Skoterleder på internet: Skoterleder.org

rosangen

Aktiv medlem
27 jan 2012
70
0
6
Ånge
Jag har missat denna tråd och inte kollat här på länge nu.
Det är mycket roligt att fler och fler ritar in skoterleder! Det syns helt klart på kartan! :bigsmile::bigsmile:

Nu till sista problemet:
Hur lång tid brukar det ta innan man skickat in spår tills dess att det kommer med på sidan? Och kommer det alltid med på sidan?
Sidan uppdateras i princip vardera natt, så om inte lederna kommit fram så är det något fel.
Har du förutom att laddat upp GPS/GPX spåren även ritat in dem i OpenStreetMap.
Du får hemskt gärna maila mig på henrik@skoterleder.org så är det lättare att konversera där. Maila gärna en länk fär dina spår finns, zooma in på kartan och använd pärmalänk länken nere till vänster.

Bra jobbat alla som kämpar på!

Mvh
Henrik / skoterleder.org
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag kanske är dum, men vad krävs för att spela in nya leder på ddenna karta?

mycket av mina transportsträckor finns inte med, så jag tänkte lägga till dem
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Alla kan rita in leder på kartan. Det krävs lite datorvana, men det är inte supersvårt. Här ska jag beskriva arbetssättet!

1.Skapa GPX spår över skoterleden.
2.Ladda upp GPX spåret till OpenStreetMap.org
3.Rita av GPX spåret i OpenStreetMap och tagga sträckan med information om skoterleden.
4.Vänta på att skoterleder.org uppdateras, kan ta någon dag innan din nyinritade skoterled syns. (Oftast uppdateras kartan varje natt).
Det är steg 3 som kan vara lite lurigt! Och steg 4 glöms ofta bort av ivriga användare!
Klicka på mer information uppe till höger så går detta att hitta. Om det är till nån hjälp vet jag ej då jag knappt vet vad en GPX är. =)
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Som jag sa, jag kanske är dum.

Jag får bara upp en karta.

Men vill ingen förklara så kan jag strunta i det, för all del.
Det går inte att bara föra över sina spår från gpsen tyvärr. Som monno har skrivit måste man ladda upp sitt spår till openstreetmap.org och där får man sedan rita av spåret. Det tar lite tid men fungerar bra och är inte så krångligt. Beror mer på hur noga man vill vara när man ritar spåret från gpsen. Har gjort det på några spår och det fungerar bra :)

Om det är något som är oklart är det bara att fråga :)
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
GPX är själva filformatet som används, vet inte om alla gpser spelar in med GPX-filformatet men om de inte gör det får du kolla vilket format du har. Förmodligen finns det massvis med konverterare, kolla vilken filtyp du får från din gps :)
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
du måste ladda upp ditt spår till openstreetmap.org då kommer du få in ditt spår som en linje på kartan. efter det måste du mer eller mindre för hand rita ditt spår ovanpå spåret som ligger där, om du förstår vad jag menar :)
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Man behöver först spela in ett spår med en GPS, valfritt om det är en handhållen GPS eller om man använder sin smartphone med något lämpligt program, tex Locus Free på android. Sedan för man över GPX spåret till en dator. På datorn så installerar man tex Java Open Street Map. Sedan gör man enligt följande video.

http://youtu.be/5jIMKc-2JY0

Jo det kräver en del pysslande för att få till det men när man väl kommit igång så går det ganska fort. Jag har lagt in några mil leder där jag bor och mer blir det i vinter.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
fattar fortfarande inte hur man får in lederna på just "skoterleder.org" kartan...

Edit: Never mind, skiter i detta. Alldeles för avancerat för att jag ska begripa nå
 
Last edited:

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Ja det är enklare än va man tror, bara gör det en gång så ramlar polletten ner. Var förbannad nån dag, sen gick det som en dans! Funkar perfekt med Gallileo Offline maps på iPhone, ej beroende av täckning då, samt batteriet håller länge. Rita in det får du göra via openstreetmap som sagt, bara att ladda upp spåret du skapat. Kom ihåg att tagga rätt så dyker det upp på skoterleder.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Skulle det verkligen gå så bra?


Känns inte riktigt som att surfplattorna är anpassade för kyla
Klart det går bra, tills man skall använda den för mkt. De blir ju segare skärm ju kallar det blir. Men går gör det =) Vill man dock ha en bra funktion köper man en riktigt GPS som är vattentät. Går dock med en vanlig Nüvi för nån hundring att ladda ner friluftskartan och lägga in på.