Skotertabbar och pinsamheter? Berätta!

Granvåg

Medlem
28 jan 2008
20
0
1
Sollefteå
Någon gång under mitten av -80 talet hade jag och en kompis åkt för att hälsa på några flickor i byn där han bodde. Transportmedlet vi hade var en yamaha BR 250, inte den rappaste av maskiner... Husromhelst så var vi väl hyfsat intresserade av dessa damer och skulle försöka imponera på dessa när vi åkte iväg över lägdorna...

Till saken hör att vi var/är inte de minsta bland män. kompisen mätte runt 195cm och jag själv 188cm och båda två låg väl runt 100+ i vikt. Ni kan väl själva tänka er den synen eftersom att en BR 250 inte är mycket större än en "KittyCat"

Min polare körde och jag klängde mig fast bakom... Med den ringa motorstyrkan på knappt 20hk :rock: så fanns det som sagt bara två lägen på gasen. Av och På. Full gas från gårdsplanen (som i och för sig var ganska stor) ledde till att vi nått den otroliga hastigheten av 20km/h när vi körde upp på skoterspåret som ledde ut på lägdan. Med två ivrigt vinkande damer och ett rejält "ballhåll" efter några timmars hångel så skulle vi göra ett minnesvärt avsked...

När vi kom upp på skoterspåret tar det tvärstopp. Min kompis flyger över styret och landar framför skotern. Jag kommer efter som en projektil och flyger in i kompisens "rear end" :bootyshake: med huvudet (och hjälmen) före. Skotern den stod fint parkerad mitt på spåret... Vad var det då som orsakat stoppet? Jo, farten i kombination med en plogkant gjorde så att vi lättade kanske 20cm och när skotern sedan (med drygt 200kg i last) landade gick mattan och boggien rakt genom spåret så att skotern blev stående på fotstöden. Ingen av oss blev lyckligtvis skadad (förutom våra egon) och flickorna ifrågan... jo de ringde senare och undrade vad fan vi sysslade med...
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Skotern nöp ordentligt förra vintern. Förmodligen pga att stjärnan till mekaniker (gissa vem.) hade bytt plats på förgasarna, och det var olika storlek på huvudmunstyckena...så motorn fick för lite till ena cylindern och för mycket till den andra.
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
hehee ja fan man skrattar så man blir tårögd!!

Det var väll typ 5-6 år sedan tror ja då jag hade en ET 340 en 87a.
de var en lördag och jag skulle ut å köra lite. Det hade varvit kallt på natten så gasen hade frysit så klart. Och jag starta som vanligt liksom inga konstigheter men sen då jag skulle ta på mig hjälmen så komm jag åt gasen på någe viss å de vart ju fult ös vettu från ingenting till fullt så jag fick slänga mig efter men han inte ta tag i han så jag landa på backen och ser skotern åka efter slipersmuren runt hörna på huse å rakt in i lekstugan på baksidan. med en ***** smäll ja pajja hela huven skidorna stog å varsit håll. flytta lekstugan 20 cm trots att den stog på backen plus att det var typ 50 cm.
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
Granvåg: Din historia var fan lätt med på top 10 av roligaste historier alla kategorier ever!
Tack för ett gott skratt! =).
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Gjorde en liten tabbe idag :p Skulle ut och prova skotern lite, men iaf drog ut den ur garaget och skulle köra fram den litegrann utan att sitta på den så jag kunde stänga garage porten. Men jag märke fort att den slira ganska bra på gruset som va utanför. Och jag gasa inte mycket, mattan snurra nog inte ens ett varv men det räckte för att fylla garaget med grus :p Vart mer än va som syns på bilden :(

 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
När jag hade min förra skoter, en Zr 440 -95 (med 580 motor som var lite fixad). Var på väg hem när jag mötte två kompisar som testade den en sväng. Sen när dom for åt sitt håll å jag skulle åt andra hållet så stog skotern parkerad med skidorna åt andra hållet på leden. Jag testade att vända på leden men märkte för sent att jag skulle hamna i krondiket på sidan av leden. Jag tänkte att i helvete heller att jag skulle sätta mig där nere så jag tryckte in gasen fullt å skotern åkte ner i diket men de gick inte helt som jag hade tänkt då den började ploga sig under snön. Det tog stop ca. 10 meter längre fram då jag fick in främre lyftbågen under en iskant precis där en bäck rann under snön.
Så där stog jag med skotern i vatten som rann över huven och över en meter snö ovanpå. Tog runt 2 timmar innan jag kom loss å de tack vare att det kom förbi två personer som hjälpte mig.
 
