Vår klubb ASSF satte förra säsongen upp brevlådor på Skotermacken (Camp Gielas), Vittjåkk & Skoterstugan, där man gratis kunde ta en utflyktskarta med skoterleder, , lite info. om klubben och lite lokal skoterinfo. samt ett inbetalningskort för medlemskap i vår skoterförening.
Under påsken så invaderas ju samhället av skoteråkare, så vi fyllde på lådorna varje dag, flera 100 ex. av kartorna och infot. gick åt bara under påsken, men det var ingen som valde att frivilligt betala in medlemskapet i vår förening, en kostnad på 150:- !
Detta trots att leden upp till Stenträsket preparerades med pistmaskinen även under påsken.
Visst kunde vi stå ute på lederna runt påsk och informera om vikten av att alla är med i en skoterförening, men det är ju trots allt ideellt arbetande personer som ska göra detta, men ”Tyvärr” så har dom flesta skoterklubbsmänniskor, konstigt nog ett eget intresse av att köra snöskoter och inte stå på en skoterled och argumentera för klubben.
Så i den bästa av alla världar så fungerar säkert frivilligheten när pengar till ledunderhåll ska tas in.
Men tyvärr så är vi inte där, och jag tror faktiskt att vi aldrig kommer att nå dit.
Möjligen i någon mindre by, med få innevånare = Skoterägare !
Där känner man sig möjligen bli utpekad om man inte skulle betala in en eventuell frivillig klubb/ledmedlemskap, när ex. vis klubbkassören går runt med ”Håven” i byn..
Det är nog den enda ”Moroten” till att alla 100% skoterägare betalar för sig.
Det är nog också så att den som aldrig kör på en skoterled, faktiskt har nytta av att lederna sköts om och i största möjliga mån används, istället för att alla leder bara ”Försvann” och att det istället kördes ”Vind för våg” överallt. Då skulle nog förbudsivrarna vädra morgonluft.
Det är då i alla fall dom ”Vibbar” man får, när saken diskuteras med tjänstemän på Länsstyrelser, poliser, fjällbevakare mm.
Så med bakgrund av bland annat detta, så känner då jag att en obligatorisk ledAVGIFT är det som tyvärr måste till för att vi i framtiden ska kunna köra på preparerade leder utanför betalledområden, samt ha en chans att få behålla den sista friheten, att vi får köra i stort sett dit näsan pekar. Jag själv är då beredd att betala in 500:-/år för detta, för att i framtiden få slippa att allt fler skotereldoradon förvandlas betalledområden, För vilka områden står på tur idag ?
Visst är det många saker som måste lösas innan vi är där, men ser vi bara problemen och inte möjligheterna så då går det definitivt inte att genomföra. För det kommer aldrig att bli en millimeterrättvisa vart pengarna kommer att gå och hur dessa ska inkasseras och av vem.
Samt även hur löses tillsynen av lederna, ska det vara anställt folk som kör runt och kollar upp snöskotrar och hur ledbolag/klubbar sköter om lederna,
För enligt mig så är det ju inte givet att bara skoterklubbarna ska få resurserna, utan den som kan göra det bäst och billigast, vilket iofs sannolikt är en skoterklubb i dom flesta fallen.
Och hur ska resurserna fördelas, Sverige är avlångt och ojämnt befolkat av vi snöskoterägare.
Kiruna längst uppe i norr har nog längre säsong än klubbarna runt t.ex. Gävle.
Turistorterna uppe i fjällen har mindre innevånare, men i regel fler ledmil och framförallt ett högre antal skoteråkare än kustkommunerna.
Men hur pengarna och resurserna fördelas inom en kommun, måste dom som bor där själva få avgöra.
Frågorna är många och dessa frågetecken måste ju givetvis ha rättats ut innan det hela sjösätts.
Min egen fundering runt fördelning av en eventuell avgift och tillsyn av hur resurserna används, är att låta vi skoterägare själva sköta om det, genom att vi själva får välja till vilken/vilka kommuner dit vi vill att pengarna skall gå. Genom att vi snöskoteråkare själva får möjlighet att välja vart pengarna går, så lär ju de som får dessa pengar vilja göra sitt yttersta för att även få dessa pengar nästa år.
Kan tänka mig att det finns många kustbor som har en fjällstuga, där snöskotern står hela året, eller att man tar upp skotern dit, när säsongen vid kusten är över.
borde man inte då lämna allt eller hälften till fjällkomunen ?
Vem som ska sköta om det administrativa runt inkasseringen av ledavgiften, är väl kanske den som kan göra det billigast, så att vi får tillbaka så mycket som möjligt till våra leder.
Så varför inte Vägverket, om dom kan göra detta för t.ex. 40:-/skoter och om ingen kan göra det billigare.
Men samtidigt så är ju VV en myndighet som vi skoteråkare har mycket liten påverkan på. Så en fungerande intresseorganisation (kanske Snofed eller SSCO) som tar tillvara snöskoterägarnas intressen skulle för mig få sköta om detta, även om det skulle bli någon ”Tia” dyrare.
Men viktigt är att vi vänder på alla stenar innan vi säger att det är omöjligt. :hmmmm:
Mvh. Stig larsson
Ordf. ASSF
www.assf.se