"SLUTBURKS-TRÅDEN"

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
34
Umeå
Är sugen på att skaffa en burk till min adrenaline 600 e.tec -12
Men dock endast för viktens skull. ljudet vill jag gärna ha så lågt som möjligt, dels för mig själv och även för omgivningen ska slippa störa sig.

Så om någon vet vilken den "tystaste" burken är bortsätt från orginal så får ni gärna länka?
Den får gärna vara Laglig också om det skulle råka finnas någon sån.
Är det något mera man behöver göra när man byter slutburken? läst några som skrivit något om vikter osv. är det något man kommer måste hålla på att grejja med?
Någon laglig slutburk existerar inte då skotern är "helhetsgodkänd" eller vad det heter, vilket innebär rent teoretiskt att du inte ens får byta tex styre. Teorin om att jaga vikt genom att byta burk går jag inte heller på, då de finns så många andra grejjer man kan jaga vikt på istället.

Slutburk är det fränaste, det ska höras vart man kör! Kan ju vara bra om man skulle köra fast mitt i ingenstans, bara dra igång skotern och trycka full gas!!

SLUTBURK FTW!!
"skuren Edge 500" här verkar det som att vi har den stackars tonårspojken som jag beskrev i mitt tidigare inlägg :) hur många ridestoreklistermärken har du?

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Teorin om att jaga vikt genom att byta burk går jag inte heller på, då de finns så många andra grejjer man kan jaga vikt
Kan du nämna en tack! Nämn snälla en del på skotern som du bytet ut och minskar, låt oss säga 5kg.

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Ni kan väl inte mena att ni känner skillnad på 5 kilo? Då får ni nog lyfta mjölkpaket ett tag till..

Hittar tyvärr bara till 800:eek:r
Skinz Ultra-Quiet är den tystaste burken du hittar. Finns till din maskin och Skoterdelen tar hem den åt dig.

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
34
Umeå
Är sugen på att skaffa en burk till min adrenaline 600 e.tec -12
Men dock endast för viktens skull. ljudet vill jag gärna ha så lågt som möjligt, dels för mig själv och även för omgivningen ska slippa störa sig.

Så om någon vet vilken den "tystaste" burken är bortsätt från orginal så får ni gärna länka?
Den får gärna vara Laglig också om det skulle råka finnas någon sån.
Är det något mera man behöver göra när man byter slutburken? läst några som skrivit något om vikter osv. är det något man kommer måste hålla på att grejja med?
Kan du nämna en tack! Nämn snälla en del på skotern som du bytet ut och minskar, låt oss säga 5kg.
Vet inte vad du räknar som en "del" men framvagn, boggie (finns även lättvikts-kitt till endel originalboggies, så du bara byter ut stag och liknande, tex nytro MTX sparar man 10kg på ett sådant kitt) Dyna, som ett par exempel. Men då förbättrar man ju oftast även funktionen på just den delen, UTAN att störa folk som redan störs på skotrar...

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
ni som menar att man själv ska gå ner i vikt om man vill ha lättare skoter kan ju låsa in sig i ett mörkt rum och kasta bort nyckeln.
Skämtade lite om inte det framgick. ;-)

Vill man att skotern ska kännas lättare ska man väl snarare gå upp i vikt så man har mer att bryta med. :)
Om det inte är vikt/effekt förhållande man strävar efter. :)

Ska jag ge ett seriöst svar så skulle jag säga att på vissa skotrar kan man nog hitta nästan 5kg på byta huv. :)

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
Skämtade lite om inte det framgick. ;-)

Vill man att skotern ska kännas lättare ska man väl snarare gå upp i vikt så man har mer att bryta med. :)
Om det inte är vikt/effekt förhållande man strävar efter. :)

Ska jag ge ett seriöst svar så skulle jag säga att på vissa skotrar kan man nog hitta nästan 5kg på byta huv. :)
kändes lite som det, men syftar inte bara på ditt inlägg

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Okey

För SISTA gången nu

Denna tråd är till för dom som vill prata slutburkar ni som känner för att kasta skit får starta en egen tråd och göra det där.

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Jag kollade igenom alla trådar jag hittade, kolla priser på brukar från ebay, hittade tikka & Henke/Henrik från hedemora. enligt Tikka så skulle den ge 2-6hk och enligt Henke/Henrik så skulle den ge ca 2hk.

Priset:
Tikka 4600
Henke: 2600

Det blev Henkes burk, 5kg lättare och ca2hk mer, det som var viktigt för mig va att inte tappa effekt, få ett skönt ljud och dessutom inte riskera överhettning.

Speedtech: bänkat förlorad effekt
tikka: visat sig kan bli överhettad

Många är skeptiska till dessa "trim", oftast de som inte själv kör med det eller kör 4-takt.
Prova en skoter med burk och säg från hjärtat att det inte är en roligare upplevelse innan ni är negativ.

jag är supernöjd, den låter bara mycket på väldigt höga varv och jag upplever att min mxz xrs 800 2010 varvar mer med trimburk än utan.

För övrigt så låter Skidoo orginalburk så otroligt tråkigt i jämnförelse med Polaris, Yamaha & AC.

Tack för mig

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Många är skeptiska till dessa "trim", oftast de som inte själv kör med det eller kör 4-takt.
Prova en skoter med burk och säg från hjärtat att det inte är en roligare upplevelse innan ni är negativ.
Jag hjälpte en kompis att köra lös en Freeride förra helgen, med slutburk.
En 3 sekunders fullgasning räckte för att inse vilken jälva skit dessa burkar är...

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Jag kollade igenom alla trådar jag hittade, kolla priser på brukar från ebay, hittade tikka & Henke/Henrik från hedemora. enligt Tikka så skulle den ge 2-6hk och enligt Henke/Henrik så skulle den ge ca 2hk.

Priset:
Tikka 4600

Det blev Henkes burk, 5kg lättare och ca2hk mer, det som var viktigt för mig va att inte tappa effekt, få ett skönt ljud och dessutom inte riskera överhettning.

jag är supernöjd, den låter bara mycket på väldigt höga varv och jag upplever att min mxz xrs 800 2010 varvar mer med trimburk än utan.

För övrigt så låter Skidoo orginalburk så otroligt tråkigt i jämnförelse med Polaris, Yamaha & AC.

Tack för mig
kör själv med tikka burk men blev nyfiken vad menar du med överhettad? motorn eller inne under motorhuven?

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
finns det olika modeller av tikka burkar som passar de olika årsm av 800 e-tec -11 ---> -15

har för mig att jag läste att de fanns en modell som passade -11 och -12 och sen en ny modell som passa -13 å frammåt men jag är osäker.

Samt är den nå skillnad på burkarna mellan 600 - 800 e-tec, borde va de tkr man :p

om nån möjligtvis skulle ha en bild på en burk till en -11 800 e-tec, lägg gärna upp den då :)

Tack på förhand!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå

Priset:
Tikka 4600

Tack för mig

Har provat en skoter med skrikburk, har även hjälpt nån polare med skrikburk lös.

Från botten av mitt hjärta:

Ett jävla oljud!

Skulle dock vilja ha en hotdogger på min xm så en jävligt tyst slutburk hade varit najs..

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Skulle dock vilja ha en hotdogger på min xm så en jävligt tyst slutburk hade varit najs..
Hojta gärna till om du hittar någon som är "tyst" och nog liten för att få dit en muffpot.

Jag kör SPI's nu av samma anledning och den är rätt snäll förutom vid WOT, skulle vilja ha en tystare dock.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Personligen skulle jag satsat på en Baro-cook matlåda och en slp ljuddämpare.

Då har man en relativt tyst maskin där man sparar lite vikt mot org burken.

Samt en matlåda som man får varm mat ifrån även när man inte kör.

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Rotax med flera har bla. akustik professorer anställda.
Varför å hur kan nån med normal skolgång i Sverige tillverka å sälja slutburkar å ens förespråka att dom har koll på läget ?

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Hade speedtech slutburk (den billigare varianten) på min Lynx 800 förut, lät hemskt så jag plockade bort den igen.

Nu har jag skaffat en XF 800 och på den sitter speedtechs värsta burk (enligt dom själva). Dom skriver att den "inte är någon skrikburk" och pratar om hur lätt den är. Jag har ju inte kunnat testa den på höga varv eftersom det inte finns någon snö, men den är bra mycket tystare på låga varv än vad den andra speedtechburken jag hade var...

Så, jag tänker ge den en chans i vinter och se hur den fungerar, jag vägde originalburken och den väger runt 10kg (!!) , den från speedtech väger under 2, och alstrar ingen värme då den är gjord i kolfiber..

Dom hävdar såklart också att den ger 3-5 HK, det tror jag väl kanske inte på men vikten (-8kg) och värmen gör ju ändå skillnad.

Aja, vi får se. :)