Ski-Doo 2017

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tycker min gamla 800 etec gick jämnare på tomgången. 850in är lite mer rå. Vid körning märks de inte tycker jag. Men tycker den vibrerar jättemycket i fotstegen när man ligger och kör efter led
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Jo, upplever vibrationer under fötterna och i tummen på 850n. Älskar maskinen men känns lite oroande med vibrationerna, får 2011 flashbacks
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Ni som får ut mycket mil på remmarna, vilken typ av körning kör ni!? Själv kör jag 90% brant, teknisk skogskörning, dvs det den är byggd för. Kört hittills lite drygt 70mil och har 5:e remmen på nu. Provat det mesta som går i variatorgrejer och drevning men inget verkar hjälpa. BRP vägrar stå för remmar och jag är gode less nu. Så jävla nöjd med maskinen i övrigt men det här är ju inte hållbart.

Är ju på väg en hel del uppdateringar men dock först till nästa säsong. Så man måste väl ge den en chans till men överväger starkt märkesbyte. :(
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Vill ni bli fri övervarv och åka ifrån polarna så behövs dessa vikter 417224038 och denna sekundärfjäder 417127137. Lägger sig fint på 8000rpm :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
snötoken jag ser ditt problem. Jag har sett folk som får remmarna att hålla på 850in. Men jag har också vänner som spränger remmar som ingenting. Och den stora skillnaden mellan dom är att dem som är duktig och klarar att köra utan en massa start och stopp, får extremt hög remtemp. Medans andra som kanske inte riktigt har samma flyt i körningen får mer naturliga stopp och då håller remmen hyffsat.

En vän åt mig har fått rekordnotering på 154 grader på sin maskin med sealvl kitet installerat. Samma körning låg jag på runt ~85 grader med min maskin. Så det är en markant skillnad.

Jag hade faktiskt velat prova en lynx 850 inför nästa säsong. Men när brp kom med förklarningen på deras vobblande primärer så avstod jag att chansa. Jag köper inte det helt enkelt.
Då kör jag hellre vidare på min turboaxys som hör å häpna tagit en rem på 150mil. Och den remmen hade redan 100mil på sig innan (fjolårs remmen). Är nu inne på 100+ på den nya och det är verkligen inte snäll körning. Hög utväxling och turbo samt primärfjäder med så lågt sluttryck jag bara vågar så jag kan gå ner i vikter. Så jag har verkligen inte optimala förutsättningar för remmens livslängd.

Fattar dock inte hur brp ej kan ta på sig remmarna för dig? Dom har ju gått ut och sagt att dom har problem. Är dom inte rädd om kunderna... Låter ju helt sjukt om jag ska vara ärlig.
Tror faktiskt mina vänner får remmarna för dom har väl skjutit 5-6st på 50-70 mil lr nå sånt.

10 papp i remmar kan man göra mycket annat för. Hjälper föga om etec motorn drar lite soppa när man har en kostnad på ~143kr/milen i bara remmar.

Hoppas brp seriöst har fixat detta nästa år. Då kanske man kan prova nå nytt inför -19 om inte polaris kommer med nått.
 

mitsumicke

Aktiv medlem
16 jan 2010
72
0
6
Kilafors
jag har lite över 70mil på min och av det är det nog 20mil led och resten skogsåkning i brant terräng. Och ja bytte precis rem för originalet börja fransa sig. Den är orörd i variatorer men all isolering rensad och variatorskydd kapat. Jag gör även ren variatorerna ganska ofta. Och en killeja åkte med en helg sköt en rem på färre mil och timmar än mig som ja även tyckte körde snällare. Så det verkar va jävligt olika ��
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
100
63
Skellefteå
Ni som får ut mycket mil på remmarna, vilken typ av körning kör ni!? Själv kör jag 90% brant, teknisk skogskörning, dvs det den är byggd för. Kört hittills lite drygt 70mil och har 5:e remmen på nu. Provat det mesta som går i variatorgrejer och drevning men inget verkar hjälpa. BRP vägrar stå för remmar och jag är gode less nu. Så jävla nöjd med maskinen i övrigt men det här är ju inte hållbart.

Är ju på väg en hel del uppdateringar men dock först till nästa säsong. Så man måste väl ge den en chans till men överväger starkt märkesbyte. :(
Postat på dootalk nyss:

Hey everyone,

We’re posting here to let you all know that we have some updates on the way for owners of 2017 Gen4 sleds. We’re definitely aware that some folks have experienced certain belt concerns on their 850-powered Ski-Doos. We’ll work with them to setthat right. Here are a couple points:

There has been some discussion over whether the new pDrive sheave system might be responsible for increased belt heat resulting in a shorter belt life. We have performed rigorous testing and can confidently state that this is not the case - the new setup is proven to not increase belt temperatures vs. the older clutch setup. We’re moving forward with the same system for the 2018 model year and beyond.

Many 2017 850 owners have not experienced any issues with their belt life. However, we are aware that there are a number of owners who have expressed concerns regarding the belt.

All that being said, we want to ensure that all 2017 850 E-TEC owners are taken care of and feel that they can enjoy their sled safely, reliably and without having to worry about these issues, so we are looking at certain MY18 changes might be made available for MY17. While we’re still evaluating next steps, we are committed to have an update ready for you well before the beginning of the upcoming riding season. As soon as we have more news, we’ll let you know here.

As always, if you have any questions, comments or concerns, please post them here and we’ll do our best to respond.

Thank you,

BRPcare team
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Ni som får ut mycket mil på remmarna, vilken typ av körning kör ni!? Själv kör jag 90% brant, teknisk skogskörning, dvs det den är byggd för. Kört hittills lite drygt 70mil och har 5:e remmen på nu. Provat det mesta som går i variatorgrejer och drevning men inget verkar hjälpa. BRP vägrar stå för remmar och jag är gode less nu. Så jävla nöjd med maskinen i övrigt men det här är ju inte hållbart.

Är ju på väg en hel del uppdateringar men dock först till nästa säsong. Så man måste väl ge den en chans till men överväger starkt märkesbyte. :(
Grattis till att du har perfekt körning precis utanför stugan! 90 % är väldigt stor andel! Vad är teknisk? För mej är det att det är trångt tillsammans med brant lutning, har aldrig själv lyckats överhetta en rem vid sådana förhållanden utan det har skett vid brant oteknisk terräng, alltså brant och glest mellan träden.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Trist att inte nya 850:in ska funka.
Trodde de skulle få till dom nu när P-driven kom.

Har själv haft stora problem med remmar på diverse maskiner, både på FR 11 och XM Summit -13.
Båda dessa har käkat remmar första året med org.setup. Säsong 2 så körde jag med v-kit, mer kylning flytande sek. etc.
Då bara funkade det.
Från att kunna köra 2 timmar på en inkörd rem innan den började fransa till att en rem höll 90 mil. Detta på Summiten.
Det är synnerligen konstigt att BRP inte ska kunna få till en setup som funkar, när vi konsumenter och eftermarknadsföretag lyckas.

I början var man väldigt brydd över att vissa kör 100-tals mil på en rem, medan en annan satt på ny rem vid frukost och fick börja skära fransar från remmen vid lunch...
Men det har klarnat med åren.
Visst finns det vissa maskiner som det är fel på, men till största delen handlar det om körsätt.
Kör man riktigt hårt funkar det inte med en originalmaskin, tyvärr...
Man tycker ju att den ska klara hård körning eftersom dom marknadsför den så...
I verkligheten är det nåt annat...
När jag hade problem med Summiten och lämnade den till Åf för koll så fick jag svaret att remproblemen kunde bero på att jag inte hade snöfilter i fronten. Det skulle man tydligen köpa till om man skulle köra i lössnö...
Okej, så om man köper en Summit som är byggd och marknadsförd för lössnö, så lär man köpa extra tillbehör för att skotern ska fungera tillfredsställande i just lössnö?? Rimmar illa i mina öron...


Nåväl...
Som sagt riktigt trist att de inte funkar.
De uppdateringar som är på väg vet jag inte om man ska tro så hårt på...
Det jag hört är vingar på innerskivan som ska kyla primären bättre.
Sen tyckte jag det talades om en ny rem, igen... Som ska tåla värme bättre... Har vi hört den förut...?
Det är ju som att sminka över grundproblemen. Nåt är fel i variatorsystemet som uppenbarligen bygger värme.
Vad gör man då?
Det rimliga vore ju att hitta felet och försöka få systemet att bygga mindre värme, istället för att endast försöka ventilera bort värmen eller försöka få till en rem som klarar mer värme...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Vingar på variatorn var det dummaste jag hört, det kommer ju gå ganska mycket tyngre av att ha dom viftande runt där vilket kommer göra talare, hur mycket de märks vete fan men inte drar de ju åt rätt håll iaf. Nä bara hoppas dom hittar det verkliga problemet, då dom annars är riktigt busiga
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Det kommer en hel del uppdateringar. Ny rem som sagt, nya motorfästen både PTO och MAG sida, ny CVT kåpa, drevning och ny innerskiva. Alla uppdateringar ska finnas på 2018 men om 2017 kommer få alla uppdateringar låter jag vara osagt.

Körningen är till stor del i mycket brant terräng med både öppnare ytor och så trångt att skotern knappt ryms mellan. Kör skotern på släp till dom flesta ställena, hatar transportsträckor :)

Problemet är jag 99% säker på att det beror på kastet på innerskivan. Då min typ av körning innebär mycket full gas och ofta i långa stunder så måste den ju tappa tryck på remmen där skivan kastar som mest. Hur mycket min kastar har jag inte hunnit mäta än, men det måste vara rätt mycket då det känns som att jag har en midja på remmen när jag krypkör, även med helt ny rem!

Nu har jag också fått till variatorerna riktigt bra. Matar nå sjukt och spikar 8100rpm oavsett före. Remmarna håller bättre men ändå kommer den där remlukten efter stunds hårdkörning och då är det bara en tidsfråga innan den fransat. Med stock setup och påviktat så fick man samla smulor av remmarna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Grattis till att du har perfekt körning precis utanför stugan! 90 % är väldigt stor andel! Vad är teknisk? För mej är det att det är trångt tillsammans med brant lutning, har aldrig själv lyckats överhetta en rem vid sådana förhållanden utan det har skett vid brant oteknisk terräng, alltså brant och glest mellan träden.
Vad som anses som teknisk verkar vara lika brett som typ av körstil. Har sett väldigt många som kör i brant skog men som mest står still och snurrar på huvudet... då är det inte så konstigt att det inte tar någon rem, går oftast inte så mycket soppa heller.. Men håller man sig i rörelse hela tiden och håller lite mer fart så blir remmarna varmare. Men det är klart värt det för det är så otroligt mycket roligare än att stå still :)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Lite ot men hur har det varit med Lynx historiskt, har dom dragits med samma remproblem som skidoo?

Sitter och funderar på Lynx främst för att jag vägrar köpa en helt hög remmar / vinter
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Lite ot men hur har det varit med Lynx historiskt, har dom dragits med samma remproblem som skidoo?

Sitter och funderar på Lynx främst för att jag vägrar köpa en helt hög remmar / vinter
Finns några som det gått rem för som kört med mig, men där är problemet samma som med XM, kass variator setup. Med rätt grejer i variatorerna får man byta remmarna för att dom blir utslitna.

Det är ju som mer eller mindre samma maskiner fast ändå inte :)
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Vad som anses som teknisk verkar vara lika brett som typ av körstil. Har sett väldigt många som kör i brant skog men som mest står still och snurrar på huvudet... då är det inte så konstigt att det inte tar någon rem, går oftast inte så mycket soppa heller.. Men håller man sig i rörelse hela tiden och håller lite mer fart så blir remmarna varmare. Men det är klart värt det för det är så otroligt mycket roligare än att stå still :)
Jo, men om man kan hålla full mutter under långa stunder i tekniskt svår terräng så är man awesome överjävlig på att köra, ej rädd om skotern eller så kör man i teknisk osvår terräng... Tror oftast det är det sista alternativet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Jo, men om man kan hålla full mutter under långa stunder i tekniskt svår terräng så är man awesome överjävlig på att köra, ej rädd om skotern eller så kör man i teknisk osvår terräng... Tror oftast det är det sista alternativet.
Kan mycket väl vara så, men det är fortfarande många som mest bara står och snurrar på huvudet i branterna och det anser inte jag vara speciellt tekniskt.. terrängen kan mycket väl vara teknisk men inte körstilen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Kan mycket väl vara så, men det är fortfarande många som mest bara står och snurrar på huvudet i branterna och det anser inte jag vara speciellt tekniskt.. terrängen kan mycket väl vara teknisk men inte körstilen.
Jag var till Blåsjön i lördags för första gången och det var ju helt fantastiskt. Dit ska jag fler gånger. Du (Asker) kanske var med det var ju ett antal åkare där och jag har ingen aning om vad folk hette mer än han som "guidade" oss, han hette David. Jag var i allafall en av de som som stod och snurrade på huvvet och funderade hur i helvete folk klarade av att köra där de faktiskt körde. Helt fashinerande! Från början funkade ingenting men jag blev brydd själv hur jag utvecklades under dagen men man har ju sjukt mycket att lära.
Jag förstår dock att remmarna går på skotrarna som kör på det sättet och som ni säger så är det kanske värst för de som behärskar den typen av körning och kan köra länge utan stopp. Själv har jag väntat på att remmen skulle ge upp de senaste 3 veckorna men den hängde med ända tills jag gjorde en 150 m fullgasrepa där jag äntligen fick lite flow i körningen trots att det var brant och halvtrångt...sen tog det stopp. Men den hade ju bara gått 147 mil så jag får väl vara nöjd med det ;-) Nu har jag beställt 2 st gates remmar för enligt en annan tråd ska de vara likvärdiga eller möjligtvis bättre än 391:an men dessa kostade 689:- /st inkl frakt från USA. De lär väl funka som reservrem i allafall så man tar sig hem. T3:an lär får vara kvar en säsong till då den kan mycket mer är föraren som sitter på.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Jag var till Blåsjön i lördags för första gången och det var ju helt fantastiskt. Dit ska jag fler gånger. Du (Asker) kanske var med det var ju ett antal åkare där och jag har ingen aning om vad folk hette mer än han som "guidade" oss, han hette David. Jag var i allafall en av de som som stod och snurrade på huvvet och funderade hur i helvete folk klarade av att köra där de faktiskt körde. Helt fashinerande! Från början funkade ingenting men jag blev brydd själv hur jag utvecklades under dagen men man har ju sjukt mycket att lära.
Jag förstår dock att remmarna går på skotrarna som kör på det sättet och som ni säger så är det kanske värst för de som behärskar den typen av körning och kan köra länge utan stopp. Själv har jag väntat på att remmen skulle ge upp de senaste 3 veckorna men den hängde med ända tills jag gjorde en 150 m fullgasrepa där jag äntligen fick lite flow i körningen trots att det var brant och halvtrångt...sen tog det stopp. Men den hade ju bara gått 147 mil så jag får väl vara nöjd med det ;-) Nu har jag beställt 2 st gates remmar för enligt en annan tråd ska de vara likvärdiga eller möjligtvis bättre än 391:an men dessa kostade 689:- /st inkl frakt från USA. De lär väl funka som reservrem i allafall så man tar sig hem. T3:an lär får vara kvar en säsong till då den kan mycket mer är föraren som sitter på.
Vilken Gates rem har du köpt? Testat den med kolfibercord 49C4266 och den var jag inte alls nöjd med. Ojänm i varven och blev mjuk som en gummisnodd efter en stund. Höll betydligt sämre än 391 trots att den påstods vara så bra. Sen att dom förespråkar den för att man inte får svarta streck på variatorerna tror jag inte har att göra med att det greppar bättre, kändes inte så iallafall, utan att corden i den helt enkelt nöter bort det. I dagsläget finns ingen bättre rem än 391 tycker jag, XS821 funkar också men inte lika bra i mitt tycke.

Körstilen påverkar givetvis livslängden. De som behärskar brant skogskörning utan stopp som asker säger sliter såklart hårdare på remmarna. Det är väldigt sällan jag överhuvudtaget släpper gasen i en klättring. Man släpper av lite när man byter riktning men det är den där sekunden du släpper gasen helt du blir tvungen vända, fastnar eller tappar skotern. Håller dom 40-50mil för min typ av körning så är jag nöjd då det är många timmar på dom milen. Men i princip identiskt körning med T3 154" med lite trimmade variatorer höll remmen nästan 80mil. Och den gick ruskigt bra, snudd på att den matade lika hårt som 850in på toppen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
De hette 49G4266. Jag ser du har skrivit C i stället för G. Jag kollade inte så noga utan jag såg i en annan tråd att en kille tyckte 49g4266 var bättre än 391:an så jag chansade på den. Man får ju 4 st gatesremmar till priset av en 391:a till ordinarie pris så håller de hyffsat så lär det ju vara värt det.

Appropå remmar, hur resonerar ni som vart med ett tag. Kör ni tills de smäller eller byter ni när ni hör det är något lurt på gång? Den här remmen formligen exploderade. Tidigare remmar jag har avverkat på andra maskiner har bara gått sönder delvis så det har inte blivit ett så abrupt slut.

Det var ju ett helvete att få bort alla delar och rem rester och framförallt corden. Enda gången i höst som jag inte hade kniv med mig och det såg ju ut som ett skatbo. Tog 20 minuter att få bort. Hett så inåt helvete men tillslut fick jag bort allt. Tog en bit rem och gnuggade bort allt som var inbränt på skivorna. Sen har ju jag lite problem med att lämna skräp ute i naturen så jag började leta i tunnelväskan efter någon påse att stoppa skiten i. Vad hittade jag där om inte en sidavbitare...den hade ju varit bra att hitta ca 20 minuter tidigare :) Men både skotern och jag mådde nog bra av lite vila :)

Vad gör ni för ändringar på variatorkalibreringen? Framförallt på T3:an? Jag har ju en 2013 146:a också och den tänker jag byta variatorkit på men T3:an är jag brydd vad man ska göra med. Jag är ganska nöjd med den. Den hade ju gärna fått vara lite rappare. Men till brant skogskörning kanske man vill ha en viss karaktär...men hur/vilken? Jag fick klicka ner till 2:an pga övervarv trots djup och ganska tung snö. Då la den sig perfekt på 8000 rpm.