Segt att styra.. [ Bilder ]

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
På min Pro X 440-03 så är det redan två hål baktill, så jag ska ta och prova flytta upp min boggie ikväll och se om det blir någon skillnad.
Ska även se över hur saxen osv sitter monterat.

Jag tycker allt som oftast att mitt slack är relativt ok ändå, så jag skulle bli nöjd med endast en liten förändring.

Mer mattryck och mindre skidtryck vore dock önskvärt, vilket jag hoppas detta ger.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Jag var ute idag och körde och det blev en stor skillnad! Jag flyttade ju ner det främre fästet och det blev perfekt, mycket lättare att svänga, den svänger också bra och den reser lättare =) Jag blev då helt klart nöjd lätt värt de.. Aja, det var allt för mig :)
/// SIMON
 

volvo

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Lule
På min XR 440-04 finns det inga extra hål eller ens markerat för att man ska borra nånstans.
Var ut idag och tog premiärturen och den var oxå sjukt tungstyrd. Kanske man ska ut i garaget (som vanligt) och borra om hålen för den främre som Simon gjort

Mvh/Peter
 
R

Robin

Ska prova flytta ner främre boggifästet under fredagen om man inte mår allt för illa.
Återkommer med resultat på lördag.
 
R

Robin

Ska prova flytta ner främre boggifästet under fredagen om man inte mår allt för illa.
Återkommer med resultat på lördag.
Seg som man är så tog det mig ett helt år att ens påbörja denna boggi-mod. (Det är ju trots allt 2009 nu).

Men Boggin är urplockad och borras/monteras tillbak imorgon, återkommer med resultat.

Hoppas på att det ger bättre resultat än att flytta upp bakre boggifästet då det inge gav någon större skillnad.
Samtidigt som mattan (38mm) tog i kylarna vid ordentliga matningar efter groppiga leder.
 

jsupreame

Välkänd medlem
1 jan 2009
110
0
6
skellefteå
Sv: Segt att styra..

Nu har jag prövat flyttar ner ett snepp och vet inte om det blev så bra.. NI är min hjälp just nu =) Det var inte så lätt att flytta ner, blev rätt mycke krongel för min del.


Här har ni en bild på när jag har flyttat ner.



Då jag har flyttat ner så måste jag ju också flytta ett snepp på baltaremmen.



Sen när det var klart så märkte jag att "klackarna"? tog i boogie hjulen bak.
Då blev jag lite less..



Och nu har jag flyttat fram ett snäpp på klackarna.



Men då när jag prövar fjädringen så är det inte så lång fjädrings väg?:mad:



Här är en bild då dämparnen är i botten.


Jaaaa där har ni mina bilder, och ni till min fråga. Vad tycker ni att jag ska göra som det ser ut nu? Går det att ta bort "klackarna"? Vad händer då jag tar bort dom.? Ge mig den bästa lösningen:hmmmm2:

Tar du bort klackarna med den här modden så kommer skidorna peka upp i himmeln hela tiden och ja du har mycket fjädring kvar när det tagit i bakersta klackarna.

Du måste nog också släppa på främmre boggie fjädern mycket och ev göra ett hål till på balata remmen mellan dom två som finns och sätta skruven där för att få någon styrsel på maskinen i böjarna.


Bola...........

men du ska ju inte ha en genomgående axel för klossarna???
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
tjena,


jag flyttade upp bakre fästet ett hack och det blev faktiskt bättre i mitt tycke.

har inget slack kvar alls nu, och upplever även att maskinen har mindre skidtryck.

maskinen i fråga är en pro x 440 -03.
 
R

Robin

Idag fick jag tummen ur och utförde denna boggi mod.

Istället för att borra något längre bak gämt emot orginal hålet så använde jag org för utstansade hålet i förstärkningen, verkar funka kanon det också.




"Now she sits up nice and high" som amerikanerna skulle ha sagt.
Boggin säckar inte alls längre och går upp till ursprungsläge när man kliver av.
Känns verkligen som en riktig hit gämfört med att flytta upp bakre boggifästet.
Nu använder man verkligen hela fjädringsvägen och inte 2/3delar som förr.
Dessutom ser man ganska tydligt att mattan nu berör golvet hela vägen gämt emot förr då den stod på baken.
Som paralell gämt emot förut så var det endast 1-2cm till att stänkskärm tog i marken gämt emot skillnaden man ser nu.


Då återstår bara kör upplevelsen imorgon då.
Provade samtidigt byta ut till freeride styret jag hade hemma liggandes, känns något högt men det måste ju provas ut det också..
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Bra gjort robin!:beer:
Joo det blir perfekt när man gör denna modd.
Dela med dig lite fakta hur det var att köra!:rolleyes:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Har läst tråden och får tacka för tipsen!
När jag monterade min förlängda boggie på IQn flyttade jag upp fästet bak men jag har fortfarande rejält med skidtryck så det får bli att sänka infästningen fram till helgen och troligtvis även köpa ny längre ballatrem...
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Har läst tråden och får tacka för tipsen!
När jag monterade min förlängda boggie på IQn flyttade jag upp fästet bak men jag har fortfarande rejält med skidtryck så det får bli att sänka infästningen fram till helgen och troligtvis även köpa ny längre ballatrem...

Okej, kom med lite fakta när du har gjort det ;)
Gärna bilder också!:rock:
 
R

Robin

Nu är det provkört.
Gav lite bättre resultat än att flytta bakre, något mer lättstyrt nu men inte mycket mer än så. Greppet var svårt att testa pga stenhårda leder.

Nu står väl skidbyte på schemat, enda lösningen.
Vita Slp PP ska inhandlas.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
det är så fult med dessa "cross/freeride/fly" och allt vad det heter styren! original ser ju bäst ut! och känns bäst med!!
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Tycker det raka originalstyret ser ut som stryk.

Däremot passar det mig bra, så det får sitta kvar.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
RAKA ORIGINALSTYRE? jAG SNACKAR INTE PROX 440 2003 NU OM DU TROR DET.