Ski-Doo 2017

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Är det någon mer som upplever ett fladdrande ljud från tunneln? Det låter som att kammarna slår i nånting men det gör dom inte vad jag kan se, hör det bara då jag kör sakta på hård led. Är inte pga isbildning heller då den låter så direkt när jag kört ut ur garaget.

Har för övrigt kollat med åf om övervarvningen och enligt dom så jobbar brp på att lösa problemet. Däremot fick jag veta att varvräknaren visar 200 rpm högre än vad den verkligen varvar och att toppvarvet ska vara 8050, inte 7900 som dom sagt tidigare.


Jag upplever samma. Låter som att mattan tar i.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Är det någon mer som upplever ett fladdrande ljud från tunneln? Det låter som att kammarna slår i nånting men det gör dom inte vad jag kan se, hör det bara då jag kör sakta på hård led. Är inte pga isbildning heller då den låter så direkt när jag kört ut ur garaget.
Har för övrigt kollat med åf om övervarvningen och enligt dom så jobbar brp på att lösa problemet. Däremot fick jag veta att varvräknaren visar 200 rpm högre än vad den verkligen varvar och att toppvarvet ska vara 8050, inte 7900 som dom sagt tidigare.
jag upplever precis samma på min -16 XM.. blir spännande att höra om ngn hittat vad som låter.
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Ja precis hoppas det finns nån som har koll på det här, jag har filmat hur min låter om nån är intresserad
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Låter så på min BD3900 -17 också, men bara när man kör led eller på hårt, så jag misstänker att det är ljudet som uppstår när kammarna tar i marken. Vid lägre fart så låter det som att något tar i, och vid 40 och uppåt är det som en dov ton bara.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
https://youtu.be/h_wfYdrG9hU

Så låter min iallafall, har funderat på om det kan vara så enkelt att det låter så när kammarna tar i backen...men nja osäker
Det är exakt det ljudet jag har också, tänkte först att det var kuggluckorna som snärtade över bak-kanten på slidesen. Men jag är inne på att det är kammarna mot marken. I mitt fall så är det inget ljud i lössnö, och inget vid hårt gaspådrag, när det spinner. Så antingen kammarna som jag är inne på, eller så är det så att mattan naturligt "rappar" när den löper över t.ex främre boggie-infästningen mot bandtunneln och vid hårt gaspådrag så vill mattan lyfta över. Men då borde det ju låta även i djup snö.

Edit: Fick precis förklaringen att det är mattclipsen som slår emot fronten på boggieskenorna. Låter rimligt i mina öron.
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Okej tack för svar! Det låter logiskt, ska testa släppa lite på mattspänningen...kan vara för hårt spänd nu
 

Mcx270

Aktiv medlem
13 jan 2015
62
0
6
Hur stort kylsystem är det på summit 850? Kan man dra pulka utan varmgång? Någon som vet om det går att montera ruta?

Tacksam för svar.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag tycker min 850 går mindre varm än min -13 800 xm. Har ej dragit nåt betydande med den men inte ens provat pipa till än.

Min 800 drog jag ganska mkt pulka med. Det gick helt ok men det var lite besvärligt vissa fören.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Idag var det dags, lät som att någon körde en lufthammare i motorn strax innan molnet av glykol lukt bekräftade vad mina öron hörde, generalhaveriet är ett faktum. Någon som läst någonstans om liknande haveri? Ska in till ÅF på måndag å se vad det kan vara för spännande.
Summit 850 gäller detta
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Idag var det dags, lät som att någon körde en lufthammare i motorn strax innan molnet av glykol lukt bekräftade vad mina öron hörde, generalhaveriet är ett faktum. Någon som läst någonstans om liknande haveri? Ska in till ÅF på måndag å se vad det kan vara för spännande.
Summit 850 gäller detta
Finns några i nordamerika med havererad vattenpump.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är nog nåt annat vattenpump på brogges maskin.
Ett riktigt hårt knackande innan den fick in vatten i förbränningsrummet.
Lät som en kolv slog upp i toppen, eller vevstaken som slår i vevhuset. Nån kollision var det...
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Tänk vad ett par nya ramper kan göra, lite laborerande med sekundären i veckan sen så ska vi nog vara hemma. Matar mycket hårdare än stock :)