Ski-Doo 2021

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Ni som tagit bort T-motion vad har ni bytt till?
Tycker om den egentligen förutom vid ganska rak klättring med skidorna i vädret för då är den för lätt att ändra riktning med vilket gör att man får lite för mycket S-kurvor på vägen upp.
Snabbjusteringen av balataremmen på Turbon minskar dock detta problem rejält när man kortar den men tar inte bort det helt.
Hur stor skillnad är det att vika ner den om man tar bort funktionen helt?
Kör med Munster (ska bytas efter 300mil) och har alltid balataremmet på kortaste läget mest för att reglaget t samlar is så man inte kan ändra den med snabbjusteringen. (Visst finns det så man kan ha justeringen på styret?)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Jag har munsterbrickor i min av den anledningen som enpatte hade där. den blir så jävla vinglig när man ska upp nån smal rågång eller liknande och dessa hjälpte till galant.
Jag är inte en såndär åkare som åker på skrå i nån trång skog så ofta utan jag kör till 85% efter kraftlinor, myrar, ospårat emellan stugorna och oplogade vägar och liknande så jag tycker skotern blir mer förutsägbar med dessa brickor i.
Men jag upplever att skotern har lätt att kugga över om inte mattan är spänd som f*n, men då kommer problemet med vibrationer i fotstegen som nästan blir så man domnar.
Har balatan spänd på det kortaste för reser gör den galant ändå om jag nu skulle vilja det =) .

Tänkte jag skulle testa bladeskidor till nästa år för jag tycker originalskidorna är jäkligt oroliga när det kommer nåt gammalt spår eller liknande, helst när man har ena skidan i luften
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Blade skidor är en fin uppdatering och låst T-motion måste man ha om det ska gå att behagligt åka jättebrant på skrå eller kunna klättra rakt upp med kontroll. Har kvar två eller tre set med brickor som är svarvade i extremt hållbart material om nån är intresserad. Körde tre säsonger med samma brickor i min 146” utan slitage.

Variatorsetupen är ändrad i -21 (ÄNTLIGEN)
Finns att köpa -21 kitt till äldre maskiner hos era BRP återförsäljare för typ 500:- som innehåller helix, sek fjäder, shims till primär och pivotbultar i samtliga längder. Har inte artnr i huvudet men kollar upp det om nån önskar.
 
Reactions: Slaggovich

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Vad gör variator setupen för skillnad förutom att (antar jag) remmarna ska hålla bättre dvs är det nån ide att köpa ett kit om remmen håller bra i dag. Har visserligen en 3900DS men gissar att det gäller lika på dom.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Variatorsetupen är ändrad i -21 (ÄNTLIGEN)
Finns att köpa -21 kitt till äldre maskiner hos era BRP återförsäljare för typ 500:- som innehåller helix, sek fjäder, shims till primär och pivotbultar i samtliga längder. Har inte artnr i huvudet men kollar upp det om nån önskar.

Kolla gärna upp vad det är för nummer eller vad det är för ingående delar. Antar att det är olika beroende på maskinens längd då åtminstone 146 och 154 har olika helixar original.
 

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
27
5
3
Dalarna
Blade skidor är en fin uppdatering och låst T-motion måste man ha om det ska gå att behagligt åka jättebrant på skrå eller kunna klättra rakt upp med kontroll. Har kvar två eller tre set med brickor som är svarvade i extremt hållbart material om nån är intresserad. Körde tre säsonger med samma brickor i min 146” utan slitage.

Variatorsetupen är ändrad i -21 (ÄNTLIGEN)
Finns att köpa -21 kitt till äldre maskiner hos era BRP återförsäljare för typ 500:- som innehåller helix, sek fjäder, shims till primär och pivotbultar i samtliga längder. Har inte artnr i huvudet men kollar upp det om nån önskar.

Du får väldigt gärna kolla upp dessa åt mig då jag tycker att rak 40 som sitter på min nuvarande BD 39 -18 är alldeles för snällt.
Vad blir det för helix istället?

Tack!

Eric
 

cad

Aktiv medlem
11 dec 2010
90
0
6
säter
T-motion limiter G4 westbergs maskin säljer dessa har haft dom på i 2 år inge glapp 60 led 40 snö
 

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
27
5
3
Dalarna
Ringde ÅF och beställde två kit direkt, 488kr ville hon ha för dessa stycket.

Känns som en No-brainer om man kan få till ett vasst kit för en bråkdel av vad ett eftermarknads kostar och dessutom med originalgrejer.
Sett att många byter rullarna i QRS sekundären-går dessa sönder eller varför är det vanligt att folk har bytt?

Tack för hjälpen snötoken !
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ringde ÅF och beställde två kit direkt, 488kr ville hon ha för dessa stycket.

Känns som en No-brainer om man kan få till ett vasst kit för en bråkdel av vad ett eftermarknads kostar och dessutom med originalgrejer.
Sett att många byter rullarna i QRS sekundären-går dessa sönder eller varför är det vanligt att folk har bytt?

