Ski-Doo 2017

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Genom att uttrycka dig så visar du bara att du inte alls förstod vad jag menade och framför allt kraftigt missbedömer mig pga att du utgår från dina egna funktioner och inte mina.

Min poäng är att jag väldigt gärna diskuterar verkliga problem vilket jag också gjort men det vore bra om vi kan höja nivån ett snäpp och skippa saker som posten ovan( kompis kompis).

Åter till topic:
Om det nu är så att det finns flera stycken med "heta pipor" vad har handlaren sagt, har felet hittats?

För övrigt har jag själv beställt vikter 3g, 4,5g och 6g som skall testas i helgen, återkommer med resultat.
ok, kanske missförstod dg, är ju inte omöjligt.

på den jag vet om så vad jag hört från kompisen, har inte pratat med han i veckan, men i fredags så sa han att den skulle in igår och få spridarna bytta, men det var väl mer bara en chansning, gången den var in före skulle dom kolla att spjällen var synkade, och kanske tittade lite allmänt förstås. om det nu inte hjälpte med spridarna så skulle det komma en styrbox kanske senare i veckan, men dom var restade så är osett än när den isåfall kommer, om den nu behövs
 

Renryttaren

Medlem
24 okt 2016
8
0
1
Gällivare
Tycker folk kan lägga upp bilder om dom påstår ett fel och folk som inte ens har en 2017s ski-doo kan ju hålla sig till sitt egna märkes trådar än komma hit med sina "hörde en kompis kompis som har en annan kompis" historier. Bara vad jag tycker och vart är alla som HAR en 850 som har problemen? Kört 40mil nu med min och inte ett fel?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Det enda fel som finns på denna mycket kompetenta maskin är variatorer som knäcker remmar på löpande band!
Efter led är variatorerna på 850 lika varm som mina tidigare Axys var efter 30 min puderkörning och efter 10 min puderkörning/klättring så kokar remmen liksom variatorerna vilket innebär 20 minuters paus utan sidokåpa. Blir inte många klättringar/dag på det viset:(

Annars så är min högst personliga uppfattning att maskinen är bättre än Axys på allt.
 

Perkof

Aktiv medlem
7 jan 2008
82
1
8
Västerbotten
Tycker folk kan lägga upp bilder om dom påstår ett fel och folk som inte ens har en 2017s ski-doo kan ju hålla sig till sitt egna märkes trådar än komma hit med sina "hörde en kompis kompis som har en annan kompis" historier. Bara vad jag tycker och vart är alla som HAR en 850 som har problemen? Kört 40mil nu med min och inte ett fel?
Min fråga är ju (nästan) exakt som du skriver. Jag hörde av en kompis, som hört av en jobbarkompis om 2 uppbrända summit 850, av samma ägare.Av ren nyfikenhet postade jag frågan, och det verkar ju inte finnas något känt problem med just det. Dock får man ju ha i åtanke att det förmodligen bara är en viss procent av ägarna som är aktiva på detta forum, så mycket av vad som händer kommer aldrig fram i ljuset på annat sätt än via "en kompis kompis...." Sanningshalten om (de eventuella) bränderna är under koll. Hoppas på mer information i ärendet
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det enda fel som finns på denna mycket kompetenta maskin är variatorer som knäcker remmar på löpande band!
Efter led är variatorerna på 850 lika varm som mina tidigare Axys var efter 30 min puderkörning och efter 10 min puderkörning/klättring så kokar remmen liksom variatorerna vilket innebär 20 minuters paus utan sidokåpa. Blir inte många klättringar/dag på det viset:(

Annars så är min högst personliga uppfattning att maskinen är bättre än Axys på allt.
Du som uppenbarligen har problem hur skulle du beskriva din körning mer ingående:
Inga stopp för att leta linjer?
Fysiskt "fit"?
Hur långa perioder av riktigt aktiv klättrig har du utan stopp?
osv?

Är bara nyfiken eftersom jag själv krast inte har kondition nog att någonsin få problem.
Är lite fundersam på också om problemet är lite ojämt fördelat mellan maskinerna eftersom många som åker "aktivt" inte har några problem alls också.

Hur har du gjort med maskinen?
Inspekterade du vid leverans att handlaren verkligen fått bort all olja på variatorerna?
Har du kört in remmarna i 5 mil?
Har du rengjort både rem och variatorer igen efter några mil?
Ljummet vatten och diskmedel för remmen och något som inte lämnar något efter sig för variatorerna( isopropanolsprit, acceton,möjligen t-röd osv).
Avsluta ej med tex bromsrengöring på variatorerna eftersom det lämnar en hinna efter sig.
Har du sett om det krypit någon mer olja ur variatorerna för det skulle indikera att din handlare inte gjort rent riktigt till att börja med.
Brukar synas i plasten under primären om centrifugalkraften har tvingat ur mer olja ur den.

Hur varvar din maskin, har du gjort något åt variatorerna?
Vad säger din handlare om detta?
Tryck på dem om du har problem!
 
Last edited:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Är personligen lite skeptisk till att ha "konserveringsolja" på stålytor.

Har erfarenhet från jobbet med glidytor mellan stål-fet plast och vi fick stora problem om någon idiot fick för sig att smörja dessa ytor med något oljebaserat eftersom vi upplevde att det sög in i stålet och aldrig blev lika bra igen efter rengöring.


Har alla märken konserveringsolja på sina variatorer?
1 månad i container på atlanten är inte direkt snällt eftersom saltdimman i luften kommer att leta sig in i containrarna.
 
Last edited:

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Har kört 50 mil, relativt mycket teknisk åkning. Min rem är i nyskick. Blir inte varm alls. Har tatt väck isoleringen/filten och rengjort noga med breakleen några gånger, samt extra 5g på pivot skruven. Justerat remspänningen 2ggr, samt mattan en gång. Kedjan spänd 3ggr också, den verkar vara av gummi. Är väldigt nöjd, bättre än man kunde tro vad gäller remslitage.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Kört 30 mil, är inne på rem 3. Varje rem är inkörd 3-4 mil efter led.
Innan körning är remmarna rengjorda efter konstens alla regler.
Variatorerna är rengjord med elektronik spray samt ren aceton 4 ggr samt efter varje körning!
Remspänning kontrolleras 2-3 ggr varje dag.
Vi har kört utan vikt på pilot skruven, vi har kört 4 gram och även 6,5 gram, ingen skillnad på remtemp och mycket liten skillnad på toppvarv. Ligger på 8100 vid körning på 500-700 meters höjd.
Vår körning är som följer:
Transport 1,5-2 mil.
Klättring/skråkörning i relativt brant terräng dvs gran och björkterräng vid fjällkanten. Ca 1-1,2 meter snö just nu. Relativt kompakt.
Med denna maskin kör vi max 15 minuter utan stopp dvs 3-4 klättringar upp och ned, varierande gas som ni förstår men mycket sällan långa fullgasrepor då detta ej är nödvändigt vid denna typ av körning. Mer av/på med gasen, mycket pumpande.
Efter 10 minuter så är variatorerna ruskigt heta.
Vi brukar ligga på 3-4 timmar körning/dag inkl transport. Totalt med ståtid ca 6 timmar.

Normalt så kör vi betydligt längre runt 20-30 minuter utan längre stop vilket har funkat bra med Turbo Apex, Pro Rmk och Axys (Ja polaris variatorer har vi måsta optimera för annars har remmarna rykt även där)

Förmodligen är det remslir pga att variatorerna inte lirar ihop.
Skulle önska mer remtryck, kanske är det ramperna som är felet, mer häl kanske eller sekundären, vi får se.
Skall prova nya setuper i helgen.
 
Last edited:

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Här kommer en bild på mitt GPS montage som jag tycker blev bättre än att köpa den högre originalkåpan med GPS fäste.

Borrade 4 hål i kåpan och monterade "mc fästet" som följde med.

 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Vad kör ni för olja i 850?
Tycker BRP oljan luktar jävlat apa och sticker i ögonen och andningen nå fruktansvärt.
Funderar på Paybacks Challanger. Det är ju inte så att den är billigare utan snarare tvärt om,
Men hur blir det med garantin? Nån som vet å har rätt svar?
 

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Jag håller med! BRP oljan luktar som den skulle vara gjord av spillolja...Funderar också på Payback, den är godkänd för e-tec i alla fall...vad det nu innebär? Polaris återförsäljaren här rekommenderar Payback istället för Polaris original till sambons skoter!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Legend zx2-sr kör jag å flertalet på med jättebra erfarenhet.
Semisyntet/mineral olja som förbränns ist för en syntet som bara går rakt ut i avgaserna...
Klarar bättre klassificeringen än polaris ves gold olja. Så tror den gör sig bra på brp också.
Luktar sjukt bra och sticker ej i ögonen. Mycket "vänlig" för själen :)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Nu har inte jag någon 850, men min 600 etec 2012 har jag kört på ELF helsyntet snowmobile oil sedan den medföljande XPS-oljan försvunnit ur behållaren. Håller med, den luktar för djävligt illa.
Jag gissar att inte många här på forumet någonsin sett en ELF skoterolja, och inte jag heller annat än den som lokala skoterklubben kom över och sålde billigt. Den uppfyller alla smörjkrav (utom BRP:s förstås) och skotern närmar sig 600 mil utan att vare sig stift eller RAVE-portar varit igenkleggade vid rengöring.
Så jag tror nog att man törs köra på de flesta oljor som är klassade av API, ISO, JASO och allt vad som finns.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Hör och häpna men statoils skoterolja kör jag med, och den lämnar riktigt lite "glägg" efter sig har jag sett vid renovering och rengörning av motorer, iallafall de motorer jag skruvat isär som varit i mina ägor, dessutom luktar den inte så illa som brp´s "spillolja" =)
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Här kommer en bild på mitt GPS montage som jag tycker blev bättre än att köpa den högre originalkåpan med GPS fäste.

Borrade 4 hål i kåpan och monterade "mc fästet" som följde med.

Gjorde exakt likadant med min gps, blev helnöjd!

Olja... Q8 rs lika bakteriedödande i halsen som xps oljan när någon kört fast
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.148
108
63
Angående oljan så testade jag payback oljan i min -13 XM, men tyckte den luktade lika mycket eller kanske till och med värre än XPS oljan. I T3an körde jag på Texaco helsyntet som jag kom över en 20L dunk till bra pris. Den luktade iallafall inte lika jävligt som XPS och payback.

I 850in har jag inte hunnit testa nå annat än XPS då jag köpte med en kartong till bättre pris än jag får nån annan olja för. Men då 850in verkar dra mindre olja än 800an så har jag hittills inte känt av nån lukt jag stört mig på. Men då har jag i och för sig inte kört fast än med 850in, då det oftast är när man håller stumt tills man kommit lös man nästan kvävts av oljelukten :)

Angående variatorerna så är ramperna på tok för flacka även en lite brantare helix och eventuellt högre drevning skulle inte skada. Jag upplever samma bekymmer som dig Anders F, kopiöst mycket remslir och det blir bara värre och värre ju längre man kör, när man använder maskinen. Förra helgen gick det två remmar på inte så lång sträcka, vill inte ens veta miltalen. Men det är tydligen på gång med sea level grejer till variatorerna så vi får väl se om det kan lösa våra bekymmer och förhoppningsvis tar det inte för lång tid-
 
Last edited:

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Det tråkiga med Sea level kit är att maskinen blir tröttare vilket vi inte vill. Gillar inslagsvarven med höghöjdskittet och gassvaret.
Måste dock bli bättring med remsliret och den extrema variator hettan som knäcker remmarna.

Funderar hur Straightline performance justerbara ramper kan fungera....