2009 fanns det 300000 motorcyklar i Sverige,då var det 50 personer som fick sätta livet till!
Nu är det 300000 skotrar i Sverige och 11 människor har fått sätta livet till.
Någon som ser logiken i att dom ska jaga oss med blåslampa och i slutändan på något sätt göra vårt åkande ännu dyrare än vad det redan är?
Varför vill dom alltid skylla på motorstarka maskiner när det oftast inte är dom som äger dom som omkommer?!
Tala om snedvriden syn inom skoterorganisationerna!!
Nej jag ser inte logiken, faktiskt inte heller nyttan av den sk statistiken som inte är mer än en artikelinhämtning från massmediarubriker utan egentligen någon vidare dokumentation vad egentligen slutprodukten blev.
Kvalite´n på detta tål att funderas över, ett exempel är att det rör sig detta år hittills om 10 dödsolyckor, inte 11 som framgår i media vilka hämtat det från den officiella hemsidan där det av någon anledning dubbelreggats olyckan i Arvidsjaur där en snöskoteråkare körde in i en vägbank för en vecka sedan.
I dagens tidningsartiklar finns även statistik för 2011 nämnd med 4 dödsfall trots att det var 5 helåret 2011.
SÅ hur det källforskas med kritiska ögon vete tusan
Nu har ju inte det någon betydelse för tragiken eller statistiken ett över 10-30 år men grunden är enkel, siffror och statistik skall vara rätt och backas upp av dokumentation och källhänvisning, annars har de inget värde
Visst, det tragiska går aldrig att göra ogjort men siffror som nyttjas av media och myndigheter ska vara oklanderliga, de inte det så avvisar jag dem som intet värda.
Nu tycker jag vi slutar slösa vår tid på ett troll som resonerar som en 14-åring...jag har iaf sagt mitt.
Jo man fundrar ibland
När det är dåligt väder och dålig sikt så avbryter jag om det är en sådan terräng. Senast förra helgen avbröt jag försöket att ta mig till en sjö som jag visste att det var en risk att köra ner i en ravin.
Skydden hjälper avgjort bättre än en pälsmössa det behöver man inte diskutera. Jag tycker att det är värre med folk som avsiktligt letar upp en hängdriva för att njuta av att droppa ner. Senast i går hände det enligt Nordnytt. Han hade kanske skydden som du nämnde och med det en säker förare enligt logiken här.
Finns otaliga exempel och du har rätt i en sak, skydd eller ens för den delen förarbeviset hittat i conrflakes paketet ger inte en säker förare.
Även jag kör ofta utan hjälm, även utan ryggskydd, lördagkvällar för 5-10 år sedan hade jag kanske också skrutit om det------ i rätt sällskap, who knows kanske t o m i bastukammaren däremot så sker det ju hela tiden en utveckling av både maskiner och oss människor, det är oundvikligt och ligger i vår natur vilket medför att för våra efterkommande blir det mer och mer naturligt att skydda sig.
Håller faktiskt med dig om en del av "hängdriveverksamheten", riskmedvetenheten hos somliga är obefintlig hur mycket skydd de än har och 250 kg skoter som knackar ned en i skaren från 3 meters höjd ska göra ont, skydd eller inte skydd.
Enklast är väl att packa med sig en whiskey och en läderrem att bita i när det gör för ont men som sagt, individens val i förhållande till sin egen riskkalkyl går först , dock är evolutionen redan på gång med att sakta sprida hjälm användning även bland "first nations" folken över klotet då dagens tundror och värre kräver lite mer än vad Foxarna en gång gjorde.....