Segt att styra.. [ Bilder ]

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Hejsan det är så att jag har ett jobbigt problem på min pro xr 800-04.
Det är väldigt segt att svänga vet inte varför?
Jag har prövat fettat in med det hjälper inte..
Vet ni vad det kan vara för fel?
Har inte kollat så noga på vad det kan vara för fel. Vet ni några tipps på vad jag ska kolla på?


Har prövat en pro xr 440-04 och massa andra skotrar det var 10 gånger så lättare att svänga.
Snälla hjälp mig, det är lite jobbigt för man måste ta i som en jude..

Mvh/ Siiiiiiiiiimon :afraid:
 
Last edited:

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Sv: Segt att styra..

Låter som att du har stort skidstryck. När skotern står på plan mark, hur mkt av mattan tar i backen ?
Om bara bakdelen där vid vändhjulsaxeln tar i, så blir det ett helveves skidtryck hehe. Då vilar mkt tyngd på skidorna.

På proxr 440 så finns det två olika fästen till den bakre bulten, ett längre ner som "höjer" skotern, om man kör på det fästet så blir det detta fenomen.
Som man blir av med om man kör med det övre fästet, då ligger hela mattan i backen, inte bara bakdelen.

Hoppas det hjälpte lite:)
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Sv: Segt att styra..

Låter som att du har stort skidstryck. När skotern står på plan mark, hur mkt av mattan tar i backen ?
Om bara bakdelen där vid vändhjulsaxeln tar i, så blir det ett helveves skidtryck hehe. Då vilar mkt tyngd på skidorna.

På proxr 440 så finns det två olika fästen till den bakre bulten, ett längre ner som "höjer" skotern, om man kör på det fästet så blir det detta fenomen.
Som man blir av med om man kör med det övre fästet, då ligger hela mattan i backen, inte bara bakdelen.

Hoppas det hjälpte lite:)

Joo det hjälpe, jag har stort skidtryck för mattan tar inte i backen hela vägen.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Sv: Segt att styra..

Flytta ner främre fästet på boggien eller flytta upp det bakre.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Sv: Segt att styra..

Det säger sig självt.

Högre skidtryck = styr bättre, dock mer tungstyrt än om du har lite skidtryck.

Flytta om boggin och sedan börjar du se över inställningarna på den.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Sv: Segt att styra..

Ska finnas förborrade hål på din modell om jag inte missminner mig
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Sv: Segt att styra..

Jaa okej, men hur ska jag göra för att den ska resa bättre? Sliter det på boogit om man tar bort klackarna?
 
R

Robin

Sv: Segt att styra..

Har samma fenomen på min xr 440/800 04..
Enormt skidtryck trotts detta väldigt fina res men man får slita som ett djur för att svänga i farter lägre än 50km/h på hårt underlag och led.

Har monterat bakreboggifästet högre upp i tunnel, vilket ska hjälpa.
Dock ska det ge mig ännu mer res, vilket kan vara kul men tror det kommer gå till överdrift..
Får väl kompensera det med att laborera lite med boggi i övrigt.

Dock inte provat ut eftersom jag väntar på en ny boggiskena samt att jag rev ner hela skotern för kontroll.
Återkommer i veckan med svar om min skena anländer från ÅF någongång dvs!
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Sv: Segt att styra..

Har samma fenomen på min xr 440/800 04..
Enormt skidtryck trotts detta väldigt fina res men man får slita som ett djur för att svänga i farter lägre än 50km/h på hårt underlag och led.

Har monterat bakreboggifästet högre upp i tunnel, vilket ska hjälpa.
Dock ska det ge mig ännu mer res, vilket kan vara kul men tror det kommer gå till överdrift..
Får väl kompensera det med att laborera lite med boggi i övrigt.

Dock inte provat ut eftersom jag väntar på en ny boggiskena samt att jag rev ner hela skotern för kontroll.
Återkommer i veckan med svar om min skena anländer från ÅF någongång dvs!

aaa, det är samma för mig att man får slita som fan.
Ska jag också pröva montera bakre boggifästet högre upp?
 
R

Robin

Sv: Segt att styra..

Alternativt längre ner med främre boggifästet.

"Over there" ser man det mer som en nödvändighet att åtgärda på så vis och görs på 95% av alla maskiner, med lika många nöjda miner efteråt.

Det spelar ingen större roll vilket fäste du flyttar på men förslagsvis främre om du inte vill ha det klassiska lilla bakåtlut/rakt stuket.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Sv: Segt att styra..

Okej finns det hål utborrade eller måste man borra ut själv?
Har inte varit och kollat ännu hur det ser ut.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Sv: Segt att styra..

Kan nån lägga upp en bild vars jag ska borra så ja inte borar fel om man ens behöver borra?Och ni kan gärna lägga upp en bild på klackarna. Om jag tar bort klackarna drar den lättare res då? Jag har hört om man gör det så sliter det på boogie skenorna och dämparna som fan? Förklara lite om detta är ni snälla.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Sv: Segt att styra..

Du kan inte missa hålet. Det sitter ovanför det befintliga hålet är väll 4-5mm diameter skulle jag tro.

Det finns 2-3 ytterligare hål. Men de är längre bak.