Skumt problem med värmenyp (nya bilder på kolv!)

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Bara för att det är en kolv som gått sönder behöver det inte betyda att det inte är oljepumpen som gått sönder.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
de såg ut så där på min med .en snubbe på en skoterfirma sa att de är dåligt värmekört
Alltså att jag varmkört den dåligt? :confused: Första gången de hände hade jag kört ca 5mil så då var den varm. Andra gången så hade skotern stått en kvart efter jag kört, så då var den också varm..
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Bara för att det är en kolv som gått sönder behöver det inte betyda att det inte är oljepumpen som gått sönder.
Nej då men de är ett av många saker man bör titta. En skoter skär oftast inte utan anledning, så varför inte kolla upp olika saker som pumpen? lika bra att hitta felet innan man skruvar ihop så slipper man att de händer igen
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Om du inte hittar nåt fel är de kanske en idé att bestycka den som original, iallafall under inkörning.
 

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
helt säker på att den får olja på den cylindern då? Testa att koppla ur den automatiska smörjningen å blanda direkt i tanken då. va likadant på min 583..
 

Lynx800HO

Aktiv medlem
28 feb 2008
92
0
6
Hej
Är bilden på stiftet på fullgas eller när du har kört sakta?
Enl. specifikationen skall du ha 17,5 på lågfarten. När du bytte kolvar bör du köra en tank med ca. 2% olja i tanken. Har du också kollat att pumpen verkligen ger tillräckligt med olja på den cylinder som varmnyper för dig? Jag hade liknade fel en gång på en 600 och det visade sig att pumpen inte gav tillräckligt och hade även ett litet skräp i kanalen till vevhuset. kolla dessa punkter.

MVH Lynx800HO
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hade kört på ca 1/2 gas när jag fotade stiften. Funkade hur fint som helst med dom gamla kolvarna. Körde med 2% extra olja i första tanken. Det som är så ***** skumt är att med de gamla kolvarna funkade han hur fint som helst.

Men tror på att det har kommit in glykol i cylindern också. Fick en kolv igår, men då hade rinab skickat fel kolv. Så nästa vecka har man säkert skotern igång. Då blir det täta stiftavläsningar!
 

Lynx800HO

Aktiv medlem
28 feb 2008
92
0
6
Innan du bytte kolv, mätte du upp cylindern så den inte blev oval eller tittade du bar visuellt på cylindern? Det är ganska vanligt att cylindrarna blir oval eller expanderar om den varmnyper med typ original eller snoprokolvar. Om jag vore dig så skulle jag lämna in cylindern på upp mätning för att kolla detta. Symptomen blir att cylindern går extra varm pga. att kolvringen håller inte tätt och släpper igenom extra värme och det får kolven att varmnypa igen.
MVH. Lynx800HO
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Innan du bytte kolv, mätte du upp cylindern så den inte blev oval eller tittade du bar visuellt på cylindern? Det är ganska vanligt att cylindrarna blir oval eller expanderar om den varmnyper med typ original eller snoprokolvar. Om jag vore dig så skulle jag lämna in cylindern på upp mätning för att kolla detta. Symptomen blir att cylindern går extra varm pga. att kolvringen håller inte tätt och släpper igenom extra värme och det får kolven att varmnypa igen.
MVH. Lynx800HO
Bytte endast kolvar för att den gamla slog i raveporten. Kanske får ta o kolla hur rund den är..
 

Lynx800HO

Aktiv medlem
28 feb 2008
92
0
6
Visst kan det vara bensinrelaterat men enl. bilderna på kolven så har den skurit på det sätt att det är oljefilmen som har brustit. Skulle den ha gått för magert så skulle inte kolvarna varit så svarta. Den mesta bensinen kyler trots allt på en 2-t. Det blir intressant att höra om cylindern är oval i loppet som jag tror.

Lynx800HO
 
Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Det har kommit in vatten i cylindern, men vet dock inte hur mycket eftersom vattnet inte sjönk. Det var o-ringarna runt tädstiftshålet som var dåliga.

Med vad för verkstyg ska man kolla "rundheten" i en cylinder? För jag kommer inte skicka in den någonstans iallafall
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
stavmikrometer, inte en tre punkts mikrometer.
den har dessutom skurit på insugs sidan, inte helt normalt i med att om den går snålt brukar den nypa åt på avgasports sidan (antar att den nypt på insugs sidan för att jag tycker jag ser "knastret")

om du renoverar motorn igen max, försök hitta teznit packning och skita i org block packningen. teznit är oslagbart bra. går att andvända till det mesta.

du.. vad har du för gap mellan bygeln och själva elektroden på tändstiftet. har för mig att jag kör på 0.4 mm och de dära verkar nästan vara lite väl tight.

sen om man kollar på kolvarna så kan den antingen få way för lite soppa men även olja som satan. svårt och säga.

kolla du oringar och moment dragit toppen då du renovera sist.?