Rekommenderar alla att läsa denna artikel

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Man får hoppas att alla ÅF tar till sig också och sluta sälja skrikburkar och utrusta sina egna demoskotrar med diverse ljudhöjande åtgärder. Och där får man hoppas att GA blir hårdare och utesluter ÅF som inte sköter sig på den punkten.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Mycket bra att detta tas upp, ju fler vi blir som tar avstånd från alla typer av decibelhöjande produkter, och predikar vikten av ansvar som enskild skoteråkare, ju sannolikare är det att vi kan fortsätta att ägna vintern åt det vi alla vill, nämligen att köra skoter!
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Får hoppas att de som läser Snowrider tar sig tid att läsa chefredaktörens LEDARE, där tar Friström upp just det här temat på sitt raka sätt.

Tyvärr är det väl just den texten i en tidning som sällan blir läst, så med risk för att bli stämd av SR så lägger jag upp en bild på just det textpartiet.
Är det opassande så får Moderator redigera.

 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag tror den gode Friström är nåt på spåren här faktiskt. Personerna som tycker att det "låter gött" och därför anser att det är berättigat att leva om och störa andra är förmodligen dum i huvudet. Vilket i sig är en stor del i problemet, det är svårt att förklara grundläggande logik för någon som är dum i huvudet.

Men bara för att det är svårt får vi inte ge upp, jag tror att det är just vi skoteråkare som förstår problemet som har lättast att nå och påverka skrikburksfantasterna. Att skoterhatarna protesterar och gnäller hjälper knappast, dessa är det ändå ingen skrikburksfantast som lyssnar på.

För övrigt håller jag med både asker och mattgojohn här ovan.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Men, alla som levde om som idioter innan debatten, de var fullt friska ändå eller?

Om man levt om tidigare, men nu pga det blev ett känsligt ämne så sliter man bort den egna burken och kallar alla andra för idioter?

Nu försvarar jag inte levaom burkar, undrar bara.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Om man tar till sig ny information, vaknar upp och inser problemet, gör offentlig avbön och dessutom postar en film på youtube där man slår sönder slutburken så anser jag att man åter igen är värdig att nämnas bland normalbegåvade människor ;)

Nä, men självklart är ingen perfekt men vi måste ändå hjälpas åt att rädda skoter/friåkningen, och för tillfället är buller och buskörning de största hoten mot detta.
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Tror att oavsett hur tyst dom än går så kommer ändå alltid friåkningen och även ledåkningen hotad men just nu är buller ett stort problem. Folk väljer vilken information dom tar åt sig så dom som är skyldig till att öka buller rinner bara sånhär kritik av, som vatten på en gås.

Sen så tycker jag att etec motorn är tillräckligt tyst. visst dom hörs på håll men dom jobbigaste ljuden försvinner fort även på fullgas och när dom körs lugnt efter led så är det mest bara mattan som hörs och föresten vilken motor hörs inte när dom går på fullgas och toppvarv? Sen är det bara bonus om dom går ännu tystare en dom
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Visst har K-len en poäng.
För 10-15år sedan var ju skrikburken the shit. Och inte tror jag Friström eller för den delen nån annan tidning än dom på Tidningen Skoter INTE tyckte det var häftigt när det levde om.

Helt ärligt tycker jag det kan låta jävligt gött. Inte tror jag det är många som tycker det bara låter jävligt när man kollar på skotercross.

På senare år har ju dock debatten om oljud kommit upp mer och mer och förståelsen för vad det kan ställa till med gått upp för de flesta. Och idag kör väl ändå merparten utan leva om burk. Iaf dom över 17år.
Så var det nog inte för 15år sedan.
Men jag tror inte vi får 16åringarna att låta bli att vara lika omogna som oss genom att kalla dom idioter.
En 16åring behöver verkligen förklaras för vad konsekvenserna kan bli, och hur lite man vinner på det dom håller på med. Är det 30åringar med skrikburk så behöver även dom just förklaras för, men där kan det nog krävas otorliga mängder tålamod då ett struts beteende är att vänta...
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Detta är intressant jag har inte skrikburk dock det som är intressant är att det var ett reportage i en annan tidning där man skulle:

Bygga en projektskoter med turbo samt göra denna maskin tystare än original. Ok, visst sätt turbo och och gör den tystare men varför tystare än original, jo just ja för att vara politiskt korrekt nu när det är inne.

Med detta menar jag bygg en maskin och gör så den håller enligt lag rätt Db så ska det ju inte vara problem, förbjuder dem skoteråkning så inte tror jag dem som brutit mot burkar och dylikt kommer sluta åka. Är lite samma som detta med att åka på plantage osv.

Finns nog många på detta forum som nu skriker om burkar och pipor, fast säg 2år sedan åkte med, burk, turbo, trippelrör osv, var det okej då för att det var mindre skriverier eller för att man fick effekt? Väldigt svår debatt att ta och sedan döma folk till höger och vänster.

Asker: Vet att min gamla ÅF inte fick sälja burkar längre. Kom från deras generalagent så dem skulle sluta med det.

Sedan håller jag med, varför åka med burk osv när det ändå mest stör, ja bra fråga.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Saxat från Oktans Facebooksida:

"När vi uppmärksammat vad som är viktigt för att bevara vår friåkning som den är kommer vi sluta erbjuda slutburkar till annat än för tävlingsbruk.

Bullernivån i fjällen är en av punkterna som vi ska tänka på som skoteråkare, och för att vi inte ska riskera friheten som finns idag. Pipor och y-rör använder vi fortfarande för att hitta mer prestanda, men lämnar slutburken standard för att bevara ljudnivån, när den inte gör så mycket effektmässigt känner vi inte heller behovet!
Detta är en av flera åtgärder vi gör inför säsongen just för att föregå med gott exempel, och under skoternsdag fråga oss gärna om råd vad just du kan tänka på.

Friåkningen ska och kommer bevaras som den är idag, men det är bra att alla är medveten för att bevara den även till framtidens nya generationer skoteråkare!
Vi älskar Sveriges fantastiska landskap och dess vackra natur, det är den som gör skoteråkningen till något av det mest fantastiska i våra liv"

Bra initiativ anser jag. Dock tveksam på om så många fler återförsäljare kommer haka på dem, hoppas kan man ju dock göra.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Saxat från Oktans Facebooksida:

Bra initiativ anser jag. Dock tveksam på om så många fler återförsäljare kommer haka på dem, hoppas kan man ju dock göra.
OK- Visst tusan kan det låta fränt med pipor och burkar men, i längden är det bara tröttsamt. Med tanke på hur svårt det är att få den teoretiska effekthöjningen i backen så känns det bara idiotiskt. Jag vet inte men, nog känns det som om detta med burkar börjar dö ut? I alla fall bland riktiga lössnöåkare? De flesta kör standard eftersom det funkar bäst. Ok lite variatorfix och styren men, burkar?....... Neeee, hör man nån burk så är det oftast en fjunig 16 åring som borrat hål så det skall låta fränt.

Jag tror skiten kommer självdö av sig själv. Behöver vi säljförbud? Kanske. Neee, ta pengarna och köp en gymkort - bygg upp styrka med lite marklyft och benböj och tappa några kilo. Ger bästa resultatet för skoteråkningen och så börjar man få lite mer blickar från kvinnfolket ;)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Vid ett besök vid Dalafjällen fick min vän, som kör med SPI hel system, problem med skotern(T3) och behövde en uppdatering. När ÅF öppnade kåpan backade han och sa -Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Order från GA. Slutburk, ingen hjälp!
Det krävdes lång övertalan och efter köp av tillbehör och kläder för 12000 gav han med sig, för den här gången. Han uttryckte starkt att han inte skulle hjälpa till nästa gång om burken fanns kvar.
Själv är jag brorduktig:) och kört originalburk sedan dag 1 och kommer så att göra i fortsättningen. Visst är det gött ljud ibland, men efter att vistats runt Riksgränsen vid premiären så fick jag än mer förståelse för skoterhatande apelsinskalare. Vi såg andra skoteråkare endast vid ett tillfälle under den helgen, men det lät som en MXtävling mellan 11-15. Då höll vi oss i låglandet mellan 1-2 mil från Riksgränsen.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Är emot burkar men körde med det delar av förra året på proclimben, mest pga jag köpte helsystem.

Till i vinter åker de bort däremot.

Men har ju pipor/stingersburkar på trippeln också förståss. Då motorn/bränsle är byggt runt dem, och de är de enda jag har dessutom. Åker dock sådär ~5-10 mil /år på den, och inte vid områden som är i farozonen.

Lite motsägelsefullt kanske. Men så är det:)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Bra att opinionen vänt.

Bästa vore att det togs fram en burk som inte väger 12kg utan att leva om ett pip mer än original.

Vet att det inte är helt enkelt och materialvalet kan göra tingesten väldigt dyr men det borde inte vara omöjligt.

Inte för att jag bryr mig om några kilo hit eller dit men det är ju skrikburkanhängarnas främsta argument.

Sen finns det alltid idioter man inte kan påverka. Eller alla kan påverkas men inte på laglig väg...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Anledningen till att de är stora och väger lite är ju att de skall klara ljudkraven och hålla en tillräcklig kvalitet.

Jag är fullt övertygad om att de få kilon man sparar på en eftermarknadsburk är kontraproduktiva när det gäller effekt, körbarhet och bränsleförbrukning. Förutom att det låter skit också då förstås.

Bättre då att lära sig köra ordentligt istället för att fokusera på eftermarknadsburkar av extremt tveksam karaktär. Lägg pengarna på 300 liter bensin istället. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Helt ärligt tycker jag det kan låta jävligt gött. Inte tror jag det är många som tycker det bara låter jävligt när man kollar på skotercross.

...
Nog har man lite vax i motorörat om man misstar sej mellan en brölburksbestyckad standardmotor och en dubbelpipad räser????

Skillnaden är snudd på lika stor som mellan en supernationell rallycrossare, (heter väl Division 2 eller något liknande nu), och en gammal Mercadiesel där avgasröret rostat av direkt efter grenröret även om ljudnivån är snarlik.

Jag är stor motståndare till brölburkar och har alltid varit, däremot så brukar ju normalt sett t.ex SLPs helsystem, (enkelrör), knappt öka ljudet alls och då tycker jag inte att det är mycket bråka om.

Sen kan man ju fråga sej om varför i helvete EU ska vara mad och bestämma om skotrar????? Det har dom inte med att göra! Dom ska koncentrera sej på att så effektivt som möjligt ge svenska skattepengar till sydeuropeiska bönder "å int va å rot i hä dem int begrip"!!
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag har kört SPI helsystem i flera år nu. Valde deras slutburk för att den inte låter speciellt mycket mer än original (när man håller sig under typ 6000 varv) så att man inte stör när man är i t.ex. tätbebyggt område.

Anledningen till slutburk för mig var primärt för att få dit matlådan på REV-XM (hotpot/muffpot) vilket typ är fysiskt omöjligt med originalburken (om man har elstart vilket jag har).

I år har jag dock tagit beslutet att dra mitt strå till stacken genom att föregå med gott exempel och köra Ski-doo's originalburk och istället lösa varm mat med Barocook (http://www.barocook.net/eng/). Y-röret och pipan kommer jag dock behålla på. :)

Oavsett hur löjligt man kan tycka det är etc. etc. så är verkligheten just nu att ammunitionen de använder är just buller.