Ski Doo 2016

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Jo IronDog är en limited edition som kommer säljas i år hos några speciellt utvalda handlare i nordamerika.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Ett hett tips lär ju vara att de lyckas få den nya ljuddämparen som skulle setat på t3orna i år godkända för tills 2016
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
soldi det hade ju vart fint :)
Vad tror vi om RAS 2 Över hela segmentet till nästa år då? kanske ex touring och utility..
Och kommer "the kraken" släppas snart... Var taggad på 2015:S maskiner men nu börjar jag redan längta efter 2016 och några riktigt fina nyheter.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Vad är the Kraken ???
Det ska vara Ski-Doos dräpare.

Det är egentligen en forums myt. Historien är väl helt enkelt att ski-doo ska ruva på en monster motor, typ 900 på 180hk eller värsting 800 på 170hk, eller en trippel, eller turbo eller... ja välj själv. Iaf så har man enligt myten utvecklat motorn men väljer att inte släppa den förän man verkligen behöver spöa motståndarna.

Antagligen finns ingen sån motor alls då folk ljuger hejdlöst på jänke forumen och ingen som säger sig ha insyn egentligen har insyn.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
rykte vet ej om det är sant

men Skidoo MX z Xrs 2015.5 kommer med e-tec2
11% bättre effekt och 7 % bättre förbrukning

http://www.dootalk.com/forums/topic/989938-e-tec-2/?p=10907794
Har för mig att skidoo har gått ut och sagt att det bara är hittepå det inlägget

Och ja the kraken är ju en härlig myt men det var ju mycket snack om att det låg en 860 motor redo. Den som lever får se. Tycker det är bra roligt och hålla igång dessa rykten och myter
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Har för mig att skidoo har gått ut och sagt att det bara är hittepå det inlägget

Och ja the kraken är ju en härlig myt men det var ju mycket snack om att det låg en 860 motor redo. Den som lever får se. Tycker det är bra roligt och hålla igång dessa rykten och myter
Hittepå, ja i allra hägsta grad. Det var en snubbe på DooTalk som klippte och klistrade från en gammal bulletin. Blev ett jävla hallå i USA av det. Killen erkände efter några dagar i tråden att han skojat.

Så glöm nu allt snack om någon ny motor. (Iaf under innevarande modellår).
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Så länge E-tec gen 1 klarar miljökraven får vi nog inte se nån gen 2.
De andra tillverkarna är ju inte ens nära samma teknik. Lr ja A-C då men dom saknar en 800 än så länge.
Så länge det säljer och prognoser inte tyder på annat så lär det dröja.

Då tror jag mer på en ny 4t för att ersätta 1200an.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Hur fungerar miljökraven egentligen är det mängden utsläpp en tillverkare har på hela sortimentet? Dvs en produkt kan vida överstiga om en annan ligger långt under gränsen?

Tycker det är lite konstigt att skidoo hoppade på etec så snabbt visserligen hade dom tekniken redan, medans dom andra tillverkarna ligger långt efter.

Gen 2 ska ju ge mer effekt och där ligger väl skidoo lite efter? Annars rent kravmässigt så lär det nog dröja, etecen har ju redan ett försprång, borde ha iaf.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Problemet med dessa "miljökrav" är väll att dom är så stela så det är relativt lätt för tillverkarna att optimera sina motorer för att klara det dom mäter vid vissa varvtal. Sen kan det vara riktigt dåligt (normalt) på andra varvtal utanför mätområdet. Så det ser nog oftast mycket bättre ut på papperet än vad det egentligen är.
 

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Hur fungerar miljökraven egentligen är det mängden utsläpp en tillverkare har på hela sortimentet? Dvs en produkt kan vida överstiga om en annan ligger långt under gränsen?
Så är det iaf inom bilindustrin vad jag förstått så bör vara samma även inom snöskotrar. Om det är EU:s eller USA.s regler minns jag inte :)
 

JoTT

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
De har ju en historia om att släppa nya motorer med 4-5års intervall. Och 600eteckom väl 09? Så det borde ju börja närma sig även med tanke på arctics nya 600.
Men vilka årtal gäller för EPA-kraven? När är nästa "brytpunkt" Någon som vet det?