Snofed på rätt väg....

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Visst vi har inte leder av E4-typ men de är leder iaf. Det är några eldsjälar som arbetar med lederna och vi har två gamla bredbandare i klubben för sladdning osv och om egen maskin används får man bensin. Då till de som tycker att dessa leder är otillräckliga, betala då för det NI vill ha och kräv inte att jag ska göra det åt DIG, ska det vara så svårt att förstå. Min lilla klubb med lite medlemmar och i en liten kommun kommer inte att få en spänn av dessa av mig och mina klubbkompisar inbetalda ledavgifter, de pengarna kommer att gå till de områden med krav på E4-leder men med en särdeles dålig vilja till att betala för det de vill ha. Det som kommer att hända i dessa fall är att de mindre klubbarna på mindre "skoterorter" som kämpar utifrån sina ekonomiska möjligheter inte får något av dessa avgifter och helt plötsligt är deras arbete ännu mindre värt. .
Nu har jag inte kört alla Sveriges skoterleder, men av dom leder som jag kört så är nog minst 95% lederna av icke E4-standard. Jag tror att det är så även på dom tusentals mil skoerleder som jag aldrig har kört, så jag känner helt igen den beskrivning som du beskriver här.

Men varför tror du att alla skoteravgifter skulle gå till kanske 5% av lederna (E4-lederna) ?
Jag anser att om detta med ledavgifter skall fungera som det är tänkt, så ska ingen uttaxering av avgifterna gå till "Betalledområdena" med skoterförbudsområden, där dessa E4-leder i regel finns.
Utan tvärtom, så tycker jag att vi ska låta individen själv få välja vart dom pengar man "Pyntar" in skall gå, då tror jag att även dom små klubbarna, som verkligt behöver ekonomiskt tillskott, kommer att få detta.

Och vad jag har förstått, så är väl dom flesta skoterägare emot betalledområden, så om man fick välja vart pengarna gick, så inte tror jag att dom flesta skulle välja att ge sin inbetalda avgift till stora ledbolag, som skapat förbudsområden.

Jag har fiskegrejer också innebär det att jag ska tvingas betala en generell öringsavgift för att det ska finnas öring i de vatten där några vill fiska öring och inte nöjer sig med den regnbåge som den lokala fiskeklubben hade råd att plantera in.
.
Om vi pratar fiske så är vi inte där (än ?), men om vi pratar jakt så är det statliga jaktkortet verklighet sedan många år tillbaka.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
rogere:
Det räcker med att du inte röstar på partier i nästa riksdagsval som du själv innerst inne vet är benägna att avskaffa friåkningen. Eftersom jag inte skriver exakt vilka partier det handlar om så hoppas jag att det inte tolkas som politisk propaganda, det är snarare en generell tanke.

Så här ser jag det. Rustar man en ond makt med kärnvapen frivilligt så tvingas man själv gräva skyttegravar. Den bättre vägen måste vara att inte rusta den makten med kärnvapen. Något värt att tänka på.


Nu har du nog åkt av banan lite....
Friåkning, självklart men det kräver nog ett fungerande ledsystem.
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Nu har jag inte kört alla Sveriges skoterleder, men av dom leder som jag kört så är nog minst 95% lederna av icke E4-standard. Jag tror att det är så även på dom tusentals mil skoerleder som jag aldrig har kört, dså jag känner helt igen den beskrivning som du beskriver här.

Men varför tror du att alla skoteravgifter skulle gå till kanske 5% av lederna (E4-lederna) ?
Jag anser att om detta med ledavgifter skall fungera som det är tänkt, så ska ingen uttaxering av avgifterna gå till "Betalledområdena" med skoterförbudsområden, där dessa E4-leder i regel finns.
Utan tvärtom, så tycker jag att vi ska låta individen själv få välja vart dom pengar man "Pyntar" in skall gå, då tror jag att även dom små klubbarna, som verkligt behöver ekonomiskt tillskott, kommer att få detta.

Och vad jag har förstått, så är väl dom flesta skoterägare emot betalledområden, så om man fick välja vart pengarna gick, så inte tror jag att dom flesta skulle välja att ge sin inbetalda avgift till stora ledbolag, som skapat förbudsområden.


Om vi pratar fiske så är vi inte där (än ?), men om vi pratar jakt så är det statliga jaktkortet verklighet sedan många år tillbaka.
Du är inte tvingad att köpa/lösa jakt kort om du har vapen, däremot om du ska jaga med ditt vapen måste du ha jaktkort plus eventuellt dagkort. Det ni föreslår är att om man äger en skoter måste man betala en avgift vare sig du använder den på led eller ej. Det är sällan jag åker skoter till de sjöar jag fiskar på utan oftast blir det bil & släpvagn till sjön. Eftersom jag ibland åker på lederna här hemma så betalar jag en frivillig sladd/ledavgift i samband med att jag betalar den ordinarie medlemsavgiften till klubben. Jag kan inte uttala mig om hur många som inte vill ha betalleder men många av skoterägarna här hemma tar sina skotrar på släpvagn till ställen där de löser dagkort för att få åka på fina breda pistade leder och personligen har jag inget mot att betala för mig, det är jag liksom lärd från barnsben.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Du är inte tvingad att köpa/lösa jakt kort om du har vapen, däremot om du ska jaga med ditt vapen måste du ha jaktkort plus eventuellt dagkort. Det ni föreslår är att om man äger en skoter måste man betala en avgift vare sig du använder den på led eller ej.
Om du äger en snöskoter men inte kör annat än på inhägnade områden (banor), så tror jag att det blir omöjligt att ta ut någon avgift för detta.
Liksom det inte är nödvändigt att ha jaktkort, så länge du inte jagar med ditt vapen, mao. t.ex. tävlingskyttar behöver ej jaktkort för att utöva sin hobby
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag kan inte uttala mig om hur många som inte vill ha betalleder men många av skoterägarna här hemma tar sina skotrar på släpvagn till ställen där de löser dagkort för att få åka på fina breda pistade leder och personligen har jag inget mot att betala för mig, det är jag liksom lärd från barnsben.
Vad jag vet, så finns det ingen riktig undersökning vad vi skoteråkare tycker om "Betalledområden", men jag antar, utan att veta helt säkert, att en stor majoritet av Sveriges snöskoteråkare är emot dessa "Betalledområden", som ju i grund och botten är skoterförbudsområden.
 
S

StoxResearch

rogere:
Undrar vem som har åkt av banan här? :) Är problemet att jag inte tycker som du? Varför skulle ett ledsystem vara en nödvändighet för friåkning? Problemet är ifall det finns politker som vill införa förbud mot friåkning eller ej. Det är något som vi kan styra över.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Problemet är ifall det finns politker som vill införa förbud mot friåkning eller ej. Det är något som vi kan styra över.
Problemet är också dom tjänstemän som är satt till att utreda, bevaka och lämna synpunkter om snöskotertrafiken till politikerna. Dessa personer har tyvärr, för oss skoteråkare, ett ganska så stort inflytande på våra politiker. :mad:
 
S

StoxResearch

Stig Larsson:
Det tror jag säkert. Bara det att vissa av ideologiska skäl tar till sig vissa saker på ett annat sätt än andra. Man går helt enkelt bara och väntar på det man vill höra, som tex vägverkets skandalutredning för något år sedan. Fråga tex Kirunaborna om hur viktiga de är som enskild kugge i det stora maskineriet.

Angående påverkan på politikerna så tycker jag tex att Snowmobile gör ett alldeles strålande jobb med att upplysa politiker och allmänhet om ett och annat. Alldeles lysande!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Angående påverkan på politikerna så tycker jag tex att Snowmobile gör ett alldeles strålande jobb med att upplysa politiker och allmänhet om ett och annat. Alldeles lysande!
Det tycker även jag och säkert i stort sett varenda snöskoteråkatre som är här inne och läser, tycker och skriver. Men återigen till problemet, lyssnar politikerna på detta ?
Jag tror tyvärr att dom har svårt att lyssna på denna typ av sakkunskap, utan man lyssnar på människor som typ Sten Lindgren, som säkert har varit med om mycket, men som .... !

Men helt klart så är bl.a Snowmobile inne på rätt linje, att använda fakta till att bemöta felaktiga påståenden. det har jag sagt tidigare och säger igen, fakta kan inte ändra en sanning,utan bara döda ett falskt påstående.
 
S

StoxResearch

Stig Larsson:
Jag håller fullständigt med dig. Men jag vill minnas att förra gången det ven ordentligt (innan valet var det iaf), har för mig att det var i samband med bla vägverkets utredning, så svarade man tom från ministerhåll (Messing?) att de var helt på det klara med att denna lilla grupp människor (Snofed var det då va?) inte var representativa för snöskoterfolket i allmänhet. Så visst kan information ta sig fram via andra kanaler. Jag är utomordentligt nöjd med tex Snowmobiles arbete.

Som jag ser det så är iaf det allra allvarligaste ifall man har folk på beslutande positioner som lyssnar på det de vill höra. Eller ännu värre, om man inte lyssnar alls utan beslutar efter hur man själv vill det ska vara. Är det någon som känner till 70 km/h hastighetsbegränsningen tex? Det hoppas jag, eftersom det är olagligt att bryta mot lagen, :) Genomförandet av den är bland det mest skandalösa som inträffat.

PS. Kan ha blandat tidpunkter, namn och lite allt möjligt, men nåt i den stilen var det iaf, :p
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig Larsson:
Jag håller fullständigt med dig. Men jag vill minnas att förra gången det ven ordentligt (innan valet var det iaf), har för mig att det var i samband med bla vägverkets utredning, så svarade man tom från ministerhåll (Messing?) att de var helt på det klara med att denna lilla grupp människor (Snofed var det då va?) inte var representativa för snöskoterfolket i allmänhet. Så visst kan information ta sig fram via andra kanaler. Jag är utomordentligt nöjd med tex Snowmobiles arbete.

Som jag ser det så är iaf det allra allvarligaste ifall man har folk på beslutande positioner som lyssnar på det de vill höra. Eller ännu värre, om man inte lyssnar alls utan beslutar efter hur man själv vill det ska vara. Är det någon som känner till 70 km/h hastighetsbegränsningen tex? Det hoppas jag, eftersom det är olagligt att bryta mot lagen, :) Genomförandet av den är bland det mest skandalösa som inträffat.

PS. Kan ha blandat tidpunkter, namn och lite allt möjligt, men nåt i den stilen var det iaf, :p
Jo nog försöker politiker förklara bort varför dom inte lyssnar på t.rx. snofed i skoterfrågorna, men dom är ändå en remisinstans, men jag tror iofs inte att dom lyssnade på eller läser Snowmobile heller, utan deras sakkunskap hämtar dom tyvärr i stort sett bara från från personer som t.ex. Sten Lindgren mfl. Detta görs oavsett politisk färg.
 
S

StoxResearch

Stig Larsson:
Jag hävdar i sten att den ena sidan har större spärrar mot storskaliga lösningar och begränsning av människors frihet än vad den andra har, och det är rent ideologiskt. Vissa tycker det är bra, andra inte. Men det börjar bli tjatigt nu, :p Vi slutar prata om det.

Jag tror att det som tråden till stora delar handlat om, hur ledsystemet ska finansieras, är utrett. I princip kan man säga att det finns två sidor, och jag kan inte se något enande tyvärr, :(

För övrigt kanske det är dags för skidåkarna också att lära sig ragga pengar på egen hand. Jag ser i kommentarerna under artikeln att vissa av skidåkarna tycker de är precis lika viktiga som vi snöskoterägare tycker att vi är, och därmed vill ha pengar (av andra). Det hela är liksom ett krig som aldrig tar slut. Jag gillar det inte. Jag vill ha fred!
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Nu drabbas även skidåkarna i Gällivare av kommunes dåliga ekonomi, :hmmmm:
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4387529
Lösningen för skidåkarna vore väl att införa en "Skidavgift" isf att fixa det själva så är ju allt löst. De kan ju ange vilken kommun/klubb och slinga de vill betala till, 2,5km, 5km eller milspåret. Adminstrationen av detta kostar ju inget då det är nån annan som gör det.:)

