Skoterleder på internet: Skoterleder.org

rosangen

Aktiv medlem
27 jan 2012
70
0
6
Ånge
För att skapa GPX spår?
Vanliga gps:er brukar skapa spår automatiskt, även vissa bil gps:er gör det.

Koppla gps:en till en dator, då brukar man komma åt det som finns i minnet på gps:en och då hitta GPX spår.
 

rosangen

Aktiv medlem
27 jan 2012
70
0
6
Ånge
Vill bara meddela att http://skoterleder.org nu känner av om du surfar till sidan med en mobil och då föreslår öppna mobil-varianten av sidan. Mobilens GPS används för att visa var du är.




För iPhone användare har jag också goda nyheter! Det finns en app som heter "Galileo Offline Maps" och till den appen finns en XML fil som gör att Skoterleder.org kartan ska komma fram.
Mer information om det finner du på hemsidan (mobila varianten), klicka på Informations knappen längst ner på sidan. (Har visserligen inte kunnat prova själv, men det borde fungera!)

Prova gärna och återkom om hur det går för iOS användare.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Om du kör Iphone med chrome så går det lätt att bara gå till m.skoterleder.org när man är ute och kör så får man upp kartan och sin position.=)
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Kan man ändra befintliga leder?
Jag skulle undvika att rita in leder manuellt, och använd raw data från gpsen så det blir lite precision på lederna annars är det lätt hänt att en lång krokig led rätas ut av gpsen..
 
Last edited:

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Nu har jag ritat in några fler leder i och kring Lofsdalen. Så nu är det bara att vänta tills skoterleder.org är uppdaterat. Det är lite synd att ingen i Särna och Idre har ritat in leder.
 

jonaz

Välkänd medlem
22 sept 2010
112
0
6
det här va as bra ide hur gör vi som har iphone lättast?? ska ut imorrn o göra lite spår. va inte så många där jag bor
Jag har ladda ner chrome i mob o går in på skoterleden.org sen då?
Hur startar ja det här gpx? hur laddar ja ner spåren från mobil till datan?
 

rosangen

Aktiv medlem
27 jan 2012
70
0
6
Ånge
det här va as bra ide hur gör vi som har iphone lättast?? ska ut imorrn o göra lite spår. va inte så många där jag bor
Jag har ladda ner chrome i mob o går in på skoterleden.org sen då?
Hur startar ja det här gpx? hur laddar ja ner spåren från mobil till datan?
Till iPhone finns appen "Galileo Offline Maps", och på den mobila varianten av skoterleder.org finns det instruktioner om hur du får in kartan i den appen också.
Men Galileo appen går det bra att göra gpx spår.

Nu har jag ritat in några fler leder i och kring Lofsdalen. Så nu är det bara att vänta tills skoterleder.org är uppdaterat. Det är lite synd att ingen i Särna och Idre har ritat in leder.
Kartan är nu uppdaterade, roligt med nya leder!

Kan man ändra befintliga leder?
Jag skulle undvika att rita in leder manuellt, och använd raw data från gpsen så det blir lite precision på lederna annars är det lätt hänt att en lång krokig led rätas ut av gpsen..
Vist kan man ändra på befintliga leder, det är det som vitsen med det hela.
Helt klart är det bäst att utgå ifrån GPX spår och det är bra med flera GPX sår över samma led så att man kan välja ett medelvärde när man ritar leden. Kolla gärna på denna film: http://www.youtube.com/watch?v=5jIMKc-2JY0
 
Last edited:

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Hej&hå. Jag är purfärsk här på forumet, såg det här och jag tycker det är ett lysande initiativ.

Nu gäller det att vi dalkarlar/kullor bidrar med både officiella leder och stråk där det går bra att köra.
Det är förvånansvärt att det ännu bara finns markerat lederna Österå&Bjursås i Falun, Rättvikstrakten, Idre/Grövelsjön och ett par småsträckor i Ble&H-mora!!!:eek:
Hela västerdalarna, (inkl. Sälenfjällen), Mora, Orsa & Älvdalen är ju helt omarkerade trots att det FINNS leder. Ut och kör nu masar och kullor, lägg in på kartan.:thumbup:

Själv ska jag försöka bidra så gott jag kan.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Vad är skillnaden på om man bockar för "Visa skoterleder" och inte gör det. Om man inte gör det så ser man vissa skoterleder och när man bockar för så tillkommer fler? Vad är skillnaden mellan dessa leder?
 

Attachments

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Problemet jag ser är ju att jag ibland kan tappa gps signalen med min iphone och det blir bara ett rakt streck mellan där jag tappar signalen och där jag återfår signalen. Vet dock inte om det beror på telefonen eller om det är spåren jag använde som kanske inte är så bra.

Är det fler som brukar få raka streck?
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Det funkar klockrent med min iPhone i alla fall, använder Gallileo offline maps.
Håller på att testa lägga upp lite runt Gävle - Valbo trakten.
Ska ta Hede området om nån vecka.
Fattade inte att man skulle tagga snowmobile med designated vid officiell led och yes vid "väl använd oskyltad" först sen har det gått bra...
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Har fyllt på lite runt Vemdalen , Storsjö mm å nu idag har jag gjort några snigelspår runt Matfors..
 

comzze

Välkänd medlem
19 dec 2012
108
0
6
Piteå
Har börjat lägga in leder runt Strömsund, Jämtland.
Använde mig av en Nokia 710 med windows phone 7.5 och appen OSMLogger, vilket funkade bättre än jag trodde!
 
Last edited:

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Kan tipsa om en bra app att göra spår med för androider, den heter Mina spår. Väldigt enkel att använda, spara och maila iväg spåren med...
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Hur lång tid brukar det ta innan man skickat in spår tills dess att det kommer med på sidan? Och kommer det alltid med på sidan?