Skoterkorten utgår 2012 om man inte förnyar!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Enda vägen de kunde gå !!

Talas om 1 november som sista datum och intill dess bör ju det gamla av Vägverket utfärdade förarbeviset gälla tillsammans med giltig legitimation

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5408472

Återstår nog en del formalia innan tillvägagångssättet är klart men det bör bli så att de skickar ut en påminnelse till alla som inte förnyat.

Ni som har vänner och bekanta som missade förnyelsen och ni vet måste ha det obligatoriska , uppmärksamma dem på detta , vet ni av att de är slarviga så kontrollera att de förnyar innan den förlängda tiden går ut
 

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
För er som inte sett det ännu så verkar det ligga ett förslag om att förlänga tiden till den 1 november 2013. Se mer på transportstyrelsens hemsida,

http://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Forslag-om-forlangd-tid-for-skoterforare/

Förslag om förlängd tid för skoterförare


De skoterförare som inte hann förnya sitt äldre förarbevis innan årsskiftet kommer att få förlängd ansökningstid fram tills 1 november 2013. Detta förslag presenterades under måndagen av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i Sveriges Radio P4 Extra.

Äldre förarbevis för terrängskoter som utfärdats mellan 1 januari 2000 och 1 oktober 2009 upphörde att vara giltiga vid årsskiftet. Innehavare av förarbeviset har haft möjlighet att förnya det sedan 2009. Vid årsskiftet gick tiden för förnyelse ut och omkring 35 000 förarbevis förnyades inte i tid. Detta har orsakat starka reaktioner i främst norra Sverige där många skoterförare missat att förnya sina förarbevis och nu saknar giltighet att köra skoter.
Näringsdepartementet har arbetat med att finna en snabb lösning och inriktningen är att genomföra en förändring i körkortsförordningen som innebär att tiden för utbyte av det gamla förarbeviset till det nya förlängs till den 1 november 2013.
Förslaget kommer nu att snabbremitteras, och man hoppas därefter kunna fatta ett beslut så fort som möjligt. Transportstyrelsen kommer inte kunna behandla ansökningar om förnyelse innan beslutet är fattat.
OBS! Innan den föreslagna ändringen har beslutats och trätt ikraft är de äldre förarbevis som upphörde att gälla vid årsskiftet fortsatt ogiltiga.



Då håller vi tummarna för att förslaget går igenom, jag tillhör också en utav de slarviga som betalade in och lade grejerna på lådan på nyårsafton i princip så dom hade väl mottagit pengar/papper på fel sida 12-slaget...
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
För er som inte sett det ännu så verkar det ligga ett förslag om att förlänga tiden till den 1 november 2013. Se mer på transportstyrelsens hemsida,

http://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Forslag-om-forlangd-tid-for-skoterforare/

Förslag om förlängd tid för skoterförare


De skoterförare som inte hann förnya sitt äldre förarbevis innan årsskiftet kommer att få förlängd ansökningstid fram tills 1 november 2013. Detta förslag presenterades under måndagen av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i Sveriges Radio P4 Extra.

Äldre förarbevis för terrängskoter som utfärdats mellan 1 januari 2000 och 1 oktober 2009 upphörde att vara giltiga vid årsskiftet. Innehavare av förarbeviset har haft möjlighet att förnya det sedan 2009. Vid årsskiftet gick tiden för förnyelse ut och omkring 35 000 förarbevis förnyades inte i tid. Detta har orsakat starka reaktioner i främst norra Sverige där många skoterförare missat att förnya sina förarbevis och nu saknar giltighet att köra skoter.
Näringsdepartementet har arbetat med att finna en snabb lösning och inriktningen är att genomföra en förändring i körkortsförordningen som innebär att tiden för utbyte av det gamla förarbeviset till det nya förlängs till den 1 november 2013.
Förslaget kommer nu att snabbremitteras, och man hoppas därefter kunna fatta ett beslut så fort som möjligt. Transportstyrelsen kommer inte kunna behandla ansökningar om förnyelse innan beslutet är fattat.
OBS! Innan den föreslagna ändringen har beslutats och trätt ikraft är de äldre förarbevis som upphörde att gälla vid årsskiftet fortsatt ogiltiga.



Då håller vi tummarna för att förslaget går igenom, jag tillhör också en utav de slarviga som betalade in och lade grejerna på lådan på nyårsafton i princip så dom hade väl mottagit pengar/papper på fel sida 12-slaget...
Jag tycker det är lite fel att få förlängd tid har man inte förnya det så skall man gå kurs
 

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Jag tycker det är lite fel att få förlängd tid har man inte förnya det så skall man gå kurs
Jag tycker det är lite fel om man har en behörighet som är giltlig till 2014 som plötsligt blir indragen ett år i förtid om dom inte fått in ett fotografi/underskrift.

Edit: När dom dessutom skriver på brevet att man nu har möjlighet att förnya sitt kort. Stod ingenting om att man var tvungen att ta om kortet på nytt om man inte skickar in innan nyår. Hade dom skrivit det svart på vitt så fine!

Jag håller med om att jag och flera med mig varit slarviga, men tycker det är överdrivet att ta om kortet för det. Då borde man väl egentligen be alla äldre människor (pensionärer) ta om sitt B-kort innan dom ger sig ut i trafiken, men det är en annan diskusion.. :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Svårt att någonsin kunna sätta en stopppunkt om det alltid ska bli förlängningar...

första januari var stoppdatum, varför förlänga?

Håller med om att pensionerar borde gå en utbildning innan de får köra bil i trafik. Men som du säger, det är en annan diskusion.

Om det går igenom så är det ju bra för de som missade att skicka in, men det var väll inte en nyhet att det var sista december som gällde.
 

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Både ja och nej kan jag tycka.. Givetvis är en deadline en deadline och inget annat. Men om det ursprungliga kortet gällde för en längre tid framöver så tycker jag att det som är mest fair borde vara att det kortet löper ut som vanligt till sin förnyelse och att man då kompletterar med bild/namnteckning (om man inte kan ta bilden från körkort/pass eller likn).

Det jag sätter mig emot är att man kortar ner/avbryter den befintliga giltighetstiden.

Alternativt att man fr.o.m 130101 och framåt inte får köra skoter fören man kompletterar med bild/namnteckning.

Jag ställer mig frågande till varför man skall göra om utbildningen på nytt när man redan lagt tid och pengar på det. Hade varit en helt annan sak om man begått ett brott (fortkörning, vårdslöshet, fyllekörning eller likn) och därför blivit av med kortet.



Men men, förslaget har inte gått igenom ännu så tills dess så sitter åtminstone jag och 34.999 andra och håller våra tummar! :)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Helt rätt att de förlänger tiden för utbyte efter de senaste veckornas rabalder...

Man kan ju säga att hade utbytet fått samma uppmärksamhet i och via massmedia och olika snöskoterorganisationer redan tidigt under hösten hade säkerligen åtskilliga tusen haft bättre minne.


Det märkliga i sammanhanget är att en genomförd utbildning blir ogiltig bara för att ett årskifte passerats, den som snickrat ihop det och de som accepterat det i remissvarvet borde tänka flera steg längre tycker man.

Dock verkar Transportstyrelsen vilja ha sista ordet och slippa stå med hela "Svarte Petter" iom skrivningen i sista stycket

"OBS! Innan den föreslagna ändringen har beslutats och trätt ikraft är de äldre förarbevis som upphörde att gälla vid årsskiftet fortsatt ogiltiga."

Det är rent myndighetsmissbruk att göra på det sättet då de samtidigt via sina pressansvariga sagt att de inte klarat anstormningen som blev under mellandagarna.

Det självklara är att det gamla registrerade förarbeviset är giltigt intill dess man håller ett nytt i handen.

Polisen är ju sällan ute men jag tror knappast att de skulle bygga förtroende mot allmänheten genom att börja bötfälla de med de gamla förarbeviset.

Rent opportunistiskt kommer jag själv att ha kvar det gamla då det inte finns angivet på det någon bortre giltighetstid, kommer polisen är det det jag håller fram så får de nått att göra i alla fall, dock som ovan, ser man dem ute så köp en triss och spela lotto också...
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Jag var sent ute, fick tillbaka pappret för jag hade klantat lite med ifyllnad trots man gjort deta antal ggr tidigare... riktigt klantigt. Så jag tänkte det var riktigt kört, skickade in förra veckan.
Fick nu brev om att dom hade slut på kort för tillverkning. Så kommer tidigast få kortet v.10 samt att det gamla förarbeviset är gilitigt med leg tills jag får nya.
Så för mig gick det att vara sent ute iaf...
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Kanske får mitt då.
tycker att hela den här historien är konstig, förstår inte att dom kan ta bort en behörighet som man har bara för att man inte förnyar kortet.
Tänk om dom hittar på samma med b-körkoret, snacka om att det skulle bli skriverier...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det självklara beslutet!

Nu gäller det för de glömska att förnya, framförallt de som måste ha det obligatoriska förarbeviset, påminn er själva, kompisar och bekanta!

Att det gamla förarbeviset är ogiltigt i dagsläget och giltigt igen fr o m 20 februari -1 november är mer en formsak, visst, finns det nitiska poliser så kan de ju ..... men det vore knappast ett sätt att skapa respekt för lagen.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Fornyad-ansokningsperiod--forarbevis-for-terrangskoter-och-moped-klass-I/

Förnyad ansökningsperiod – förarbevis för terrängskoter och moped klass I

Regeringen har fattat beslut om en förnyad ansökningsperiod för utbyte av förarbevis för terrängskoter eller moped klass I. Ansökningsperioden gäller från 20 februari 2013 fram till den 1 november 2013.

Beslutet innebär också att man har rätt att köra terrängskoter respektive moped klass I med stöd av de gamla förarbevisen från och med den 20 februari 2013 fram till 1 november 2013.

Läs mer på regeringens webbplats

Transportstyrelsen skickar ut handlingar
Under mars månad kommer Transportstyrelsen skicka ut förnyelse-handlingar eller informationsbrev till berörda förarbevisinnehavare. De som vill förnya sitt förarbevis måste komma in med en ny grundhandling senast den 1 november 2013.

De gamla förarbevisen blir ogiltiga igen den 2 november 2013 och den som inte kommit in med en ansökan om förnyelse har då inte längre rätt att köra fordon med stöd av det förarbeviset.

Bakgrund
Äldre förarbevis för terrängskoter och moped klass I som utfärdats mellan 1 januari 2000 och 1 oktober 2009 upphörde att vara giltiga vid årsskiftet 2012/2013. Innehavare av förarbeviset har haft möjlighet att förnya det sedan 2009. Vid årsskiftet gick tiden för förnyelse ut och omkring 65 000 förarbevis (ca 35 000 för terrängskoter och 30 000 för moped klass I) förnyades inte i tid.

Läs mer
Förslag om förlängd ansökningstid för förarbevis (2013-01-14)

Förarbevis för moped klass I och terrängskoter (2012-11-27)
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Kanske får mitt då.
tycker att hela den här historien är konstig, förstår inte att dom kan ta bort en behörighet som man har bara för att man inte förnyar kortet.
Tänk om dom hittar på samma med b-körkoret, snacka om att det skulle bli skriverier...
Om du inte förnyar B-kortet så är även den borta.
 

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Om du inte förnyar B-kortet så är även den borta.
Inte riktigt samma sak i detta fallet.. B-kortet har en giltighetstid (så även det nya skoterkortet), men inte det gamla.. Det gällde tillsvidare! Sen stämmer det inte riktigt heller ändå vad jag varit med om. En familjemedlem skickade inte in B-förnyelsen i tid, resulterade i att hon inte fick köra bil fören hon skickat in ny synundersökning. Hon behövde inte göra om teoriprov, halka och uppkörningen! Nu var detta ett fall, vet inte hur villkoren ser ut "på pappret", men skulle förvåna mig om man ska ta om proven för en sån sak! Alla tycker vi kanske olika, men det är min åsikt! :)
 

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Tack för det. Känns jobbigt för mig som aldrig fick några papper på detta. Fick höra det för första gången på nyår av en kompis som frågade om jag förnyat skoterkortet, till vilket jag gav en frågande min och trodde han skämtade då han sedan förklarade att mitt blir ogiltigt.