Skotertabbar och pinsamheter? Berätta!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
När jag var typ 13/14 så lånade jag min morfars et 340 T/R.
Jag gjorde ett mindre imponerande försök att bestiga en kulle och försökte backa mig lös. Skotern grävde ner sig något infernaliskt och jag satt fast än värre.

Jag grävde och lyckades få skotern i en någorlunda bra vinkel med upptrampat rejält framför. Startade skotern och den grävde sig bara rakt ner.

Drog och slet så att jag tillslut fick den att stå med nosen pekande litegrann neråt.

Startade skotern och den grävde fast sig direkt igen....

Vafan är det nu då tänkte jag .... jag slet och grävde tills skotern stod rakt ner med nosen, slängde mig på den och grävde ner mig igen ...

Då upptäckte jag att jag fortfarande hade backen i.

Jag var helt död då jag kom tillbaka till pimpelhålen. Jag gillar inte att fiska men just då så lät fiske som en mkt trevlig och enkel syssla.

Ps. Detta är inlägg nummer 300 för mig.. ds.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
När jag var typ 13/14 så lånade jag min morfars et 340 T/R.
Jag gjorde ett mindre imponerande försök att bestiga en kulle och försökte backa mig lös. Skotern grävde ner sig något infernaliskt och jag satt fast än värre.

Jag grävde och lyckades få skotern i en någorlunda bra vinkel med upptrampat rejält framför. Startade skotern och den grävde sig bara rakt ner.

Drog och slet så att jag tillslut fick den att stå med nosen pekande litegrann neråt.

Startade skotern och den grävde fast sig direkt igen....

Vafan är det nu då tänkte jag .... jag slet och grävde tills skotern stod rakt ner med nosen, slängde mig på den och grävde ner mig igen ...

Då upptäckte jag att jag fortfarande hade backen i.

Jag var helt död då jag kom tillbaka till pimpelhålen. Jag gillar inte att fiska men just då så lät fiske som en mkt trevlig och enkel syssla.

Ps. Detta är inlägg nummer 300 för mig.. ds.
Haha, ett mycke roligt inlägg nummer 300! :D
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
jag var ute och körde med familjen end eftermiddag, vi skulle fara och köar upp nån led. Så vi far ut på sjön för att ta oss till leden vi ska sladda och jag kör upp efter strandkanten. När jag ligger där och puttrar i 40-50 så tittar jag bakåt för att kolla vart de andra är, och helt plötsligt skär högerskidan ner i en spricka och det tar tvärstopp. Skotern slår en frammåtvolt med jag fortfarande på (måste ha hållt i mig ganska hårt av ren reaktion) och sen så landar "vi" och jag får dynan över ryggen och sen kullrar vi nått varv.

Hade ganska tur ändå som fick dynan över ryggen, ena benet fick jag lite ont i då jag fick ena fotsteget rakt över benet.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Aj aj det kunde ha slutat illa, fast jag gjorde något likande för 15 år sedan då jag fick låna en gp 440 :D. Jag skjutsade min kompis och vi låg på 5-60km/t plus det hade börjat snöa ganska fint och det var mörkt :rolleyes:. Iaf så puttrade vi på isen och helt utan förvarning så kom ett hål så ena skidan dök under iskanten och det blev tvärstopp, han som åkte flög över mig och jag flög (skumt nog) över han på hans ena knä så han kunde inte gå på ett par dagar.
 

krull_91_

Välkänd medlem
12 sept 2006
116
0
6
Lycksele
Måste bara berätta om det farsan berättade för mig, Min far och min Morbror var i Ammarnäs och skulle fara och tjuvfiska, Sagt och gjort, Dom tog morfars Sno-Tric och vedkälken. Farsan satt på kälken, Dom skulle fara en 6 mil från byn. Leden dit var värdelös. Gupp överallt och min morbror höll fullgas. Det var uppför dit, Men nerför hem. pappa satt och höll i allt han kunde för att inte ramla av. Efter dom hade fiskat så skulle dom hem. Min morbror höll full gas ner, Kälken släppte från skotern. Pappa höll i allt han kunde. Kälken for så att den stod upp i luften, Pappa lutade sig fram så att det skulle bromsa, För det var ca 300 meter ner och efter kalhygget så kom det skog. Sagt och gjort han bromsade kälken men min morbror fortsatte bara att gasa på. Han slet upp kälken och drog upp den till leden, Det var också vid kl 15.00 så det höll på att bli mörk. Efter en stund så hade det kommit en skoter karavan så pappa stannade en av dom och sa som det vara att min morbror hade farit tillbaka, Dom hade skrattat men sagt att han fick åka med dom till isen. Han hängde på kälken. Efter ca tio minuter så hade min morbror kommit. Farsan hade vinkat till honom och min morbror hade vinkat tillbaka, Men han hade bara fortsatt. Han fortsatte dit dom hade varit och fiskat. Den som hade skjutsat pappa stannade vid isen och efter en timme hade min morbror kommit. Pappa skrek bara "***** idiot! Du kan ju inte bara köra förbi mig!" Också hade han knuffat ner min morbror från skotern och kört den till mormor
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Kan börja men den gången jag åkte på en orörd gammal banvall, banvallen tog slut å jag flög ut över kanten i 80km/h 5m högt å 14-15m långt vart de. (de va en Exciter från -89 inte gjord för att hoppa me).
Annars har jag tappat skotern i luften.

Åkt upp för en slänt (skulle komma längst) sen när jag åkte ner så försvann marken inunder mig (slutade me ett blåöva å minrde lufft i lungorna.

Åkte i skogen fick välja mellan att köra ner i ett 2m djupt hål eller in i en tall. jag valde tallen. (pest eller kolera)

orkar inte skriva allt jag har gjort... (är hundratals)
Mina vänner säger att jag e bra att ha men för man kan alltid glädjas åt mina tabbar och smärta.
 

ET Empa

Välkänd medlem
4 nov 2007
136
1
6
Jämtland
när jag var 12-13 år så lånade farsan hem en et 340 t/r (lång) av en handlare som vi kanske skulle köpa senare.
pappa sa att en dag kanske jag skulle få ärva denna skoter på fader till son sätt.
det var en vår dag med mycket blötsnö men det bar med et'n,jag for iväg några kilometer från stugan ut på nån myr och vidare upp i skogen.
hittade ett makalöst ställe (om man hade en riktig skoter det vill säga) med en stor backe och en myr där nere. helt orört. jag stog längst upp på backen och visste inte bättre och börja ta mig neråt.
hade sett nån skoterfilm där dom burkade och ville göra samma sak men fasnade i backen med skotern på sidan.
slet lös skotern och fortsatte nedåt men var rätt skakis för det var ju inte våran skoter.fasnade ett antal gånger innan jag var nere på själva platten där skotern bara stannade.jag blev skit rädd och vred om nyckeln och försökte få igång den men det slutade med en avbruten nyckel.sätt där på myren i nån kvart sen började vandringen hem..gick ungefär 5 km i blötsnö där man sjönk igenom till knäna varanat steg. när man var hemma fick man världens utskällning sen stack några gubbar från byn och hämtade den.

dom fick hem den till slut efter litte stock och stön. sedan dess har jag alltid tänk efter (nästan) sprängde en variator rem på en blöt myr med 1 m blöt snö en gång också med 300m till närmaste led :)
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Roliga tabbar:
1:
Nyköpt Lynx-02, Kölkojan norra Dalarna, jag och polaren drar i väg "på leden", 10km på mätaren, hinna köra 1km när vi kommer till en "S-kurva", stannar in och tar sats, vänster skida går rakt i stubbe, tvärstopp, flyger tvärs över rutan och river av den, har sinnesnärvaro att landa i mjuk kullerbytta och tur nog att inte skotern kommer efter mig.

2:
Klassiska med backen. Även om min piper med backen i verkar det inte hjälpa, har tryckt upp rutan och slagit bröstet i styret mer än en gång och lär nog hända igen.


Allvarliga tabbar:
1:
Första skotern, har fått "snowmobile crash-course from hell"-utbildningen av min kusin med 20 år skoterkörning i kroppen och har tappat (eller inte än fått) respekten för hur snabbt det kan bli allvar. Tar skotern ensam på släp ut i obygden, klädd i jeans, jägarkängor och "vinterjacka". Var påskafton 2000 och c:a 5 plus på dagen. Kör några mil med kart-gps och kommer fram till bäck, försöker hitta en övergång och hittar "en fin snötäckt övergång". Kommer halvvägs över innan den sätter sig i meterdjup snöslasksörja. Försöker lyfta och dra i 1-2 timmar, ger upp när benen domnat av och börjar gå mot närmsta väg i knä till midjedjup tösnö. Ingen mobilkontakt. Pulsar vidare och försöker förtvivlat få mobilkontakt, lyckas höra morsan säga "Men herregud, vad gör vi.....". Pulsar en kilometer till och hittar ett guldläge och kan ringa, kusinen packar bilen mitt i påskmiddagen med antal groggar i sig och far norrut, tar med sig farsan och ger sig ut i påsknatten för att möta mig. Hittar mig mer utmattad än jag någonsin varit efter en oplogad skogsväg, kör mig upp till bilen och sedan hem. Hann nog sitta 5 minuter vid påskbordet innan jag nästan kollapsade av trötthet. Kusinen lånar en rejäl 5-9:a dagen efter och vi åker och drar upp skotern utan problem. Var första gången jag upplevt dödsångest, är en ganska speciell upplevelse, man "tänker" som ett djur, kastade mig ner mot en bäck för att dricka under c:a 6km blötsnöpulsning. Har aldrig sen dess gett mig ut på frikörning ensam, sitter djupt i själen.

2:
Kusinen och jag ger oss ut på "GPS-kurskörning", d.v.s. vi bestämmer oss för var vi ska, tar ut en GPS-riktning och kör den rakt på, oavsett terräng. Hamnar tillslut i en ådal på Älvdalens skjutfält, 50 graders brant ner i tät granskog och ut på ån. Föret är "perfekt", d.v.s. 1dm surr blötsnö på 1,5 meter puder. Båda maskinerna gräver ner sig varannan meter, det tar oss 2 timmar att åka 500m. Vid en av våra omtag brakar 5x5m åis rakt ner bakom skotern. För att ta sig ur ravinen krävs att ta sig upp i stort sett samma lutning. Har tur och hittar gammal traktorväg men tar ändå en halvtimme att ta sig upp. Puhh! Äntligen på plogad väg! Kusinen kollar soppan, "snart tom". Åker närmaste vägen tillbaks och c:a 5km från bilen stannar kusinens skoter. Bogserar sista biten och har kanske två liter kvar i tanken när vi lastar.

3:
Åker Andjusvarden till Losfdalen via Lillhärdal, hamnar i snöstorm (var riktigt konstigt väder den dagen, från strålande sol till snöstorm på någon kilometer) halvvägs mellan Lillhärdal och Lofsdalen (precis där fjället börjar), tappar ledkryssen i snödimman. Ska jag vända efter 10 mil??? I h-e heller! Tuffar vidare i promenadtakt och letar efter kryssen. Plötsligt försvinner skotern under mig. Det är underligt vad man hinner tänka när det blir allvar! Innan jag ens börjat falla har hjärnan registrerat "Du faller! Det är förmodligen dumt om du ramlar rakt in i styret på skotern när den når botten, res på dig och kliv av". Hinner precis göra det innan skotern når botten, ramlar i snödriva, slår högra knät i skoterkåpan rejält, kan knappt resa mig på en minut. Stapplar fram till skotern och kontrollerar om den går att köra. Har sån tur att det "bara" var c:a 2,5m fall och skotern faller upprätt på skidorna, bara att kliva på, köra 5 meter och där var leden! Fortsätter och marschar 32 mil den dagen.
 
Last edited:

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Mitt första inlägg på det här forumet får väl bli i den här tråden, lika bra att få det gjort!

1) Jag hade kört skoter en gång i hela mitt liv och tyckte det var skitfränt, så vad gör man då som absolut nybörjare? Givetvis köper man en småtrimmad Mach Z 800! Tänkte det är väl bäst att ta i när man ändå ska köpa nåt :rolleyes: Jag var självklart livrädd för den och jag sålde den vintern efter.

2) Skaffade då en Alpine 1:a från 72 eftersom jag just då behövde nånting att dra ved med och plånboken var inte större än så.. Jag och en kompis skulle fara ut på en liten tur med våra dubbelbandare. Vi hamnade på Luleälven och kör väl kring 40 eller nåt och det gick ju fint.. Plötsligt tyckte jag att det såg halkigt ut.. Gasade lite försiktig, och skotern börjar på en gång snurra runt som en tok medans hastigheten inte minskade alls, gjorde ca 4-5 vändningar runt axeln och sen sticker det upp ett isblock, skotern vältar medans jag sitter kvar på den. Allt gick bra och man kände sig lagom dum för att ens röra gasa på blankis... Det läskigaste var ju att man redan visste att det skulle gå åt h-vete när det började snurra, var bara en tidsfråga..

3) Lånade en kompis skoter och skulle ut med tjejen (som aldrig hade kört eller åkt skoter) och köra runt lite... Vi kör ner till älven där kompisen bor och ca en km längre bort skulle vi upp igen. Nu var det ganska brant där men det skulle inte vara några problem, höjdskillnad på kanske 8-10 meter.. På väg upp ser jag att det står en telefonstolpe med vajrar mot sidan precis där vi kör upp.. Ville ju inte dräpa nån så det var bara att bromsa. Sen satt vi fast med snö upp till rutan! Verkade helt omöjlig att få skotern därifrån. Tror ni tjejen var imponerad? :D Hon gick hem ;)

Andra saker man har gjort är väl dom vanliga.. Parkeringsbroms, nödstoppet, mattlås, gasa iväg med backen i osv...
 

pallo123

Medlem
4 jan 2008
46
0
1
Luleå
www.trappers.mine.nu
Körde från gammelstad utanför luleå till alviksträsket. Körde leder och sånt , sen kom vi ut på träsket och då öste jag på till ca130 km/h. och ni ska veta att det är andra gången jag kör sen jag köpte den och då var den hur fräsh som helst. och så sänkte jag farten till 90-100km/h och ser jag "skuggor" på snön och 3sek efter så har skotern rullat 2-3varv och jag flygit av och har lite små ont, vänder skotern rätt. och går och kollar på "skuggorna" som visade sig vara en j***a Stenpir! och det var lite skämmigt! och farligt ^^
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Morfar hade fastnat efter leden i Ritsem, de hade blivit flödvatten på leden, var några dm djupt. Han hade kälke på och allt, så jag och pappa började dra och skoter kom fram nåra cm men gled tillbaka igen, vi höll på så ett tag. Sen så tog vi en Widetrak och en bogserlina och började dra. Morfar satt på sin skoter och gasade med full gas och han som försökte dra han grävde bara ner sig, så vi undrade hur i ....... den kunde sitta så mycket fast och bara gled tillbaka när vi slutade dra.
Då kom morfar på att:
- aaaahaa, jag har ju Backen i
De var ju inte så konstigt att han när har full gas på backen att de gick tungt :)
 

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
Hahahaahaa, låter nästan som kompisen...

Han drog ner overallen och klämde till...

All skit hamnade i huvan :D

Han tog fram kniven och skar bort den.....:rolleyes:


Hahahahahaha det var det bästa jag hört!!!!!!!:laugh:
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Måste väll vart när jag var mindre och körde med min phazer efter leden till stugan. Det var ganska sent på våren, såklart skulle man köra på sidan så att det inte var så guppigt, så vad händer då? Jo skiten skär ner, och det åker förbi ett par stockholmare (Ja, det var faktiskt stockholmare) och dom hjälpte mig upp, lagomt skämmigt :laugh:
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
brände på i 100 på en åker.
det sämta var att jag inte orkade se hur åkern såg ut innnan jag körde iväg. mitt på åkern är ett stort krondike jag lättar nästan över det på grund av farten. fronten tar sig över kanten men boogin tar smällen mot kanten. jag smäller huvet i styret och svimmar av, rammlar av och gör kuller byttor ett par meter. det kunde ha gått rätt illa med skotern för jag hade inte dödar linan fastsatt på mig så den började rulla mot ett stup på ett par meter sammtidigt som jag ligger avsvimmad på snön.
Allt detta vet jag för jag hade en kompis som såg när jag var på väg mot krondiket. hehe han såg allt i action. en rolig sak till han gick till skotern först fasten den hade stannat i stället för att gå till mig hehe.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Det här inte jag som tabbade mig för mina tabbar tänker jag inte berätta ;)
Men så här va det jag och en kompis satt i en husvagn i åkersjön då 2 killar kommer på en var sin skotrer parkerar snyggt ena killen backar mot den andre dom går in och äter kommer ut tar på sig hjälmen, killen som parkerat framför den andre skulle vara rolig å spruta ner polaren med snö tyvärr hade han glömt att lägga ur backen vilket medförde att killen flyger över rutan och landar på huven :) kan lova att han va väldigt snabbt uppe på bena och kollade sig runt hehe fy fan va vi garva
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
hände inte mig men berättar iaf, var ute å körde med farsan och min fasters man.
vi körde efter älven i ca 80 km/h, jag först sen farsan å svågern sist med sin gammla artic pantera. när jag kollar bak efter en stund ser jag att farsan har vännt om och svågern står stilla vänd tillbaka mot strand kanten 300m bort far dit och kollar vad som är problemet och då visar de sig att bladfjädringen på panteran hade lossnade i främre fästet och skar ner i snön och svågern hade gjort en framåt volt med skotern, han och skotern hade klarat sig helt utan några skador.. konstigt nog eftersom de gick rätt snabbt ändå. så nu har man fått sig än läxa i att kolla över skoter innan man far någonstanns.

kansker inte kan kalla de en skotertabbe, men en mektabbe:p

gjorde själv en mektabbe med första skotern för 9 år sen, motorfästet under förgasarna hade släppt på gammel phazer och ivrig som man var på att fara ut å köra så fixade jag de snabbt, for ut med en kompis och han köra tills motorn var varm, sen så skar den pga att jag hade lyckats dra lös ena oljeslangen till förgarsarn. kan säga att pappa var inte så glad på mig då, men han betalade iaf renoveringen och sen dess är jag lite mer noga å stressar inte lika mycket när jag skruvar
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
gjorde en tabbe som kunde slutat illa ifjol med SRV´n... laddade på upp för en lång backe i en grusgrop och tänkte åka lite res/hoppa upp på toppen av backen, men det roliga var att det var inte plant där uppe utan det gick nerför på baksidan igen... det resulterade i ett hopp på ca 4 meter högt med en gammal SRV... det hade kunnat slutat rätt illa :rolleyes:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jag har minsann aldrig gjort en tabbe! :rolleyes:


Eller rättare sagt vars ska man börja.. Gjort så j*vla många å speciellt när jag har kört själv, men det är tydligen då man lär sig att aldrig köra ensam :hmmmm:
Men tänk er själva, flyttade från Umeå tillbaka "hem" och började köra skoter på heltid som 14åring. Och den körkåte 14åringen ska testa allt och ska komma överallt. Som resulterar i lite diverse fastkörningar, stubbar och krondiken, oftast ensam. Med en Enduro 494a G-Type aka "Järnspettet", gosse man lärde sig fort! Och den skotern höll för allt! Tänk om man hade haft med kameran alla gånger man har kört skoter, oj oj oj!

Nåväl min senaste tabbe som jag kan komma på var kanske när jag köpte SKSen så var jag och "lappmoppade" i skogen nedanför, terrängen är brant, tät och snön djup.
Ska hinna med bussen till stan men det är ju över en timme kvar tänker jag ju, far en kort sväng och testar nyskotern i skogen.
Slutar med att jag kör fast i snårskogen 4 gånger och det rejält. Mörkt är det. Trampade och trampade och får lös den några gånger. Sista gången ska jag upp från skogen då jag är trött och less på att skotta och lovar mig själv att köpa en spade (vilket ännu inte är gjort). Tar sats upp från en odling upp in i skogen men där tar det stopp då det är snårskog och träd överallt. Slutar med en fastkörning och batteriet i mobilen börjar ta slut då gamla Nokiatelefoner inte tål kyla allt för länge.. Är less och testar att ringa hem.
Fick iaf nog mycket kontakt så att jag fick hjälp, dom kom ner i skogen med en ST600 och hjälpte mig. Ska man envisas med att köra själv så får man räkna med missöden, för det tog inte lång tid att komma loss efter dom kom och hjälpte mig. Men inte slutar jag köra själv för det, för det är ju BARA i hemma i byn :D Kanske inte den värsta tabben man gjort, men dom glömmer man så lätt så lätt.

Är man dum+körkåt så är man :ciao: