Skoterkorten utgår 2012 om man inte förnyar!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Uppkörning för BE tycker jag är vettigt, ett fulllastat tungt släp kräver lite annan planering av körningen än ett lätt släp.
Sen att jag har kört med släp själv i över 25 år kanske anser att jag inte behöver det, men det är bara att bita i det sura äpplet och gå kursen.

Och angående skoterkort...

Om du har ett äldre frivilligt förarbevis för snöskoter kan du ansöka om att få byta ut det mot ett förarbevis för snöskoter av den nya typen. Detta gäller dock bara om det gamla beviset har utfärdats före den 1 januari 2000 av SNÖFO (Sveriges snöfordonsleverantörers riksförbund). Blankett för utbyte finns hos Transportstyrelsen, 701 88 Örebro, telefon 0771-81 81 81. Ansökan om utbyte måste ske före utgången av år 2010.

Så enligt detta så är det nog redan försent att byta ut det mot det nya kortet.. tyvärr.
Det där frivilliga kortet var väll innan det blev lag på förarbevis. Alltså det här nya kortet som har bild blir alltså det tredje kortet man hittar på... om jag nu inte är helt fel ute.

Verkar bli lite vettigare regler ang totalvikten och släp 2013 nångång. Nu är det ju så har man bara B kort och en tung dragbil så får du knappt dra något på släpet. Ska väll som jag fattat det räcka med en uppkörning för det tillägget. Blir ju inte som ett BE kort men något mitt emellan B och BE.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Den ändring som aviserats är att man höjer "tågviktsregeln" till 4250kg istället för som idag på 3500 kg. Men allt annat som följer med ändras inte, tex bilens dragvikt osv.

Det var en baggis att ta BE-kort, dessutom vettiga frågor.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Den ändring som aviserats är att man höjer "tågviktsregeln" till 4250kg istället för som idag på 3500 kg. Men allt annat som följer med ändras inte, tex bilens dragvikt osv.

Det var en baggis att ta BE-kort, dessutom vettiga frågor.
Aha då var det ju också värdelöst. vad blir det för skillnad då?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Skillnaden är att jag får dra ett tyngre släp än 750 kg med min Toyota Landcruiser, dvs jag får dra ett 1500kg som max. Men inte en 1800kg husvagn, tex. Med BE-kort får jag dra 2800kg bruttovikt, dvs exempelvis ett släp på 3500kg totalvikt men bara lastat till 2800kg...

Med BE-kort behöver man inte bry sig om annat än vad bilen får dra och den faktiska släpvikten. Dessutom lär man sig hur man räknar på lastsäkring och liknande. Alla borde ha det för att få köra med vanligt släp...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ok men då är det ju som jag tänkte då. Att man får dra mer än de 750kg som det är nu alltså typ 1500kg istället. Det blir ju en jäkla skillnad då kan man ju faktisk skaffa sig en vettig dragbil.

Nej, jag har varken lust eller tid att gå igenom körkortsbiten igen...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det tog en timme bara... plugga frågorna framför burken några gånger innan sedan var saken biff. Det var dessutom jäkligt bra att återuppliva vissa regler, det var ändå snart 25 år sedan jag tog körkort...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det tog en timme bara... plugga frågorna framför burken några gånger innan sedan var saken biff. Det var dessutom jäkligt bra att återuppliva vissa regler, det var ändå snart 25 år sedan jag tog körkort...
Nu överdrev du väl en aning iaf ;-)
Lite längre tid tar det nog att fixa det.
Har man inte läst körkortsteori på ett tag så tar det ett tag innan "det gamla" sitter igen.
Sen ska man göra en uppkörning.
Tog mitt privat, dvs läste själv hemma, beställde en tid för skrivning och uppkörning.

Kan hålla med om att den sammanlagda totalavikten blivit för låg de sista åren. Bilarna blir ju tyngre och eftersom man inte får överstiga en sammanlagd totalvikt bil+släp på 3500kg så minskar ju vikten släp som man får dra.

Exempel: Kollade upp totalvikten på en V70 D5 AWD. Den ligger på 2390kg, med den får man bara dra en vagn med totalvikt 1110kg(bromsad) med dagens regler.
Med de regler som kommer får man dra 1860 kg om jag fattat rätt.

Saxat från transportstyrelsen:

Skattevikt, kg: 1910
Tjänstevikt, kg: 1916
Totalvikt, kg: 2390
Sänkt totaltvikt, kg:
Max vikt för släpkärra, kg: 2000
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1110
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4390
Max lastvikt, kg: 474
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ringde efter papper för förnyelse idag och hon jag pratade med sa att det måste förnyas innan 2012 asså senast sista december 2011 måste det anlänt för registrering.
Det här är det som gäller officielllt och som Transporstyrelsen står för, sedan kan det ju alltid finnas oinsatta telefonister men det som står på deras officiella hemsida är vad som gäller.


"De som har förarbeviset för terrängskoter kan köra både snöskoter och terrängskoter även efter den 1 oktober men det kommer att vara krav på att så småningom skaffa det nya förarbeviset. Innehavare av gamla förarbevis ska ansöka om utbyte senast i december 2012. Transportstyrelsen kommer automatiskt att sända ut ansökningshandlingar till dem."

Mer fakta finns via nedanstående länkar och fakta går före spekulation
http://www.snofed.se/default.asp?path=21896,21907&pageid=32208
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Artiklar-for-fri-anvandning/Forarbevis-kravs-for-varje-slag-av-terrangskoter/
 

Köttbullen90

Medlem
28 dec 2012
5
0
1
Hej,
Nu sitter jag mitt i skiten, har fått papper om detta tidigare men helt glömt bort det och inte alls tänkt på det.
Nu läste jag i lokaltidningen att mitt kort från 2006 som jag tagit kommer att bli ogiltigt då jag inte har skickat in nya papper. Har mailat transporstyrelsen men det här känns ju inte alls bra att jag måste göra om allt en gång till....

Vad händer nu? Och jag tror inte jag har kvar pappret.
 

Matte84

Ny medlem
6 aug 2009
2
0
1
Sundsvall
Hamnat i samma sits ja med, känns förjävligt. Har skrivit jag med till transportstyrelsen, hoppar verkligen att dom kan vara medgörliga i det här, låter som att det är många som kommer att bli drabbade om de håller stenhårt på detta!
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Ja men samtidigt har ni ju haft ett tag på er ;)
Spelar ingen roll vilken deadline dom sätter så kommer de ändå finnas dom som inte "hinner"
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Det har skrivits om detta på många ställen, till och med i tidningen som äger detta forum om jag inte minns fel. Skulle vilja säga att det är bara bita i det sura äpplet och boka ny kurs hos din lokala skoterklubb och ta om allt
 

krull_91_

Välkänd medlem
12 sept 2006
116
0
6
Lycksele
Det jävligaste för dom som har missat att skicka in är att det kommer att kosta runt 4000kr för skoterkortet, såg det i tidningen å he lär ju svida för dom som har glömt..
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Hej,
Nu sitter jag mitt i skiten, har fått papper om detta tidigare men helt glömt bort det och inte alls tänkt på det.
Nu läste jag i lokaltidningen att mitt kort från 2006 som jag tagit kommer att bli ogiltigt då jag inte har skickat in nya papper. Har mailat transporstyrelsen men det här känns ju inte alls bra att jag måste göra om allt en gång till....

Vad händer nu? Och jag tror inte jag har kvar pappret.
Klant! :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jag har inte änns fått några blanketter utskickade till mig och visste inte änns om det förens nu alldeles innan nyår när en polare frågade om jag hade förnyat skoterkortet, självklart såg jag ut som ett levande frågetecken iomed att jag inte hade en blekaste aning om vad han pratade om.


Provade ringa transportstyrelsen men gick inte att komma fram och nu är det ju 4e januari... Nåväl jag kommer köra endå och så fort jag får tag på nån på transportstyrelsen så ska dom få höra på både ett och annat!