Snofed på rätt väg....

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Gördalenssnöskoterklubb kommer i vinter att ta emot bidrag i form utav betal-SMS (kommer att sitta plakat ute efter lederna)... Det ska vara enkelt att ge pengar till klubben... Framförallt för besökare som bara besöker området en kortare period...

Intressant, vore kul att veta hur många som betalar in den vägen - i procent mot antalet medlemmar. (Kanske får vi en rapport under säsongen).
 
S

StoxResearch

Jag är strikt emot obligatorisk ledavgift. De som inte utnyttjar lederna ska inte tvingas betala för det heller bara för att de kör snöskoter. Det måste helt enkelt finnas andra vägar att få in pengar. Det är en läroprocess som måste gås igenom. Dåtidens lösningar (skatt/avgift) för nästan allt kan och får inte vara svaret idag. Sverige MÅSTE moderniseras.

I de fall där kommunerna tycker att det är viktigt med ett fungerande lednät kan de gå in med lite bidrag, i andra fall får det lösas så gott det går på andra sätt. Blir det ingen lösning så får man helt enkelt utgå ifrån att befolkningen inte bryr sig om leder.

Är det någon klubb som har testat att ha flera alternativ för medlemsavgiften? I de fall som jag har sett har det bara funnits ett enda alternativ på korten. Jag är helt övertygad om att en del folk är beredda att betala mer än "minsta möjliga" belopp. Hjälp dem att få det alternativet. Nu kan man ju ge mer pengar iaf, men alla försök att "hjälpa" folk att tänka är bra. Jepp, sådant fungerar på andra håll. Folk är faktiskt beredda att betala efter vilja/bärkraft på helt frivillig basis, hur knasigt det än kan låta.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
När det kommer till bilregistret så har dom där 40 kr tillkommit. Innan ingick det i skatten... så i det här fallet är avgiften bara ett skatte påslag.
Registerhållningsavgiften är öronmärkt och går direkt till kostnaderna för registerhållningen och inget annat. Sedan så är det ju svårare för staten att "Okynneshöja" denna avgift om det inte är befogat, dvs, att kostnaderna för registerhållningen inte ökat. Till skillnad mot skatter av olika slag, för här kan ju i princip varena skatt höjas om t,ex. försvarskostnader, sjukvårdskostnader etc. ökar.
Så om staten eventuellt skulle t.ex.få in 50 milj. i en skoterledsavgift, så är dessa pengar öronmärkta till just detta och kan inte skickas till äldreomsorgen.

Jag ser dock inga problem med att en skoterklub precis som vilken förening som helst eskar bidrag från kommunen. Ta tex piteå skoterklubb dom har haft >1000 medlemmar i sina glansdagar. Varför skall dessa 1000 medlemmar värderas mindre från kommunens håll än tex ridklubben, motionsspår osv... Givetvis skall man ragga från företagen också. Det är rimligt att varje lokal skoterhandlar bidrar med en xhundra per såld maskin tex. Eller ger bidrag på andra sätt.
Tyvärr så är det så att kommunerna inte får bättre ekonomi, utan det verkar gå åt det motsatta hållet.
Att man då prioriterar starkt är fullt naturligt. Jag vet att många kommuner då pririterar ungdomen (med all rätt) i första hand, när bidragen till föreningarna beslutas. Ett argument som skoterklubbar många gånger får höra är att "Vuxna med egen inkomst, har råd att bekosta sina egena fritidsnöjen". Man menar då att har man råd att köra snöskoter så har man även råd att bekosta de kringkostnader som snöskoteråkningen medför, som t.ex. sladdning av lederna.

Vad man som skoteråkare då kan tycka, är att borde det inte då i rimlighetens namn komma upp biljettautomater längs våra elljusspår, där vuxna skidåkare betalar för sig själva. När man annlägger spår med konstsnö så är visserligen dessa i regel avgiftsbelagda, men spår som dras upp under övrig tid, är ju grati att använda för skidåkarna. Visst finns säkert tanken hos dom styrande att det blir så att även dessa avgiftsbeläggs, men tror någon att skoterklubbarna kommer att få något mer till lederna bara för att dom vuxna längdskidåkarna eventuellt skulle måsta börja betala för sig ?
Jag personligen tror inte det, därför driver då inte jag den frågan så värst hårt när man är och förhandlar med dom styrande i kommunen.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Gördalenssnöskoterklubb kommer i vinter att ta emot bidrag i form utav betal-SMS (kommer att sitta plakat ute efter lederna)... Det ska vara enkelt att ge pengar till klubben... Framförallt för besökare som bara besöker området en kortare period...
Ett bra initiativ, blir kul att få höra hur det fungerar.
Vet du föresten vad kostnaderna kan vara för att ha ett sådant här system i drift. Betalar man helårsvis, eller går det att bara ha i gång månadsvis ?
 
