Beror väl kanske på hur lederna ser ut? Deet går ju ganska fort att portionera ut lite extra pulver om det finns utrymme för det.
Sen så handlar det också om motorns fortlevnad, håller du högt varv å sedan släpper gasen så tappar du all kylning och smörjning av cylinderloppen
Delvis rätt, en modern tvåtaktare är beroende av en motpuls från pipan för att hindra att färsk gasblandning åker ut i pipan dvs. du tappar smörjning och den skär utan den.
Det som händer om du ligger med jämn gas för länge är att pulsen vandrar iväg(finns en massa skrivet om det här på nätet) och stopper inte längre, pumpning av gasen återställer så att säga pulserna där dom ska vara.
Det är därför det brukar bli härdsmällta i slutet av en sjö, när man legat på fullt spätt länge och motorn går på gränsen också släpper man gasen ingen smörjning och poff
Näe jag har helt rätt...Pulserna kan du glömma, även om pulserna "flyttar sig" så har du fortfarande kylning å smörjning.
Det är när du släpper gasen å stänger luft/bränsleblandingens tillförsel som "the magic" händer
Jo självklart. men jag tror inte motorn hinner bli så varm på dom få sekunder det handlar om.delarna i vevhuset kyls ju till stor del av soppa, så har ju lite med kylning att göra
nä det är ju sant... om man släpper gasen nerför en lång backe kanske men de va ju inte fallet härJo självklart. men jag tror inte motorn hinner bli så varm på dom få sekunder det handlar om.
Klart det är vanligt.....det är vanligt att tonåringar kör skoter.Det jag finner märkligt/tragiskt är att det verkar vanligt, OK en person som inte förstår hur mycket stryk variatorn och remen tar.......
Jag har noterat att detta även tycks drabba 4t förare, men oftast 2t med burkar.
Du kanske har uppmärksammat en hittills oupptäckt biverkning av tvåtaktsoljerök ”ticks” i tummenOlika smörjteorier åt sidan, på led kan jag förstå att man måste variera gaspådraget,
det gör jag med.
Somliga som skall flytta skotern 10 meter eller köra i 30km/h 200 meter hinner plåga (sönder) variatorn med seknundsnabba tryckningar på gasen typ en gång i sekunden.
Det jag finner märkligt/tragiskt är att det verkar vanligt, OK en person som inte förstår hur mycket stryk variatorn och remen tar.......
Jag har noterat att detta även tycks drabba 4t förare, men oftast 2t med burkar.
Kör fast den? :hmmmm2:kanske kan förklara vad han gör i slutet också :hahaha: