Ski-Doo 2017

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
Lång fjädringsväg och framflyttad körstil främjar inte nödvändigtvis kurvhastighet och toppfart.

Framstegen vad gäller skotrarna tycker jag faktiskt ligger mest i ergonomi, jag är gammal och gillar att sitta högt och långt fram även om det går saktare,

Nej, körställningen handlar om förarkontroll. Att sitta bak på röven av skotern är rätt långt ifrån optimalt om man vill ha kontroll på skiten.
Blair Morgan körde ju inte REV för att han började bli gammal och tyckte det var jobbigt att ställa sig upp...
På en platt led är en gammal SRX snabbare än typ allt som säljs idag. Men en Edge/MXZ/ZR har nog svårt att hänga på valfri modern ledmaskin när det blir gubbigt och jävligt. Sen kan jag hålla med om att man nog har högre kurvhastighet! Men helheten blir inte nära på lika bra.

Sen djupsnömaskinerna behöver man ju inte ens nämna. =)
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.857
102
63
Skellefteå
För att återgå till topic, jag är rätt nöjd med en lätt skoter och 165 hk i en motor som håller i åtminstone 1000 mil utan åtgärd.
 

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Hur har ni resonerat med era handlare som kommit med beskedet att det blir leverans från v.2 ? Skulle tydligen komma till Finland v.1, man är nästan sugen att hoppa av.
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
8
18
Gävle
Hur har ni resonerat med era handlare som kommit med beskedet att det blir leverans från v.2 ? Skulle tydligen komma till Finland v.1, man är nästan sugen att hoppa av.
Har inte resonerat så mycket ännu men man blir sugen att hoppa av.
 

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Har inte resonerat så mycket ännu men man blir sugen att hoppa av.
Är det rutten vinter v.2 i hela landet då hyr jag dom vänder man ska iväg och sen beställer jag en -18 års modell i maj. Har ju iaf inte skrivit på nåt.
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
För att återgå till topic, jag är rätt nöjd med en lätt skoter och 165 hk i en motor som håller i åtminstone 1000 mil utan åtgärd.
Har brp gått ut med att dom ska klara 1000mil utan åtgärder?

Kan ha fel men jag har fått känslan av att folk som åker 2t brukar byta skoter efter 2-3 år medans 4t ägare oftast modifierar sina maskiner för att matcha dom senaste uppdateringarna som släpps på nyare årsmodeller.

Innebär en förbättrad livslängd att även 2t ägare som kör mkt törs ha kvar sin skoter mer än ett par år?
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har brp gått ut med att dom ska klara 1000mil utan åtgärder?

Kan ha fel men jag har fått känslan av att folk som åker 2t brukar byta skoter efter 2-3 år medans 4t ägare oftast modifierar sina maskiner för att matcha dom senaste uppdateringarna som släpps på nyare årsmodeller.

Innebär en förbättrad livslängd att även 2t ägare som kör mkt törs ha kvar sin skoter mer än ett par år?


Nej det har dom inte. Däremot så har motorn alla förutsättningar att vara otroligt driftsäker. Dom uppdateringar som gjorts är ju exakt vad som var problemet med dom gamla motorerna. Trycksmorda lager i veven samt uppdaterad kolv är väl det viktigaste.

Vi får se vad som händer under säsongen men min förhoppning är att jag kan behålla min 850 i fyra säsonger iallafall.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Skulle inte vara dumt om Doo i Sverige, och alla övriga också för den delen, skulle kunna erbjuda extralånga garantier då man försäsonsbeställer precis som dom i vissa fall gör i Staterna. Hur kan dom lämna 4 års garanti där men blåvägra göra det här? Vore ett tämligen bra försäljningsargument!
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Skulle inte vara dumt om Doo i Sverige, och alla övriga också för den delen, skulle kunna erbjuda extralånga garantier då man försäsonsbeställer precis som dom i vissa fall gör i Staterna. Hur kan dom lämna 4 års garanti där men blåvägra göra det här? Vore ett tämligen bra försäljningsargument!
Lynx kör väl med 4års garanti på 2017. Om det är något de kommer fortsätta med eller om det bara är för att hålla försäljningen uppe trots avsaknad av nya 850 motorn vet jag ej.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nej det har dom inte. Däremot så har motorn alla förutsättningar att vara otroligt driftsäker. Dom uppdateringar som gjorts är ju exakt vad som var problemet med dom gamla motorerna. Trycksmorda lager i veven samt uppdaterad kolv är väl det viktigaste.

Vi får se vad som händer under säsongen men min förhoppning är att jag kan behålla min 850 i fyra säsonger iallafall.
Det här är faktiskt en möjlighet. Hyfsat snål, rapp på gasen, klarar miljökrav och ändå inte haverera efter 200 mil utan klara sig med kolvbyten med visst mellanrum som alla tvåtaktare. Det vore något.
Hoppas de fått till elsystem osv också så det inte börjar gå troll efter några säsonger.
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Nej det har dom inte. Däremot så har motorn alla förutsättningar att vara otroligt driftsäker. Dom uppdateringar som gjorts är ju exakt vad som var problemet med dom gamla motorerna. Trycksmorda lager i veven samt uppdaterad kolv är väl det viktigaste.

Vi får se vad som händer under säsongen men min förhoppning är att jag kan behålla min 850 i fyra säsonger iallafall.
Man läser ju en del om att vevarna på 800 motorn kan vridas vid remsprängningar. Den nya borde väl vara bättre på att hålla sig rak???

Men trycksmort gillar vi och nu fattas bara ventilerna i toppen + kamaxlar och dylikt. Men det kommer dom säkert med till nästa motor. :D
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Man läser ju en del om att vevarna på 800 motorn kan vridas vid remsprängningar. Den nya borde väl vara bättre på att hålla sig rak???

Men trycksmort gillar vi och nu fattas bara ventilerna i toppen + kamaxlar och dylikt. Men det kommer dom säkert med till nästa motor. :D
Då kan dom lika sluta tillverka skotrar
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Hej!
Ni som beställt 850 på förorder och fått veta att den kommer sent har ni fått några allternativ av handlaren typ hoppa av å få tillbaka hand penningen eller ekonomisk kompensation , likvärdig lånemaskin eller dylikt????
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
8
18
Gävle
Hej!
Ni som beställt 850 på förorder och fått veta att den kommer sent har ni fått några allternativ av handlaren typ hoppa av å få tillbaka hand penningen eller ekonomisk kompensation , likvärdig lånemaskin eller dylikt????
Inte ett pip om kompensation.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.152
146
63
Säfsen
Men kära någon.... står det något om leveransdag på förorderbokningen? Antagligen inte :confused:
Då kan man inte heller hävda att man blivit felbehandlad eller "lurad", så på vilken grund skulle man då kunna få kompensation???

Och redan i vårast så gick det ut besked om att leveranserna skulle bli sena p.g.a tillverkningen av 850-motorn, så även den mindre begåvade kunde redan då räkna ut att leverans av maskiner före jul skulle vara en stor bonus.
Att bokningen av 850-maskiner skulle vara så extremt stor kunde nog inte ens BRP tro, men de gör så gott de kan och levererar såklart till sin stora kundkrets i nordamerika först och främst.

Men för den som är helt missnöjd med sin sena leverans, så tror jag inte att någon återförsäljare skulle sätta stopp för en avbokning nu i oktober. För nya köpare står nog på kö så fort första snöflingorna faller...