Skotertabbar och pinsamheter? Berätta!

D

Deleted member 9532

För ca 2-3 veckor sedan kom jag farande upp för Hallstabackens opistade backe. Börjar med några meter på rullen, lyfter upp i luften och till min fasa ser jag att jag har en stort dike mitt framför nosen:eek:

SMACK!
där låg skotern på sidan och jag bredvid. Var bara att ställa sig upp och ropa på de andra för att få upp den. Livrädd var man att det hade hänt nåt. Den hade bara gått 30 mil :argh:
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Farsan, farbror och farfar skulle ut på tjuvfisketur kring ritsem med farfars 5900. farfar på skotern och sönerna i pulkan. Ekipaget glider fint ner mot magasinet då pulkan lossnar, farsan och farbror ut i terrängen men skotern glider vidare som om inget hänt. Gubben märker ingenting och fortsätter ut på magasinet och försvinner så småningom ur synfältet. En timme senare kommer en skamsen förare tillbaka :)
 

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
I förrgår åkte jag via skoterleden till affären för att handla lite,å när man kommer fram dit så kommer man fram på baksidan av det stora köpcentrat.jag åker av leden å nerför en kulle för att parkera vid sidan av affären.Ser att det är en kant där men tänker att det har blivit av plogbilen så jag gasar på,d visade sig att det var en betongkant så d blev tvärstopp å jag tog en resa över styret.hyfsat pinsammt med tanke på att hela parkeringen såg vad som hände:(men inget gick sönder förutom egot.
På hemvägen sedan så skar skidan ner i snön brevid leden å där vad det ju naturligtvis en stubbe som skickade bägge skidorna snabbt åt vänster vilket resulterade i att jag samt skotern for iväg rätt in i bushen.Hade tur att det inte va ett träd i vägen.
 

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
Jag var väll 7-8år gammal och hade just fått en ET 340 var ju skit nöjd och man körde ju hela tiden,men efter ett gupp så sa boggi dämparen upp sig.
Farfar tog loss den och skulle till stan nästa dag och köpa en ny.
Senare på kvällen ringde kusinen och frågade om vi skulle ut och köra i morgon hade helt glömt att dämparen var borta.
Vi for och körde ca 1timme på åkern innan han frågade om hans ET var höjd,nej svarade jag då sa han att de måste den vara efter som din är jätte låg då slog de mig dämparen var borta :hahaha:märket de inte ens typ för ET har ju en sådan enorm fjädrings väg :laugh:
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Man ha väl gjort en ***** massa tabbar men jag kan ta nån av de värsta =P
Detta va vid 99 tror jag, iaf så va jag och ett par kompisar ut på en söndags tur med skotrarna o bara lekte lite, och vi kom fram bland åkrarna i en by som vi brukade vara o leka på, och på ett ställe där är det väldigt kuperad mark som går upp o ner överallt, men på ett ställe går det upp 2 JÄTTE kullar/slänter, och vid en av dessa kullar så kommer man upp på en jätteåker så man kan juh då ladda lite o flyga ut på åkern som är bakom.
Saken va iaf att min kompis hade köpt sig en mxz500 av årsmodell 98 som va i nyskick (den hade gått typ 60 mil), o jag va juh lite sugen på en sån maskin så jag frågade om jag fick testa skotern för som sagt jag va juh så sugen på en sån, sagt o gjort jag fick testa den o jag körde försiktigt runt bland åkrarna o "analyserade" maskinen och beslutade mig att åka in i ett litet skogsparti som är i anslutning till åkrarna för att slutligen komma ut på åkern igen. o då ser jag "backen" framför mig o antar att polarna står o väntar på mig bakom på åkern så då ska man juh impa lite så jag trycker gashantaget i botten o ger mig uppför slänten för att flyga lite, o på toppen i ca 70km/h ser jag VAFAN detta är juh inte DEN kullen, detta är juh kullen innan som sluttar lika brant nerför o jag får mig en flygtur som kan mäta sig med dagens ramphoppare =)
och nedanför allså UNDER mig ser jag min kompis står o skriker NEEEEEEEEEEEEEEEEEJ och jag tittar framåt ser OJ jag kommer landa i uppförslut, inte bra, så jag håller gas för att få skotern att landa platt ist för med skidorna rätt in i slänten, pang landar slår bogggin i botten och hjälmen i styret + ser 2 vändhjul fara förbi mig o skotern står där den står, skäms som en hund när polarna kommer farandes för att kolla så man va ok, slutar med båda skenorna krokiga, 2 vändhjul kaputt och en dämpare sprucken =) , inte nog med det han hade skotern halvförsäkrad.. =) kostade mig 12000:- , den dyraste flygtur jag gjort nångång iaf =)

En annan grej va när vi låg o smiskade allt vi orkade på en led (som för övrigt är en oplogad väg så det gick undan) och va på väg till en polares stuga, men iaf så hade polare köpt sig en ny rave 800 tror det va 02 och jag hade riktigt svårt att hänga på, men iaf den oplogade vägen slutar med en bom sen är det en snöhög bakom för vägen som korsar bakom bommen är plogad. iaf jag ligger bra fort o helt plötsligt ser jag polaren som står parkerad höger om bommen och väntar så jag ska bromsa och INGENTING händer!?!?! den e paj!!!! iaf på 2 sekunder hann jag tänka på massor hur/vad ska jag göra nu osv, bestämmer mig till sist för att styra ifrån bommen o slänga mig av, sagt o gjort jag styr vänster o sen slänger jag mig av, ser skotern flyga upp på snövallen vänster över bommen för att tillslut landa o stanna som parkerad på vägen bakom med inte en skråma på varken mig polaren eller skotern,,, jösses den hade kunnat sluta illa =P
 

Trym

Medlem
11 jan 2009
8
0
1
Ånge
Smaska in skallen i en trädgren som hängde lite ofördelaktigt där jag tänkte åka.. Givetvis världens uppförslut och 1 m snö.. Ladda järnet och duckade vad jag kunde. Denna manöver räckte ju såklart inte utan jag flög i en båge på 2 m bakom skotern och den ställde sig snällt i backen där den senare grävde ner sig duktigt... :)
 
D

Deleted member 9532

En annan grej jag gjorde var med min första maskin. Ski-Doo mxz 470 -93.

Kom åkande på en plogad timmerväg med vinterväglag. Farfar som ligger framför bromsar in och svänger av vägen för att åka upp på skoterleden igen. Jag ska visa mig lite på styva linan och matar full gas innan jag nitar bromser, lägger upp skotern på en fet sladd och riktar in mig mot leden. Precis när jag slog i vallen flög jag av och skoter la sig upp och ned :eek:
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Händer mej idag någon som inte var allt för roligt, dock var det ju inte direkt mitt fel.

Körde efter en liten väg och helt plötsligt flög jag bara över styret, Körde på en ***** lycktstople som låg ner över vägen!?! hade tur som just stannat före det så jag körde i kanske 5-10 km/h. Skidan belv lite sne och fick en 10cm lång spricka i rutan. Benet värker lite också.

Är väl bara till att beställa ny skida och ruta. Kommer jag kunna få någon ersättning av den som äger marken och hade en lycktstople där?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Händer mej idag någon som inte var allt för roligt, dock var det ju inte direkt mitt fel.

Körde efter en liten väg och helt plötsligt flög jag bara över styret, Körde på en ***** lycktstople som låg ner över vägen!?! hade tur som just stannat före det så jag körde i kanske 5-10 km/h. Skidan belv lite sne och fick en 10cm lång spricka i rutan. Benet värker lite också.

Är väl bara till att beställa ny skida och ruta. Kommer jag kunna få någon ersättning av den som äger marken och hade en lycktstople där?
är nog mest troligt att det INTE är en skoter led så du har nog ingenting på den vägen att göra så nån ersättning kommer du defenetivt inte få....
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
För ca 2-3 veckor sedan kom jag farande upp för Hallstabackens opistade backe. Börjar med några meter på rullen, lyfter upp i luften och till min fasa ser jag att jag har en stort dike mitt framför nosen:eek:

SMACK!
där låg skotern på sidan och jag bredvid. Var bara att ställa sig upp och ropa på de andra för att få upp den. Livrädd var man att det hade hänt nåt. Den hade bara gått 30 mil :argh:

Hallstabackens opistade backe?! Varför i hela världen körde du skoter i en skidbacke? :eek: Bruka du köra mycke runt Sollefteå eller?
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Var med en kompis som tittade lite på en renegade 600 hos en handlare. Han var ju väldigt sugen, men kunde inte provköra den idag, men tänkte att han skulle få testa lynxen min å känna på ett ungefär hur en modernare rotax går som... De gick ju naturligtvis käpprätt åt helvete. Körde iaf ner skotern till lägdan där leden går så han skulle testa där, skulle bara dra en repa själv först. Lynxen vrålar iväg, men dör efter en bit, baktänder ett par gånger, å vrålar vidare... For upp till kompisen där ja har skotern igen, å drar av ett par rejäla avgasknallar på vägen. Bytte stift, ut å testa, small som fan, kolla stift, testa igen, small ännu värre, så till den milda grad att gruset på parkeringen yrde i huvudhöjd så dom fick ducka för att inte bli träffad av stensprutet.
Körde in i garaget, skruva lite mer, kolla föragasrna, starta, small så de stog härliga till i garaget, trodde vi skulle bli döv... Ringa skotermeken i stan, skruva lite mer, till slut komma fram till att de förhoppningsvis bara var en tändkabel som var kass... Dock höll vi ju på ett antal timmar, å small ett par gånger :p Typiskt sånt som händer när nån ska provköra nåt, tur dock att de var ja som körde när den börja *****s :p
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
inte jag som gjorde de men en kompis som har en lynx sport touring.

han skulle hoppa ut för en kant i en grusgrop.

så stannar han med halva skidorna utanför kanten och stänger av och pratar lite.

så säger jag till han att han måste backa och ta lite fart för att han inte ska slå runt framlänges.

så han startar och läggeri backen (tror han ja) så trycker han på gasen, och vipps så har han gjort afrikas första framåtvoltsförsök med skoter :D
 
D

Deleted member 9532

Hallstabackens opistade backe?! Varför i hela världen körde du skoter i en skidbacke? :eek: Bruka du köra mycke runt Sollefteå eller?
Ja, jag kör enbart runt Sollefteå. Eriksberg och de där ställena :)Jag håller till i Granvåg

Backen var opistad och då tänkte jag att det kunde vara roligt att leka lite eftersom jag inte förstör något då:)
 

Snötorsk

Medlem
17 dec 2008
22
0
1
Lyckades göra nybörjartabbe nästan direkt. Köpte skotern, Arctic Cat Panther 440 -01 i Halland, fanns ju ingen snö så det blev inte mycket till provkörning. Förra ägaren sa att det var gammal bensin i tanken, och att jag borde köra upp den. Tog hem den på kärra till Småland. ingen snö hemma heller så det blev ingen körning. Åkte äntligen upp till stugan i Dalarna och skulle köra, skoterna vart svårstartad och gick skitdåligt på låga varv, fick allafall igång den och körde några varv i stugbyn.
Tänkte att jag bara skulle åka en liten bit på skoterleden. Hade snöat rejält och leden var inte sladdad på ett tag, efter ungefär en kilometer fick jag ett kast och hamnade ute i djupsnön med vänsterskidan, trodde skoter skulle välta och hoppade av, hamnade i snö som gick till midjan. Skoter dog naturligtvis och jag kravlade upp, känd dock att bandet stod på fast underlag, baxade upp bakänden och försökte starta, inte ett liv, malde tills batteriet tog slut, ryckte i snöret i omgångar till jag var så j-vla trött att jag inte ens orkade svära längre. Pustade lite och ryckte igen, då tände den äntligen till och jag gasade på, det enda som hände var att bandet skar ner i snön som en motorsåg! Där stog jag som ett fån, ingen mobil, ingen snöskyffel (jag skulle ju bara åka en lite sväng) och jag orkade inte rubba skiten. Nu hade det blivit mörkt, så det var inte troligt att det skulle komma nån till hjälp. Blev en lång promenad hem, fick med tonårsgrabben, pannlamapa och snöskyffel tillbaka till skotern. Efter en hel del grävande och baxande så fick vi hem åbäket.
Dan därpå slangade jag ur den gamla bensinen, i med ny och sen har den gått som en klocka, men jag åker aldrig mer utan snöskyffel!
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Har en liten pinsamhet som hände i påskas när jag och farsan skulle lasta på hans VT500 på släp efter sista turen.

Vi letade upp en fin vall, som jag hoppade på för att se om den höll (tö väder) den var stenhård, sedan backade vi släpet intill.
Sedan när jag ska köra upp på släpet, sjunker skidan ner i snön och jag missar släpet med ett par centimeter (blev lite paff, men det e ju bara att backa tillbaka tänker vi), så jag lägger i backen självklart gräver ju skotern ner sig en halvmeter:argh:
Bara att hämta spade o lyfta åt sidan.
På köpet står ju en stöddig gubbe med sin skoter som han borstar av snön på, och bara tittar o skrattar,
När jag åker iväg o letar en ny vall, så ska gubben iväg men han kommer ingenstans för mattan har frusit fast:D
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Var på väg hem från jobbet med Edgen och hade bråttom hem och äta, vägen hem var ~1mil efter en sjö. Nå väl där var jag på väg och som sagt jag hade bråttom så det var full gas för hela slanten, han köra ~3km så inbillade jag mig att det ringde, kändes som att det vibrerade i fickan iaf, jag tvär släppte gasen för att ta upp telefonen och i det ögonblicket dog skotern, precis som att man tryckt på stopp knappen, jag tänkte va i helvete! Och skulle dra upp knappen för att jag trodde att jag råkat trycka in den. Men den var ju redan på/uppe. Jag svor några gånger och röck i snöret, skiten startade och gick som att ingenting hade hänt så jag matade fullt igen, denna gången tog jag mig ~1km hände samma sak igen. Jag gick av skotern och kollade kablarna kring styret och öppnade även huven och kollade där också, men hittade ingenting. Ähh, jag smällde igen huven, röck i snöret än en gång och den startade direkt och gick bra. Full gas igen, denna gången var det dock värre, tog mig kanske 200m så lät det wäääääääääääääääääääääääääääooooooooooooooooooA, och låste mattan Ojoj ***** ***** **** ***** skit skoter, något i den stilen flög ut ur käften på mig. Behövde inte ens känna på snöret, jag visste att det skulle vara stumt. Det värsta av allt då var ju att jag hade fortfarande mer än halva vägen kvar, ingen som bodde i närheten och utan pengar på telefonen! Så det var bara börja gå hem, runt -20 grader och typ 3dm lössnö på isen. Sen dess kör jag aldrig en Polaris själv och/eller utan pengar på telefonen. :laugh:
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
vet en som körde fast en ockelbo 8000 i ett dike, hur han än försökte så rörde den sig inte ur fläcken, dom hämtade spade och skottade bort all snö men fick inte lös den i allafall.
till slut så fick dom hämta lastbil och lyfta upp den ur diket med kranen och då fick dom se vad som orsakat problemet.
en gränspinne hade åkt in i avgasröret.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Mjau, vet inte dirrekt, var med farsans Formula Mx xtc 470 innan jag fick trappern, men jag var och körde med kompisen på Et 250:n och så brorsan bakom mig på skotern här och vi hade vart till myren en sväng och då hade kammarna från remmen fart under turen för den var så för####t torr och så den hade börjat slira och skoter gick knappt 45-50 nå mer då, knappt vi kom hem sen dårå efter ledet för jag kom utanför spåret
(skulle gena lite men inte allt för smart)
och remmen slirade och mattan var som frusen :argh:
Kompisen tänkte dra med ET:n! en 250!? Men jaja men alltid nånting, vi kom fram max 5 cm och int en mm till! så det var bara att trycka fötterna under skotern för att packa snön under/framför och sen gasa men den rörde sig inte, så jag sa jag åt brorsan och hoppa av skotern och knuffa på dårå och så drog vi med ET igen och då kom den lös!
Sen så for vi hem till en annan kompis efter vägen och kollade läget hur det såg ut då, grabben kommer ut och startar sin farfars chetath touring och kommer brevid och frågar vad vi gör? Ska vi fara och köra då?
-jag kollar remmen den är ju helt slut. sa väll jag då.
den andra svarar då -inte går det, vi far hem till dej och byter remmen!
- ja det gör vi, har en ny rem hemma
och sagt och gjort förutom att vi bytte remmen, nej.
det kunde inte göras för hade ingen erfarenhet till det och det var bara och slippa.
-min farfar kan byta den säger ET åkaren bakom ryggen då,
-ja det kan han väll! svarar jag, brorsan går in för han vill inte med.
vi stänger huven och far iväg runt garaget och över diket och tillsist vägen då och upp på gamla spåret bakom sommargrannens hus men så spinner remmen så jäkla mkt och så ger jag ledet halt (jag körde först, chetah:n bakom mig och han med ET:n längst bak)
och så stannar vi motorerna och så ropar jag och dem att det här går inte jag åker hem, jag drar på mig hjälmen och hinner precis ta tag i dragsnöret och dra igång och så kollar ja bak en sista gång och dem andra har också igång sina skotrar, jag gasar lite men kommer inte iväg ens och
så drämmer ungen in i arslet mitt med skotern, han med chetath:n och så gasar han! så så sitter hans skoter fast kilad i min!
Och så hämtar vi min kusin som har en ski doo 600 rave-00 efter ha djärvt försökt och ha fått lös maskinerna från varandra och har misslyckats... :argh:
grabben kommer med 600:an och så sätter jag fast ett spändband mellan min skoter och hans då, sätter i ena skida men då blir han arg på mig och hoppar av sin skoter och sätter spändbandet igenom båda skidorna och säger -nu, hoppa på så kommer vi här ifrån!
jaja bara han tar skulden för det här då om nåt går fel!
men nej då, skidorna kysser varandra men man är fri iallafall och så ser jag skidorna och tänker fan nu lär ju pappa slå ihjäl mig!
Och gissa vad som hände med kompisens skoter... inte en skroma och det var hans fel ändå för att det ens hände, hade han inte drämt mig i arslet med sin skoter så!
men jaja, vet ni vad min kusin sa åt min pappa då, han sa att det var jag dom satte spändbandet i skidorna :stupid: men nå, vad hade jag och säga till en 16åring... det vart kör förbud då men idag vet farsan att det var min kusin som satte spändbandet i skidorna, för jag hade 2 vittnen! men det var först den där sommaren efter vintern han fattade att det inte var jag som låg bakom allt det här utan att det var min kusin som satte spändbandet och det var min kompis som körde mig i häcken med sin skoter o.s.v
puh....! :stupid: helt vrickad dag..... och det sämsta som kan hända mig att jag får all skiten för det 2 andra personer gör.
men tack och hej lever pastej!
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Var på väg hem från jobbet med Edgen och hade bråttom hem och äta, vägen hem var ~1mil efter en sjö. Nå väl där var jag på väg och som sagt jag hade bråttom så det var full gas för hela slanten, han köra ~3km så inbillade jag mig att det ringde, kändes som att det vibrerade i fickan iaf, jag tvär släppte gasen för att ta upp telefonen och i det ögonblicket dog skotern, precis som att man tryckt på stopp knappen, jag tänkte va i helvete! Och skulle dra upp knappen för att jag trodde att jag råkat trycka in den. Men den var ju redan på/uppe. Jag svor några gånger och röck i snöret, skiten startade och gick som att ingenting hade hänt så jag matade fullt igen, denna gången tog jag mig ~1km hände samma sak igen. Jag gick av skotern och kollade kablarna kring styret och öppnade även huven och kollade där också, men hittade ingenting. Ähh, jag smällde igen huven, röck i snöret än en gång och den startade direkt och gick bra. Full gas igen, denna gången var det dock värre, tog mig kanske 200m så lät det wäääääääääääääääääääääääääääooooooooooooooooooA, och låste mattan Ojoj ***** ***** **** ***** skit skoter, något i den stilen flög ut ur käften på mig. Behövde inte ens känna på snöret, jag visste att det skulle vara stumt. Det värsta av allt då var ju att jag hade fortfarande mer än halva vägen kvar, ingen som bodde i närheten och utan pengar på telefonen! Så det var bara börja gå hem, runt -20 grader och typ 3dm lössnö på isen. Sen dess kör jag aldrig en Polaris själv och/eller utan pengar på telefonen. :laugh:
HAHAHAHHAH xD
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
haha minns det som om det vore igår xD jag och en polare åkte om körde skoter i byn, så hade jag just fixxa min, så skulle vi se hur mycket den reste ;p polaren ställer sig längst bak så drar jag på fullgas, den ställer sig inte nå överdrivet mkt så vips så tappa jag taget i styret och jag flög på han xD (han tappa andan xD) sen så åkte vi och körde kring leden så ser jag där det är sjukt mkt snö och med vass, så när jag kör ner där sjunker jag genast jätte mkt så det är bara att hålla fullgas, och kanske 15 meter före den där djupa snön slutar så börjar den låta konstigt och växxla konstigt, vill inte fastna så håller fullgas, men den vart hel skum, Om en skoter var 6 växlad med manuell låda så la den i 6:ans växel sen 3:an sen 1:an... tillslut var jag då uppe på leden igen, öppnar huven och tittar i sekundär variatorn, remmen var slak, trodde först den hade gått av men sen såg jag ju att sekundären inte hade fjädra tillbak, så polaren fick bogsera hem mig xD typist när man har mer och köra med och så ska man styla xD haha