E

ejwbegysv

Ett bra initiativ, blir kul att få höra hur det fungerar.
Vet du föresten vad kostnaderna kan vara för att ha ett sådant här system i drift. Betalar man helårsvis, eller går det att bara ha i gång månadsvis ?
Lite Off Topic men det finns olika lösningar, avgifterna är 8% av bidraget (+ endel avgifter)...
Tar man tex 5 kronor i betalt så får man 2,8kr. 200kr ger 144kr..

Dyrare om man ska ta betalt av tex norskar.

Har man stora volymer så finns det system som ger mer pengar.
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Jag vill som sagt INTE ha en genrell ledavgift för skoterägare. Den klubb som vill ha icke-betalleder får ju fixa dessa efter de förutsättningar den har, så gör min klubb. Visst vi har inte leder av E4-typ men de är leder iaf. Det är några eldsjälar som arbetar med lederna och vi har två gamla bredbandare i klubben för sladdning osv och om egen maskin används får man bensin. Då till de som tycker att dessa leder är otillräckliga, betala då för det NI vill ha och kräv inte att jag ska göra det åt DIG, ska det vara så svårt att förstå. Min lilla klubb med lite medlemmar och i en liten kommun kommer inte att få en spänn av dessa av mig och mina klubbkompisar inbetalda ledavgifter, de pengarna kommer att gå till de områden med krav på E4-leder men med en särdeles dålig vilja till att betala för det de vill ha. Det som kommer att hända i dessa fall är att de mindre klubbarna på mindre "skoterorter" som kämpar utifrån sina ekonomiska möjligheter inte får något av dessa avgifter och helt plötsligt är deras arbete ännu mindre värt. Däremot där man misslyckas med att få in pengar av de som vill ha storleder belönas med bidrag från den generella avgiften. Jag vill som sagt inte bidra till detta så är det bara.
Jag har fiskegrejer också innebär det att jag ska tvingas betala en generell öringsavgift för att det ska finnas öring i de vatten där några vill fiska öring och inte nöjer sig med den regnbåge som den lokala fiskeklubben hade råd att plantera in.

På min klubbs inbetalningskort står det vad medlemskapet kostar per person, familj osv samt en ruta för frivilligt ledbidrag/sladdbidrag. Det brukar bli så att de flesta rundar av upp till jämn hundring alt femhundring. Det innebär allt ifrån en femtiolapp och uppåt i ledbidrag per inbetalning.
 
S

StoxResearch

För att återgå till ideen med olika medlemsavgifter på frivillig basis. Högre belopp skulle kunna belönas på något sätt, tex med vip-förmåner. Bara ett vip-kort med annan färg och text skulle kanske kunna göra skillnad.

Jag är för övrigt också intresserad av SMS betalsystemet och hur det faller ut.

Tråkigt att ledunderhållet i Gällivare kommer att bli eftersatt, men så får det bli. Oj, glömde jag att berätta att jag faktiskt bor i Gällivare och fortfarande tycker det är fel att låta andra betala för mitt nöje?

Strikemaster:
Jag gillar det du skriver stenhårt, :) Det är precis som du säger. Oavsett hur man drar in pengar (om det inte är lokalt) så leder det till krig. Krig mellan de som skriker högst/är flest och de som är få och svaga. Jepp, de svaga förlorar, och det leder också till generella lösningar som inte passar överallt. Jag tycker det är fantastisk att det än idag finns folk som tror på sådana lösningar. Just i sådana system som säger sig vara solidariska är det den svage som förlorar. SVERIGE KAN BÄTTRE!
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
För att återgå till ideen med olika medlemsavgifter på frivillig basis. Högre belopp skulle kunna belönas på något sätt, tex med vip-förmåner. Bara ett vip-kort med annan färg och text skulle kanske kunna göra skillnad.

Hur bra förslag som helst, då kanske de som inte vill betala för sig men ofta vill glänsa ett märke som visar att de är lite extra. Detta var f_n i mig bra, ska kolla med klubben om vi inte ska göra nåt sånt. Vi har ju ett märke som det står "Betalt för år XXXX" så varför inte ett neonorange märke med text "Betalt Xtra år XXXX":rock:

Helt suvve StoxResearch:beer:
 
S

StoxResearch

Strikemaster:
Lugna sig nu. Visa först att det fungerar så att det inte omvandlas till "ditt idiotförslag var det mest idiotiska vi provat", :p Hoppas det fungerar.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Problemet kvarstår, förlorar landet de ideella ledskötarna så förlorar vi förmodligen även friheten att köra skoter.
Vad tror ni händer om lederna inte underhålls?

Det ejwbegysv skriver om SMS betalningar är ju en bra ide men ni som inte vill ha "avgift" - där får klubben 144:- av inbetalade 200:-??
Kan det verkligen vara rätt väg?
 
S

StoxResearch

rogere:
Det räcker med att du inte röstar på partier i nästa riksdagsval som du själv innerst inne vet är benägna att avskaffa friåkningen. Eftersom jag inte skriver exakt vilka partier det handlar om så hoppas jag att det inte tolkas som politisk propaganda, det är snarare en generell tanke.

Så här ser jag det. Rustar man en ond makt med kärnvapen frivilligt så tvingas man själv gräva skyttegravar. Den bättre vägen måste vara att inte rusta den makten med kärnvapen. Något värt att tänka på.
 
4

426H

För att återgå till ideen med olika medlemsavgifter på frivillig basis. Högre belopp skulle kunna belönas på något sätt, tex med vip-förmåner. Bara ett vip-kort med annan färg och text skulle kanske kunna göra skillnad.

Hur bra förslag som helst, då kanske de som inte vill betala för sig men ofta vill glänsa ett märke som visar att de är lite extra. Detta var f_n i mig bra, ska kolla med klubben om vi inte ska göra nåt sånt. Vi har ju ett märke som det står "Betalt för år XXXX" så varför inte ett neonorange märke med text "Betalt Xtra år XXXX":rock:

Helt suvve StoxResearch:beer:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En nära bekant till mig, som åtminstone jag anser vara klok, frågade mig en sak jag funderat rätt mycket över: Varför verkar det nästan bara vara förknippat med arbete och avgifter att vara med i en skoterklubb? Tanken med en klubb brukar ju vara att det ska vara kul att vara med i en gemenskap? Det är ju därför man har en klubb, avslutade han frågan.

Själv kunde jag inte riktigt svara på frågan, men har som sagt funderat mycket kring den. Kanske är det här kärnan till det minskad intresset från många att vara med i skoterklubbar. Jag lämnar frågan öppen till er som är mer vidsynt än vad jag är. Vad menade karln? Är en lösning att skilja ledunderhåll och ledavgifter från klubbverksamheten? Är det i huvudtaget görligt/förenligt? Är det en lösning på ovanstånde fråga? Eller?? Frågan är ganska intressant tycker jag personligen.

Mikael Tarander
Hej Micke !
Din vän har träffat huvudet på spiken !
Helt klart så är det nog klubbarbetet som känns tungt för många, varför man inte dyker upp på möten, eller kanske löser medlemskort.
Jag tror också att dom flesta som jobbar idellt, prioriterar den verksamhet som sina egna barn är verksam i.
Och det är inte bara ledarbeten som sker i en skoterklubb, även utbildning och information till skoteråkare skall göras, sponsorer ska jagas, kommunpolitiker och tjänstemän ska träffas och försöka övertalas i dom flesta skoterfrågor som berör kommunen, hamburgare skall grillas och säljas vid olika tillfällen osv. osv.
Allt detta görs i regel bara av ett fåtal människor (styrelsen).

i våran klubb så har vi 2 anställda (bidragsanställda) som från Januari till April, sköter om 36 mil leder, med en snöskoter och en fyrhjuling.
Om vi inte hade denna lösning så skulle ledarbetet knappast fungera hos oss.
 
E

ejwbegysv

Det stora problemet i Gördalenssnöskoterklubb är att 99% av medlemmarna inte ens bor i Gördalen...
Förra vintern hade klubben ca 400 betalande medlemmar, det bor 27 personer på orten :)

Detta gör att man som medlem har svårt att hjälpa till, de flesta är på sin höjd uppe några helger varje vinter och vill då ha ledigt.

Hade jag själv bott i Gördalen på heltid så skulle man ju så klart göra massor med jobb åt klubben...
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Det är ju alltid lättare att nå'n annan gör jobbet så slipper man själv. En tanke som slog mig är att det är nog inte så dumt med en avgift till något som några aldrig kommer att nyttja. Jag hade ju bara råd med en enkel fläktis när jag köpte ny maskin ifjol men med bidrag från några andra som inte tänker åka så mycket kan ju även jag köra ny vattenkyld 4T supermaskin så varför inte en generell skoteravgift också så att fler kan få fina maskiner och åka på de fina leder som ingen vill betala för men är beredda att finansiera med en avgift. Det finns säkert fler bra saker vi kan göra för påtvingade avgifter, låt fantasin flöda.