Pumpgasa? (i låga hastigheter)

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sv: Pumpgasa?

I körinstruktionerna till fyrhjulingen min, så skulle man vid start pumpgasa, för att minska remslitage. Gasa i korta bestämda pulser. Sen är det skillnad på pumpgasa och pumpgasa. Även med ockelbon min så pumpgasar jag ibland. i terräng där jag ska smyga fram och inte vill råka komma för långt, där det handlar om decimetrar man ska fram i taget, så pumpgasar jag fram då det är lättare. samma sak när man ska lasta på ett släp, det är lättare både med fyrisen och skotern att köra upp på släpet med pumpgas, då man kan ta sig fram centimetrar i taget och få optimal placering.

Nu kan jag inte allt, detta är bara min erfarenhet. :hmmmm2:
:biggrin1:
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Sv: Pumpgasa?

jag brukar pumpgasa för att skotern inte skall sticka iväg utan att jag har kontroll, brukar pumpgasa för att få upp varven och att få fäste, för att bromsa,
för att minska slitaget på remmen som bamsegrill säger.

vadå bli hatad på skoterlederna? kör inte där om det är guppigt, vad är fjädringen tillför om inte ta emot stöt,gupp?jag tror nog att det handlar mest om hur man tar hand om lederna...inte för att folk pumpgasar på lederna?? eller..?
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
Sv: Pumpgasa?

jag brukar pumpgasa för att skotern inte skall sticka iväg utan att jag har kontroll, brukar pumpgasa för att få upp varven och att få fäste, för att bromsa,
för att minska slitaget på remmen som bamsegrill säger.

vadå bli hatad på skoterlederna? kör inte där om det är guppigt, vad är fjädringen tillför om inte ta emot stöt,gupp?jag tror nog att det handlar mest om hur man tar hand om lederna...inte för att folk pumpgasar på lederna?? eller..?
sant, men de blir mycke mer jobb med att få dem fin
 
P

powq

Sv: Pumpgasa?

Ett bra exempel på Pumpgasning.....han kanske kan förklara varför man gör det.

http://www.youtube.com/watch?v=9Wk3k59SL90

:whistle: undrar vem det där är... :ciao:

Primärvariatorn är bestyckad väldigt argt och ger ett tydligt och bestämt ingrepp kring 5600 varv. Före det händer inte något. Alltså man måste gasa för att förflytta sig, och för att inte köra ihjäl sig på en industriparkering med containrar, plogblad, lastbilskranar och en del andra hårda prylar får man dra av på gasen. För den här skotern kommer upp i hastighet betydligt fortare än en GLS3800 eller en fusion 900 för den delen. Sen att toppfarten inte är den högsta, det är en annan femma.

Hursomhelst, så hade vi skruvat en hel dag, och var ute och testade, och gassvaret är en av delarna som var intressant att testa, därav slutet på filmen. Och hur mycket jag än försökte så körde jag inte fast? Märkligt.... :tsk:

Mitt inlägg i debatten kring "pumpgasning" åtminståne på det sätt som jag ser det, alltså att man inte kör omkring på 4300 varv i en timme, utan använder gasen, hela registret, mycket för att styra med, då viktransfereringen är A och O om man ska köra skoter lite mer inspirerat, och även för att se till att motorn (nu pratar vi förgasarmotorer här) inte går snålt någonstans på registret.

Nu ska jag på lite djupt vatten så nån mer insatt kanske kan fylla i (Boost III kanske) men...
Många förgasarmotorer bestyckas om med huvudmunstycke, kanske nedåt ett eller två steg för att standard var: "på tok för fet, fattar inte hur skotermärket kunde sätta så stora munstycken, går ju bara för mycket soppa... osv." Så Kalle slänger i ett mindre huvudmunstycke och säger "Nu går den ju hur bra som helst, mindre soppa tar den också". Men han har inte koll på avgastemp och har inte flyttat nålen. Happ, vad händer? Han håller sina 4300 varv över sjön och skotern skär. För huvudmunstycket bestyckar den översta delen av varvtalsområdet, nålen mellanregistret och lågfartsmunstycket låga registret. De jag är ute efter är att många förgasarmotorer kan ha ett område som är snålt, på gränsen till för snålt vid en längre tids körning i samma område, med samma belastning. Alltså att ge "varierande" gas i en förgasarmotor kan vara en enkel (och billig) försäkring.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Sv: Pumpgasa?

POWQ
Tack för förklaringen bakom pumpgasningen på videon,
jag förstår helt varför den skotern kördes på det viset.

Det jag menar med tråden är om det finns några tekniska anledningar
till detta betende, och det gör det uppenbarligen i vissa fall.
Det är inget konstigt med det, en tävlingsmaskin är extrem,
oavsett om det är en mc, skoter eller bil.


Det "lustiga" är att många kör på det viset på parkeringar med standard maskiner
både 4t och 2t. DET tror jag inte det finns en teknisk förklaring till.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Pumpgasa?

Generellt är väl ämnet urvattnat, "pumpgasning" från början var att ge motorn extra kylning via ökat bränsleinflöde vid längre fullgaskörningar men för att det ska få effekt måsta man nog vara väldigt lågt bestyckad.

Att man idag med varitatorer vilka viktats för höga islagsvarv är tvungen att "epelepsiera" med tummen för att ha kontroll i trånga lägen är en helt annan sak

Hur skall man köra skotern i ett igen drivat dike, när man surfar från sida till sida??
Man ska inte köra i diket överhuvudtaget då man packar igen och förhindrar vettig avrinning till våren

vadå bli hatad på skoterlederna? ?jag tror nog att det handlar mest om hur man tar hand om lederna...inte för att folk pumpgasar på lederna?? eller..?
Håller faktiskt med dig i din andra mening, dock så får man beakta skillnaden på snösammansättningen under december-mitten februari vilken oftast trots sladdning av alla de slag är betydligt känsligare än då vårsolen börjat värma vilket då ger en betydlig slittåligare yta.

Det "lustiga" är att många kör på det viset på parkeringar med standard maskiner
både 4t och 2t. DET tror jag inte det finns en teknisk förklaring till.
Detta beror nog mera på att det finns en hel del "ovana" skoterförare nuförtiden vilka kanske inte känner sig ha riktig kontroll på grejorna när det är trångt.