W

w3stman

Körde påväg hem från en tur till stugan i högt tempo för att hänga på mig kusin på sin Summit. Höll väl en 80km/h på leden (dock jäkligt fin led) så såg vi ett par skidåkare men var för sent för att sakta ner så de såg inte allt för glada ut. Fortsatte och min kusin kom längre och längre framför mig och försvann sedan. Då kom en skarp kurva och en bäck, tänkte försöka hoppa över men det slutade med att man gjorde en dykning och där satt man. Ringde kusin som redan hunnit hem till stugan som fick vända och komma tillbaka. Men medans hade skidåkarna hunnit förbi, gubben skrattade och skakade på huvudet och paret gled sedan förbi. Kändes liiite pinsamt då :p
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
I våras när jag skulle till karats, bad jag min kusins farsa att ta min skoter på deras släp. Men senare under dagen så ringde brorsan och frågade mig om jag ville köra till karats med han ist? tänkte varför inte? :p så ringde till Janne och hörde om han hade hunnit spänna fasst skoter åde på släpet, jo de hade han ju hunnit självklart. For upp till garaget där var han jobbar och hämtade skotern.

Men det roliga var när jag hade lossat den från släpet och skulle köra ner så tyckte jag den gick satans tungt att driva, direkt jag släppte gasen så stanna den. Fattade fan inget? Körde fram till framsidan och gick in i garaget efter janne och sa som de var att den går så grymmt tungt skoter alltså. Då sa han "kanske du har mattan för mkt spänt?" gick ut och lossade matt spänningen, inget hände, lika tung driven iaf. Efter ett ***** bra tag när jag öppnade motor huven så fick jag se att parkerings bromsen var i haha, de var fan pinsamt:p Det kopplade inte i skallen på mig att den var i och inte att jag kollade de heller i början eller nå. Är nog för att jag aldrig någonsin anväder den hah :D

Man kan ju garva åt sånt nu hehe
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Åkte och burkade i det meterdjupa pudret vid en skogskant när ena gummihandtaget for av med ett *PLOPP*. Samtidigt som jag ramlade av hann jag rikta till styret så att den tog en gran med sidan av vänstra skidan istället för huven. Man ska nog limma fast handtagen :D
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Åkte och burkade i det meterdjupa pudret vid en skogskant när ena gummihandtaget for av med ett *PLOPP*. Samtidigt som jag ramlade av hann jag rikta till styret så att den tog en gran med sidan av vänstra skidan istället för huven. Man ska nog limma fast handtagen :D

Jag hoppade ifjol när samma sak hände, handtaget lossnade och skotern rullare vidare in i en björk då det var i en utförsbacke och en skogskant längre ner :rolleyes:
 

Nisse_XC700

Aktiv medlem
8 sept 2008
52
0
1
Avesta
rolig tråd detta :p

Jag och styvfarsan min skulle åka från stugan (som förövrigt ligger vid önrun, en bit från åkersjön) iallafall så skulle vi åka över en bäck och det var mörkt och toksnöade och det satt reflex på en av pinnarna som markerar bron och naturligtvis så tog vi fel sida om reflexen och körde rakt ner i bäcken, ingen mobil eller nånting så vi fick gå tillbaka till stugan typ 5 km efter led...

jag hade precis fått mitt skoterkort och 16 år var man och åkte bakom min styvbror daniel som precis hade köpt ny skoter och han hade våran riktigt fina kälke med plats för 2 stycken i, man åkte som en kung i den och vi skulle iaf på skotercross i svartnäs, och jag kör våran då nya widetrak med kälke efter och så kom vi till en brant backe och daniel laddade uppför och jag med en liten bit efter... det var bara det att det var glansis i backen och så började det spinna för daniel så jag slog av en bit ner och så kom han med en ***** fart baklänges nerför och där stod jag mitt i vägen när han kom och... ja då fick man lära sej att hålla avståndet efter det

styvfarsan skulle ut och köra upp lederna uppe vid önrun för det hade kommit typ 70 cm snö då på natten alltså det här var länge sen, efter en timme ringer han och säger åt morsan att han sitter fast under skotern men hade lyckats fått fram telefon och att hon ska ta andra skotern och komma och hjälpa han, och naturligtvis så *****s den andra skotern så morsan lyckades inte ta sej där ifrån och galen var hon, men som tur var så kom 2 sportskotrar, och dom hade hittat styvfarsan min där han låg brevid leden med skotern över sej och lyckades inte ta sej loss...

