle skattefinansieras och skötas av vägverket:hello:
 
S

StoxResearch

rogere:
Det är möjligt att man har försökt att ändra mentaliteten i årtionden, men det är inte bara mentaliteten bland snöskoteråkarna det handlar om. Utslaget i val under samma årtionden understryker att mentaliteten i det stora hela inte förändrats ett dyft. Men det blir för mycket politik så vi stoppar där. Konsensus är iaf att det finns en övertro att "någon annan betalar, jag tjänar på det hela". Mycket märkligt att i ett land som Sverige där vi säger oss värna så fint om allt och alla, väldigt få skänker pengar till välgörenhet eller deltar i ideellt arbete.

Jag är iaf för att snöskoterföreningarna ska satsa på att synas bättre och konfrontera folk. Det tror jag faktiskt fungerar! Vi snöskoteråkare (samt en massa andra grupper) måste sluta tycka att vi är bäst och vackrast och tycka att andra ska vara med och bidra till just våran verksamhet eftersom vi är snyggast och bäst. Om tillräckligt många blir medlemmar i skoterklubbar behöver inte kostnaden bli stor heller.

En ledavgift är jag inte heller för. Jag kan inte inse att folk i vårat vidsträckta land som knappt sätter sin fot på någon led ska vara med och betala. Det är möjligt att man skulle kunna ha en ledavgift för dem som kör på lederna, men vem ska kontrollera detta? Ska vi skapa en kontrollapparat som kostar en massa pengar också? Nej, det är frivillighet det ska baseras på. Och på samma sätt som folk utövar påtryckningar på allt och alla för lite allt möjligt, så kan de även se till så att de man åker med bidrar till lederna ifall de utnyttjas.

Skattefinansiering med skötsel av tex vägverket finns inte ens på kartan för mig. Vi har nog med ineffektiva kolosser som det är. Det räcker med att studera närmaste Landsting för att vara övertygad.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Ett klubbmärke på skotern är det minsta man kan bidra med. I vår klubb kostar det 150kr per år och det är inte en procent av allt jag lägger ner på skoter åkning totalt per år. Om alla kunde vara medlem i sin klubb och betala den minimala avgiften så blir denna starkare och kan påverka för sina rättigheter och eventuella bidrag från kommunen. Träffar jag en icke medlem så brukar jag påvisa om att jag minsann betalar min avgift. Är man dessutom medlem så kan man ha ett block medlemskort med sig och sälja på plats. Jag tror och hoppas att de som inte löser klubbavgiften är endast lata och orkar inte kontakta sin klubb. Det är upp till dig och mig som kör skoter och vill fortsätta med det att få med sina skoterälskande vänner till ett medlemskap för att tillsammans värna för en framtid med snöskotern.

Som klubb kan man ragga bidrag från lokala företag mot reklam.

Ang. snowfed så vill jag inte uttala mig, utan hoppas att dom vi alla väljer till denna post jobbar för våra intressen och inte för sin egen karriärstege...:hmmmm2:
 
S

StoxResearch

vidamic:
Jag gillar dina idee'r. Och jo, jag är övertygad om att det mycket är lathet som ligger bakom, eller rättare sagt så tänker man inte ens i de banorna.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Du har helt rätt enligt mig, viktigt att det blir en SkoterledsAVGIFT och inte en SkoterledsSKATT.
En Skatt kan aldrig "Öronmärkas", men en Avgift är möjlig att "Öronmärkas".
Jämför med Bilskatten, som vi alla bilägare betalar in till statskassan.
Här är det lite som går till enbart vägunderhåll etc. Men när vi betalar in Vägtrafikskatten, så betalar vi även in en Registerhållningsavgift (Tror det är 40:) som enbart går till just kostnaderna för registerhållningen av bilregistret.

Sedan så tror även jag att den som aldrig kör på skoterleder faktiskt kan ha nytta av en eventuell ledavgift. För utan ett fungerande lednät (och skoterklubbar) så misstänker jag att dom "Onda krafterna" som vill begränsa den "Fria åkningen" snabbt skulle få mer luft under vingarna.

För övrigt så är det väl så att Snofed sedan länge varit inne på rätt spår, men att dom spårade ur (Tillfälligt ?) under en kort tid.
Tänker då speciellt på arbetet med den "Fria åkningen". Vi som varit med i debatten redan långt före sekelskiftet !
Minns säkert "Buller-Hasse" som verkligt hördes i debatterna i Radio, TV, och dagstidningarna när han försvarade den "Fria åkningen". Jag vet att L_G Lundwall (Snofeds nuvarande Ordf.), som är uppfödd med snöskotern (Jokkmokkare), verkligt vet vad den frihet som snöskotern ger, betyder för oss norrlänningar. Därför så tror jag nog att även han försvarar denna "Rättighet".

Hur skall denna "avgift" se ut då ? Det man kan göra är att kräva att man är med i en skoterklubb. En Avgift centralt är bara skit.

Men då uppstår ju problemet, någon kommer säkert att starta en klubb med bara 5 mil led och har då avgiften 50 kr medans en del klubbar har 50 mil att hantera och 300 kr i avgift. Gissa vilken klubb folk då går med i....

Golf klubbarna har ju en del problem med detta.
Personligen tycker jag det är rimligt att alla som nu hänger på detta forum borde inse vikten i att gå med i sin lokala klubb.

Klubbarna måste också inse vikten i att synas bättre, på macken, på affären, vid led skyltarna vilken klubb man åker hos osv osv..
Hur man gör för att gå med , lämna birdrag osv. Helst skall man kunna göra allt detta på nätet med tex bankid osv.

När det kommer till bilregistret så har dom där 40 kr tillkommit. Innan ingick det i skatten... så i det här fallet är avgiften bara ett skatte påslag

Jag ser dock inga problem med att en skoterklub precis som vilken förening som helst eskar bidrag från kommunen. Ta tex piteå skoterklubb dom har haft >1000 medlemmar i sina glansdagar. Varför skall dessa 1000 medlemmar värderas mindre från kommunens håll än tex ridklubben, motionsspår osv... Givetvis skall man ragga från företagen också. Det är rimligt att varje lokal skoterhandlar bidrar med en xhundra per såld maskin tex. Eller ger bidrag på andra sätt.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vår klubb ASSF satte förra säsongen upp brevlådor på Skotermacken (Camp Gielas), Vittjåkk & Skoterstugan, där man gratis kunde ta en utflyktskarta med skoterleder, , lite info. om klubben och lite lokal skoterinfo. samt ett inbetalningskort för medlemskap i vår skoterförening.
Under påsken så invaderas ju samhället av skoteråkare, så vi fyllde på lådorna varje dag, flera 100 ex. av kartorna och infot. gick åt bara under påsken, men det var ingen som valde att frivilligt betala in medlemskapet i vår förening, en kostnad på 150:- !
Detta trots att leden upp till Stenträsket preparerades med pistmaskinen även under påsken.
Visst kunde vi stå ute på lederna runt påsk och informera om vikten av att alla är med i en skoterförening, men det är ju trots allt ideellt arbetande personer som ska göra detta, men ”Tyvärr” så har dom flesta skoterklubbsmänniskor, konstigt nog ett eget intresse av att köra snöskoter och inte stå på en skoterled och argumentera för klubben.

Så i den bästa av alla världar så fungerar säkert frivilligheten när pengar till ledunderhåll ska tas in.
Men tyvärr så är vi inte där, och jag tror faktiskt att vi aldrig kommer att nå dit.
Möjligen i någon mindre by, med få innevånare = Skoterägare !
Där känner man sig möjligen bli utpekad om man inte skulle betala in en eventuell frivillig klubb/ledmedlemskap, när ex. vis klubbkassören går runt med ”Håven” i byn..
Det är nog den enda ”Moroten” till att alla 100% skoterägare betalar för sig.

Det är nog också så att den som aldrig kör på en skoterled, faktiskt har nytta av att lederna sköts om och i största möjliga mån används, istället för att alla leder bara ”Försvann” och att det istället kördes ”Vind för våg” överallt. Då skulle nog förbudsivrarna vädra morgonluft.
Det är då i alla fall dom ”Vibbar” man får, när saken diskuteras med tjänstemän på Länsstyrelser, poliser, fjällbevakare mm.

Så med bakgrund av bland annat detta, så känner då jag att en obligatorisk ledAVGIFT är det som tyvärr måste till för att vi i framtiden ska kunna köra på preparerade leder utanför betalledområden, samt ha en chans att få behålla den sista friheten, att vi får köra i stort sett dit näsan pekar. Jag själv är då beredd att betala in 500:-/år för detta, för att i framtiden få slippa att allt fler skotereldoradon förvandlas betalledområden, För vilka områden står på tur idag ?

Visst är det många saker som måste lösas innan vi är där, men ser vi bara problemen och inte möjligheterna så då går det definitivt inte att genomföra. För det kommer aldrig att bli en millimeterrättvisa vart pengarna kommer att gå och hur dessa ska inkasseras och av vem.
Samt även hur löses tillsynen av lederna, ska det vara anställt folk som kör runt och kollar upp snöskotrar och hur ledbolag/klubbar sköter om lederna,
För enligt mig så är det ju inte givet att bara skoterklubbarna ska få resurserna, utan den som kan göra det bäst och billigast, vilket iofs sannolikt är en skoterklubb i dom flesta fallen.

Och hur ska resurserna fördelas, Sverige är avlångt och ojämnt befolkat av vi snöskoterägare.
Kiruna längst uppe i norr har nog längre säsong än klubbarna runt t.ex. Gävle.
Turistorterna uppe i fjällen har mindre innevånare, men i regel fler ledmil och framförallt ett högre antal skoteråkare än kustkommunerna.
Men hur pengarna och resurserna fördelas inom en kommun, måste dom som bor där själva få avgöra.
Frågorna är många och dessa frågetecken måste ju givetvis ha rättats ut innan det hela sjösätts.

Min egen fundering runt fördelning av en eventuell avgift och tillsyn av hur resurserna används, är att låta vi skoterägare själva sköta om det, genom att vi själva får välja till vilken/vilka kommuner dit vi vill att pengarna skall gå. Genom att vi snöskoteråkare själva får möjlighet att välja vart pengarna går, så lär ju de som får dessa pengar vilja göra sitt yttersta för att även få dessa pengar nästa år.
Kan tänka mig att det finns många kustbor som har en fjällstuga, där snöskotern står hela året, eller att man tar upp skotern dit, när säsongen vid kusten är över.
borde man inte då lämna allt eller hälften till fjällkomunen ?

Vem som ska sköta om det administrativa runt inkasseringen av ledavgiften, är väl kanske den som kan göra det billigast, så att vi får tillbaka så mycket som möjligt till våra leder.
Så varför inte Vägverket, om dom kan göra detta för t.ex. 40:-/skoter och om ingen kan göra det billigare.
Men samtidigt så är ju VV en myndighet som vi skoteråkare har mycket liten påverkan på. Så en fungerande intresseorganisation (kanske Snofed eller SSCO) som tar tillvara snöskoterägarnas intressen skulle för mig få sköta om detta, även om det skulle bli någon ”Tia” dyrare.
Men viktigt är att vi vänder på alla stenar innan vi säger att det är omöjligt. :hmmmm:

Mvh. Stig larsson
Ordf. ASSF
www.assf.se
 
E

ejwbegysv

Gördalenssnöskoterklubb kommer i vinter att ta emot bidrag i form utav betal-SMS (kommer att sitta plakat ute efter lederna)... Det ska vara enkelt att ge pengar till klubben... Framförallt för besökare som bara besöker området en kortare period...