Ski-Doo 2017

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja när 800 e-tec kom 2011 så gick demomaskinerna som skållade troll men löpande band produktionsmaskinerna var tama.

Hoppas inte det blir likadant nu
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Är det inte BRPs prototypmaskiner som går som ett skållat ollon men inte lever upp till samma prestanda när fabriksmaskinerna kommer?

Hoppas den kommer leverera hur som helst! :-D
Polaris har genom tiderna varit duktiga på att leverera försäsongsmaskiner som gått jävligt hårt. CFI 700 -07 och -08, CFI 800 -08 och -09 t.ex. för att sen inte nå ända fram med produktionsmaskinerna. -09 Assaulterna var ju som törstiga dyra 600or allihopa.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Kul när handlaren ringer och frågar om man ska med ut och prova nya summiten när han har en hos sig i veckan och man har jour och alldeles för mycket å göra på jobbet ... livet är kul nästan jämt.

Men nog om mitt miserabla liv. Någon som lyckats hört om det är samma vikt på vevaxeln eller om den blivit lättare eller tyngre? Frågade brp på deras Facebook och dom svara bara att variatorn blivit lättare.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kanske!

Men det vet varken du eller jag någonting om!
Om det varit så 1973, 1974, 1975, 1976, 1977, 1978, 1979, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 och 2016 - tror du att det plötsligt skulle ske någon förändring till 2017? :tsk:

Alla tar naturligtvis chansen att visa upp sina maskiner så uppjusterade de bara går, när typningsbestämmelser och miljökrav kommer in på produktionsmaskinerna blir det annat ljud i skällan.

Precis varje år läser man hur fantastisk nästa års maskin kommer att vara - ja, världens åttonde underverk i princip - medan man redan till hösten kan konstatera att det var ganska små förändringar från föregående modell (alla givetvis icke mätbara, "upplevelsen" är förstås att den är rappare/kvickare/roligare men det stämmer ju inte på en fläck när man tre år senare testar maskinerna mot varandra).

Så funkar branschen, och om det kan vara till någon tröst är det precis på samma sätt vad gäller MC och Bil, den totalt annonsberoende pressen säger inte emot, de lever också på att folk köper nya maskiner och är snarare ett reklambland än står för någon fristående journalistik. För någon sådan blir du inte rik på, och ägare av skoterpress vill gärna också gå med vinst på sin verksamhet.

Med BRP-s "track record" vad gäller nya banbrytande motorkonstruktioner skulle i vart fall jag vänta något år innan jag hoppar på tåget, även om förändringarna rent teoretiskt verkar vara av godo. Men varför har man ändrat dem nu, när man tidigare under många år hävdat att konstruktionen redan var det bästa som gick att göra? :eyebrows:

850 cc tvåcylindrig tvåtaktare, kanske 160 hk (under några sekunder innan sprutet matar på med mer soppa för att hålla tempen i schack). Tja, det finns alla förutsättningar för att motorn blir lite bättre än nuvarande 800 men tipset från coachen blir att vi kommer att sitta här om två-tre år och hoppas på nya konstruktioner som äntligen skall bli så rena, snåla och hållbara som det utlovades redan 2001. Tror dock hellre på turbo till ACE600/900 inom två år. Då har man löst problematiken från grunden.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
har du ens varit på en försäsongs provkörning?

många säger att våren -10 gick 800 etec riktigt bra och blev inte riktigt samma till produktionsskotrarna -11. jag fick inte chansen att prova en då men jag märker då ingen skillnad på -10,5 mappen.

vem på brp/rotax har hävdat att konstruktionen varit den bästa? det är billigare med pressad vev.

du är politiker va?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Haha, ja första gången var 1979 då hela AC-programmet samt Aktiv och Lynx provkördes. Sedan inte varje år men med viss regelbundenhet. Sista gången 2012 års nyheter i mars 2011. Sedan dess har jag betraktat utvecklingen från sidan... men visst har jag lite historik att jämföra med i alla fall.

Poängen är att marknadsföringsmaterialet inte nödvändigtvis avspeglar verkligheten.

Däremot så är "riggade" eller kanske snarare "tunade" motorer ett fenomen som börjat uppträda de sista tio åren eller så. Dessutom är det extremt svårt att jämföra upplevda prestanda i USA-specade modeller på plats i USA med skandivanienspecade produktionsmodeller här hemma då det kan vara rätt mycket som skiljer...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Om vi återgår till topic.....

Dynotech har nu testat den första maskinen med resultatet 170,4hk men med kommentaren att tändningen är tillbakaställd väldigt mycket och att en ny mapp (buds uppdatering)kommer snart som kommer att ge mer?

Enligt Dootalk.

"But the big thing is the torque! 111+Lbs...That's 18 more than an 800 E-Tec!"

Edit:
Efter att ha spejat lite mer så är detta med orginalmappen som sitter i maskinen nu.
Detta är samma dynotech som fick fram den otroliga siffran på 163,9hk på 800 etec för något år sedan med framställd tändning(manipulerad).
Så 170,4hk är den ärliga siffran och det kommer att komma en högre snart som inte kommer att motsvara verkligheten.
 
Last edited:

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Svenska sidan:
Nästa generation E-TEC-motorer pumpar ut 10 hästkrafter mer än 800R E-TEC*
* = Baserat på interna tester jämfört med 800R E-TEC

USA sidan
The most powerful 2-stroke engine in the industry.* It pumps out 10 more horsepower (165 hp) than its predecessor.
* = Observed HP measured on internal dyno test in optimal conditions for 2-stroke engines.

Hästkrafter må vara säljande, men att ange en effekt i "Observed" HP är inte likt Ski-Doo.
Vad motorn ger i rådande stund kallas för Observed Brake Horse Power,OBHP är ingen effekt norm man använder att prata om för att jämföra med.
"optimal conditions for 2-stroke Engines" En motor som ger 165hp vid havskanten på Grönland med blå himmel och -30 grader, samma bromsbänk och samma motor en mulen dag på ett berg i Egypten, 1500 meter upp och kvav varm luft på +35 grader ger den 90hp
Corrected Brake Horse Power är den effekt man ska prata om.

Varje gång BRP USA använde 163hp i reklam text på Etec 800 var dom noga att lägga till efteråt att "third party Company" hade uppmätt denna effekt.

Vi väntar spänt vilken effekt BRP Umeå sätter på CE märkningen på tunneln.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.857
102
63
Skellefteå
Och om ett drygt år säljer du den motorn också Mulle...
Såg att ni slutat med nyförsäljning, och,men vad är problemet eg? Om nuvarande 800 ger 135 så ger 850 tio mer, fine with me!
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ny summit är beställd.... Gillar och vara testpilot.
Leende testpilot om jag får be.
Sedan har både chassit och motorn gått 3 säsonger på snö redan så jag är inte särskilt orolig.
Dave Noronas prototyp som han fått låna av BRP har gått över 900mil läste jag någonstans, så nästa vinter kommer bara vara helt jävla underbar.

Sa jag att det kommer att snöa något enormt nästa år också. :bigsmile: