Skumt problem med värmenyp (nya bilder på kolv!)

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Det har kommit in vatten i cylindern, men vet dock inte hur mycket eftersom vattnet inte sjönk. Det var o-ringarna runt tädstiftshålet som var dåliga.
Jag har för mig att du i nån tråd, på nåt forum sa att du använda billiga o-ringar. Där kan du ha felet eftersom att man inte kan ta vilka o-ringar som helst, dom måste tåla värme! (kommer inte på vad materialet heter just nu...)

Men köp iaf orginal o-ringar till toppen, själv kollade jag med momentum vad dom skulle ha för ett par men dom var lika dyra som hos ÅF.:)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jag har för mig att du i nån tråd, på nåt forum sa att du använda billiga o-ringar. Där kan du ha felet eftersom att man inte kan ta vilka o-ringar som helst, dom måste tåla värme! (kommer inte på vad materialet heter just nu...)

Men köp iaf orginal o-ringar till toppen, själv kollade jag med momentum vad dom skulle ha för ett par men dom var lika dyra som hos ÅF.:)
Jo, men tror dessa var just lite för stora, för kompisen använde likadan till sin 700a, funkade klockrent.. Har iaf nya som jag hämtat från åf
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
stavmikrometer, inte en tre punkts mikrometer.
den har dessutom skurit på insugs sidan, inte helt normalt i med att om den går snålt brukar den nypa åt på avgasports sidan (antar att den nypt på insugs sidan för att jag tycker jag ser "knastret")

om du renoverar motorn igen max, försök hitta teznit packning och skita i org block packningen. teznit är oslagbart bra. går att andvända till det mesta.

du.. vad har du för gap mellan bygeln och själva elektroden på tändstiftet. har för mig att jag kör på 0.4 mm och de dära verkar nästan vara lite väl tight.

sen om man kollar på kolvarna så kan den antingen få way för lite soppa men även olja som satan. svårt och säga.

kolla du oringar och moment dragit toppen då du renovera sist.?
Jadu, är lite skumt de här.. Det är samma gap som det är när man köper stiftet, har inte knackat in det nått. Ska kolla på verkstan om det finns en sån mikrometer. Den har skurit runt hela kolven. Eller på båda sidor
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
aha okej : p missa att du skrev att den tagit in vatten. nånå. där har du problemet iaf. =)
Förra säsongen läckte den in vatten nånstans, fick fylla på hela tiden. Den höll skit bra. Aja, cylindern är honad och klar nu, väntar bara på kolv. ***** skit att rinab skickade fel, så hinner man inte köra till helgen :(