Tack för hjälpen snötoken !
Rullarna spricker lätt om man tex slänger i backen lite ovårdsamt. Man vill undvika det där "klonket" som lätt uppstår när man backar eller kör framåt...det kan kosta några hundringar i delar och en massa tråkigt skruvande.

Snötoken: Kör de samma helix till alla längder rakt av? Känns som att jag skippar detta då jag redan kör 44/42 helix och bytt fjädrar i primär och sekundär på 154an och 146an går ju som ett skott original och verkar vara snäll med remmen också. Har gått en rem vid 140 mil. Men det var ju onekligen ett bra pris på kittet för bara fjädrarna är ju dyrare om man köper dem löst.
 

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
27
5
3
Dalarna
Rullarna spricker lätt om man tex slänger i backen lite ovårdsamt. Man vill undvika det där "klonket" som lätt uppstår när man backar eller kör framåt...det kan kosta några hundringar i delar och en massa tråkigt skruvande.

Snötoken: Kör de samma helix till alla längder rakt av? Känns som att jag skippar detta då jag redan kör 44/42 helix och bytt fjädrar i primär och sekundär på 154an och 146an går ju som ett skott original och verkar vara snäll med remmen också. Har gått en rem vid 140 mil. Men det var ju onekligen ett bra pris på kittet för bara fjädrarna är ju dyrare om man köper dem löst.
Det blir att testa det här för min del också.
På min -18 BD39 sitter det i nuläget 990 ramper, 170/350 primärfjäder och standard helix 40*.
Med originalmattan som är en 64mm med 3.5" delning fick jag lov att vikta på primärbultarna med brickor för att få ner varvet, den övervarade som fan med standardlängd 38mm på pivotbulten. Nu har jag tre m8 brickor extra per ramp och håller 8100 för det mesta. Tycker fortfarande att skotern "tomvarvar" men det är bättre än standard-däremot har jag upptäckt att det är riktigt dåligt driv i mattan så det blir byte nu.

Jag överväger att gå till 2.86" drivhjul och sen en Challenger extreme eller en Peak 2.5 MD matta.
Det med en brantare helix i kittet ovan tror jag kommer väcka upp skotern ordentligt.
I dagsläget är den långt ifrån en rullemaskin men jag hoppas på att med ordentlig matta och mer kraft ner i bandet få en mer lekfull maskin.

Vad tror ni experter, kan det fungera?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har ju snarlik maskin men med vissa skillnader. Summit med 44/42 helix, grön sekundärfjäder, 990 ramper, 150/300 fjäder, nerslipade original pivotbultar så de ligger väl runt 13-14 gram skulle jag tro. Den går bäst vid 8100 rpm, sänker jag toppvarvet till rekommenderade 7800-7900 rpm är den ju stendöd i förhållande. Jag hade även 21/49 drevning men körde av kedjan tidigare i vinter så nu är det 21/53 (original) igen. Jag har original 3" kammar på mattan och det är ingen direkt "rullemaskin". Inga problem att dra upp på rulle men stora problem att hålla den kvar någon längre sträcka. Blev dock betydligt roligare än när den var original. Skulle varit kul att testa en maskin med Diablo-kit. Drevningen kände jag inte av så mycket när jag drevade upp men satan vilken skillnad när jag drevade ner igen...tomvarvar ju hela tiden.

Sambon har vår andra summit och det är en helt original 2020 summit sp 850 146" och den går dra upp på rulle lätt och hålla där tills man känner sig nöjd (typ). Den har original 2,5" mattan, 21/49 drevning, 990 ramper, 42/38 helix, ingen aning vilka fjädrar som sitter i. Den matar på sjukt mycket bättre än 154an och den mattan greppar oftast i mycket bättre, speciellt om det är lite hårdare före.

Mycket sitter nog i mattan men på något vis så är 146an sjukt mycket lättare att hålla på rulle. Dynamo Joe menade på att man ville ha en helix med stort spann på vinklarna för det gav större chans att man hittade "rätt växel" men om det stämmer vet jag inte. Enligt hans resonemang så har en rak 40 grader bara ett läge/vinkel, en 44/42 har tydligen 3 vinklar (44, 43 och 42grader) och således en 42/38 har 5 vinklar (42, 41, 40, 39 och 38 grader) så det skulle tydligen göra bland annat rullekörning lättare. Han kunde förövrigt inte förstå hur vi kunde sätta en 44/42 på en lössnömaskin med 3" kammar och tro att det skulle funka...han undrade förvisso om vi hade dåligt med snö. Jämfört med det man ser på Instagram och Youtube från USA och Kanada så har vi klent med snö så det kanske ligger något i det. Jag är för dåligt insatt i helixar och hur de funkar så jag tänker inte säga emot honom. 44/42 funkar bättre än rak 40 i allafall.
 

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
27
5
3
Dalarna
Jag har ju snarlik maskin men med vissa skillnader. Summit med 44/42 helix, grön sekundärfjäder, 990 ramper, 150/300 fjäder, nerslipade original pivotbultar så de ligger väl runt 13-14 gram skulle jag tro. Den går bäst vid 8100 rpm, sänker jag toppvarvet till rekommenderade 7800-7900 rpm är den ju stendöd i förhållande. Jag hade även 21/49 drevning men körde av kedjan tidigare i vinter så nu är det 21/53 (original) igen. Jag har original 3" kammar på mattan och det är ingen direkt "rullemaskin". Inga problem att dra upp på rulle men stora problem att hålla den kvar någon längre sträcka. Blev dock betydligt roligare än när den var original. Skulle varit kul att testa en maskin med Diablo-kit. Drevningen kände jag inte av så mycket när jag drevade upp men satan vilken skillnad när jag drevade ner igen...tomvarvar ju hela tiden.

Sambon har vår andra summit och det är en helt original 2020 summit sp 850 146" och den går dra upp på rulle lätt och hålla där tills man känner sig nöjd (typ). Den har original 2,5" mattan, 21/49 drevning, 990 ramper, 42/38 helix, ingen aning vilka fjädrar som sitter i. Den matar på sjukt mycket bättre än 154an och den mattan greppar oftast i mycket bättre, speciellt om det är lite hårdare före.

Mycket sitter nog i mattan men på något vis så är 146an sjukt mycket lättare att hålla på rulle. Dynamo Joe menade på att man ville ha en helix med stort spann på vinklarna för det gav större chans att man hittade "rätt växel" men om det stämmer vet jag inte. Enligt hans resonemang så har en rak 40 grader bara ett läge/vinkel, en 44/42 har tydligen 3 vinklar (44, 43 och 42grader) och således en 42/38 har 5 vinklar (42, 41, 40, 39 och 38 grader) så det skulle tydligen göra bland annat rullekörning lättare. Han kunde förövrigt inte förstå hur vi kunde sätta en 44/42 på en lössnömaskin med 3" kammar och tro att det skulle funka...han undrade förvisso om vi hade dåligt med snö. Jämfört med det man ser på Instagram och Youtube från USA och Kanada så har vi klent med snö så det kanske ligger något i det. Jag är för dåligt insatt i helixar och hur de funkar så jag tänker inte säga emot honom. 44/42 funkar bättre än rak 40 i allafall.

Intressant det där med 146an... jag har precis samma uppfattning efter att ha varit ute och åkt med en kompis som har en 146a summit 2020 men "bara" en 600R, hans skoter gick bättre i föret som var den helgen trots en 600R och samma kamhöjd och dessutom en kortare skoter.
Min maskin slirade och matade "linjärt" medan han kunde åka på res och hade betydligt bättre driv i snön som var då.

Jag tror mycket av det beror på att det sitter en annan matta på 146an som passar vår snö mycket bättre. Håller bättre gör den också upplever jag, då den är av den äldre sortens modell som är mer lik (identisk?) en Challenger Extreme.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Helix vinklar vad som är bäst kan man nog diskutera ungefär som älghundar. Dynamo Joe verkar ju vara för flacka helixar, Diablo branta och jag själv nånstans där mellan. Jag tycker 44/42 är bra, även rak 44 funkar bra enligt mig och jämför man med Polaris också vad som funkar här Skandinavien så sitter det väl i 99% av fallen en 56/42 istället för rak 40 i axys 800 och nu har Polaris själv gått från rak 42 till 60/44 i 850.

Men vill man åka rulle i 8or runt ängar och myrar så är absolut en flackare helix att föredra. Men jag har aldrig lyckats få till nått som funkar i teknisk körning med typ rak 40.
 
Reactions: eing9911

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
127
3
18
Södra Dalarna
Turbon har fått bekänna färg i helgen med de 1,5-2m bottenlöst puder som fanns serverat i Borgafjäll.
Otrolig skillnad på hur denna maskin tar sig fram i snön jämfört med de tidigare jag haft, bara att mata på när man borde ha kört fast sedan länge.
Turbon är klart mer märkbar när man kom under 70% av inkörningen, helt klart skillnad mot en NA 850.
Den var värd varenda öre i helgen!
Synd man måste jobba också.
Nu har det gått ett tag sen, är du lika nöjd än?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Nu har det gått ett tag sen, är du lika nöjd än?
Loggar inte in så ofta under sommaren så sent svar...

Ja det var ett rejält lyft från min 2017 850 summit som jag hade före.
Expert paketet var nog det som gjorde mest skillnad men den ökade orken på lägre varv var helt klart ett plus.
Testat med T-motion limiter brickor i plast utan att tycka det var någon större skillnad och det är väl det enda jag gjort.
Det enda som kunnat toppa var lite mer pulver för större smilbandseffekt och därför har jag beställt en 2023.
Med min nivå på tekniken så hade jag nog klarat mig med en 600 men jag gör detta för att det är kul och då kräver jag lite mer.