Jo, vi har en skidklubb här också som sköter sig själv de har just i dagarna köpt in en BRP 4-hjuling som komplement till skotern de använder för spårläggning. Klubben får sk närvarobidrag av kommunen när de har träningar för ungdomarna men det ger inte många tusenlappar per år.
Kan tala om att kommunen har en "bidragsbudget" på 160tkr för all sponsring till de föreningar som är aktiva i kommunen. Av dessa 160tkr är det en förening som tar drygt hälften och det ä'r inte den minsta föreningen. Den stora föreningen omsätter ca 20mkr per år med ett bidrag från kommunen på ca 100tkr så lite gör de ju själva också.

Jag avslutar mitt debatterande i denna tråd med detta då vi inte kommer närmare varann, jag vill inte närma mig så jag kan inte skylla på nån annan heller. Det finns som sagt i huvudsak två åsikter i debatten, en för generell avgift och en mot. Den jag representerar vet ni, vi kanske syns på nån led eller sjö i vinter.
 
S

StoxResearch

Stig Larsson:
Hahaha, :) Friåkningen med skidor måste stävjas. Den riskerar att orsaka laviner som kan döda folk! 99.9% av skidåkarna åker bara på elljusspår, resten är huliganer som kör över renar, älgar och annat. Det är bara att sätta ståltråd under skidorna så får man stopp på dem.

PS. Skrämmande att man måste börja skämta om eländet också.
 
4

426H

Fast man kan ju undra vad snofed har för intresse att driva den här typen av frågor? :

http://www.snoskoterradet.se/nyheter/19/

Borde man inte istället arbeta för att legalisera skoteråkning i en större del av fjällkedjan? Blir ju svårt att argumentera för detta om man samtidigt vill höja bötesbeloppen för skoteråkning i dessa områden?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Fast man kan ju undra vad snofed har för intresse att driva den här typen av frågor? :

http://www.snoskoterradet.se/nyheter/19/

Borde man inte istället arbeta för att legalisera skoteråkning i en större del av fjällkedjan? Blir ju svårt att argumentera för detta om man samtidigt vill höja bötesbeloppen för skoteråkning i dessa områden?
Vart står det att det är just Snofed som är den "Drivande kraften" i just denna fråga ?
 
4

426H

Tror varken snofed eller ssco, som också sitter i rådet, har varit inititativtagare till dokumentet men dom har ju likväl skrivit under. Därmed har dom tyvärr visat vad dom verkligen har för amitionsnivå i dessa frågor. Eller har du en annan tolkning?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tror varken snofed eller ssco, som också sitter i rådet, har varit inititativtagare till dokumentet men dom har ju likväl skrivit under. Därmed har dom tyvärr visat vad dom verkligen har för amitionsnivå i dessa frågor. Eller har du en annan tolkning?
Här är en länk till hela dokumentet som Nationella Snöskoterrådet skickat in till Riksåklagaren http://www.snoskoterradet.se/download/Skrivelse_om_hojd_straffpafoljd_for_brott_mot_TKL.pdf
Det är Håkan Wennerström Ordf. för NSR och Mikael Nilsson som skrivit under dokumentet. Vad snöskoterorganisationernas representanter i skoterrådet har för åsikt i frågan tycker jag inte framgår av detta dokument.

Det är dock viktigt att det finns snöskoteråkare med i samrådsgrupper som diskuterar skoterfrågor, förutsättningvis att dom nu inte är skoterhatare ! :evil:
OM det istället vore tvärtom, som det var innan skoterrådet bildades, så diskuterades det också snöskoterfrågor inom dom statliga myndigheterna, men utan representanter från skotersidan. Var det bättre ?

Så vad ambitionsnivå Snofed har för att få bort skoterförbudsområden säger dock detta dokument inte heller ett ord om. Men OM skoterorganisationerna nu har en ambination att höja bötesbeloppen för terrängkörning i nationalparker, så kan ju ambinationen med detta vara att få 100% skötsamma snöskoteråkare i framtiden för att därigenom få bort snöskoterförbudsområden i framtiden, och framförallt även förhindra bildandet av nya skoterförbudsområden.

Så kan man också tolka detta dolument.