Och lika när vi kom upp till finnsäter och däifrån åker vi skoter till stugan. Vi hade byggt på som ett litet hus eller ark eller vad man ska kalla det på en av våra stora kälkar och inne i arken så var det upptaget hål och grejjer så man kunde pimpla innifrån och sådär och min bror , hund och all mat för veckan ligger inne arken när vi åker från gården och så är det en kurva och en brant backe direkt, så styvfarsan laddar och så börjar det gå tungt och han gasar ännu mer och sen spinner han ner sej, då visade det sej att arken har vält och ut kom brorsan min och hunden krypande

Det var mycket som hände där uppe på dom endast 2 veckorna vi var där...
 
Last edited:

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
haha gjorde en pinsamt het när jag var väll 13 år! :p

körde och burkade lite lätt och helt plötsligt kom ett dike! och de var inte ett sånt där litet dike heller, nae de var väll ca 1,5 meter och lerigt som fan.. men som tur så kom de ju en kille med hund släde efter ca 45 minuter slitande i leran, och han stanade ju och jag frågade om jag kunde få hjälp men se på fan, killen var ju från england! :O och med min rostiga engelska på den tiden lyckades jag göra så han skulle hjälpa mig! tog väll utterligande 15 minuter innan vi fick lös den! men då när han hade hjälpt mig att få lös den så for han iväg och jag skulle också fara, men nae han 2 meter och så körde jag fast igen! fick ju ropa på killen att komma och hjälpa mig, men nu tog de bara några minuter och sen for jag hem fort som fan! kändes lite pinsamt.. just ja får ju inte glömma hjältens namn! Bill hete han :D
 

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
Gjorde en liten tabbe idag :p Skulle ut och prova skotern lite, men iaf drog ut den ur garaget och skulle köra fram den litegrann utan att sitta på den så jag kunde stänga garage porten. Men jag märke fort att den slira ganska bra på gruset som va utanför. Och jag gasa inte mycket, mattan snurra nog inte ens ett varv men det räckte för att fylla garaget med grus :p Vart mer än va som syns på bilden :(

dedär va ju inget, jag har fyllt hela garaget :bawling:
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Längesen någon skrev här nu. Är det ingen som råkat ut för nåt i vinter?

Jag kan iaf dela med mig om vad min bror lyckades göra efter att ha varit skoterägaren för första gången. Redan efter en vecka lyckades han fylla på 2T-olja i exp.kärlet :rolleyes:

Gissa vem som fick ta reda på skiten :( Men då får man ju bara ytterligare en anledning till varför man ska få låna skotern hans :D
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Senaste tabben jag gjort var i Lördags när jag var upp på en tjärn 2 km bort. När jag precis kört ut på isen så släppte jag gasen och skotern tvärdog. Jag röck igång den och den bluddrade iväg en meter och dog.
Sen efter nån minut fick jag igång den och kom iväg och jag hinner åka ett varv runt när jag känner mobilen ringa i fickan. Jag stannar och den tvärdör igen. Nej inte soppatorsk igen tänkte jag och häver upp huven och kollar bensinslangen.
Bensin hade den och jag sätter mej på dynan och pratar klart och innan jag lägger på så ser jag att dödarlinan är borta.
Jag använder den aldrig för den fungerar bara ibland och lite halvt på en cylinder så det var därför den gick så kollosalt illa. Fram med avbitaren så gick den igen :D

Sen var jag ute på en led och åkte för en månad sen och leden gick över en vik och sen in i skogen. Jag kommer i ca 50 km/t och det är blankis och jag gasar till och får sladd på skotern.
Sen går leden upp för älvkanten och svänger tvärt. Jag bromsar som en tok och kommer med breställ in i skogen men på något vis gick det bra :hmmmm2:

Sen har Lynx Finlandian jag hade innan fått stå ut med en del missar.
Jag köpte den för 500 och skicket var därefter så gasen hade en förmåga att hänga sej i tid och otid. Så en dag när vi fått liv i den igen efter något haveri så skulle min styvfar ta en provtur på den.
Han körde ett varv runt åkern och svängde ut på vägen som går förbi garaget och huset och trycker gasen i botten och skulle stanna framför garaget var det tänkt.
Han släppte gasen och den satt kvar och då drog han dödarn och skotern gick bara fortare. Då hade han väl ca 10 M till en massa hus och bilar så han tog sikte mot första bästa föremål som inte skulle flytta sej och hoppade av.
Det var en av de roligaste saker jag varit med om när han hoppar av och 3meter och någon millisekund senare ser skotern braka in i en traktorskopa i 60 km/t och skotern flyger rakt upp i luften och snurrar ett par varv innan den landar upp och ner skramlandes på tomgång. :laugh:
Det blev en lång reva i bukplåten och axeln som skidan satt i hyvlades av jäms med buken. Jag kan tillägga att det fanns ingen broms på den och att försöka vrida av tändningen på 1 sekund bara var att glömma.

En annan incident hände för att den var så glapp i styrningen att det var ett under att den hängde ihop. Jag skulle åka förbi en stor sten och jag tog det lungt tills jag var runt en meter från den och jag gasar på. Samtidigt som jag gasar till hör jag ett klonk när skidorna glappar iväg 1dm till vänster och jag brakar rätt in i stenhelvetet och fastnar med benet mot gasen. Där stog den vrålandes på fullgas till jag kom åt nyckeln att stänga av den med.
Resultatet blev en skida krökt i en 90 gradig vinkel samt en skoter som grävt ner sej i snön.

Det här var några av missarna jag gjort på skoter men det finns och blir fler. Förövrigt så är hela min skoter en pinsamhet med alla slags missljud det kan bli så jag undviker att visa mej bland folk med den ;)
 

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
ja bjuder väl lite på mig själv jag å då:rolleyes:
Ja hade inte haft min allra första (och enda) skoter så hämskt länge, 2 månader på hösten kanske. Så skulle jag fara en glädje tur när första 2dm snön hade kommit. Leden var inte sladdad men packad en vända så alla diken var svindjupa. Kommer och puttrar på i 25 kanske inne i skogen med världens sämsta lyse, dom innan hade satt glödlampan upponer såg ja sen, så typ 3 meter framför mig ser jag världens dicke som går snett över leden i en väldigt liten vinkel. å ovan förare som jag var så han jag aldrig tänk på att ställa mig på ena sidan skotern och kränga upp den utan jag bara bromsa och styrde åt sidan men de hjälpte ju ingenting... ja klarade det nästan men precis tillräkligt lite för att tippa ner i bäcken sen, med en oförsäkrad avställd skoter, inge spännband eller snören alls. de va bara ringa hem efter 59an så fick farsan komma å hjälpa mig upp.
de kunde dock ha slutat mycke illa om jag hade hamnat under skotern i bäcken fastklämd...
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Jag var ute med mina kompisar och hade precis fixat våran skoter så att den gick att köra.Vi var tre och den enes skoter gick sönder i boggin(han hade fått tillbaka den från reperation några dagar innan)och så lät den konstigt från motorn.Vi ska åka hem med hans skoter och åker över en åker,jag sist den andre(utan baklyse)i mitten och den ena(med boggin)först,sen tvärstannar han och det blir en seriekrock(tur att vi hade gamla skotrar).Min får en liten bula men det vart inget på dom andras.Det blir lätt mycket mek för ingenting,synd att det blir för ofta
 

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
skulle byta start motor på en Ockelbo 8000 satta in den och kopplade på elen sedan när jag startade den gick den riktigt dåligt tänka som vanligt att de är bara att brassa över åkern 2ggr.,
Körde dom vändorna och den gick inte bra fick springa bredvid och putta in den i garaget,ringde kompis som kom och kollade han såg direkt att jag satt någon pol eller vad de nu var fel :hmmmm: så den startade baklänges och jag gav mig inte utan tuktade den lite:laugh: slutade med 2traskiga kolvringar :hahaha: