Ski Doo 2016

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Jävlar va dyrt det börjar bli, nu köper inte jag nån mer ny..
Nytt är alltid kul men börjar vara riktigt dyra leksaker som ändå ska strula.
Bättre köpa nån som gått en 20-30 mil och ledsnat, fått penga problem å vill sälja den för 20-30t under inköpspriset
 

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Nytt är alltid kul men börjar vara riktigt dyra leksaker som ändå ska strula.
Bättre köpa nån som gått en 20-30 mil och ledsnat, fått penga problem å vill sälja den för 20-30t under inköpspriset
visst att det är dyrt men skotrar e ju inte dyrare en om du skulle köpa ny motorcykel eller en båt/vattenskoter.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.606
92
48
Örnsköldsvik
Det som gör skoter dyrt är väl den i regel korta säsongen.
Iofs är väl varken båt lr mc säsongen jätte lång här uppe heller.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
När jag köpte min freeride 2012 gick den på 152. Nu kostar freeride 158 4 år senare så det är väl inte så illa?
Allt stiger i pris tyvärr oavsett om det är en gräsklippare eller snöskoter =)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jaa man får ju en ganska så bra bil för dem pengarna som en ny skoter kostar. Men smakar det så kostar det, dyrt och ligga på topp.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Rappare variatorkalibrering på 154 T3 2016?
Någon som hört mer om detta?
Mnja. Det jag hört från min handlare, och som jag antar de syftar på, är att 154 T3 kommer ha samma variatorbestyckning som årets T3. Den är ju bra mycket "rappare" än vad som sitter i årets Summit X, är som natt och dag.

Så ja, "rappare" än årets 154 X men samma som årets T3. Åker själv 163 T3 och älskar variatorn och drevningen för min körning. Testade en Freeride förra helgen och den upplevde jag som "slö" när jag var van vid T3. Så kommer bli nice på 154 T3.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Mnja. Det jag hört från min handlare, och som jag antar de syftar på, är att 154 T3 kommer ha samma variatorbestyckning som årets T3. Den är ju bra mycket "rappare" än vad som sitter i årets Summit X, är som natt och dag.

Så ja, "rappare" än årets 154 X men samma som årets T3. Åker själv 163 T3 och älskar variatorn och drevningen för min körning. Testade en Freeride förra helgen och den upplevde jag som "slö" när jag var van vid T3. Så kommer bli nice på 154 T3.
Vad sitter de för fjädrar, ramper å helix i t3an då?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
http://forumbilder.com/images/2015/03/17/IMG_131860847199635a7495.jpg

Här syns "problemet" med att xm är lite bred om magen, som vi diskuterat tidigare.
Tänk er in vad som händer om det är ännu brantare än på bilden samt mer snö.
Då förstår man att sidokåpan och främre delen av fotstegen kommer vara som en bromskloss i snön.
Är ju svårt ändå att säga om det bromsar eller om det enbart ger mer bärighet i snön för framkanten på plasten är ju rundad och borde inte bromsa tycker jag.
För jämför man en 146" och 154" så beter de sig olika trots samma buk och går man upp till 163" så beter den sig ännu bättre på skrå tycker jag så känns mer längdrelaterat om du menar problemet att nosen vill uppåt???
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jaa man får ju en ganska så bra bil för dem pengarna som en ny skoter kostar. Men smakar det så kostar det, dyrt och ligga på topp.
Du har helt rätt, men jag upplever (trots xDrive) ändå att jag har betydligt bättre framkomlighet med min Viper än med bilen! ;)
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Idag märktes det verkligen när jag och A.holm var ute och skråa runt i raviner, hände 2 gånger att jag helt höll på kastas ur spår när sidokåporna tog i snön där A.holm bara dansa vidare med sin rmk. Har inte innan tänkt så farligt på det där med att kåporna är lite bredare men med dagens idiot branter så märktes det väl.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Idag märktes det verkligen när jag och A.holm var ute och skråa runt i raviner, hände 2 gånger att jag helt höll på kastas ur spår när sidokåporna tog i snön där A.holm bara dansa vidare med sin rmk. Har inte innan tänkt så farligt på det där med att kåporna är lite bredare men med dagens idiot branter så märktes det väl.
Ja se där hur det kan vara ! Man ser inte problemet innan man kör riktigt brant.
Är många som aldrig har problem men dom kör inte riktigt brant heller.
Satt nog hårt inne för Holm å byta maskin men vart ett måste å nu kör han ju brant iaf har du ju själv sett......
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Idag märktes det verkligen när jag och A.holm var ute och skråa runt i raviner, hände 2 gånger att jag helt höll på kastas ur spår när sidokåporna tog i snön där A.holm bara dansa vidare med sin rmk. Har inte innan tänkt så farligt på det där med att kåporna är lite bredare men med dagens idiot branter så märktes det väl.
Jag har då inga problem med att skråa där det är brant.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är ju svårt ändå att säga om det bromsar eller om det enbart ger mer bärighet i snön för framkanten på plasten är ju rundad och borde inte bromsa tycker jag.
För jämför man en 146" och 154" så beter de sig olika trots samma buk och går man upp till 163" så beter den sig ännu bättre på skrå tycker jag så känns mer längdrelaterat om du menar problemet att nosen vill uppåt???
Det är bara mattan som driver skotern framåt, allt annat bromsar.
Nån som tänkt på varför Snowbikes tar sig fram så bra trots att dom kör så pass korta mattor, sällan längre än 345.
Tror att stor del ligger i att väldigt lite saker bromsar i snön.

Klart att en längre maskin sladdar mindre.
Men en 155 rmk sladdar mindre än en 163 summit. Måste ju bero på något???