Skoterkorten utgår 2012 om man inte förnyar!

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Nu äre så att jag har läst igenom det mesta av alla texter, men jag vill få det klart för mig då det står på ett sånt bladder av datum år osvosv så ja fattar aldrig vad som menas när ja läste det, allt blir bara en röra i huvve på en.... så jag undrar en sak:

Jag har ett förarbevis med kort osv på som jag tog förra vintern, då behöver jag inte förnya det eller?
Nej du behöver inte förnya ditt för du har redan det nya
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
En liten fråga, har jag som tog körkort före 2000 ett förarbevis för skoter? Jag vet att jag kör lagligt i och med att jag tog körkortet före 2000. Men nu ser jag på olika försäkringar att man kan välja om man har förarbevis eller inte. Vad ska jag svara på denna fråga? Ja eller nej? Försäkringen blir ju billigare om man har förarbevis.
Tycker du svarar på din egen fråga lite grann. Eftersom du tog körkort före 1 jan 2000 så får du köra skoter lagligt på körkortat, jaa.
Men om du har förarbevis vet jag inte. Har du gått en kurs (några kvällar med ett prov) och fått en kort att du har förarbevis för snöskoter, jaa då har du det..
Sen vad du ska svara på frågan är väl också ganska klart, har du förarbevis svarar du JA annars NEJ?!?

Verkar vara många som är förvirrade i denna tråden vilket som är vilket.
Det NYA förarbeviset som man måste ansöka om innan 31 dec 2012 har ett kort, en bild, på brukaren. Det äldre var bara ett grönt plastkort med namn och personnummer i stort sett.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Öhhhh, det där stämmer väl ändå inte?
Jaha, nej då verkar det inte stämma...
Undrar om det varit så tidigare då, eftersom det står att det gäller från 1/10 2009.
Det är snarare så att om du åker dit för ett/flera trafikbrott och som följd blir ditt körkort blir återkallat/indraget och du måste ta om körkortet måste du ta ett skoterförarbevis, har du bara fått kortet indraget under en viss tid behöver du inte ta förarbevis för snöskoter/terrängfordon..


Erkänn aldrig att du har fel, du kan ha rätt
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Tycker du svarar på din egen fråga lite grann. Eftersom du tog körkort före 1 jan 2000 så får du köra skoter lagligt på körkortat, jaa.
Men om du har förarbevis vet jag inte. Har du gått en kurs (några kvällar med ett prov) och fått en kort att du har förarbevis för snöskoter, jaa då har du det..
Sen vad du ska svara på frågan är väl också ganska klart, har du förarbevis svarar du JA annars NEJ?!?

Verkar vara många som är förvirrade i denna tråden vilket som är vilket.
Det NYA förarbeviset som man måste ansöka om innan 31 dec 2012 har ett kort, en bild, på brukaren. Det äldre var bara ett grönt plastkort med namn och personnummer i stort sett.
riktigt så enkelt tror jag inte det är. Jag tror att det försäkringsbolaget vill veta är om du får framföra ditt fordon överhuvudtaget. inte om man har förarbevis eller inte. jag har förövrigt alltid tyckt att dom som fått MC kort före typ 1961 har varit jävligt förunnade. Men jag känner att det är lite samma grej med skoterkortet då jag själv tog körkort 98 och slipper förarbevis hehe suckers!:hahaha:
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ni som tänker skippa att förnya ert förarbevis bara för att ni kan köra på körkortet idag bör tänka om!!!
Det handlar bara om att ta ett kort som skickas in med namnteckning och betala 150kr eller vad det nu är.

Ganska enkelt för att få behålla behörigheten, törs du spela på att nästa förändring inte drabbar dig?
Dessutom har många f-bolag rabatt om du har förarbevis.

Nästa steg bör vara att förarbeviset blir en behörighetsbokstav på det vanliga körkortet och man kan ju fråga sig varför det inte blev så redan nu, hade underlättat otroligt mycket.

Nu slipper vi iaf det löjliga med att man måste ha med sitt körkort för att kunna legitimera sig för sitt förarbevis.
Vilket bara har lett till den inställning som vi hört tidigare i tråden att förarbeviset inte behövs.

Statusen på förarbeviset uppgraderas nu med detta menar jag och det vore dumt att stå kvar på perrongen.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Att det skulle bli bokstav på körkortet har jag mycket svårt att tro. Ska man läsa om teorin och göra en uppkörning då också? Som med dom andra tilläggen i lappen.. Nej du, jag kommer aldrig sätta mig och plugga för att få framföra min skoter och jag kan lova att det hade varit nådastöten för skoterbranchen som redan går på knä.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Att det skulle bli bokstav på körkortet har jag mycket svårt att tro. Ska man läsa om teorin och göra en uppkörning då också? Som med dom andra tilläggen i lappen.. Nej du, jag kommer aldrig sätta mig och plugga för att få framföra min skoter och jag kan lova att det hade varit nådastöten för skoterbranchen som redan går på knä.
När jag fick mitt nya skoterkort, alltså det med foto på så så jag till mig själv direkt " varför skrev dom inte bara S eller nått på mitt vanliga körkort?" För skoterkortet och körkortet ser nästan identiska ut med samma uppgifter och samma upplägg, bara det att det står SNÖSKOTER istället för B som på det vanliga. + att det är ju både prov och uppkörning om man ska ta ett skoterkort, så dom som tagit skoterkort efter 2009 eller förnyar nu och har ett bilkörkort redan borde ju få behörigheten S på körkortet, hade ju vårt bättre än att ha 2 olika kort som ser lika ut fast med olika behörigheter.

Bara min tanke eller håller någon med?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
När jag fick mitt nya skoterkort, alltså det med foto på så så jag till mig själv direkt " varför skrev dom inte bara S eller nått på mitt vanliga körkort?" För skoterkortet och körkortet ser nästan identiska ut med samma uppgifter och samma upplägg, bara det att det står SNÖSKOTER istället för B som på det vanliga. + att det är ju både prov och uppkörning om man ska ta ett skoterkort, så dom som tagit skoterkort efter 2009 eller förnyar nu och har ett bilkörkort redan borde ju få behörigheten S på körkortet, hade ju vårt bättre än att ha 2 olika kort som ser lika ut fast med olika behörigheter.

Bara min tanke eller håller någon med?
Precis vad jag menade,
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Om man summerar alla inlägg i denna tråd så kommer jag fram till följande.

1. Har du tagit vanligt körkort före 1 jan 2000 så är det giltigt för att framföra skoter.

2. Har du tagit förarbevis mellan åren 2000 och före 1 jan 2010 så måste du förnya det senast före sista december nästa år (2012) och ni kommer att få papper hemskickat om detta.

3. Har du tagit förarbevis efter 1 januari 2010 så har du redan det nya och behöver inte förnya det.

4. tar du förarbevis nu så hamnar det under punkt 3

På frågan från försäkringsbolag om man har förarbevis så tolkar jag det som om du har laglig rätt att framföra fordonet, alltså skulle det i samtliga ovanstående fall vara ja.
Har du däremot tagit vanligt körkort efter 1 jan 2000 men inte tagit förarbevis ännu så är svaret nej.

Att det skulle bli en bokstav till på ett vanlig körkort anser jag inte vara omöjligt.
Det hände när dom gjorde om A på körkortet till A1 osv.. och då krävdes det inga nya teoriprov eller uppkörningar, utan man fick det automatiskt beroende på vad man redan hade för behörighet.

Samma sak var det när dom införde körkortsklassen C , dom som kunde visa upp intyg på att dom körde fordon över 3,5 ton fick det automatiskt... typ min egen pappa som arbetade med lastbilar på den tiden.
 

Kidmaster

Aktiv medlem
29 dec 2009
54
0
1
Ni som tänker skippa att förnya ert förarbevis bara för att ni kan köra på körkortet idag bör tänka om!!!
Det handlar bara om att ta ett kort som skickas in med namnteckning och betala 150kr eller vad det nu är.

Ganska enkelt för att få behålla behörigheten, törs du spela på att nästa förändring inte drabbar dig?
Dessutom har många f-bolag rabatt om du har förarbevis.

Nästa steg bör vara att förarbeviset blir en behörighetsbokstav på det vanliga körkortet och man kan ju fråga sig varför det inte blev så redan nu, hade underlättat otroligt mycket.

Nu slipper vi iaf det löjliga med att man måste ha med sitt körkort för att kunna legitimera sig för sitt förarbevis.
Vilket bara har lett till den inställning som vi hört tidigare i tråden att förarbeviset inte behövs.

Statusen på förarbeviset uppgraderas nu med detta menar jag och det vore dumt att stå kvar på perrongen.
Det är ju det som är poängen med det nya kortet med bild och underskrift. Det gäller som legitimation antar jag eftersom det ser exakt ut som det vanliga körkortet?

Fördel om du blir av med det vanliga körkortet för tex fortkörning så kan du fortfarande köra skoter eftersom det är två skilda kort...
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Att det skulle bli bokstav på körkortet har jag mycket svårt att tro. Ska man läsa om teorin och göra en uppkörning då också? Som med dom andra tilläggen i lappen.. Nej du, jag kommer aldrig sätta mig och plugga för att få framföra min skoter och jag kan lova att det hade varit nådastöten för skoterbranchen som redan går på knä.
det är teori och uppkörning för skoterkortet!
när sambon tog kortet förra året (tidigt på förvintern), fick dom tom lära sig att besikta isen förän dom körde ut på den, och dom fick även testa på att köra folk i kälke ; )
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Ja OK, det kanske är lite teori och en "uppkörning" men det är INTE samma teori som när man tar ett körkort. Av någon muppig anledning är det däremot det när man ska ta tungt släp, vilket för mig ter sig helt obegripligt. Det är väl ändå samma trafikregler som gäller när man kör ett vanligt släp. Förlåt offtopic..
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
"I utbildningen ingår både teoretiska och praktiska moment. För de praktiska momenten ska utbildningen bland annat omfatta grundläggande färdigheter i att praktiskt hantera snöskotern."

Men det finns inget sådant när det gäller att förnya redan befintliga skoterkort.

De nya reglerna för skoterkort började gälla 1 januari 2000, och dom som hade vanligt körkort före det har inte blivit av med sin behörighet att köra.

Det nya skoterkortet med foto började gälla 1 oktober 2009, så har du tagit kortet efter det eller tar det nu så har du redan det nya och behöver inte göra någonting.

Som jag tolkar det så är det enbart de som har tagit skoterkort mellan 1 januari 2000 och sista september 2009 som måste förnya sitt kort till den nya modellen med kort.
Och det ska göras före sista december nästa år till en kostnad av 150:-

De som inte förnyar sina skoterkort blir av med behörigheten 1 januari 2013.
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Orkar inte läsa igenom allt strul, har förarbevis för skoter, "gamla kortet" utan med bild på, om jag inte beställer ett nytt med kort på "tappar" jag skoterkortet då? låter ju konstigt, har inte fått något brev eller liknande om det, och jag kan ju tänka mig alla som inte är med på forum och inte vet om det, hur hade dom tänkt då ? dra av skoterkortet från kanske 75-80 % av folket? njaaa tror inte det är så.

I vilket fall hur beställer man ett nytt?
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Alla som har det gamla skoterkortet, alltså taget mellan 1 januari 2000 och sista september 2009 kommer att få hem papper om detta i god tid.

Det gamla kortet gäller fortfarande precis som tidigare fram till sista december 2012, alltså drygt 13 månader till.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja OK, det kanske är lite teori och en "uppkörning" men det är INTE samma teori som när man tar ett körkort. Av någon muppig anledning är det däremot det när man ska ta tungt släp, vilket för mig ter sig helt obegripligt. Det är väl ändå samma trafikregler som gäller när man kör ett vanligt släp. Förlåt offtopic..
Ja det va inte så jävla lätt att ta BE, onödigt svårt faktiskt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det måste väl gälla alla som tagit förarbevis, alltså även dom som tagit det före 2000?
Jag har tagit mitt före det året, men jag har även körkort utfärdat -96 som jag får åka på. Men jag vill ju såklart ha det nya beviset ändå.

Eftersom man kan ta skoterkort när man är 16 och B när man är 18 så måste det finnas en hel del under en två-årsperiod som tagit sitt förar bevis före 2000 men som inte får köra på B-kortet.
De som tog förarbeviset under åren 98-00 har ju förarbevis men får inte köra på B-kortet eftersom dom måste tagit det efter år 2000...

Angående BE så tycker jag det är bra att det är en riktig uppkörning, det är snudd på att det skulle vara det för vanlig liten vagn med, finns så mycket folk som inte kan köra vagn...
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Det måste väl gälla alla som tagit förarbevis, alltså även dom som tagit det före 2000?
Jag har tagit mitt före det året, men jag har även körkort utfärdat -96 som jag får åka på. Men jag vill ju såklart ha det nya beviset ändå.

Eftersom man kan ta skoterkort när man är 16 och B när man är 18 så måste det finnas en hel del under en två-årsperiod som tagit sitt förar bevis före 2000 men som inte får köra på B-kortet.
De som tog förarbeviset under åren 98-00 har ju förarbevis men får inte köra på B-kortet eftersom dom måste tagit det efter år 2000...

Angående BE så tycker jag det är bra att det är en riktig uppkörning, det är snudd på att det skulle vara det för vanlig liten vagn med, finns så mycket folk som inte kan köra vagn...
Uppkörning för BE tycker jag är vettigt, ett fulllastat tungt släp kräver lite annan planering av körningen än ett lätt släp.
Sen att jag har kört med släp själv i över 25 år kanske anser att jag inte behöver det, men det är bara att bita i det sura äpplet och gå kursen.

Och angående skoterkort...

Om du har ett äldre frivilligt förarbevis för snöskoter kan du ansöka om att få byta ut det mot ett förarbevis för snöskoter av den nya typen. Detta gäller dock bara om det gamla beviset har utfärdats före den 1 januari 2000 av SNÖFO (Sveriges snöfordonsleverantörers riksförbund). Blankett för utbyte finns hos Transportstyrelsen, 701 88 Örebro, telefon 0771-81 81 81. Ansökan om utbyte måste ske före utgången av år 2010.

Så enligt detta så är det nog redan försent att byta ut det mot det nya kortet.. tyvärr.