Skumt problem med värmenyp (nya bilder på kolv!)

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hej! Har en Lynx Enduro 500 -03. Har gått runt 620mil, men bytte packningar på rave portarna och gjorde en tabbe, skruvade inte åt raveventilen 1/10mm eller nått sånt. Jag startade och den funka hur fint som helst. Skulle köra dan efter, så startade den då och varmkörde lite, körde iväg och så håller jag gas runt 6000rpm i ett gupp, och släpper gasen så for raveventilen ner och slog i kolven som hade expanderats nu.

Bytte kolvar och skruvade åt allt som det skulle vara. Har kört 20 - 25mil funkat jävligt bra! Nu i helg så var jag i stugan och körde, så igår så körde jag efter en sjö ganska höga varv runt 7000rpm. Släppte gasen och skulle värma händerna, då motorbromsar den och är stum när jag ska dra igång den. Tänkte vafan har hänt nu då.. Men den startade efter 5sek igen, tänkte att den dränkte stiften eller nått och att magnapullen inte var i läge. Körde till stugan, var där inne ett tag. Sen när jag skulle hemmåt så körde jag om ett gäng skotrar i ganska höga varv, 7 - 8000rpm och den dog igen, dock höll jag gas denna gång.

Tänkte fan har den skurit igen! Testade dra, stumt. Väntade ett tag och då gick motorn runt igen, stog o vänta på morsan o farsan 5minuter, vi kollade på kylaren, den var normalvarm, glykolen kokade inte, öppnade locket. Cylindrarna var inte stekheta heller. Körde hem lugnt och på jämna varv, typ 6000rpm. Funkade så i 2mil, svarade bra gå gasen körde nån liten liten fullgasrepa för att kolla att den funkade och de gjorde den. Dock hörde jag nått missljud, typ vibrationer..

Har tagit isär stiften och kollat, ser ut såhär. Dock kör jag med br9es istället för br9ecs eftersom jag inte hade såna stift då.

Bestyckningen ska vara MJ 500 och PJ 15. Funkade utan problem förra året, kan tillägga att jag hade full oljetank när jag körde, så det är inte det.

PTO: http://data.fuskbugg.se/skalman01/stift 003.jpg (Med gamla kolvarna såg det konstigt ut också, typ gegga eller nått i det. Var även på denna sida som kolven gick på)

MAG: http://data.fuskbugg.se/skalman01/stift 001.jpg


Blir inte klok på detta... Kan den ta in vatten nånstans? Kan tillägga att insugningsgummina är bytta förra säsongen, båda packboxarna på veven är bytta. Nytt fett i vevlagrena och har gått igenom vevhuset och vattenpumpen.

/Max
 

knurra

Aktiv medlem
4 dec 2006
68
0
6
Mora
Sv: Skumt problem med värmenyp (Bilder)

låter nästan som den har nypt/skuit. Körde en lynx 550 förra vintern som endast gått 30 mil, den bara tvärdog och var stum hände 3 gånger på rad. Väntade man 1 min så startade den igen, men sista gången så blev det ett skrikande ljud. Den skar på ena cyl.

Så mitt tipps är, kolla så den inte har skurit
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Skumt problem med värmenyp (Bilder)

Jo ska riva isär det imorn. Men frågar är ju varför i helvette den gör sådär. Har ju nya kolvar. Och det har inte försvunnit nån glykol så den tar inte in vatten. Men ser ju lite ut som att det är vatten på stiftet :S
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Sv: Skumt problem med värmenyp (Bilder)

Är det nicasil cylindrar på den ?
Och kolvarna är det orginal eller ?
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: Skumt problem med värmenyp (Bilder)

Ditt problem kan ju inte bero på vilket märke du har på kolvarna, jag bytte nyss till snopro och har väl kört 15 mil snart och dom funkar än så länge hehe.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Skumt problem med värmenyp (Bilder)

Jofan, men nå fan ska kolvar hålla längre än 20mil om man inte har snickrat några hemmagjorda känns det som..
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Sv: Skumt problem med värmenyp (Bilder)

Syndromet tyder ju på värme nyp. Bilderna på stiften tyder ju på att den inte går för snålt så den skulle gå för varmt på grund av det. Om den nu kyler som den ska och inte blir stekhet så verkar det ju inte vara så att det är cylindrarna som går för varmt. Enligt din beskrivning verkar den ju bara nypa då du kört fullgasrepor.

Utan att veta exakt hur det ser ut så skulle jag gissa att det är nått med axeln som nypt. Då dom gick igenom motorn kan dom dragit åt för hårt? Eller gjort något annat fel?
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Sv: Skumt problem med värmenyp (Bilder)

Är det samma storlek på kolvarna som det var tidigare ?
Så du inte fått överdimentionskolvar
Det ska vara ett litet glapp mellan kolv och cylindervägg
så dom inte nyper när det blir varmt.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: Skumt problem med värmenyp (Bilder)

Men eftersom den nöp när du motorbromsade efter rejält gaspådrag så kan den väl få för lite sås på lågfarten eftersom du bestyckat ner..
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Skumt problem med värmenyp (Bilder)

Syndromet tyder ju på värme nyp. Bilderna på stiften tyder ju på att den inte går för snålt så den skulle gå för varmt på grund av det. Om den nu kyler som den ska och inte blir stekhet så verkar det ju inte vara så att det är cylindrarna som går för varmt. Enligt din beskrivning verkar den ju bara nypa då du kört fullgasrepor.

Utan att veta exakt hur det ser ut så skulle jag gissa att det är nått med axeln som nypt. Då dom gick igenom motorn kan dom dragit åt för hårt? Eller gjort något annat fel?
Hmm, har gjort allting enligt rekommendationer från ÅF. Kollade så att axeln gled rätt, men ska ta upp och kolla vattenpumpen så den snurrar som den ska.

Är det samma storlek på kolvarna som det var tidigare ?
Så du inte fått överdimentionskolvar
Det ska vara ett litet glapp mellan kolv och cylindervägg
så dom inte nyper när det blir varmt.
Japp, det är inte ÖD kolvar, det är ett litet spel som vanligt.

Men eftersom den nöp när du motorbromsade efter rejält gaspådrag så kan den väl få för lite sås på lågfarten eftersom du bestyckat ner..
Verkar som det, brukar ju inte släppa gasen sådär, men då vare så ***** kallt om händerna, brukar normalt pumpgasa den efter en fullgasrepa eftersom den ska få in bensin som kyler. Den har ju funkat hela förra säsongen med samma bestyckning, så tycker att den borde funka nu också, då drack den ju 5liter/milen oavsett körninge, nu är det hälften av det eller mindre...


Men när elektroden är intryckt sådär, är det för att det vart så varmt där? Vill inte ha nå lösa bitar i cylindern när jag öppnar :argh: Dock körde jag ju hem den ca 1.5 mil lugnt..
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: Skumt problem med värmenyp (Bilder)

Du kan ju ta upp och rengöra förgasarna samtidigt så inget har satt igen där.. Men lyft av cylindrarna och se hur de ser ut och berätta här sedan..
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Skumt problem med värmenyp (Bilder)

Såhär ser det ut. Ny kolv äre bara att köpa, dock startade den som vanligt och gick bra när jag körde ner den från släpet nyss.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/skuren 2 002.jpg

http://data.fuskbugg.se/skalman01/skuren 2 004.jpg

Det var repor på både insugssidan och utblåssidan.

Kolvspoling PTO sida (den sida som tjorvat/skar):

http://data.fuskbugg.se/skalman01/skuren 2 006.jpg

Kolvspoling MAG sida:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/skuren 2 007.jpg