Snöskoterolyckor- vart är vi på väg?

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
I mitt användande av skotern är det inte krockar med andra som är största risken. Riskerna är i stället att köra ut för en ravin i dålig sikt eller att köra fast skotern, köra ner i vattendrag vilket kan utsätta dig för livsfara med att du inte kommer hem igen.
Säkerhet är långt mycket mer än hjälmen.
eftersom en av dina risker är att köra ner i en ravin i dålig sikt, hjälper inte hjälmen dig när du landar? eller nackskyddet då du landar med huvudet först? och ryggskyddet hjälper säkert inte om skotern skulle tippa över dig efter att du landat?
jag tycker iaf att den typen av skydd, som jag nämnt, passar din typ av körning, väldigt bra!

eller var det bara kompisen som hade otur under påsken, då han i dålig sikt körde ner i en 2 meter djup ravin, och förstörde 3 ryggkoter, och med otur aldrig blir helt återställd!

han hade inte heller några skydd för han skulle bara smyga omkring med bredbandaren under deras fisketur!

säger inte vad du ska ha för slags skydd, men utsätter man sig för att köra ner i raviner anser iaf jag att man bör ha skydd på sig!

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
eftersom en av dina risker är att köra ner i en ravin i dålig sikt, hjälper inte hjälmen dig när du landar? eller nackskyddet då du landar med huvudet först? och ryggskyddet hjälper säkert inte om skotern skulle tippa över dig efter att du landat?
jag tycker iaf att den typen av skydd, som jag nämnt, passar din typ av körning, väldigt bra!

eller var det bara kompisen som hade otur under påsken, då han i dålig sikt körde ner i en 2 meter djup ravin, och förstörde 3 ryggkoter, och med otur aldrig blir helt återställd!

han hade inte heller några skydd för han skulle bara smyga omkring med bredbandaren under deras fisketur!

säger inte vad du ska ha för slags skydd, men utsätter man sig för att köra ner i raviner anser iaf jag att man bör ha skydd på sig!
När det är dåligt väder och dålig sikt så avbryter jag om det är en sådan terräng. Senast förra helgen avbröt jag försöket att ta mig till en sjö som jag visste att det var en risk att köra ner i en ravin.

Skydden hjälper avgjort bättre än en pälsmössa det behöver man inte diskutera. Jag tycker att det är värre med folk som avsiktligt letar upp en hängdriva för att njuta av att droppa ner. Senast i går hände det enligt Nordnytt. Han hade kanske skydden som du nämnde och med det en säker förare enligt logiken här.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Hjälm borde ju alla använda! Känner dom som kör utan hjälm men dom får då aldrig följa med när jag kör, om dom inte använder en hjälm...
Olyckan händer ju oftast när du minst anar det, en kant på isen, en bult i framvagnen... man vet aldrig riktigt säkert.
Förstår om du är och sladdar leder eller bara ska fiska, men att aldrig använda hjälm eller något skydd när du kör skoter är ju bara korkat.
Om dina barn använder hjälm så borde ju du också göra det, det är ju du som är deras förebild och då använder du inte hjälm men bestämmer att dom ska ha det?
Det finns ju ingen lag som säger att man måste ha hjälm, men det är ju som att köra bil utan bälte och bälte använder du väl...

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
2009 fanns det 300000 motorcyklar i Sverige,då var det 50 personer som fick sätta livet till!

Nu är det 300000 skotrar i Sverige och 11 människor har fått sätta livet till.

Någon som ser logiken i att dom ska jaga oss med blåslampa och i slutändan på något sätt göra vårt åkande ännu dyrare än vad det redan är?

Varför vill dom alltid skylla på motorstarka maskiner när det oftast inte är dom som äger dom som omkommer?!

Tala om snedvriden syn inom skoterorganisationerna!!
Nej jag ser inte logiken, faktiskt inte heller nyttan av den sk statistiken som inte är mer än en artikelinhämtning från massmediarubriker utan egentligen någon vidare dokumentation vad egentligen slutprodukten blev.

Kvalite´n på detta tål att funderas över, ett exempel är att det rör sig detta år hittills om 10 dödsolyckor, inte 11 som framgår i media vilka hämtat det från den officiella hemsidan där det av någon anledning dubbelreggats olyckan i Arvidsjaur där en snöskoteråkare körde in i en vägbank för en vecka sedan.

I dagens tidningsartiklar finns även statistik för 2011 nämnd med 4 dödsfall trots att det var 5 helåret 2011.

SÅ hur det källforskas med kritiska ögon vete tusan

Nu har ju inte det någon betydelse för tragiken eller statistiken ett över 10-30 år men grunden är enkel, siffror och statistik skall vara rätt och backas upp av dokumentation och källhänvisning, annars har de inget värde

Visst, det tragiska går aldrig att göra ogjort men siffror som nyttjas av media och myndigheter ska vara oklanderliga, de inte det så avvisar jag dem som intet värda.

Nu tycker jag vi slutar slösa vår tid på ett troll som resonerar som en 14-åring...jag har iaf sagt mitt.
Jo man fundrar ibland

När det är dåligt väder och dålig sikt så avbryter jag om det är en sådan terräng. Senast förra helgen avbröt jag försöket att ta mig till en sjö som jag visste att det var en risk att köra ner i en ravin.

Skydden hjälper avgjort bättre än en pälsmössa det behöver man inte diskutera. Jag tycker att det är värre med folk som avsiktligt letar upp en hängdriva för att njuta av att droppa ner. Senast i går hände det enligt Nordnytt. Han hade kanske skydden som du nämnde och med det en säker förare enligt logiken här.
Finns otaliga exempel och du har rätt i en sak, skydd eller ens för den delen förarbeviset hittat i conrflakes paketet ger inte en säker förare.
Även jag kör ofta utan hjälm, även utan ryggskydd, lördagkvällar för 5-10 år sedan hade jag kanske också skrutit om det------ i rätt sällskap, who knows kanske t o m i bastukammaren däremot så sker det ju hela tiden en utveckling av både maskiner och oss människor, det är oundvikligt och ligger i vår natur vilket medför att för våra efterkommande blir det mer och mer naturligt att skydda sig.

Håller faktiskt med dig om en del av "hängdriveverksamheten", riskmedvetenheten hos somliga är obefintlig hur mycket skydd de än har och 250 kg skoter som knackar ned en i skaren från 3 meters höjd ska göra ont, skydd eller inte skydd.

Enklast är väl att packa med sig en whiskey och en läderrem att bita i när det gör för ont men som sagt, individens val i förhållande till sin egen riskkalkyl går först , dock är evolutionen redan på gång med att sakta sprida hjälm användning även bland "first nations" folken över klotet då dagens tundror och värre kräver lite mer än vad Foxarna en gång gjorde.....

Last edited:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
dina barn använder hjälm så borde ju du också göra det, det är ju du som är deras förebild och då använder du inte hjälm men bestämmer att dom ska ha det?

Det kan du ge dig på att jag är. Den kunskap om fjället och vad som är farligt och vad vi inte ska göras, det för jag vidare. Den dagen de själv får bestämma så går jag i god för deras val. Mitt trackrecord är oantastligt och jo jag är riktig förebild för mina ungar.

Nu tycker jag vi slutar slösa vår tid på ett troll som resonerar som en 14-åring...jag har iaf sagt mitt.
Jag antar att du anser att du har tolkningsföreträde dessutom. Hycklandet når nya höjder här.
SÅ hur det källforskas med kritiska ögon vete tusan

Det viktiga för vissa organisationer här är att skaffa sig en födkrok. Försörjnings problemet är under en tid ur världen. Erkänns dock att det finns mer meningslösa konstaterare i världen än dessa.

Finns otaliga exempel och du har rätt i en sak, skydd eller ens för den delen förarbeviset hittat i conrflakes paketet ger inte en säker förare.
Även jag kör ofta utan hjälm, även utan ryggskydd, lördagkvällar för 5-10 år sedan hade jag kanske också skrutit om det------ i rätt sällskap, who knows kanske t o m i bastukammaren däremot så sker det ju hela tiden en utveckling av både maskiner och oss människor, det är oundvikligt och ligger i vår natur vilket medför att för våra efterkommande blir det mer och mer naturligt att skydda sig.

Förar beviset betraktar jag som ett bevis på att du har rätt att ta dig ut i naturen på skoter och börja öva dig vad detta fordon är för något. I stället för att skryta om att situationen som inte krävde ryggplatta och hjälm så lät du bli att använda dom för att du visste att det inte behövdes idag. Säkerhet och säkerhets tänk är långt mycket mer än dessa skydd.
Hälften av alla som finns på detta forum älskar att köra skiten ur sina maskiner men slår knut på sig i sina försök att vara säkerhets kramare. Präktigheten runt skoter säkerhet är stor allt för stor

Enklast är väl att packa med sig en whiskey och en läderrem att bita i när det gör för ont men som sagt, individens val i förhållande till sin egen riskkalkyl går först , dock är evolutionen redan på gång med att sakta sprida hjälm användning även bland "first nations" folken över klotet då dagens tundror och värre kräver lite mer än vad Foxarna en gång gjorde.....
Livet är ett tillstånd med dystra framtidsutsikter, använd insidan kör inte full i dålig sikt och du har förbättrat dina utsikter med några år till. Foxarna ja…. Bra maskiner Nytro turbo däremot är bland det mest meningslösa man kan ha.

Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Dödsolyckorna går ju upp och ner varje år.
Personligen så tror jag att en mild och snörik försäsong, inte är en idealisk start på säsongen, vad det gäller drunkningstillbud, eller att en extremkall Jul- och Nyårshelg, samt/eller en påsk med skitväder, får många att göra annat än köra snöskoter, och omvänt med en mild Jul- och Nyårshelg, samt en kalasväder påsk, så blir det fler som kör snöskoter, och framförallt längre sträckor. Allt detta måste ju märkas i statistiken.

Den statistik som Snofed har på snöskoterolyckorna, är ju en tillgång för att bemöta påståenden, som att det t.ex är motorstarka maskiner och högkammattor som är orsaken till dels att olyckorna påstås öka (trots att dom inte gör det), samt att dödsolyckorna bara ökar (vilket dom inte heller gör, sett över en längre tid än 2 år). Viktigt att man använder detta för att utbilda/informera övriga organisationer i nationella snöskoterrådet.

Sen så blir man ju lite förundrad hur en del tänker om olycksproblematiken, enklast lösningen för en del, verkar ju vara att göra en struts, stoppa ner huvudet i snön och låtsas som inget har hänt.
Tyvärr så tror jag att detta inte är lösningen till att jag även i framtiden, ges möjlighet att köra, 120+ effektskotrar med höga och långa mattor, i stort sett dit näsan pekar.
För agerar ingen från skoteranvändarna, så tar helt andra intressegrupper över initiativet och då kan det verkligen bli en bister framtid som vi skoteråkare går till mötes.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det är givetvis tragiskt att det är så pass många som förolyckas i samband med skoterkörning, men så länge vi har runt 1500 självmord i sverige varje år så finns det nog annat man borde fokusera på om man vill ha ned dödstalen toalt sett.

tillgänglig statesitk visar att en majoritet av de förolyckade är onyktra samt att det är en stor del drunkningsolykor.

En sökning på skoterolycka ger en mediabild på att det är mest de "spektakulära" olyckorna som får mest uppmärksamhet, svs. våldsamma kollisioner, kört in i hus mm som får mest uppmärksamhet.

Hur som kör nyktra och säkert så bättrar vi alla på detta.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Den statistik som Snofed har på snöskoterolyckorna, är ju en tillgång för att bemöta påståenden, som att det t.ex är motorstarka maskiner och högkammattor som är orsaken till dels att olyckorna påstås öka (trots att dom inte gör det), samt att dödsolyckorna bara ökar (vilket dom inte heller gör, sett över en längre tid än 2 år). Viktigt att man använder detta för att utbilda/informera övriga organisationer i nationella snöskoterrådet.

För agerar ingen från skoteranvändarna, så tar helt andra intressegrupper över initiativet och då kan det verkligen bli en bister framtid som vi skoteråkare går till mötes.
Det är just detta med att agera och att göra det på offensivt och påläst som saknas, statistiken är en villervalla då dokumentationen är undermålig.

Se bara på de senaste dagarna där TT hänvisar till statistiken med 11 dödsfall hittills 2012 och 4 2011 när det är 9 respektive 5.
Dock var det 11 redovisade för 2012 i grafen för ett par dagar sedan men några har väl återuppstått!!!!!

Jag står tillfullo bakom att agera och det ska göras nu, dock finns det inget större intresse för det i organisationen, de har nog fullt upp med att fira påsk fortfarande så outputen är som vanligt väldigt låg.

Dessutom, man förträder en alldeles för liten del av snöskoteråkarna och det tål att funderas på hur det ska lösas i den moderna tiden för att nå fler, hög aktivitet på sociala medier är ett underskattat och oerhört viktigt sätt nu och i framtiden, dock kräver det en kontinuerlig och systematisk insats som vi inte lär se innan det är försent.

Alltså, detta måste hanteras av oss snöskoteråkare själva vilket i min värld inbegriper snöskotermedia, GA, ÅF och många fler då det gäller att påverka före, inte efter.

Vilket som så kommer vi att fortsätta köra +120 hk maskiner, marknadskraft och utveckling kan inga regleringar stoppa.

Min personliga åsikt är att de flesta sk ideella organisationer har stora svårigheter att anpassa sig i den moderna världen och den hastighet som informationen sprider sig så de måste hänga med, sluta förvalta och öka takten för att visa vem de är till för om det inte redan är försent.....?

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Det är givetvis tragiskt att det är så pass många som förolyckas i samband med skoterkörning, men så länge vi har runt 1500 självmord i sverige varje år så finns det nog annat man borde fokusera på om man vill ha ned dödstalen toalt sett.

Skoterkörning kan man beskatta och det kan man inte med självmord,där är haken.

När all utredning är klar kommer vi med motorstarka maskiner få dubbelt så dyra försäkringar.....................för att gammelfolket kör ihjäl sig på fyllan.
Dom betalar nån hundring per år i försäkring och dom kör ihjäl sig,vi betalar skyhöga premier redan för att folk tror att det är vi som är värst. :mmph:

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
någon som är statistiskt kunnig och funderat på vad standardsvikelsen på en statestik baserad på ett antal olyckor med tragisk utgång med skoter utifrån ca 300000 skotrar och änn fler förare och passagerade?

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Baserat på sofeds siffror från 2005 och framåt så dör det i snitt 11 pers under ett år i skoterrelaterade olyckor och standardavvikelsen är 4.
Dvs, ett normalt utfall ligger mellan 7 och 15 döda per år.

Om man gör en regressionsanalys kan man dessutom konstatera att trenden är fallande och inte stigande som rapporterats i media.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
någon som är statistiskt kunnig och funderat på vad standardsvikelsen på en statestik baserad på ett antal olyckor med tragisk utgång med skoter utifrån ca 300000 skotrar och änn fler förare och passagerade?
Trenden är tydlig och diskussion onödig, snittet är nere på 8 och kommer, med rätt kommunikativ hantering att fortsätta sjunka.

Min bestämda uppfattning är att alla former av förbud och regleringar ska beivras med största kraft och detta måste VI göra själva då vi tyvärr inte har någon som gör det åt oss med tillräcklig auktoritet!

Då är denna avvägd mot ett antagande av antal fordon i trafik utifrån de senaste siffrorna från trafikanalys gällande fordon i och ej i trafik , egentligen blir nog den verkliga trenden ännu lägre då det inte är att sticka under stol med att det körs en hel del "stugskotrar" mfl några timmar varje år som ej är i trafik

Attachments

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ont (förbud och restrektioner) ska med kraft mötas med sakliga argument. Och det bästa vi i dagsläget kan ta hjälp av, är den statistik som finns. Men vad jag saknar i detta mtrl. är även vilka maskintyper som är inblandade i olyckorna.
Nu är det många av skoterhatarna, som tar tillfället i akt och försöker påverka beslutsfattarna i egna syften. Att man försöker påskina att det är motoreffekt och kamhöjd, som är roten till allt ont, är ju för att försöka driva igenom förbud och restrektioner i fjällen.

Jag själv har suttit som Orförande i Arvidsjaur SSF, och arbetat för att tillåta snöskotertrafik på gator. Vi har lyckats driva igenom en försöksverksamhet, som fungerat helt utan olyckor och tillbud på dom gator som upplåtits. Men från belackarna har det hela tiden framförts olycksriskaspekten som den största orsak till att denna försöksverksamhet ska avslutas. Vi från klubben har då hela tiden visat upp en olyckstatistik som innehållit noll olyckor och tillbud, under dom år denna försöksverksamhet pågått.
Så vid sista mötet, så fick vi igenom att försöksverksamheten numera pågår i två årscykler, mot tidigare då detta omprövades varje år.

Vad jag menar är att har man bara "Torrt på fötterna", så är det rätt lätt att bemöta ogrundade påståenden och tankar som skoterbelackare framför. Det är därför jag tror det är av största vikt att Snofed även försöker få med maskintyper, effekt, matthöjd etc. som vi alla kan ta del av och presentera för våra lokala politiker och beslutsfattare och framförallt bemöta osakliga reportage och insändare i lokaltidningarna. För det är VI allihop tillsamans som kan jobba lokalt och tidigt stoppa att dom största flosklerna om snöskoterkörning får fotfäste.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ont (förbud och restrektioner) ska med kraft mötas med sakliga argument. Och det bästa vi i dagsläget kan ta hjälp av, är den statistik som finns. Men vad jag saknar i detta mtrl. är även vilka maskintyper som är inblandade i olyckorna.
Nu är det många av skoterhatarna, som tar tillfället i akt och försöker påverka beslutsfattarna i egna syften. Att man försöker påskina att det är motoreffekt och kamhöjd, som är roten till allt ont, är ju för att försöka driva igenom förbud och restrektioner i fjällen.

Jag själv har suttit som Orförande i Arvidsjaur SSF, och arbetat för att tillåta snöskotertrafik på gator. Vi har lyckats driva igenom en försöksverksamhet, som fungerat helt utan olyckor och tillbud på dom gator som upplåtits. Men från belackarna har det hela tiden framförts olycksriskaspekten som den största orsak till att denna försöksverksamhet ska avslutas. Vi från klubben har då hela tiden visat upp en olyckstatistik som innehållit noll olyckor och tillbud, under dom år denna försöksverksamhet pågått.
Så vid sista mötet, så fick vi igenom att försöksverksamheten numera pågår i två årscykler, mot tidigare då detta omprövades varje år.

Vad jag menar är att har man bara "Torrt på fötterna", så är det rätt lätt att bemöta ogrundade påståenden och tankar som skoterbelackare framför. Det är därför jag tror det är av största vikt att Snofed även försöker få med maskintyper, effekt, matthöjd etc. som vi alla kan ta del av och presentera för våra lokala politiker och beslutsfattare och framförallt bemöta osakliga reportage och insändare i lokaltidningarna. För det är VI allihop tillsamans som kan jobba lokalt och tidigt stoppa att dom största flosklerna om snöskoterkörning får fotfäste.
Så sant som det är sagt, personligen vidkänns jag inte statistiken så länge den håller den låga upplösning den har, än mindre borde media göra det då källkritiken ger vid hand att underlaget lämnar mycket övrigt att önska.

Och det viktiga, vi tillsammans måste lösa detta, ingen annan gör det åt oss och det enda vi vill är att vårda och utveckla vår kära fritidssysselsättning ....

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Fråge ställningen i denna tråd var dödolyckor vart är vi nu. Jag tycker man kan säga att vi är i det läget att det finns en etablerad beteende kultur bland många skoteråkare som ofrånkomligt kommer att leda till dödsfall. Kulturen är att under helgkväll ta skotern till en stuga eller husvagns granne och dra en pilsner sedan sätta sig på snöskotern och riva i väg. Gärna runt strandstenar och svaga isar. I detta fall är ungdomarna klart bäst och medelålders gubbar sämst

Sedan räcer gänget med maskiner som är snabba blixtrande snabba och 2-3 kamrater som far ut i spåret och ett tävlingsmoment uppstår. Mörkandet över krön i kurvor i höghastighet .. Mest yngre förmågor som tillhör räcer gänget

Kulturen med att droppa och köra högt upp på bergsidor är väl det senaste. Allt detta skördar sina offer en efter en i jämn takt. Mest yngre som praktiserar detta.
Kulturen tycks vara så etablerad att många skoteråkare har svårt att sortera ut vad som egentligen är farligt. I mitt exempel där jag river i väg på ett plant underlag utan skydd tycks få alla att gå i spinn vilket också var avsikten. Skulle kunna tänka mig att inom tex skoter dragracing är dödsfallen noll eller näst in till noll.

Av skoter åkare kategorierna så är den jag tillhör jägare fiskare fjällfarare renskötare och yrkesfolk den som använder minst skydd och ändå (utan att ha någon källhänvisning) så säger jag att det är gruppen med minst omkomna per mängden tid som tillbringas på skotrarna.

På denna sida finns ett anta grogg åkare som garanterat inte kommer att ge sig till känna och i offentligt rum fördöma det man själv sysslar med på kvällen , lika med räcer gänget och dropparna. Hyckleri är det när man angriper min pälsmössa och ofarliga dragrace film och samtidigt vet om allt annat beteende på skoter fjället. Bete er som ni vill men moralisera inte över min mössa priset för några blir att de försvinner ur genpoolen till mänsklighetens fromma

Folk som jag kommer aldrig att bli över representerade i statistiken för att vi kör med ”bara” päls mössa till röding sjön. Men vi är ju dum i huvudet.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Misstänkte att trenden var på väg nedåt oavsett alla alarmerande rubriker, hur som så är det tragiskt med varje dödsolycka. Men som sagt kör man nyktert, aktar svaga isar och använder skydd så förbättrar man odsen.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Fråge ställningen i denna tråd var dödolyckor vart är vi nu. Jag tycker man kan säga att vi är i det läget att det finns en etablerad beteende kultur bland många skoteråkare som ofrånkomligt kommer att leda till dödsfall. Kulturen är att under helgkväll ta skotern till en stuga eller husvagns granne och dra en pilsner sedan sätta sig på snöskotern och riva i väg. Gärna runt strandstenar och svaga isar. I detta fall är ungdomarna klart bäst och medelålders gubbar sämst

Sedan räcer gänget med maskiner som är snabba blixtrande snabba och 2-3 kamrater som far ut i spåret och ett tävlingsmoment uppstår. Mörkandet över krön i kurvor i höghastighet .. Mest yngre förmågor som tillhör räcer gänget

Kulturen med att droppa och köra högt upp på bergsidor är väl det senaste. Allt detta skördar sina offer en efter en i jämn takt. Mest yngre som praktiserar detta.
Kulturen tycks vara så etablerad att många skoteråkare har svårt att sortera ut vad som egentligen är farligt. I mitt exempel där jag river i väg på ett plant underlag utan skydd tycks få alla att gå i spinn vilket också var avsikten. Skulle kunna tänka mig att inom tex skoter dragracing är dödsfallen noll eller näst in till noll.

Av skoter åkare kategorierna så är den jag tillhör jägare fiskare fjällfarare renskötare och yrkesfolk den som använder minst skydd och ändå (utan att ha någon källhänvisning) så säger jag att det är gruppen med minst omkomna per mängden tid som tillbringas på skotrarna.

På denna sida finns ett anta grogg åkare som garanterat inte kommer att ge sig till känna och i offentligt rum fördöma det man själv sysslar med på kvällen , lika med räcer gänget och dropparna. Hyckleri är det när man angriper min pälsmössa och ofarliga dragrace film och samtidigt vet om allt annat beteende på skoter fjället. Bete er som ni vill men moralisera inte över min mössa priset för några blir att de försvinner ur genpoolen till mänsklighetens fromma

Folk som jag kommer aldrig att bli över representerade i statistiken för att vi kör med ”bara” päls mössa till röding sjön. Men vi är ju dum i huvudet.
Riskanalys är det viktigaste man kan sprida, gör en bedömning före, hitta en "get out line" oavsett du kör upp eller nedför, droppar eller hoppar.
Kör man +70 eller som jag ibland +70+70 så rekar man före, har man tänkt efter före så kan man köra som man föddes om man har de böjelserna.

Knappast svårt

"Ride Safe and Sober and Know How to be Prepared for the Unknown"

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Så sant som det är sagt, personligen vidkänns jag inte statistiken så länge den håller den låga upplösning den har, än mindre borde media göra det då källkritiken ger vid hand att underlaget lämnar mycket övrigt att önska.
Siffrorna har såvitt jag förstår en 100%-ig konfidensgrad. Lägg till att dödsfallssiffrorna inte fluktuerar oförutsägbart så borde dessa siffror ses som rättvisande.

V.G. ge dig inte in i en diskussion och börja med att underkänna diskussionsunderlaget med ditt ogillande som enda anledning.

Varför pratar du om källkritik? Mer trovärdigare än detta blir knappast siffrorna. Sen att media randar en del får stå för dem och det påverkar varken vår diskussion eller siffrorna som sådana.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Håller med dig i många saker du skriver, men det vore intressant att få ta del av den information/statistik som visar att sk. Hillclimbing etc. är en stor dödsorsak i dom snöskoterrelaterade dödsolyckorna.